12 - Napędy pneumo-hydrauliczne.pdf
(
929 KB
)
Pobierz
12. Napędy pneumo-hydrauliczne
Elementami wykonawczymi w napędach pneumohydraulicznych są
siłowniki hydrauliczne
lub tzw.
siłowniki hydropneumatyczne
, które wykorzystują dwa czynniki robocze: z jednej
strony tłoka sprężone powietrze, z drugiej olej. Do wytwarzania ciśnienia w części olejowej
układu napędowego służą tzw.
przemienniki pneumohydrauliczne
lub
pneumohydrauliczne wzmacniacze ciśnienia
lub
pompy pneumohydrauliczne
.
Rys. 1. Napęd pneumohydrauliczny z siłownikiem hydraulicznym i przemiennikami
pneumohydraulicznymi
Rys. 2. Napęd pneumohydrauliczny z siłownikiem hydropnematycznym i
przemiennikiem pneumohydraulicznym
Rys. 3. Napęd pneumohydrauliczny z siłownikami hydropnematycznymi
1
Przemienniki pneumohydrauliczne
są zbiornikami częściowo wypełnionymi olejem, w
którym sprężone powietrze działa bezpośrednio na lustro oleju lub przez pływający tłok lub
też przez gumową membranę
(rys. 4)
.
przemiennik z otwartym
lustrem cieczy
przemiennik tłokowy
przemiennik pęcherzowy
Rys. 4. Przemienniki pneumohydrauliczne
Napęd pneumohydrauliczny z siłownikiem hydraulicznym i przemiennikami
pneumohydraulicznymi
(rys. 1)
umożliwia nastawianie prędkości ruchu tłoka siłownika w
obu kierunkach. Wprowadzając w miejsce zaworów dławiąco-zwrotnych elementy dławiące
sterowane można realizować zmiany prędkości w zakresie skoku lub zatrzymywać siłownik w
dowolnym położeniu.
Ze względu na przecieki, przemienniki powinny być tak dobrany, żeby pojemność każdego
była co najmniej o 50% większy niż pojemność skokowa siłownika.
Podczas montażu należy wziąć pod uwagę, że ze względu na niebezpieczeństwo
zapowietrzenia, przemienniki winny być usytuowane wyżej niż siłownik.
Pneumohydrauliczne wzmacniacze ciśnienia
umożliwiają uzyskanie w części olejowej
układu kilkakrotnie wyższego ciśnienia niż ciśnienie zasilania pneumatycznego. Dzięki temu,
przy małej średnicy siłownika można uzyskać duże siły nacisku. Sprężone powietrze działa na
większą powierzchnię tłoka różnicowego, w wyniku czego tłok (lub częściej nurnik) o
mniejszej powierzchni, napierając na olej, wytwarza w nim odpowiednio wyższe ciśnienie.
Zwykle uzyskuje się czterokrotne, ośmiokrotne lub szesnastokrotne zwiększenie
ciśnienia.
Rys. 5. Napęd pneumohydrauliczny z siłownikiem hydropnematycznym
2
i pneumohydraulicznym wzmacniaczem ciśnienia
Rys. 6. Pneumohydrauliczne wzmacniacze ciśnienia: a) pojedynczego działania,
b) podwójnego działania
Rys. 7. Wzmacniacz podwójnego działania: a) zbudowany ze wzmacniacza
pojedynczego działania i przemiennika czynnika (MECMAN),
3
b) zbudowany jako jeden zespół (KOPROTECH)
Pompa pneumo-hydrauliczna
Pompa pneumo-hydrauliczna w porównaniu z agregatem zasilającym hydraulicznym
(zbiornik + silnik elektryczny + pompa hydrauliczna + filtr + zawór przelewowy) ma w
zastosowaniu do urządzeń dociskowych następujące zalety:
-
mniejsze wymiary gabarytowe i prostszą konstrukcję,
-
mniejszy pobór energii dla zapewnienia stałej siły mocującej.
Pompa hydrauliczna ze względu na brak zdolności magazynowania energii przez olej
musi bez przerwy pracować pod pełnym obciążeniem w celu utrzymania odpowiedniego
ciśnienia w układzie. Przy zastosowaniu pompy pneumo-hydraulicznej do napędu cylindrów
dociskowych po zamocowaniu części następuje znikomy pobór energii, wynikający jedynie z
konieczności kompensacji ewentualnych przecieków lub odkształceń plastycznych części
mocowanych. W związku z tym nie występuje również grzanie się oleju w układzie i
związane z tym niepożądane zmiany wymiarowe przedmiotów.
4
Rys. 8. Pompa pneumo-hydrauliczna: a) schemat układu sterowania i napędu, b)
rozwiązanie konstrukcyjne, c) widok pompy (HYDRO-AIR)
Układy z pompą pneumo-hydrauliczną
Układ do realizacji cyklu: ruch roboczy — wycofanie.
Na rysunku 9a przedstawiono
układ napędowy cylindra hydraulicznego dwustronnego działania za pomocą pompy pneumo-
hydraulicznej. Po sygnale START (za pomocą zaworu 1.8) rozpoczyna się ruch tłoka w
pompie 1.4. Olej jest przetłaczany w położeniu 1 zaworu 1.5 do lewej komory cylindra. Olej z
prawej komory wpływa do zbiornika 1.1. W położeniu 2 zaworu 1.5 następuje zatrzymanie
ruchu tłoka. W położeniu 3 wycofanie się tłoka w położenie wyjściowe. Wielkość ciśnienia w
układzie nastawia się zaworem redukcyjnym 1.9. W układzie na rys. 9b powrót tłoka w
cylindrze roboczym odbywa się szybko pod działaniem przeciwciśnienia.
Rys. 9. Układy z pompą pneumo-hydrauliczną
5
Plik z chomika:
ElNinio8
Inne pliki z tego folderu:
01 - Wprowadzenie.pdf
(108 KB)
02 - Problematyka pneumatyki dyskretnej.pdf
(89 KB)
03 - Jednostki miar w pneumatyce.pdf
(676 KB)
04 - Podstawowe prawa gazowe.pdf
(212 KB)
05 - Modele matematyczne charakterystyk przepływowych oporów pneumatycznych.pdf
(550 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aerodynamika
Automatyka
Automatyzacja i Nadzorowanie Maszyn
Biomechanika i Robotyka
Blacharstwo samochodowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin