Politechnika Warszawska
Samochody i Maszyny Robocze
Instytut Pojazdów
Dynamika Pojazdów
Grupa 4.4
Rok akademicki 2011/2012
Janusz Skaczkowski
Rafał Skórzyński
Wyznaczanie częstości drgań własnych samochodu Łada Samara typ 2109
Prowadzący:
prof. dr hab. inż. Wiesław Grzesikiewicz
Warszawa 2012
1. Samochód badawczy
Modelem badań będzie samochód marki Łada
Rys. 1. Podstawowe wymiary obiektu badawczego
Dane techniczne:
masa całkowita:
m =
920
[kg]
rozkład mas:
- przód
mp=
55
[%]
- tył
mt =
45
rozstaw osi:
l12 =
2460
[mm]
rozstaw kół:
bp =
1390
- tył:
bt =
1360
· położenie środka masy C:
· Masa przypadająca na oś przednią:
mp = 55% · 920 = 506 [kg]
· Masa przypadająca na oś tylną:
mt = 45% · 920 = 414[kg]
1.1. Zawieszenie przednie
Rys. 2. Zawieszenie przednie
1.2. Zawieszenie tylne
Rys.3. Zawieszenie tylne
Rys.4. Zawieszenie tylne
Jako model obliczeniowy przyjęto płytę prostokątną o masie m i pomijalnie małej grubości (rys. 4). Zawieszono ją w narożach na czterech sprężynach. Model jest obdarzony trzema stopniami swobody – przemieszczeniem wzdłuż osi z oraz obrotami wokół osi x i y.
Rys. 5. Model pojazdu o trzech stopniach swobody
Sztywność sprężyn rzeczywistych oblicza się na podstawie porównania ich energii potencjalnej z energią potencjalną sprężyn teoretycznych. W tym celu wprowadzono w miejsce koła teoretyczną sprężynę, której sztywność wyliczono z założonej wstępnie częstości drgań własnych nadwozia f = 1 [Hz] (częstość taka zapewnienia komfort pasażerom podczas jazdy).
Rys. 6. Schematy do obliczeń sztywności sprężyn
Częstość drgań własnych ciała wyraża się wzorem:
f=12πkm [Hz]Stąd wynika zależność na sztywność zawieszenia:
k=4∙π2∙f2∙m
gdzie:
m – masa pojazdu przypadająca na jedno koło (odpowiednio osi przedniej lub tylnej)
f – częstotliwość drgań własnych nadwozia (1 [Hz])
Otrzymano:
· dla zawieszenia przedniego: kkp=1,9976∙ 104 Nm
· dla zawieszenia tylnego: kkt=1,6344∙ 104 Nm
· długość wahacza: lw = 0,32 [m]
· odległość mocowania kolumny od zwrotnicy: la = 0,20 [m]
· kąt odchylenia kolumny: α = 4 [°]
Rys. 7. Schemat kinematyczny zawieszenia osi przedniej samochodu Łada
Kolumna zamocowana jest bezpośrednio do zwrotnicy w punkcie A (rys. 7). Dlatego skok koła przedniego zkp jest równy skokowi punktu A do punktu A’. Ugięcie sprężyny zsp jest więc różnicą odległości AB i A’B.
...
moloniewicz