DTP od podstaw. Projekty z klasą.pdf

(5523 KB) Pobierz
945309004.050.png
DTP od podstaw.
Projekty z klasą
Idź do
• Spis treści
Tłumaczenie: Marcin Dorosz na podstawie „Komputerowy
skład tekstów. Jak to zrobić?” w tłumaczeniu Agaty Bulandry
ISBN: 978-83-24 6 -2757-8
Format: 168×237, stron: 224
Katalog książek
• Katalog online
Poznaj praktyczne zasady projektowania dokumentów!
• Czego dotyczy zasada drzewa Jozuego?
• Jakie kontrastować pisma?
• Jak projektować wizytówki, foldery lub ogłoszenia prasowe?
Przygotowując jakiekolwiek materiały informacyjne, oczekujesz, że zostaną one przede wszystkim
przeczytane. Jednak z pewnością chciałbyś również, żeby wzbudzały zainteresowanie odbiorcy
dzięki ciekawej i estetycznej formie. Czy naprawdę trzeba poświęcić długie godziny na studiowanie
zasad projektowania i typograi, aby stworzyć poprawny i atrakcyjny wizualnie dokument?
Już nie! Do Twoich rąk oddajemy książkę, dzięki której błyskawicznie opanujesz zasady
projektowania i składu dokumentów. W pierwszej kolejności poznasz zasadę drzewa Jozuego,
a w następnych rozdziałach znajdziesz wiadomości na temat każdego jego elementu: kontrastu,
powtarzania, wyrównywania oraz odległości. Ponadto autor przekaże Ci interesujące i praktyczne
porady dotyczące projektowania wizytówek, papieru rmowego, ulotek, biuletynów, folderów
oraz ogłoszeń gazetowych. Książka ta przeznaczona jest dla Czytelników zainteresowanych
poznaniem tajników projektowania bez specjalnego wgłębiania się w szczegóły techniczne.
Liczne przykłady oraz sensowne wskazówki sprawiają, że staje się to całkiem łatwe i przyjemne.
Jeżeli interesuje Cię temat typograi, z pewnością przypadnie Ci do gustu druga książka
poświęcona tej tematyce: „Typograa od podstaw. Projekty z klasą”.
• Zasada drzewa Jozuego – kontrast, powtarzanie, wyrównanie, odległość
• Wykorzystanie koła barw
• Różnice między CMYK i RGB
• Zasady projektowania wizytówek
• Projektowanie papieru rmowego oraz kopert
• Projektowanie folderów, biuletynów i ulotek
• Kroje pisma w projektowaniu
• Drukowanie
• Klasykacja pism
• Zasady kontrastowania pism
Projektowanie dokumentów bez zbędnej teorii!
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
945309004.061.png 945309004.072.png 945309004.083.png 945309004.001.png 945309004.002.png 945309004.003.png 945309004.004.png 945309004.005.png 945309004.006.png 945309004.007.png 945309004.008.png 945309004.009.png 945309004.010.png 945309004.011.png 945309004.012.png
Spis treści
Dla kogo jest ta książka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Zasady projektowania
1
Zasada drzewa Jozuego 13
Cztery podstawowe zasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2
Odległość 17
Odległość — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3
Wyrównanie 35
Wyrównanie — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
4
Powtarzanie 53
Powtarzanie — podsumowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
5
Kontrast 67
Kontrast — podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Podstawowy cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Jak to osiągnąć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Czego należy unikać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
945309004.013.png 945309004.014.png 945309004.015.png 945309004.016.png 945309004.017.png 945309004.018.png 945309004.019.png 945309004.020.png 945309004.021.png 945309004.022.png 945309004.023.png 945309004.024.png 945309004.025.png 945309004.026.png 945309004.027.png 945309004.028.png 945309004.029.png 945309004.030.png 945309004.031.png 945309004.032.png 945309004.033.png 945309004.034.png
6
s p i s t r e ś c i
6
Przegląd 83
Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Szybki test nr 1 — zasady projektowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Szybki test nr 2 — zmiana projektu ogłoszenia . . . . . . . . . . . . . . . 89
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
7
Kolor 93
Niesamowite koło barw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Relacje między kolorami. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Barwy dopełniające . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Triady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Triady z rozdzielonymi barwami dopełniającymi . . . . . . . . . . . . 98
Kolory analogiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Ciemniejsze i jaśniejsze odcienie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Twórzmy własne odcienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Kolory monochromatyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Łączenie odcieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Uwaga na tony! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Ciepłe i chłodne kolory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Od czego zacząć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
CMYK kontra RGB, druk kontra sieć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
8
Inne porady i sztuczki 111
Tworzenie pakietu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Wizytówki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Projektowanie wizytówek — wskazówki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Format . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Rozmiar kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Stylistyczna konsekwencja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Papier irmowy i koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Projektowanie papieru irmowego i kopert — wskazówki . . . . 120
Rozmiar koperty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Druga strona . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Faks i kserokopiarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Ulotki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Projektowanie ulotek — wskazówki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Centralny punkt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Kontrastujące nagłówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
 
945309004.035.png 945309004.036.png 945309004.037.png 945309004.038.png 945309004.039.png 945309004.040.png 945309004.041.png 945309004.042.png 945309004.043.png 945309004.044.png 945309004.045.png 945309004.046.png 945309004.047.png 945309004.048.png 945309004.049.png 945309004.051.png 945309004.052.png 945309004.053.png 945309004.054.png 945309004.055.png 945309004.056.png 945309004.057.png 945309004.058.png 945309004.059.png 945309004.060.png
s p i s t r e ś c i
7
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Biuletyny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Projektowanie biuletynów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Wcięcia w tekście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Tylko nie Helvetica! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Przystępny układ tekstu głównego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Foldery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Projektowanie folderów — wskazówki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Wyrównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Odległość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Pocztówki reklamowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Projektowanie pocztówek reklamowych — wskazówki . . . . . . 138
Cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Przyciąganie uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Ogłoszenia do gazet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Projektowanie ogłoszeń do gazet — wskazówki . . . . . . . . . . . . 142
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Wybór kroju pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Funkcja negatywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Strony internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Projektowanie stron internetowych — wskazówki . . . . . . . . . . 146
Powtarzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Przejrzystość i czytelność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Kroje pisma w projektowaniu
9
Druk (a życie) 149
Harmonia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Konlikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
10
Klasyikacja krojów pisma 157
Antykwy renesansowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Antykwy klasycystyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Antykwy linearne szeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Antykwy linearne bezszeryfowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Pisanki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Ksenotypy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
945309004.062.png 945309004.063.png 945309004.064.png 945309004.065.png 945309004.066.png 945309004.067.png 945309004.068.png 945309004.069.png 945309004.070.png 945309004.071.png 945309004.073.png 945309004.074.png 945309004.075.png 945309004.076.png 945309004.077.png 945309004.078.png 945309004.079.png 945309004.080.png 945309004.081.png 945309004.082.png 945309004.084.png 945309004.085.png 945309004.086.png 945309004.087.png 945309004.088.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin