PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ - CZTEROLATKI
Wrzesień – tydzień I i II
Tematyka tygodnia: Jaka jestem? Jaki jestem?
Treści programowe
Dzień tygodnia
Działania dzieci
Cele główne
Cele operacyjne
Środki dydaktyczne
Zajęcia ruchowe
1
2
3
4
5
6
7
Procesy poznawcze
− percepcja wzrokowa
− percepcja słuchowa
− myślenie symboliczne
− pamięć
− uwaga
Edukacja zdrowotna
− aktywność ruchowa
i profilaktyka wad postawy
− bezpieczeństwo
Edukacja emocjonalna
i wprowadzenie
w świat wartości
− rodzaje emocji; sposoby radzenia sobie z emocjami
− nawiązywanie pozytywnych kontaktów – współdziałanie
Edukacja społeczna
i otoczenie techniczne
− moi koledzy, moje przedszkole
Edukacja językowa
− poprawność artykulacyjna
− poprawność gramatyczna
− zasób słownictwa
− przygotowanie do czytania, czytanie
− przygotowanie do pisania
Edukacja matematyczna
− orientacja przestrzenna
− aspekt porządkowy liczby
Edukacja artystyczna
Plastyka
− elementy wiedzy
o sztuce
− aktywność twórcza
Muzyka
− elementy muzyki – wysokość dźwięków, linia melodyczna, barwa, dynamika, rytm, tempo, struktura utworu
− formy muzyczne: śpiew i ćwiczenia mowy, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki
Literatura i teatr
− odbiór
i interpretacja
1.
● Wspólne powitanie dzieci.
● Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego Pierwszy dzień w przedszkolu.
● Oglądanie kącików zainteresowań.
● Swobodne rozmowy na temat kącików.
● Oglądanie łazienki, ustalenie zasad korzystania z niej.
● Zabawa ze śpiewem My jesteśmy krasnoludki.
● Zabawa z misiem – nadawanie mu imienia.
● Rysowanie obok misia piłki lub innej zabawki.
− rozwijanie mowy
Dziecko:
− odpowiada na pytania dotyczące utworu
Opowiadanie Cz. Janczarskiego Pierwszy dzień w przedszkolu, ilustracje do opowiadania, Karta pracy cz.1, nr 1.
● Zabawa orientacyjno-porządkowa Kolory.
● Zabawa orientacyjno-porządkowa Zrośnięte dzieci.
● Zabawy ruchowe – zestaw nr I.
● Zabawa orientacyjno-porządkowa Rząd-koło.
● Zabawa ruchowa z elementem podskoku na postawie wiersza L. I. Kerna Piłka.
● Zabawa orientacyjno-porządkowa Figurki.
2.
● Zabawa integracyjna
W naszej grupie.
● Zabawa Moje dłonie.
● Wykonanie drzewka grupowego.
● Oglądanie znaczków rozpoznawczych w szatni. Wyszukiwanie swoich znaczków w sali i łazience.
● Zabawa Na imię mam…
● Zabawa w liczenie.
● Zabawy swobodne.
− zintegrowanie grupy
− wymienia imiona kolegów
i koleżanek z grupy
3.
● Zabawa dydaktyczna Szukamy koloru.
● Zabawa Moje imię.
● Zabawa Głowa, ramiona.
● Obrysowywanie swoich sylwetek.
● Czytanie całościowe wyrazów: głowa, noga, ręka.
● Liczenie na obrazku misiów, a potem lalek. Wskazywanie misia z poprzedniej karty pracy.
− rozwijanie orientacji przestrzennej
− wskazuje
i nazywa części ciała
Karta pracy cz. 1, nr 2, kartonowe koła, arkusze szarego papieru, mazaki, napisy: głowa, noga, ręka.
4.
● Ćwiczenia indywidualne z dziećmi – rozmowy na temat zabawek, zabaw, przedszkola.
● Zabawa porządkowa Chodźcie do mnie.
● Słuchanie piosenki Piosenka przedszkolaka.
● Rozmowa na temat piosenki.
● Zabawa inhibicyjno-incytacyjna Idziemy do przedszkola.
● Nauka refrenu piosenki.
● Ilustracja ruchowa piosenki Piosenka przedszkolaka.
● Zabawa z kostką mimiczną.
− rozwijanie umiejętności wokalnych
− śpiewa piosenkę
płyta CD, kompakt, szarfy w czterech kolorach, kołatka, kostka mimiczna.
5.
● Zabawa integracyjna Poznaj mnie.
● Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej Czarny lew.
● Rozmowa na temat opowiadania.
● Naśladowanie ruchów zwierząt występujących
w opowiadaniu.
● Kolorowanie ramki obrazka misia według własnego pomysłu. Wycinanie obrazka (Wycinanka nr 1).
● Zabawa przy piosence Stary niedźwiedź mocno śpi.
● Zabawy swobodne
w wybranych kącikach.
Wycinanka nr 1, opowiadanie R. Piątkowskiej Czarny lew, ilustracje do opowiadania, nożyczki.
6.
● Zabawa integrująca grupę Wyliczanie imion.
● Słuchanie wiersza
I. Suchorzewskiej Naj…
● Rozmowa na temat wiersza.
● Zabawa Jestem dobry w…
● Zabawa Co lubię.
− uspołecznianie grupy
...
aniasm0