catia-v5-przyklady-efektywnego-zastosowania-systemu-w-projektowaniu-mechanicznym-catv5.pdf

(1594 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
CATIA V5. Przyk³ady
efektywnego zastosowania
systemu w projektowaniu
mechanicznym
Autor: Andrzej We³yczko
ISBN: 83-246-0175-9
Format: B5, stron: 352
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wykorzystywanie systemów CAD w biurach projektowych to dziœ niemal standard.
Niestety — ogrom inwestycji zwi¹zanych z zakupem i wdro¿eniem takich systemów
powoduje, ¿e szkolenie pracowników dotycz¹ce zasad efektywnego korzystania
z narzêdzi projektowych jest czêsto pomijane lub przeprowadzane w minimalnym
zakresie. Skutkiem tego jest ni¿sza od zak³adanej wydajnoœæ pracy i niepotrzebna
z³o¿onoœæ wielu projektów. Opanowanie systemu CAD w stopniu wystarczaj¹cym do
wypracowania metodologii pracy w zespole, optymalnego skonfigurowania interfejsu
u¿ytkownika aplikacji oraz odpowiedniego zaplanowania modelu ma tu ogromne
znaczenie. Tylko wtedy mo¿liwe jest przyspieszenie procesu projektowania,
zautomatyzowanie typowych, powtarzaj¹cych siê etapów projektowania oraz
zapewnienie zgodnoœci projektu z normami bran¿owymi czy zak³adowymi.
Ksi¹¿ka „CATIA V5. Przyk³ady efektywnego zastosowania systemu w projektowaniu
mechanicznym” przedstawia najlepsze praktyki projektowe stosowane
do rozwi¹zywania ró¿nych problemów konstrukcyjnych. Nie jest to podrêcznik
u¿ytkownika ani opis funkcji systemu CATIA. Opisano tu sposoby realizacji konkretnych
zadañ z naciskiem na wydajnoœæ pracy oraz w³aœciwe wykorzystanie dostêpnych
narzêdzi. Ka¿dy temat przedstawiony jest na przyk³adzie, co u³atwia jego zrozumienie
i zastosowanie w innych projektach.
Asocjatywnoœæ i projektowanie wspó³bie¿ne
Projektowanie typowych elementów konstrukcyjnych
Szablony konstrukcyjne i inteligentne modele
Projektowanie czêœci formowanych
Modele bry³owe i powierzchniowe
Wykorzystaj wiedzê zawart¹ w tej ksi¹¿ce
i popraw wydajnoϾ swojej pracy
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
1158244670.013.png 1158244670.014.png 1158244670.015.png 1158244670.016.png 1158244670.001.png 1158244670.002.png 1158244670.003.png 1158244670.004.png 1158244670.005.png 1158244670.006.png 1158244670.007.png 1158244670.008.png 1158244670.009.png 1158244670.010.png 1158244670.011.png 1158244670.012.png
 
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................5
Rozdział 1.
Metody efektywnego projektowania ........................................................9
Jak projektować? ...................................................................................................................... 9
Co to jest asocjatywność? ...................................................................................................... 13
Asocjatywność w systemie CATIA V5 .................................................................................. 13
Przykład 1. Tarcza ........................................................................................................... 25
Przykład 2. Produkt .......................................................................................................... 35
Projektowanie w kontekście całego wyrobu .......................................................................... 39
Przykład 3. Mydelniczka — część 1. ............................................................................... 47
Przykład 4. Mydelniczka — część 2. ............................................................................... 59
Projektowanie współbieżne .................................................................................................... 71
Przykład 5. Odtwarzacz CD ............................................................................................. 73
Rozdział 2.
Projektowanie typowych elementów konstrukcyjnych ............................85
Co to jest typowy element konstrukcyjny? ............................................................................ 85
Katalogi elementów typowych ............................................................................................... 86
Przykład 6. Śruba ............................................................................................................. 87
Szablony konstrukcyjne typowych elementów projektowych .............................................. 104
Przykład 7. Oś okręgu .................................................................................................... 106
Przykład 8. Otwór .......................................................................................................... 113
Przykład 9. Podcięcie obróbkowe .................................................................................. 121
Przykład 10. Rowek wpustu — część 1. ........................................................................ 139
Przykład 11. Rowek wpustu — część 2. ........................................................................ 160
Inteligentne modele .............................................................................................................. 169
Przykład 12. Rowek wpustu — część 3. ........................................................................ 172
Przykład 13. Felga ......................................................................................................... 182
Szablony konstrukcyjne części i zespołów części ................................................................ 193
Przykład 14. Kołnierz mocujący silnik .......................................................................... 195
Przykład 15. Zespół konika tokarki ............................................................................... 208
Rozdział 3.
Technologiczność projektu ..................................................................213
Co to jest technologiczność modelu przestrzennego części? ................................................ 213
Przykład 16. Dźwignia ................................................................................................... 216
Przykład 17. Matryca ..................................................................................................... 235
Projektowanie części formowanych ..................................................................................... 243
Projektowanie części typu KORPUS ............................................................................. 243
Projektowanie elementów typu ŻEBRO ........................................................................ 246
Projektowanie elementów typu GNIAZDO MOCUJĄCE ............................................. 252
Modelowanie funkcjonalne .................................................................................................. 258
 
4
Spis treści
Rozdział 4.
Model bryłowy czy powierzchniowy? ....................................................265
Przykład 18. Butelka ...................................................................................................... 266
Przykład 19. Flakon ....................................................................................................... 286
Przykład 20. Piłka .......................................................................................................... 307
Zakończenie .......................................................................................337
Skorowidz ..........................................................................................339
Rozdział 3.
Technologiczność projektu
Co to jest technologiczność modelu
przestrzennego części?
Jednym z czynników decydujących o jakości projektu jest możliwość jego realizacji.
Konstruktor mechanik powinien więc nieustannie pamiętać o tym, że każdy projekt (ry-
sunek 2D lub model 3D) jest dopiero początkiem realizacji procesu produkcji nowego
wyrobu, a każdy proces produkcyjny ma swoje wymagania technologiczne. W związku
z tym wydaje się oczywiste, że każdy projekt powinien uwzględniać specyficzne wy-
magania wynikające z zastosowania określonego sposobu wytwarzania projektowanej
części lub wyrobu. I wcale nie chodzi tu o to, czy zaprojektowana część lub narzędzie
(forma, tłocznik, stempel itd.) będą wytwarzane na obrabiarce CNC, a program obróbki
będzie zdefiniowany na bazie przestrzennego modelu tej części. Myślę tu o takiej metodzie
projektowania, która uwzględnia spełnienie wszystkich wymagań konstrukcyjnych oraz
technologicznych. W literaturze takie podejście do projektowania nosi nazwę Design for
Manufacturing (DFM) , czyli Projektowanie Uwzględniające Wytwarzanie . Praktyczna
definicja metodyki DFM mogłaby być następująca:
DFM oznacza, że zaprojektowany wyrób jest możliwy do wytworzenia.
DFM oznacza zdefiniowanie takich relacji pomiędzy projektem wyrobu a procesem
jego wytwarzania, które ułatwią optymalizację technologiczności wyrobu.
DFM to taki proces rozwojowy nowego wyrobu, w którym zespoły konstrukcyjne
współpracują z zespołami technologicznymi w celu zapewnienia wysokiej
jakości wyrobu końcowego. Współpraca różnych zespołów inżynierów oznacza
też możliwość wykonywania wielu zadań równolegle, czyli zastosowanie
metodyki projektowania współbieżnego.
DFM to taka metoda projektowania, która zapewnia optymalne dopasowanie
projektowanego wyrobu do możliwości wytwórczych danej firmy.
DFM to takie zastosowanie systemów komputerowego wspomagania, w którym
zaprojektowany wyrób jest relatywnie łatwy do wytworzenia, wykonany
z minimalnej ilości materiału, odpowiedniej jakości i najtańszy z możliwych.
DFM to metoda, która pomaga zmniejszyć koszty wytwarzania i montażu już
w fazie projektowej, na przykład dzięki optymalizacji wykorzystania komponentów
typowych i standardowych.
 
214
Rozdział 3. Technologiczność projektu
Wdrożenie takiej metody pracy wymaga oczywiście pewnych zmian w strukturze firmy
i wdrożenia wspomagającego tą metodę systemu komputerowego. Zmiany organizacyjne
mogą polegać na utworzeniu interdyscyplinarnych zespołów projektowych, w których
już od fazy projektowania wstępnego będzie można poszukiwać nie tylko rozwiązania
spełniającego wszystkie wymagania zamawiającego, ale także takiego, które uwzględni
wszystkie ograniczenia konstrukcyjne, technologiczne czy montażowe. Tak rozumiane
zespoły projektowe mogą być definiowane jako wirtualne, jeśli tylko wdrożony w firmie
system CAx/PDM to umożliwia.
Dzisiejsze systemy CAD oferują pewne możliwości analizy technologiczności projek-
towanej części, na przykład analizę minimalnego promienia krzywizny obrabianej po-
wierzchni czy analizę pochyleń technologicznych ścian modelu przestrzennego. Jeśli
rysunki lub modele przestrzenne wyrobu posiadają specyficzne atrybuty, takie jak koszt,
waga, materiał, rodzaj obróbki powierzchniowej, nazwa dostawcy czy czas dostawy, to
łatwo można sobie wyobrazić optymalizację wytwarzania tego wyrobu jeszcze na etapie
jego konstruowania. Rozwiązywanie problemów tego typu może być wspomagane przez
systemy przygotowania produkcji lub systemy z grupy PDM ( P roduct D ata/ D ocument/
D evelopment M anagement ) powiązane z bazami danych modeli CAD. Cel takiej opty-
malizacji nie musi się ograniczać do aspektów technicznych projektu, bo nic nie stoi na
przeszkodzie, by optymalizować liczbę dostawców czy czas dostawy materiału surowe-
go lub komponentów standardowych. Optymalna (minimalna) liczba dostawców oznacza
możliwość negocjacji niższych cen, a czas dostawy jest zazwyczaj powiązany z ceną,
która jest wyższa dla krótszych terminów realizacji. Optymalizacja w tym zakresie oznacza
wybór takiego terminu realizacji dostawy, który zapewni płynność produkcji lub montażu.
W zakresie systemu CAD realizacja współpracy pomiędzy konstruktorem mechanikiem
a technologiem ogranicza się w zasadzie do spełnienia wymagań dotyczących technolo-
giczności. Dla konstruktora mechanika, ale też dla wszystkich innych uczestników pro-
cesu powstawania wyrobu końcowego, niezbędne staje się podejmowanie świadomych
decyzji. Świadomych, to znaczy takich, które uwzględniają skutki podjętej decyzji dla
kolejnych, następujących po etapie projektowania etapów procesu powstawania wyrobu.
Wybór materiału, sposobu obróbki części, rodzaju komponentu standardowego wpływa
przecież na czas i koszt produkcji czy montażu oraz na cenę i jakość wyrobu końcowego.
Poniżej chciałbym rozważyć kilka przykładów poświęconych projektowaniu części for-
mowanych, to znaczy odkuwek, odlewów i wyprasek. Poprawność technologiczną modeli
takich części uzyskujemy poprzez poprawną definicję powierzchni podziału, kierunku
otwarcia formy, pochylenia ścian oraz zaokrąglenia krawędzi. Jeżeli projektowanie części
formowanych wykonujemy w systemie wspomagającym modelowanie bryłowe, to warto
przestrzegać następującej procedury:
1. Przed rozpoczęciem projektowania:
a) W zależności od metody produkcji części oraz materiału części ustalić
minimalny kąt pochylenia ścian, zapewniający możliwość wyjęcia
wyprodukowanej części z formy,
b) Ustalić minimalną dopuszczalną wartość promienia zaokrąglenia krawędzi ( R min )
— ważne szczególnie tam, gdzie powierzchnie robocze form i matryc mają być
frezowane narzędziem z krawędzią tnącą zaokrągloną promieniem ( R frez ):
R min R frez ,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin