1. Czytajmy dzieciom
2. „Książki bawią i uczą, a bajeczki wychowują. Lubię, gdy dorosły mi czyta, a ja książeczki szanuję”- rozwijanie zainteresowań książką oraz tworzenie warunków i dostarczanie okazji do kształtowania postaw czytelniczych u dzieci przedszkolnych.
3. Aktywne słuchanie muzyki.
4. Przedszkolak twórcą i artystą
Lp.
Sposoby i środki realizacji
Termin realizacji
1.
ROZWIJANIE PLASTYCZNYCH UZDOLNIEŃ DZIECI
Tworzenie ilustracji wyrażających zaobserwowane zjawiska i otaczający świat
Uczestniczenie w zajęciach plastycznych na powietrzu(rysowanie kredą, patykiem po ziemi, zabawy twórcze z wykorzystaniem piasku, układanie kompozycji z tworzywa przyrodniczego
Tworzenie prac przestrzennych np. z masy solnej, masy papierowej
Zorganizowanie gminnego konkursu plastycznego pod nazwą „Cztery pory roku"
Zorganizowanie wystawy fotograficznej pt: „Dziecko" ( przygotowanej przez rodziców na festynie rodzinnym)
Spotkanie z artystą- plastykiem
Wykonanie ozdób świątecznych, kartek , upominków na kiermasze
Cały rok
Maj
Czerwiec
Marzec
Grudzień, kwiecień
2.
ROZBUDZANIE TALENTÓW MUZYCZNO- RUCHOWYCH
Wybór piosenki na hymn przedszkolny
Spotkanie z zespołem „Dwie barwy" w ogrodzie przedszkolnym, uwieńczające zakończenie lata. Zapoznanie ze sprzętem grającym ( gitara, mikrofon, organy)
Grupowe i indywidualne śpiewanie piosenek
Rytmizowanie krótkich tekstów i utworów literackich
Zachęcanie dzieci do wyrażania ciałem, gestem, ruchem otaczającą rzeczywistość
Przedstawienie ruchem różnego typu muzyki
Zorganizowanie międzygrupowego konkursu pt.: „Przegląd kolęd". (Dzieci pod kontrolą rodziców przygotowują kolędy w domu - 2 zwrotki. Po czym następują międzygrupowe eliminacje, na wigilii przedszkolnej wszyscy będą mogli wysłuchać zwycięzców).
Zapoznanie dzieci z grającym sprzętem muzycznym-dzisiejszym i dawnym( oglądanie na zdjęciach, obrazkach dawnego sprzętu: gramofon, magnetofon, adapter, radio, starych płyt)
„Chwila z muzyką" - słuchanie ulubionych płyt, kaset przedszkolnych i tych przyniesionych z domu przez dzieci
Wykonanie niekonwencjonalnych instrumentów (grzechotki z puszek, butelek wypełnionych różnymi materiałami)
Spotkanie ze zdolnymi muzycznie absolwentami przedszkola
Zabawy w orkiestrę i dyrygenta z wykorzystaniem głosu lub instrumentu
Organizowanie występów taneczno- wokalnych przed grupą, rodzicami , zaproszonymi gośćmi - wyłonienie grupy tanecznej
Słuchanie utworów muzyki klasycznej ( z nagrań na płycie CD )oraz utworów muzyki organowej
Zorganizowanie spaceru do kościoła barokowego w Charbrowie (zapoznanie z mechanizmem, budową i brzmieniem organów).
Organizowanie spacerów i wycieczek połączonych ze słuchaniem odgłosów (lasu, parku, ruchu ulicznego)
Oglądanie par tanecznych na DVD
Zorganizowanie konkursu pod nazwą „Przedszkolne talenty" ( rodzice przygotowują dzieci do występu przed komisja, która oceni prezentowane przez dzieci umiejętności - taniec, śpiew, sztuczki magiczne)
Nawiązanie współpracy ze Szkołą Muzyczną w Lęborku.
Przygotowanie „kącika muzycznego" bogatego w : instrumenty muzyczne, sprzęt do nagrania i odtwarzania muzyki, książki o znanych kompozytorach)
Występy utalentowanych rodziców i przyjaciół
Zorganizowanie balu karnawałowego pod nazwą „W krainie baśni"
Wrzesień
Grudzień
Kwiecień
Styczeń
3.
JESTEM AKTOREM I POZNAJE TEATR
Doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne (kukiełki, pacynki), wykorzystanie do inscenizacji posiadanych kukiełek, pacynek samodzielnie wykonanych przez dzieci z papierowych torebek, łyżek, warzyw)
Prezentowanie programów artystycznych związanych z ważnymi uroczystościami ( Boże Narodzenie, Dzień Babci i Dziadka itp.)
Inicjowanie zabaw z elementami dramy i pantomimy
Doposażenie placówki w nowości wydawnicze dotyczące edukacji teatralnej
Oglądanie widowisk lalkowych, na terenie placówki organizowanych przez różne agencje artystyczne
Zorganizowanie wyjazdu do Teatru Lalki w Słupsku
Przygotowanie inscenizacji teatralnej
marzec
maj
4.
UWRAŻLIWIENIE NA LITERATURĘ PIEKNĄ
Prenumerowanie czasopism dziecięcych
„Wypożyczalnia na weekend"; udostępnianie dzieciom pozycji przedszkolnych ( bajki, wiersze, opowiadania itp.)
Udział w programie „Cała Polska czyta dzieciom"
Zorganizowanie wycieczki do miejscowości Kluki
Poznanie sławnych polaków kompozytorów(Chopin, Bethowen, Vivaldi, Straus, Czjkowski itp.) poetów,malarzy
Kontynuacja współpracy z Biblioteka publiczną w Wicku
5.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców, demonstrujące formy rozwijania ekspresji muzycznej i plastycznej dziecka
Pogadanki na temat wpływu zajęć plastycznych i muzycznych, na stymulacje rozwoju dziecka ( publikacje w gazetkach)
Pozyskiwanie sponsorów
Angażowanie rodziców w organizację festynu rodzinnego
Udostępnianie ofert teatrów i filharmonii rodzicom
Raz na dwa miesiące wydawanie gazetki dla rodziców
Ciągłe udoskonalenie i uaktualnianie strony internetowej naszego przedszkola
Zaproszenie rodziców na uroczystości przedszkolne i zebrania grupowe, wspólne spotkania i zabawy okolicznościowe
Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych
Spotkania z psychologiem i logopedą
kordistoska