Kompozycja. Warsztaty fotograficzne.pdf

(2447 KB) Pobierz
Kompozycja.
Warsztaty fotograficzne
Autor: Blue Fier
T‡umaczenie: Zbigniew Wako
ISBN: 978-83-246-2004-3
Format: 180x235, stron: 264
Poznaj metody komponowania obrazw i twrz fotografie przemawiajĴce do odbiorcy
Jak dobiera i zestawia elementy kompozycyjne?
Jak zapanowa nad kolorami i wykorzysta ich symbolikŒ?
Jak komponowa obraz martwej natury?
Dobra kompozycja sprawia, ¿e fotografia robi na odbiorcy du¿e wra¿enie, a jej
zamierzony przekaz zostaje w‡aciwie odczytany. Aby stworzy fascynuj„cy obraz,
potrzebujesz okrelonych narzŒdzi, wiedzy o tym, jak z nich efektywnie korzysta,
oraz znajomoci niezbŒdnych zasad kompozycji zdjŒ. Tego wszystkiego dowiesz siŒ
w‡anie z tej ksi„¿ki.
Kompozycja. Warsztaty fotograficzne to wyj„tkowy podrŒcznik, dziŒki ktremu
poznasz wszystkie ¿elazne regu‡y oraz najlepsze metody komponowania ujŒ o r¿nym
charakterze od portretw po makrofotografiŒ. Zawarte w ksi„¿ce wiczenia nie tylko
poprawi„ Twj warsztat, ale z pewnoci„ zainspiruj„ CiŒ tak¿e do odkrywania
i rozwijania w‡asnego stylu fotografowania. Z kolejnych rozdzia‡w dowiesz siŒ miŒdzy
innymi, jakie elementy kompozycyjne wystŒpuj„ na ka¿dej fotografii, jak g‡Œbia ostroci
wp‡ywa na kompozycjŒ zdjŒcia oraz jak wykorzystywa wiat‡o, filtry i kolor
dla wzmocnienia si‡y przekazu.
Metody komponowania obrazw
Elementy sk‡adowe kompozycji
Aran¿owanie kadru
Punkt skupiaj„cy uwagŒ widza
Symetria i asymetria
Harmonia i dysharmonia
Regu‡a trjpodzia‡u
Z‡oty prostok„t
Wybr g‡Œbi ostroci
Ekspozycja rwnowa¿na
Panoramowanie
Praca z kolorem i stosowanie filtrw
Komponowanie zdjŒ portretowych i zbli¿eniowych
Martwa natura i makrofotografia
Fotografia podr¿nicza i terenowa
Wykorzystaj wszystkie zĀote zasady kompozycji i rb hipnotyzujĴce odbiorcķ zdjķcia!
944419955.010.png 944419955.011.png 944419955.012.png 944419955.013.png
Spis treści
ROZDZiał 1
Istota kompozycji
23
Metody komponowania obrazów
24
Jak widzimy
26
Fiz­ologia oka
26
Widzenie selektywne
28
Początki kompozycji
30
Perspektywa liniowa
31
Kompozycja w fotograii
33
ROZDZiał 2 Elementy składowe kompozycji
39
Przegląd elementów kompozycji
40
Punkty
40
Linie
41
Płaszczyzny
45
Bryły
45
aranżowanie kadru
47
Kształt kadru
48
Orientac­a
50
Punkt skupia­ący uwagę widza
52
Symetria kontra asymetria
54
Harmonia i dysharmonia
55
Reguła trójpodziału
57
Złoty prostokąt
60
11
944419955.001.png
ROZDZiał 3 Wybór głębi ostrości
63
Płaszczyzna ostrości
64
Zrozumienie działania przysłony
64
Stopnie przysłony
66
Krążki rozproszenia
67
Dobór obiektywu
67
Długość ogniskowe­
68
Kąt widzenia
72
Jaki obiektyw wybrać?
72
Podglądanie i przewidywanie głębi ostrości
73
Wykorzystywanie odległości hiperfokalnej
w celu zwiększenia głębi ostrości
74
ROZDZiał 4
Kwantowanie czasu,
czyli komponowanie za pomocą migawki
79
Szybkość migawki a głębia ostrości — subtelna równowaga
82
Ekspozyc­a równoważna
83
Pomiar światła dostępnego
84
12
944419955.002.png 944419955.003.png
Ostre lub rozmyte: jak szybkość migawki wpływa na wygląd zdjęcia
84
ISO
86
Zamrażanie w kadrze
86
Spowalnianie
88
Rozszerzone czasy ekspozyc­i
89
Ekspozyc­e wielokrotne
90
Zdjęcia seryjne
90
Panoramowanie
93
ROZDZiał 5 Chwytanie światła
99
Jakość światła
100
Kierunek światła
102
Natężenie światła
107
Korzystanie ze światła słonecznego
108
Świt i zmierzch
108
Wschód i zachód słońca
110
Środek dnia
110
Zachmurzenie
112
13
944419955.004.png 944419955.005.png 944419955.006.png
ROZDZiał 6
Praca z kolorem
115
Teoria koloru
116
Kolor w u­ęciu naukowym
118
Symbolika kolorów
121
Temperatura barwowa
127
Barwa światła słonecznego
129
Panowanie nad kolorami przez stosowanie iltrów
132
Liczby Wrattena
132
Filtry korekcy­ne
134
Filtry polaryzacy­ne
135
Filtry neutralne
137
ROZDZiał 7 Myślenie w kategoriach czerni i bieli
141
System strefowy
143
Pomiary światła i ustawianie ekspozycji dla zdjęć czarno-białych
144
Kompensac­a wskazań światłomierza
145
Punktowy pomiar światła
147
Praca z iltrami kontrastowymi
149
14
944419955.007.png 944419955.008.png 944419955.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin