Sekrety mistrza fotografii cyfrowej Nowe ujecia Scotta Kelbyego.pdf

(3145 KB) Pobierz
Sekrety mistrza fotografii
cyfrowej. Nowe ujķcia
Scotta Kelbyego
Autor: Scott Kelby
ISBN: 978-83-246-1580-3
Format: B5, stron: 250
Kontynuacja ľwiatowego bestsellera Ï kolejne sekrety profesjonalnej fotografii cyfrowej
¤ Najlepiej sprzedajĴca siķ ksiĴŃka o fotografii cyfrowej na ľwiecie!
¤ Scott Kelby znw ujawnia sekrety mistrza!
¤ Kolejna czķľě bestsellera Ï teraz i Ty moŃesz fotografowaě jak zawodowiec!
Scott Kelby, ľwiatowej sĀawy autor ksiĴŃek o fotografii cyfrowej, powraca z nowĴ
publikacjĴ stanowiĴcĴ drugĴ czķľě bestsellera â195 ujķě Scotta KelbyÔego. Sekrety
mistrza fotografii cyfrowejÒ. Podobnie jak poprzednia Ï bijĴca ľwiatowe rekordy
sprzedaŃy ksiĴŃka z tej dziedziny Ï takŃe i ta wprowadzi Ciķ w ľwiat prawdziwie
artystycznej fotografii i odsĀoni kolejne arkana pracy zawodowcw. Gotowy do nauki
pod czujnym okiem mistrza?
KsiĴŃka âSekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujķcia Scotta KelbyÔegoÒ
to niezwykĀy przewodnik po krainie doskonaĀej fotografii cyfrowej. Pozbawiony
technicznego Ńargonu poradnik po brzegi wypeĀniony jest ciekawostkami, radami
i wskazwkami, ktre pozwolĴ Ci robiě zdjķcia na profesjonalnym poziomie. Oprcz
szczegĀowych instrukcji wykonywania fotografii, zawiera przepisy na gotowe zdjķcia
ľlubne, krajobrazw i z podrŃy. Dziķki niej nauczysz siķ, jak robiě urzekajĴce zbliŃenia
i makrofotografie, dowiesz siķ, jak czytaě histogram i posĀugiwaě siķ nim, a takŃe
jak zastosowaě ľwiatĀo modelujĴce i sterowaě drugĴ lampĴ bĀyskowĴ.
¤ Profesjonalne uŃycie lampy bĀyskowej
¤ Przygotowanie wĀasnego studia fotograficznego
¤ Portrety i fotografie krajobrazw
¤ Zdjķcia ľlubne i zdjķcia z podrŃy
¤ Makrofotografia
¤ Redukcja szumu cyfrowego na zdjķciach
¤ Opracowanie tematycznej sekwencji zdjķě
¤ Kompozycja fotografii we wnķtrzach
¤ Fotografowanie w ujķciu pionowym
¤ Wybr odpowiedniej czuĀoľci ISO
DoĀĴcz do profesjonalistw Ï w Polsce juŃ ponad 9000 czytelnikw korzysta
z wiedzy mistrza KelbyÔego!
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
946268695.053.png 946268695.064.png 946268695.074.png 946268695.085.png 946268695.001.png 946268695.005.png 946268695.006.png 946268695.007.png 946268695.008.png 946268695.009.png 946268695.010.png 946268695.011.png 946268695.012.png 946268695.013.png 946268695.014.png 946268695.015.png 946268695.016.png 946268695.017.png 946268695.018.png 946268695.019.png 946268695.020.png 946268695.021.png 946268695.022.png 946268695.023.png 946268695.024.png 946268695.025.png 946268695.026.png 946268695.027.png 946268695.028.png 946268695.029.png 946268695.030.png 946268695.031.png 946268695.032.png 946268695.033.png 946268695.034.png 946268695.035.png 946268695.036.png 946268695.037.png 946268695.038.png 946268695.039.png 946268695.040.png 946268695.041.png 946268695.042.png 946268695.043.png 946268695.044.png 946268695.045.png 946268695.046.png 946268695.047.png 946268695.048.png 946268695.049.png 946268695.050.png 946268695.051.png 946268695.052.png
 
Spis treści
Rozdział 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Profesjonalne użycie lampy błyskowej
Jeśli nie lubisz zdjęć wykonanych z lampą błyskową,
to… nie jesteś w tym osamotniony!
Dziesięć rzeczy, które powinieneś wiedzieć…  . . . . . . . . . . . . . . . .1
…zanim przeczytasz tę książkę! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
A oto ostatnie trzy rzeczy  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Wbudowana lampa błyskowa: Twój wróg! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Zalety zewnętrznej lampy błyskowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Odłącz lampę od korpusu aparatu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Bezprzewodowo? Czemu nie! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część I. . . . . . . . . . . . .23
Bezprzewodowo z aparatem marki Nikon, część II . . . . . . . . . . . .2
Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część I . . . . . . . . . . . .2
Bezprzewodowo z aparatem marki Canon, część II  . . . . . . . . . . .2
Wydłużanie czasu naświetlania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
W jaki sposób złagodzić światło emitowane  
przez lampę?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Rozproszenie przez odbicie  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Rozpraszacz — najwyższej jakości światło  
z lampy błyskowej  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Wskazówki dotyczące fotografowania  
z zastosowaniem rozpraszacza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Ach, ten błysk… w oku! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Do czego może przydać się statyw lampy błyskowej?. . . . . . . . .33
Nie ma takiego miejsca, w którym nie można  
ustawić lampy błyskowej! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Synchronizacja z drugą kurtyną (i dlaczego warto  
ją stosować)  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Tajniki udanego fotografowania z lampą:  
sztuczka czwarta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Do czego służą filtry żelowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Jak uzyskać efekt znany ze zdjęć w czasopismach  
sportowych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Jeśli już musisz użyć wbudowanej lampy błyskowej…. . . . . . . .39
Druga lampa błyskowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Sterowanie drugą lampą błyskową (Nikon) . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Sterowanie drugą lampą błyskową (Canon)  . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
W jakiej odległości należy fotografować, posługując się  
lampą błyskową?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Jak zwiększyć odległość fotografowania?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Budowanie dramaturgii ujęcia za pomocą lampy . . . . . . . . . . . . .
Jak zrobić dobry portret o zachodzie słońca,  
używając lampy?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
946268695.054.png 946268695.055.png 946268695.056.png 946268695.057.png 946268695.058.png 946268695.059.png 946268695.060.png 946268695.061.png 946268695.062.png 946268695.063.png 946268695.065.png 946268695.066.png 946268695.067.png 946268695.068.png 946268695.069.png 946268695.070.png 946268695.071.png
 
Spis treści
Rozdział 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Własne studio fotograiczne
To o wiele łatwiejsze i tańsze, niż mogłoby się wydawać!
Tła studyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Oświetlenie studyjne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Rozpraszanie ostrego światła studyjnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Dlaczego wolę softboksy od parasoli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Pierścienie mocujące do softboksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zastosowanie światła modelującego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wyzwalanie błysku lampy studyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zdalne wyzwalanie błysku lampy studyjnej. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Światło ciągłe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jak wybrać softboks o odpowiednich rozmiarach?  . . . . . . . . . . .9
Kilka słów o światłomierzach i o tym, dlaczego są  
niezbędne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
W jaki sposób należy posługiwać się światłomierzem?. . . . . . . .1
Oświetlenie włosów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
W jaki sposób ustawić lampę oświetlającą włosy?  . . . . . . . . . . . .3
Testowanie oświetlenia włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sztuczka pozwalająca uniknąć  „rozlewania się”  
światła padającego na włosy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W jakim trybie należy fotografować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gdzie umieścić główne światło? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wieje wiatr z… wentylatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze, bardziej  
rozproszone światło?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Do czego służy dodatkowy ekran rozpraszający  
w softboksie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Składane tło  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Najtańsze dodatkowe oświetlenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
Trzy tła w cenie jednego  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Zastosowanie zwykłej lampy błyskowej do doświetlenia  
tła  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zalety fotografowania  „na uwięzi”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jak uzyskać wyjątkowo nasycony kolor tła?. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Oświetlanie białego tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Do czego służą blendy w różnych kolorach? . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W jaki sposób ustawić ekran odbijający?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Mechaniczny pomocnik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .0
Jak zobaczyć światło odbite od ekranu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
Osłanianie tła przed oświetleniem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2
9
946268695.072.png 946268695.073.png 946268695.075.png
Spis treści
Rozdział 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Profesjonalne portrety
Garść wskazówek, dzięki którym ludzie na Twoich portretach
będą wyglądali znakomicie!
Unikaj nadmiaru przestrzeni  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fotografowanie w ujęciu pionowym  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pasjonujesz się fotografią portretową? Kup dodatkowy  
uchwyt do aparatu! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Słońce za plecami? To przesąd! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Obiektyw szerokokątny w fotografii portretowej?  . . . . . . . . . . . .90
Ciekawe portrety z profilu w ujęciu poziomym  . . . . . . . . . . . . . . .91
Atrakcyjne portrety za pomocą teleobiektywu  . . . . . . . . . . . . . . .92
Dlaczego ekrany rozpraszające tak świetnie nadają się  
do zdjęć w plenerze?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Jak uzyskać ciekawsze tło dla portretu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Modna asymetria  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Ujęcie „bez czubka głowy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
Zdjęcia grupowe łatwiej zaaranżować w plenerze . . . . . . . . . . . .9
Wskazówka dotycząca pozowania do zdjęć grupowych  . . . . . .9
Świetna sztuczka, która pozwoli Ci uzyskać znakomite,  
nieformalne zdjęcia grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Unikaj monotonnego oświetlania portretów . . . . . . . . . . . . . . . 100
Chciałbyś robić lepsze zdjęcia portretowe? Nie odliczaj!  . . . . 101
Światło padające z okna: jak ustawić fotografowaną osobę?. . . 102
Światło padające z okna: skąd fotografować? . . . . . . . . . . . . . . . 103
Sześć prostych sposobów na skorygowanie  
niedoskonałości twarzy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
Unikaj portretów z ramionami „na wprost”. . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Optyczne wyszczuplanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Pozowanie na krześle  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zadbaj o atmosferę sesji zdjęciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Unikaj światła prześwitującego przez liście . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Światło padające z okna: jak ustawić blendę? . . . . . . . . . . . . . . . 110
Jak namówić pary, by pozowały naprawdę blisko siebie? . . . 111
Jakiego koloru blendy użyć?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Podczas fotografowania w plenerze zmniejsz głębię  
ostrości zdjęcia  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Jak zatuszować cienie pod oczami?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Profesjonalne krajobrazy
Jeszcze więcej porad dla miłośników pięknych plenerów
Tajniki fotografowania zachodów słońca  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Jak ukryć odblaski światła od wody?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
10
946268695.076.png 946268695.077.png 946268695.078.png 946268695.079.png 946268695.080.png 946268695.081.png 946268695.082.png 946268695.083.png 946268695.084.png 946268695.086.png 946268695.087.png 946268695.088.png 946268695.089.png 946268695.090.png 946268695.091.png 946268695.092.png 946268695.093.png
 
Spis treści
Dobre krajobrazy wymagają czytelnego dla odbiorcy  
tematu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Sposób na poprawienie czytelności wyświetlacza LCD  
w plenerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Jak zrobić dobre zdjęcie panoramiczne?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Jak zmontować zdjęcie panoramiczne w Photoshopie?. . . . . 123
Podczas zbierania materiału do zdjęć panoramicznych  
liczy się czas! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Jak zaoszczędzić czas podczas fotografowania panoram?. . . 12
Sztuczka z obiektywem typu „rybie oko”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Kiedy fotografować strumienie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Nie przestawaj fotografować o zachodzie słońca  . . . . . . . . . . . 12
Jak fotografować mgłę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Jak sfotografować burzę? (Sposób ręczny). . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Jak sfotografować burzę? (Sposób automatyczny) . . . . . . . . . . 131
Sztuczka ułatwiająca zrobienie znakomitego zdjęcia tęczy. . . . 132
Jak pozbyć się niepożądanych elementów krajobrazu? . . . . .  133
W jaki sposób ustawić ostrość w zdjęciach  
krajobrazowych?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Poszukaj interesującego światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Jak fotografować w pochmurny, szary dzień? . . . . . . . . . . . . . . . 13
Sztuczka ułatwiająca zrobienie świetnych zdjęć kwiatów . . . 13
Zalety aparatów wyposażonych w matrycę pełnoklatkową . . . 13
Rozdział 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Profesjonalne zdjęcia ślubne
Jak uzyskać profesjonalne rezultaty podczas
fotografowania ślubów i wesel
Przygotowanie listy zdjęć  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Miej wszystko na zapas  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Wyciszanie odgłosów obsługi aparatu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Zdjęcia panny młodej: oświetlenie z tyłu  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Nie zmieniaj obiektywów, zmieniaj aparaty. . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Zabierz ze sobą… przenośną drabinę, by zmienić  
punkt widzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Zabierz ze sobą drugiego fotografa  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Kiedy należy fotografować w formacie RAW? . . . . . . . . . . . . . . .  19
Jak ustawić lampę błyskową?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Fotografowanie przy niewystarczającym świetle  
bez zwiększania wartości ISO  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Przepis na uzyskanie zrównoważonej ekspozycji zdjęcia 
w kościele  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Kompozycja uwzględniająca wnętrze kościoła  . . . . . . . . . . . . . 13
Czarno-białe zdjęcia do albumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
11
946268695.094.png 946268695.002.png 946268695.003.png 946268695.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin