Python_Wprowadzenie_python.pdf

(977 KB) Pobierz
IDZ DO
Python
SPIS TRECI
Autorzy: Mark Lutz, David Ascher
T³umaczenie: Zygmunt Wereszczyñski
ISBN: 83-7197-596-1
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 365
KATALOG KSI¥¯EK
Learning Python
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Niniejsza ksi¹¿ka stanowi wprowadzenie do jêzyka Python. Jest to popularny jêzyk
programowania obiektowego, u¿ywany zarówno w programach dzia³aj¹cych samodzielnie,
jak i w skryptach obejmuj¹cych ró¿ne dziedziny zastosowañ. Python jest bezp³atny,
przenony, bardzo wydajny i wyj¹tkowo ³atwy w u¿yciu. Bez wzglêdu na to, czy kto jest
nowicjuszem w programowaniu, czy te¿ profesjonalist¹, celem tej ksi¹¿ki jest szybkie
zapoznanie go z istot¹ jêzyka Python.
Tekst niniejszej ksi¹¿ki obejmuje podstawy jêzyka Python; celowo zawêzilimy jej zakres
tematyczny, maj¹c na uwadze ³atwoæ korzystania z niej i jej objêtoæ. Mówi¹c inaczej:
prezentacja materia³u koncentruje siê wokó³ zasadniczych koncepcji i czasem bywa
odpowiednio uproszczona. Dlatego w³anie niniejsza ksi¹¿ka stanowi znakomity opis
jêzyka Python, zarówno jeli chodzi o wprowadzenie, jak i dalsze, bardziej zaawansowane
etapy.
Pomimo tak ograniczonego celu ksi¹¿ki (a mo¿e w³anie dlatego) s¹dzimy, ¿e bêdzie ona
dla czytelnika pierwsz¹ wielk¹ lektur¹ na temat programowania w jêzyku Python. Mo¿na
siê z niej nauczyæ wszystkiego, co jest potrzebne w pocz¹tkowej fazie samodzielnego
tworzenia przydatnych programów i skryptów w Pythonie. Po zakoñczeniu lektury
Czytelnik nie tylko bêdzie zna³ sam jêzyk, ale tak¿e bêdzie wiedzia³, jak go zastosowaæ
w  codziennych zadaniach. Ksi¹¿ka daje tak¿e dobre przygotowanie do podjêcia bardziej
zaawansowanych tematów, które programista spotka w swojej praktyce.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
1098283109.015.png 1098283109.016.png 1098283109.017.png 1098283109.018.png 1098283109.001.png 1098283109.002.png 1098283109.003.png 1098283109.004.png 1098283109.005.png 1098283109.006.png 1098283109.007.png 1098283109.008.png 1098283109.009.png 1098283109.010.png 1098283109.011.png 1098283109.012.png 1098283109.013.png
 
Cz I ..................................................................... 15
Rozdział 1.
Dlaczego włanie Python?....................................................................................................... 17
Jak naley uruchamia programy w j zyku Python?............................................................... 24
Pierwsze spojrzenie na pliki modułowe .................................................................................. 30
Szczegóły zwi)zane z konfiguracj) j zyka Python ................................................................. 32
Podsumowanie......................................................................................................................... 36
,wiczenia................................................................................................................................. 37
Rozdział 2.
Struktura programu w j zyku Python...................................................................................... 39
Przyczyny stosowania typów wbudowanych .......................................................................... 39
Liczby ...................................................................................................................................... 41
Ła1cuchy.................................................................................................................................. 48
Listy ......................................................................................................................................... 56
Słowniki................................................................................................................................... 61
Krotki....................................................................................................................................... 65
Pliki.......................................................................................................................................... 67
Ogólne właciwoci obiektów ................................................................................................. 69
„Niespodzianki” typów wbudowanych ................................................................................... 75
Podsumowanie......................................................................................................................... 77
,wiczenia................................................................................................................................. 78
1098283109.014.png
Rozdział 3.
Przypisanie............................................................................................................................... 82
Wyraenia ................................................................................................................................ 85
Instrukcja print......................................................................................................................... 86
Testy if ..................................................................................................................................... 87
P tle while................................................................................................................................ 94
P tle for.................................................................................................................................... 97
Niespodzianki spotykane w kodzie ....................................................................................... 102
Podsumowanie....................................................................................................................... 103
,wiczenia............................................................................................................................... 104
Rozdział 4.
Dlaczego naley stosowa funkcje? ...................................................................................... 107
Podstawy funkcji.................................................................................................................... 108
Zakresy działania w funkcjach .............................................................................................. 111
Przekazywanie argumentów .................................................................................................. 114
Informacje dodatkowe ........................................................................................................... 120
Niespodzianki w funkcjach.................................................................................................... 126
Podsumowanie....................................................................................................................... 131
,wiczenia............................................................................................................................... 132
Rozdział 5. !"
Dlaczego uywa si modułów? ............................................................................................. 135
Podstawowe informacje o modułach..................................................................................... 136
Pliki modułowe s) przestrzeniami nazw ............................................................................... 138
Model importu ....................................................................................................................... 140
Ponowne ładowanie modułów............................................................................................... 142
Informacje dodatkowe ........................................................................................................... 144
Modułowe niespodzianki....................................................................................................... 151
Podsumowanie....................................................................................................................... 156
,wiczenia............................................................................................................................... 156
Rozdział 6. #$"
Dlaczego naley uywa klas? .............................................................................................. 159
Podstawy działania klas......................................................................................................... 160
Uywanie instrukcji class ...................................................................................................... 167
Zastosowania metod klasy..................................................................................................... 168
Dziedziczenie i przeszukiwanie drzew przestrzeni nazw...................................................... 169
Przeci)anie operatorów w klasach....................................................................................... 173
Komplet reguł dla przestrzeni nazw ...................................................................................... 176
Zastosowania klas w programach.......................................................................................... 178
Informacje dodatkowe ........................................................................................................... 188
Niespodzianki w klasach ....................................................................................................... 190
Podsumowanie....................................................................................................................... 196
,wiczenia............................................................................................................................... 196
Rozdział 7. %&
Dlaczego naley uywa wyj)tków?..................................................................................... 201
Podstawy działania wyj)tków................................................................................................ 202
Idiomatyczne okrelenia wyj)tków ....................................................................................... 206
Tryby wychwytywania wyj)tków.......................................................................................... 208
Informacje dodatkowe ........................................................................................................... 211
Wyj)tkowe niespodzianki...................................................................................................... 215
Podsumowanie....................................................................................................................... 217
,wiczenia............................................................................................................................... 218
Cz II .......................................................221
Rozdział 8. '(&&
Funkcje wbudowane .............................................................................................................. 225
Moduły biblioteki .................................................................................................................. 232
,wiczenia............................................................................................................................... 249
Rozdział 9. )&"
Manipulacja strukturami danych ........................................................................................... 251
Manipulacja plikami .............................................................................................................. 257
Manipulacja programami....................................................................................................... 268
Działanie w Internecie ........................................................................................................... 270
Przykłady wi kszych programów.......................................................................................... 273
,wiczenia............................................................................................................................... 278
Rozdział 10. *+,$&
System automatycznego zgłaszania skarg............................................................................. 282
Tworzenie interfejsu za pomoc) COM: tani rzecznik prasowy ............................................ 287
Edytor elementów formularza danych................................................................................... 292
Rozwaania o projektowaniu................................................................................................. 297
JPython: szcz liwy zwi)zek j zyków Python i Java............................................................ 298
Inne osnowy i aplikacje ......................................................................................................... 305
,wiczenia............................................................................................................................... 307
........................................................................................ 309
Dodatek A !-.!)
Dodatek B /+%.0,$1,,&
Dodatek C 2%34&
5"
Zgłoś jeśli naruszono regulamin