zarządzanie marketingowe (11 str).doc

(119 KB) Pobierz
Zarządzanie marketingowe

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Zarządzanie marketingowe

 

 

1.      Orientacja na produkt – rynek sprzedawcy – główny problem to uzyskanie surowców, racjonalna produkcja, w centrum uwagi produkcja masowa.

2.      Orientacja na sprzedaż - rynek(popyt) uzyskał większe znaczenie. Sytuacja nasycenia i rosnącej konkurencji substytucyjnej. Sprzedaż bardziej agresywna, reklama, polityka produktu.

3.      Orientacja na marketing - agresywne zabieganie o względy konsumenta. Wzrost dochodów, rosnąca podaż dóbr, umiędzynarodowienie rynków, skrócenie cyklu życia produktów, wzrost ilości informacji. Systematyczne wpływanie na tych, którzy tworzą popyt – klientów.

 

Marketing to proces, który obejmuje pięć etapów :

1.      Badania marketingowe

2.      Segmentacja, rynek docelowy, pozycjonowanie

3.      Marketing mix

4.      Wdrażanie

5.      Kontrola

 

Zarządzanie marketingowe - ma za zadanie ukształtowanie poziomu i struktury popytu oraz ustawienie go w czasie w sposób, który pomoże organizacji w osiągnięciu jej celów.

 

Rzeczywisty poziom popytu                - nie jest równy – pożądany poziom popytu

 

CRM – Customer Relationship Marketing

 

Zarządzanie marketingowe jest w istocie zarządzaniem popytem.

 

(pytanie na egzamin magisterski)

Marketing w XI wieku – nowe trendy

-          marketing partnerski ( relacyjny)

-          marketing społeczny

-          marketing globalny

-          marketing lokalny

-          marketing bezpośredni\

-          megamarketing

-          marketing baz danych

-          green marketing

 

Współczesny marketing to coś więcej niż tylko skoordynowane wykorzystanie instrumentów marketingowych. To swoista filozofia zarządzania przedsiębiorstwem czy organizacją, w której na plan pierwszy wysuwają się potrzeby klientów.

 

Krytyka społeczna marketingu – wpływ marketingu na indywidualnych konsumentów :

-          wysokie ceny ( wysokie ceny dystrybucji i wysokie koszty reklamy i promocji – około 30 % ceny)

-          oszukańcze praktyki ( np. bochenek chleba)

-          agresywna sprzedaż

-          tandetne i niebezpieczne produkty

-          zaplanowane starzenie się wyrobu

-          niska jakość usług dla konsumentów będących w niekorzystnej sytuacji

-          fałszywe pragnienia i nadmierny materializm

-          niedostatek dóbr publicznych

-          zanieczyszczenie środowiska kulturowego

-          nadmierna władza polityczna

 

Ćwiczenia 23.11.2003 r.

 

Marketing przemysłowy – to marketing dóbr i usług, w którym rynek potencjalny obejmuje raczej przedsiębiorstwa i organizacje niż ogół konsumentów.

 

Transakcje przemysłowe np. Browar Bosman sprzedaje piwo hurtownikom.

 

Przedmiotem obrotu na rynku podmiotów instytucjonalnych mogą być maszyny, urządzenia, obiekty, materiały i półfabrykaty, towary konsumpcyjne i usługi. Wyróżnikiem tego rynku nie jest zatem przedmiot obrotu ale instytucjonalny status odbiorców i nabywców.

 

Grupy organizacji na rynku podmiotów instytucjonalnych







 

Przedsiębiorstwa                            Organizacje niedochodowe                            Organizacje rządowe

                                                        (np. szkoły, szpitale)                                          ( centralne, regionalne i

                                                                                                                                 lokalne)

 

Wszystkie grupy mogą występować zarówno w roli sprzedających jak i kupujących.

 

Rynek anonimowy i nieanonimowy

 

Marketing masowy

 

Sprzedający  = >  nabywcy  => kontakty bezpośrednie ograniczone z uwagi na masowość

    Rynku, określenie potrzeb nabywców na podstawie ich

    przeciętnych preferencji – rynek anonimowy

 

Marketing przemysłowy

 

Sprzedający => nabywcy =>  bezpośrednie kontakty z nabywcami, bezpośrednie określanie

                                                       potrzeb nabywcy – rynek nieanonimowy

 

Cechy rynku przemysłowego

-          popyt na rynku dóbr przemysłowych jest pochodny w stosunku do rynku dóbr konsumpcyjnych

-          wartość obrotów na rynku dóbr przemysłowych jest większa

-          liczba nabywców jest mniejsza

-          istnieje o wiele większe zróżnicowanie w skali zakupów

-          przedsiębiorstwa działające na rynku przemysłowym są bardziej skoncentrowane geograficznie

-          mniejsza elastyczność cenowa popytu

-          zakupy mają charakter bardziej bezpośredni

-          kontakty gospodarcze i negocjacje są bardziej profesjonalne

-          negocjacje mają charakter bardziej kompleksowy

-          w większym zakresie wykorzystywany jest leasing

-          w złożonych kwestiach pojawia się swoisty dylemat – rozwiązać problem samemu, czy kupić gotowe rozwiązanie na zewnątrz

 

Elementy marketingu mix na rynku dóbr przemysłowych

 

             

Produkt

-          jakość techniczna

-          głębokość asortymentu

-          marka

-          instalowanie i serwisy

-          gwarancje

-          doradztwo techniczne

-          szkolenia



Dystrybucja

Negocjacje

Zawieranie transakcji





Sprzedaż

Terminowość dostaw

magazynowanie

Promocja

Sprzedaż bezpośrednia

Promocja sprzedaży

Reklama

Public Relation

 

Przemysłowy

Marketing

Mix

 

 

 



 

Cena

Konkurencyjność cenowa

Warunki płatności

Polityka rabatowa

Finansowanie transakcji

 

 

Skuteczność źródeł informacji w marketingu przemysłowym

 

Wysokie                                                                                                  Niskie





Nakłady

Kontakty bezpośrednie

Skuteczność

Przedstawiciele handlowi

Targi i wystawy

Reklama prasowa katalogi

Reklama pocztowa

Reklama tv i radio

 

Nakłady                                                                                                  Skuteczność

 

Grupowe podejmowanie decyzji – cecha charakterystyczna marketingu przemysłowego.

 

W procesie decyzyjnym mogą uczestniczyć następujące grupy :

-          bezpośredni użytkownicy danego produktu (np. prośba spawacza o elektrody określonego typu)

-          osoby wpływające na decyzję ( rada technologa, aby kupić tanie elektrody w Kijowie)

-          osoby kontrolujące dostęp do informacji ( szef działu zaopatrzenia zleca zakup 5 tys. Sztuk elektrod)

-          nabywca ( kierowca kupuje elektrody w zaprzyjaźnionym sklepie)

 

 



zatwierdzający decyzję

 



                                                                                                                                            decydenci



użytkownicy                                                       



                                                                      centrum zakupów                                          inicjatorzy







selekcjonujący informacje                                                                                    doradcy

 

nabywcy

 

Ćwiczenia 20.12.2003 r.

 

1.      Klient nie kupuje produktu, ani usługi lecz płaci za potrzeby, marzenia i nadzieje, płaci za swoją percepcję rzeczywistości.

2.      Marketing to nic innego jak bezlitosna walka o percepcję klienta.

 

Pozycjonowanie - (postrzeganie przez klienta produktu) to określenie miejsca, jakie dany produkt zajmuje w świadomości konsumenta z punktu widzenia cech lub atrybutów produktów konkurencyjnych.

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin