naprawa nawiewu E46.doc

(788 KB) Pobierz
E46] naprawa czujnika temperatury klimatyzacji za grosze :)

E46] naprawa czujnika temperatury klimatyzacji za grosze :)

witam. udało mi się naprawić za przysłowiowe grosze czujnik temperatury klimatyzacji ( climatronic) więc postanowiłem to opisać, może komuś się przyda. Skutkiem awarii tego czujnika jest to że po włączeniu klimatyzacji ona sobie pracuje, chłodzi, ale po jakimś czasie czujemy jakby osłabła, ledwo co chłodzi, albo jakby całkiem przestała działać, mimo że jest cały czas włączona. przyczyną jest uszkodzony czujnik temperatury grzejnika/parownika nr części 64116930015. jest to termistor NTC który powinien pracować według następujących wartości:

a jeśli jest uszkodzony to mierząc go multimetrem otrzymujemy wartości między 1-2 kilo ohma mimo różnicy temperatur 25 stopni. ( mierzymy np w temp pokojowej, a potem schładzamy czujnik w zamrażalniku i mierzymy ponownie). Można oczywiście kupić nowy czujnik w ASO za ok 100 zł wołają . Poza aso raczej nie dostaniemy, chyba że używany gdzieś na alle..., Ale wystarczy kupić w sklepie elektronicznym sam termistor NTC taki aby miał rezystancję między 2.5-3.0 kilo ohma lub najbardziej zbliżony. Ja kupiłem 2.7 kilo ohma. Był sporo większy niż oryginalny w czujniku, ale tez się zmieścił. i wystarczy w starym czujniku wymienić nowy termistor. Stary odciąć i przylutować nowy. koszt to 0,30 gr - 3 zł w zależności od sklepu. Najlepiej kupić taki termistor w izolacji i zalany tworzywem sztucznym - takie są oryginały, ale ja kupiłem zwykły bo nie było innych akurat w sklepie elektronicznym i też działa. Następnym razem jak bym to robił na pewno wyszło by mi to ładniej. ale ważne że działa, czujnika i tak nie widać po zamontowaniu. Takie czujniki są dwa w aucie, oba wpięte w obudowę nagrzewnicy. jeden widoczny po wyjęciu panelu klimatyzacji. A drugi - ten który wymieniałem jest wpięty z boku, trzeba się dostać od strony kierowcy za nawiewem na nogi, trzeba zdjąć plastiki po kierownicą, niestety dostęp do niego jest bardzo zły i trzeba się pomęczyć. Wygląda to jak na foto:  czerwona strzałka to oryginalny, a zielona po podmianie. I klima działa jak trzeba, nie zamarza parownik, nie przestaje pracować po jakimś czasie. takie czujniki bądź podobne są w bardzo wielu modelach bmw i z pewnością w ten sposób da się je naprawić. polecam   koszt 1,5 zł

a jeśli chodzi o samą wymianę to kolega "tudm" to opisał i wstawił fotki: viewtopic.php?f=69&t=50504&hilit=tudm&start=465

Ostatnio edytowany przez kameleon3000, 31 Lip 2012 21:17, edytowano w sumie 1 raz

witam.a co myślicie o transmiterze NTC 3.3 kilo oma może być bo innego nie mogę dostać nigdzie?

a możecie powiedzieć gdzie taki transmiret można dostać ?bo nigdzie nie mogę dostaś czegoś takiego

 

pomyłka .chodzi mi o termistot NTC

arni83x

witam.a co myślicie o transmiterze NTC 3.3 kilo oma może być bo innego nie mogę dostać nigdzie?

kolego będzie działać. tylko nie transmiter to jest tylko termistor  co prawda będzie lekkie zaburzenie co do odczytu temperatury przez czujnik jak widać z tabelki o ok 5 stopni, ale klima będzie działać poprawnie, nie będzie się " zawieszać" ani zamarzać ani wyłączać sama. tylko jeśli dobrze rozumuje będzie mocniej trochę chłodzić. Ale 3.3 kilo ohma czy 2.2 będzie ok. to takie najłatwiej kupić. tez szukałem swego czasu sporo i udało mi się trafić prawie idealny 2.7 kilo ohma, tyle że mógłby być mniejszy. ale zdarzają się na allegro, lub jest wiele sklepów internetowych elektronicznych i wybór mają spory. jest firma w Polsce która robi dokładnie takie same: http://www.tewa-sensors.com/pl/product.php?c=3#Tytul ale niestety oni nie sprzedają tego nigdzie detalicznie. tylko hurtowo na zamówienie producentów i na dużą skale, także nie ma gdzie tego kupić niestety.

Aczkolwiek został mi jeden taki właśnie typu TT-3/TT-S 3.0 kilo ohma 

a jak już to który lepszy byłby 2.2 czy 3.3 bo akurat takie dwa na allegro znalazłem.i on ni jest potrzebny,bo nie załancza mi się ogrzewanie w aucie a co do klimy to też z nią coś nie halo bo nie działa ale to już więcej przyczyn może być

arni83x 

głównie chodzi mi o termistor do ogrzewania w środku bo czasem nie załancza się i nie leci ciepłe powietrze z nawiewu i teraz pytanie który lepszy czy 2.2 czy 3.3 bo nie mogę 2.5 znajść

arni83x 

witam mam problem z klimatyzacja sprezarka zalacza sie lecz po okolo minucie sie wylacza i tak caly czas chlodzi przy wyzszych obrotach wymienilem termistor w czujnikach temperatur parownika i jest to samo moze ktos wie co to moze byc nie wiem czy to ma znaczenie ale chyba mam uszkodzony termostat pozdrawiam

supinio

Zanim zapytasz - POSZUKAJ!

czujnik temperatury nagrzewnicy / parownika nr bmw 64116930015

 

 

 

kameleon3000

Termistory tego typu można spróbować "zregenerować" w łatwy sposób. Wystarczy w podgrzać gwałtownie np. zapalniczką (tylko bez przesady, by go nie spalić), po takim zabiegu jego rezystancja jest znowu prawidłowa (testowane w temperaturze pokojowej, a następnie w zamrażalce). Metodę tą wykorzystałem ponieważ nigdzie nie mogłem dostać termistora o odpowiedniej rezystancji więc rok temu zamontowałem termistory 2,2 k, jednak nadal zamarzał parownik jednak po dłuższym czasie. Tydzień temu, zachęcony letnimi temperaturami postanowiłem reanimować stare termistory i zapalniczka idealnie się nadała do tego. Od tygodnia tak jeżdżę i cieszą się chłodem nawet w kilku godzinnych trasach.

tr0j4nq 

witam

mam pytanie czy te same czujniki o których mowa wyżej mogą być odpowiedzialne za to że jest problem z ustawieniem ciepłego powietrza. to znaczy:

mam ustawione np 21 st.C i robi mi się chłodno więc na klimatroniku ustawiam sobie np 25 st.C i co ???!! i nic się nie dzieje leci może ciut cieplejsze ale na pewno nie jest ona takie aby utrzymać 25 st w samochodzie. ale jeśli ustawie temperaturę na ok 30-32 st.C wtedy od razu czuć od razu ciepłe a nawet gorące powietrze.

nie ma płynnej zmiany temperatury tylko albo chłodno albo od razu gorąco. Na środku mam przy nawiewach mam ustawione na białej kresce więc ani na niebieskim ani na czerwonym nie jest.

czy może jest jakaś klapa która się zacina nie nie reguluje dobrze dawkowania ciepłego powietrza. dzieje się tak odkąd kupiłem samochód. Klima działa ok chłodzi nie zacina się silniczek się nie zatrzymuje więc jeżyk chyba ok.

A może jest walnięty panel klimatronika??

 

 

Mam tak jak opisales wyzej...

Moge powiedziec ci ze wymienilem juz termostaty oba glowny i egr.. elektrozawor,jez, zostal tez sprawdzony caly uklad czy odpowiednio ida rury odlaczylem tez webasto bo myslalem ze to moze miec jakis wplyw..

 

Mecze sie z tym 2 lata kiedys dzwonilem do goscia co naprawia klimatroniki i powiedzial ze jesli panel chodzi to raczej nie on jest winowajca.. Dlatego go nie wymienialem..

 

Ale ostatnio rozmawialem z gosciem co mial pare trojek i mowi ze panele dosc czesto padaja.. Wiec teraz czas wymienic panel..

Jesli to nie to to juz nie wiem..

 

Po wyciagnieciu panela masz numery i porownaj z numerami na allegro widze ze sa rozne wiec nie wiem chyba musza byc takie same..

a skąd jesteś?? ja z ok wawki. słuchaj wydaje mi się że klimatronik jakby padł to nie regulował by w ogóle. zresztą on tez ma jakiś tam czujnik temperatury i może jak on padnie to takie cyrki są. Ja w ciemno nie będę kupował całego klimatronika tylko może podjadę gdzieś na jakiś zlot i spróbuje podpiąć inny na chwilkę.

a próbowałes dobrać sie do tych czujników temperatury o których mowa w temacie może któryś z nich jest walnięty i jest błędnie odczytywana temperatura??.

układ chłodzenia mam sprawny na 100% a poza tym jakby był zapowietrzony lub niedogrzany to po ustawieniu na 32 stopnie nie waliło by mi gorącym powietrzem.

 

wydaje mi się że albo jakaś klapa sterująca się zacina albo któryś czujnik temperatury jest za to odpowiedzialny. a może ktoś z forum już naprawił takie cuda i się podzieli z czym to się je.

 

Probowalem sie dobrac do tego czujnika parownika klimatyzacji ale nie moge go wyciagnac strasznie kiepskie dojscie..

Chociaz on pewnie nie ma wplywu bo przeciez ci co im klima nie chlodzi caly czas mieli by takie cyrki jak my..

 

Co do czujnika w srodku panelu to ostatnio rozebralem ten panel i faktycznie za tymi krateczkami jest jakis czujniczek ale nie znam sie na elektronice..

 

Kupilem juz panel wiec w przyszlym tygodniu bede mial i sprawdze co i jak mam nadzieje ze to wkoncu pomoze oby..

A szkoda ze ty z wawy ja okolice wroclawia razem bysmy cos pokabinowali.. strasznie wkurza to ogrzewanie:P i ustawianie w zimie 32 buch gorace i zmniejszanie i zimno i tak w kolo Macieja

ak przeczytałem na innych wątkach i TIS'ie winny może być właśnie ten czujnik temperatury który odpowiada za kontrolę temperatury parownika.

Z uszkodzonym czujnikiem może dojść do sytuacji, że parownik zamarza i blokuje przepływ powietrza.

 

Do rzeczy, czujnik temperatury znajduję się u nawiewu na nogi po stronie kierowcy.

Aby się do niego dostać trzeba zdemontować osłonę nad pedałami (gdzieś to wcześniej opisywałem):

 

Czujnik znajduję się za tym nawiewem i wystaje sama jego końcówka do której jest wpięta wtyczka:

 

I wygląda tak (ok 4cm długości):

 

 

Witam jestem już po rozwiązaniu problemu i podaje kilka fotek z tego rozwiazania. Po sciągnięciu listew ozdobnych odkręcamy dwa wkręty zaznaczone

 

wyciągamy radio i panel od klimatroniku jest na zatrzaskach trzeba pociągnąć i odkręcamy pod nim dwa wkręty i wyjmujemy kratki środkowe (łapiemy od spodu i pociągając do siebie a górę wciskamy w dół) i wyciągamy szufladę

 

Wyciągamy mieszek lewarka biegów i odkręcamy dwa wkręty od ramki lewarka biegów i ja wyciągamy. Wyjmujemy szufladę pod klimatronikiem ciągnąc do siebie i pod nią mamy kolejne wkręty i wyciągamy ramkę.

 

Odpinamy kostki i takie metalowe blaszki zaznaczone na foto jest ich chyba 6 szt i podnosimy plastykowa osłonę i już mamy nagrzewnicę.

Teraz wyciągamy zawleczki widoczne na foto i lekko podnosimy rurki do góry podkładając szmatkę ponieważ wyleci troszkę płynu i wyciągamy nagrzewnicę.

 

 

Nie wiem, czy Ci pomogę, ale miałem kiedyś podobną sytuację. Co prawda auto mam starsze, ale też z automatyczną klimą. U mnie przyczyna była prozaiczna: ułamał się (chyba zmęczeniowo) jeden cieniutki kabelek, w kosteczce sterującej podłączonej do sterownika (chyba czarna 3-pinowa). Sprawdź to u siebie. Wyjmij sterownik, później kostkę, następnie ją rozbierz "na pół", utnij ok 1 cm kabelki i na nowo zaciśnij w kostce. Doszedłem do tego dzięki ściągniętym schematom elektr. Powodzenia !

PS. Wspomniana kosteczka steruje silniczkami klapek nawiewu. Jeśli brak tego sterowania, to klapki zamykają kanały i stąd "brak wiatrów" w kabinie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin