media opracowane zagadnienia.odt

(33 KB) Pobierz

Thomas Alva Edison urodzony 11 lutego 1847 a zmarł 18 października 1931 roku.– jeden z najbardziej znanych i twórczych wynalazców na świecie, przedsiębiorca. Dorobek założonych i administrowanych przez niego laboratoriów to około 5000 patentów, z których 1093 wystawionych jest na jego nazwisko. Wśród wynalazków: udoskonalenie telefony fonograf w 1877, opatentował żarówkę elektryczną w 1879, w latach 1891-1900 pracował nad udoskonaleniem magnetycznej metody wzbogacania rud żelaza, w 1883 odkrył  emisje termoelektronową, w 1904 zbudował akumulator zasadowy niklowo-żelazowy.

Kinematograf  - aparat realizacji i ekranowej projekcji ruchomych obrazów.  Skonstruowali go w roku 1895 we Francji bracia Louis i August Lumiere . Pierwsza publiczna projekcja ich  filmów miała miejsce 28 grudnia 1895 roku w paryskim Salonie Indyjskim Grand Cafe. Wyświetlono wówczas min.: Wyjście robotników z fabryki w Lyonie, Śniadanie oraz najsławniejszy Wjazd pociągu na stację w La Ciotat, podczas którego podobno widzowie siedzący najbliżej ekranu uciekali w popłochu, przerażeni widokiem sunącej na nich lokomotywy. Data ta oficjalnie uznawana jest za moment narodzin kina.

Początki kina

25.04-1896 pierwsza publiczna projekcja filmu- początek kina w Ameryce. Początkowo film traktowany jako nudną fotografię nie brano pod uwagę fabuły, calem był zapis autentycznych wydarzeń. Dopiero Georges Méliès przekształcił fotografię w spektakl .Wśród pionierów kina nie brakuje Polaków. Pierwszymi polskimi realizatorami filmowymi na przeł. XIX i XX w. byli: Kazmierz Prószyński- konstruktor i wynalazca pleografu – kamery i projektora nowocześniejszego niż kinematograf, filmujący krótkie scenki rodzajowe z życia codziennego Warszawy (Ślizgawka w Łazienkach), oraz Bolesław Matuszewski, który realizował krótkie Filmy dokumentalne (min. "Koronacja cara Mikołaja II" Petersburg 1896. Do roku 1910 istniały już tysiące sal kinowych w Ameryce i Europie, a w 1912 roku nakręcono pierwsze Filmy pełnometrażowe. Filmy nieme charakteryzowała powolność akcji, banalność wątków i prosta charakteryzacja, opierały się głównie na wyrazistej grze aktorskiej.

 

Georges Méliès pionier kina, karykaturzysta. Nazywany  "czarodziejem ekranu". Wynalazca licznych trików filmowych, wykorzystywanych w kinie przez wiele następnych lat. Autor ponad 500 filmów. Filmy Méliès oparte są na cudowności, zawierają liczne triki filmowe, tematykę baśniową. Reżyser tworzył też rekonstruowane aktualności oraz adaptacje literackie. Własnoręcznie projektował i tworzył kostiumy i dekoracje do swoich produkcji. Część filmów sam ręcznie kolorował. Jego największym sukcesem był nakręcony w 1902 film pt. Podróż na księżyc. Do historii kinematografii przeszedł jako twórca wielkich epickich dzieł, często nawiązujących do nieodległej historii Stanów Zjednoczonych (np. Wojna secesyjna w latach 1861-1865).Przekształcił fotografię w spektakl, zastał film ciekawostką a zostawił widowiskiem. Uwolnił kinematograf od przymusu realizmu. Skierował kinematograf w kierunku specjalnie odgrywanym sceną z fabułą. Podzielił film na 4 kategorie:

1.                  obrazy plenerowe

2.                  obrazy naukowe

3.                  obrazy kompozycyjne

4.                  obrazy z transformacjami

Griffith David Wark (1875-1948), amerykański reżyser filmowy, pionier sztuki filmowej. Preferował melodramat, wprowadził zasadę rozwiązywania konfliktów w ostatnim momencie i obowiązkowe szczęśliwe zakończenie (happy end). Był twórcą "systemu gwiazd" i uzyskał przydomek "starmaker".

INNOWACJE GRIFFITHA

1 Kodyfikacja filmowych gatunków

- wykorzystał każdy gatunek filmowy

- w każdy wpisywał melodramat

2 Rewolucyjne podejście do gry aktorskiej

- gra psychologiczna (zbliżenia, półzbliżenia)

- aktorzy: Lillian Gish; Mary Pickford

3 Plener

4 Montaż

- dużo cięć w obrębie ujęcia głównego - wydobycie detalu

- MONTAŻ RÓWNOLEGŁY: aby pokazać myśl światopoglądową (zestawienie)

- “ratunek w ostatniej chwili” – schemat narracyjny;

5 Pojmowanie, rozumienie sztuki filmu

- uważał siebie za autora filmowego

                      był przeciwny systemowi gwiazd – to reżyser był najważniejszy

 

Victor Talking Machine Company (1901-1929)  amerykańska korporacja, wiodący amerykański producent  gramofonowy oraz jedna z wiodących firm fonograficznych na świecie w tym czasie. Siedziba w Camden w stanie New Jersey.Firma została założona przez Eldridge R. Johnson, który wcześniej wykonane gramofony grał Emile Berliner z zapisu Berliner Gramophone  Niektóre źródła uważają , Berliner'a jako współzałożyciel;. Inni mówią, ze Berliner nigdy nie był związany z firmy Victor,mimo że może być częścią podstępu  Johnson i odrzucił pozwy Zonophone że wygryzł Gramophone Berliner z rynku i zagroził interesowi Johnson fonograf. (Zonophone używał podstępów patent na pokonanie Berliner, wynalazca zapisu płyty, którego technologie Zonophone miał skopiowane.) W każdym razie, Victor ostatecznie nabył pozostałe aktywa Berliner Gramophone, ale również nabył Zonophone po pokonaniu go w sądzie.

 

Czwarta mediamorfoza- ikonosfera dla mas

Reklama i rozrywka są podstawowymi współczesnymi formami kultury

symbolicznej. Wynalazki techniczne XIX stulecia legły u podstaw nowej

formy kultury popularnej, zwanej też kulturą masową. Jej pojawienie wiąże

się z wielkonakładową, ilustrowaną prasą sensacyjną, ale przełomowe

okazały się wynalazki filmu i kina oraz płyty gramofonowej i radia.

                     Bracia Lumiere stworzyli pierwszy projektor filmowy

                     28.12.1895 początek kina wraz z pierwszą publiczną projekcją filmową „wyjście robotników z fabryki”

                     wynalezienie fotografii , dawna poprzedniczka kina

                     zdolność do odtwarzania ruchu

                     camera obskura

                     latarnia magiczna, później udoskonalona- latarnia Czarnoksiężnika

                     kinetoskop 1892

 

Radio jak wpłynęło na muzykę fonograficzną i Złota Era Radiofonii:

Pojawienie się radio doprowadziło do rywalizacji z przemysłem nagraniowym, który w latach 20-tych bardzo dobrze się rozwijał. W wyniku czego zakazano w radiu puszczać muzyki z płyt. Jednak dla obu stron rozwiązanie takie nie było zadowalające i pociągało za sobą konsekwencje finansowe. Z czasem doszli do porozumienia mianowicie przemysł nagraniowy chciał za pomocą radia lansować swoje nowe płyty. W związku z tym w latach 30-tych następuje „złota era radiofonii” radio i przemysł nagraniowy połączyły swoje siły i zaczęły owocna współprace.

 

Dlaczego film w U.S.A niemal od razu zdobył status 'sztuki masowej”

W Ameryce nie mal od razu odkryto walory dochodowe filmu podczas gdy w Europie rozpoczęły się tylko eksperymenty, Amerykanie od razu postawili na masowość filmów, zyskały dzięki temu status masowy, bo przyciągał ludzi dla których sztuka masowa była niedostępna lub słabo dostępna. Postawiona na dynamizm akcji, film miał dostarczyć zabawy i emocji, [pierwsze komedie, westerny i filmy sensacyjne.

.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin