Dynamika Pojazdów Łada 6.06.docx

(1263 KB) Pobierz


SiMR%204

logo_pw

lada-logo4.jpg

logo_ip
Politechnika Warszawska

Samochody i Maszyny Robocze

Instytut Pojazdów

Dynamika Pojazdów

 

 

 

Grupa 4.4

Rok akademicki 2011/2012

Janusz Skaczkowski

Rafał Skórzyński

 

 

Wyznaczanie częstości drgań własnych samochodu Łada Samara typ 2109

 

             

Prowadzący:

prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz

 

 


Bez nazwy.png

 

 

 

Warszawa 2012

1.     Samochód badawczy

 

Modelem badań będzie samochód marki Łada


1.png

 

Rys. 1. Podstawowe wymiary obiektu badawczego

 

 

Dane techniczne:

masa całkowita:

m =

920

[kg]

rozkład mas:

 

 

 

- przód

mp=

55

[%]

- tył

mt =

45

[%]

rozstaw osi:

l12 =

2460

[mm]

rozstaw kół:

 

 

 

- przód

bp =

1390

[mm]

- tył:

bt =

1360

[mm]

·         położenie środka masy C:

           

 

 

·         Masa przypadająca na oś przednią:

mp = 55% · 920 = 506 [kg]

·         Masa przypadająca na oś tylną:

mt = 45% · 920 = 414[kg]

1.1.   Zawieszenie przednie


3.png

Rys. 2. Zawieszenie przednie

1.2.  
2.png
Zawieszenie tylne

Rys.3. Zawieszenie tylne


6.png

Rys.4. Zawieszenie tylne


2.     Model obliczeniowy

 

Jako model obliczeniowy przyjęto płytę prostokątną o masie m i pomijalnie małej grubości (rys. 4). Zawieszono ją w narożach na czterech sprężynach. Model jest obdarzony trzema stopniami swobody – przemieszczeniem wzdłuż osi z oraz obrotami wokół osi x i y.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 5. Model pojazdu o trzech stopniach swobody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Obliczenia sztywności zawieszenia

 

Sztywność sprężyn rzeczywistych oblicza się na podstawie porównania ich energii potencjalnej z energią potencjalną sprężyn teoretycznych. W tym celu wprowadzono w miejsce koła teoretyczną sprężynę, której sztywność wyliczono z założonej wstępnie częstości drgań własnych nadwozia f = 1 [Hz] (częstość taka zapewnienia komfort pasażerom podczas jazdy).

3.1. Sztywność zawieszenia kół w modelu teoretycznym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Rys. 6. Schematy do obliczeń sztywności sprężyn
 

Częstość drgań własnych ciała wyraża się wzorem:

f=12πkm [Hz]
Stąd wynika zależność na sztywność zawieszenia:

k=4π2f2m

gdzie:

m – masa pojazdu przypadająca na jedno koło (odpowiednio osi przedniej lub tylnej)

              f   –  częstotliwość drgań własnych nadwozia (1 [Hz])

Otrzymano:

·         dla zawieszenia przedniego:                            kkp=1,9976 104 Nm

 

·         dla zawieszenia tylnego:                                   kkt=1,6344∙ 104 Nm

 

 

 

 

 

 

 

3.2.  Obliczenia sztywności rzeczywistych elementów zawieszenia

3.2.1. Sztywność sprężyn zawieszenia przedniego

 

·                    długość wahacza:                                                                     lw = 0,32  [m]

·                    odległość mocowania kolumny od zwrotnicy:                  la = 0,20 [m]

·                    kąt odchylenia kolumny:                                                         α = 4 [°]


macpherson2.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 7. Schemat kinematyczny zawieszenia osi przedniej samochodu Łada
 

 

Kolumna zamocowana jest bezpośrednio do zwrotnicy w punkcie A (rys. 7). Dlatego skok koła przedniego zkp jest równy skokowi punktu A do punktu A’. Ugięcie sprężyny zsp jest więc różnicą odległości AB i A’B.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


proporcje przód.png

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin