Program naprawczy z zakresu mowy
Imię i nazwisko dziecka:
Cele:
Rozwijanie umiejętności manipulacji i sprawności rysowania
Propozycje działań:
Ćwiczenia oddechowe
· Zdmuchujemy kawałki waty lub styropianu z gładkiej powierzchni. Wciągamy głęboko powietrze i dmuchamy na watę lub styropian.
· Zdmuchujemy kawałki waty lub styropianu z szorstkiej powierzchni. Wciągamy powietrze głęboko, a następnie wolno dmuchamy.
· Powoli i równomiernie nadmuchujemy balonik jednym wydechem.
· Dmuchamy na zapaloną świeczkę w ten sposób, aby płomień nie gasł, a ruszał się.
· Dmuchamy na pasek papieru. Zadanie polega na wychyleniu papieru w ten sposób, aby jak najdłużej utrzymał się pod takim samym kątem.
· Puszczanie baniek mydlanych.
· Huśtanie ulubionej zabawki. Na brzuchu leżącego płasko dziecka kładziemy książkę, a na niej ulubioną zabawkę dziecka. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, a w czasie wydechu opada. Wdech i wydech muszą być powolne i równomierne z chwilowym zatrzymaniem powietrza, aby zabawka nie spadła z huśtawki.
· Ćwiczenia oddechu wspomagane ruchem rąk. Stajemy w lekkim rozkroku, kładziemy ręce na biodrach. W czasie wdechu łokcie odchylają się do tyłu, w czasie wydechu do przodu. Jednocześnie naciskamy palcami na brzuch czynimy to powoli.
· Stajemy w wyprostowanej pozycji. Przy wdechu podnosimy ręce bokiem do góry, przy wydechu opuszczamy ręce w dół.
· Stoimy wyprostowani, unosimy ręce wysoko jak to tylko możliwe i głęboko wdychamy powietrze. Następnie zginamy kolana pochylając się luźno do przodu i głośno wydmuchując powietrze z płuc.
· Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek. Dmuchamy na styropian lub kawałki papieru przesuwając jej jak najdalej. Czynimy to wypowiadając głoski f, ch, sz, s.
Ćwiczenia warg:
Wszystkie ćwiczenia z tej grupy wykonujemy przed lustrem.
· Górną wargą zaciskamy dolną, dolną kładziemy na górną. Ćwiczenie wykonujemy na przemian.
· Górnymi zębami zaciskamy wargę dolną i mocno wypychamy powietrze.
· Wysuwamy wargi tak jak przy głosce „u" i rozchylamy jak przy głosce „e". Ćwiczenie wykonujemy naprzemiennie.
· Łączymy wargi płasko i rozciągamy tak jak przy głosce „i".
· Lekko wysuwamy wargi do przodu i kierujemy je w prawo i w lewo.
· Ściągamy wargi do przodu i robimy ruch okrężny, najpierw w jedną stronę, później w drugą.
· Górną wargą zasłaniamy górne zęby, dolną wargą zasłaniamy dolne zęby i otwieramy i zamykamy buzię.
· Lekko wysuwamy wargi do przodu i przez zamknięte wargi wypychamy powietrze. Parskamy, następnie cmokamy.
· Ściągamy wargi tak jak do głoski „u" i cmokamy, robimy całuski.
· Ściągamy wargi do głoski „u", wykonujemy całuski, ale tak, żeby było widać zęby.
· Ściągamy wargi jak do głoski „u", robimy ryjek i podciągamy górną wargę do nosa.
· Ściągamy wargi jak do głoski „u" w ryjek i wciągamy policzki do wewnątrz buzi.
· Podobnie ściągamy w ryjek, wciągamy policzki i do tego cmokamy.
Ćwiczenia języka
Ważne dla tej grupy ćwiczeń jest to, aby buzia była szeroko otwarta, wargi, zęby i szczęka nie biorą udziału w ćwiczeniach. Poprawność wykonanego ćwiczenia kontrolujemy w lustrze.
· Otwieramy szeroko buzię i wysuwamy ostry język. Wargi są zupełnie suche, język nie dotyka do warg.
· Język wąski i kierujemy czubek języka w kąciki warg, raz w jedną stronę, raz w drugą.
· Czubek języka unosimy raz do górnych zębów, raz kładziemy przy dolnych zębach. Buzia szeroko otwarta.
· Czubek języka uniesiony do górnych zębów. Otwieramy i zamykamy buzię, język nie zmienia swojej pozycji.
· Czubek języka dotyka dolnych zębów, otwieramy i zamykamy buzię, język w tej samej pozycji.
· Czubek języka przesuwa się po wewnętrznej stronie zębów. Dolna szczęka nie porusza się, pracuje tylko język.
· Język wymiata wszystko zza dolnych zębów.
· Czubkiem języka liczymy górne zęby. Ćwiczenie to powinno być wykonane bardzo precyzyjnie, nie pomijamy żadnego zęba. Miejsca po zębach też liczymy.
· Masujemy językiem podniebienie, buzia musi być szeroko otwarta.
· Czubkiem języka wypychamy policzki, raz z jednej, raz z drugiej strony.
· Wykonujemy okrężne ruchy języka po zewnętrznej stronie zębów przesuwając go z jednej strony na drugą.
· Wyciągamy czubek języka w kierunku nosa i brody.
· Zwijamy język w rulon i dmuchamy.
· Oblizujemy wargi językiem raz w jedną, raz w drugą stronę.
Ćwiczenia podniebienia
Tę grupę ćwiczeń również wykonujemy przed lustrem.
· Ziewanie
· Głęboko wdychamy powietrze nosem i wydychamy ustami. Usta cały czas szeroko otwarte.
· Wdychamy powietrze ustami i wydychamy ustami. Skrzydełka nosa zaciskamy palcami.
· Buzia otwarta, język na dole, naśladujemy gęganie gąski.
· Buzia szeroko otwarta, język na dole - chuchamy.
· Przez rurkę wciągamy głęboko powietrze, tak, aby wata lub styropian przyssał się do rurki, przytrzymujemy i przenosimy na druga stronę.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego
· Ćwiczenia odnajdywania ukrytego źródła dźwięku, określanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk.
· Rozpoznawanie dźwięków docierające z dużej odległości np. szczekanie psa, świergot ptaków, odgłos przejeżdżającego samochodu czy bicie dzwonów.
· Gramy, śpiewamy lub odtwarzamy znane dziecku melodie lub piosenki.
· Powtarzanie podanego rytmu.
kordistoska