Przesyłam zagadnienia egzaminacyjne ze Wstępu do nauki o języku.docx

(16 KB) Pobierz

 

Przesyłam zagadnienia egzaminacyjne ze Wstępu do nauki o języku.

Lektury umieszczone pod poszczególnymi grupami zagadnień mają

charakter pomocniczy. Nie są obowiązkowe. Do egzaminu obowiązują

lektury podane w opisie przedmiotu. Pozdrawiam,

J. Zaucha

P.S. W razie niejasności, proszę o pytania (na  początku najbliższego

wykładu). Powodzenia.

JZ

 

Wstęp do nauki o języku

wykłady dla I roku studiów I stopnia na kierunku FILOLOGIA POLSKA

w semestrze letnim 2011/2012

Zagadnienia egzaminacyjne

 

I.      Językoznawstwo jako nauka.

1.      Pozycja językoznawstwa wśród innych nauk.

2. Rodzaje tez naukowych a pytania lingwistyki.

3. Podział dyscyplin językoznawczych ze względu na cechy języka.

•       Bogusławski A., Science as a linguistic activity. Linguistics as a cience activity, Warszawa 1998, s. 49-73.

•       Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007, s. 146-154.

•       de Saussure F., Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002, Wstęp, rozdz. 2-6, Cz. I, Zasady ogólne, rozdz. 3.

 

II.     Pojęcie jednostki języka.

4. Istota znaku językowego.

5. Wyodrębnianie jednostek języka.

6.Relacja syntagmatyczna i asocjacyjna.

7. Jednostki języka na tle semiotycznej typologii znaków.

•       Bogusławski A., O zasadach rejestracji jednostek języka, „Poradnik

Językowy” 1976, z. 8, s. 356-364.

•       de Saussure F., Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2002, Wstęp,

rozdz. 2-6, Cz. I, Zasady ogólne, rozdz. 3.

•       Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004, s. 5-21.

 

III.    Analiza lingwistyczna.

8. Zdanie jako punkt wyjścia w analizie lingwistycznej.

9. Granicamiędzy składnią a słownikiem – problem frazeologii.

10. Podsystemyjęzyka: składniowy, leksykalny, fonologiczny.

•       Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004, s. 37-90.

•       Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007, s. 71-143.

 

IV.     Opis znaczenia jednostek języka.

11. Relacje semantyczne między jednostkami języka.

12. Koncepcjasłowosieci i ram interpretacyjnych.

13. Koncepcja pól semantycznych.

14. Język opisu znaczenia.

14. Koncepcja NMS A. Wierzbickiej, ModelSens-Tekst, semantyka redukcjonistyczna.

15. Znaczenie w semantyce kognitywnej.

16. Pojęcie konotacji leksykalnej.

•       Apresjan Ju. , Mielczuk I., Żołkowski A.,Objaśniająco-kombinatoryczny słownik języka rosyjskiego, [w:] Semantyka i słownik, Wierzbicka A. red., Wrocław 1972.

•       Bednarek A. , Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej,Toruń 1993, s. 17-21.

•       Grzegorczykowa R., Współczesne teorie semantyczne, [w:] Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001, s. 60-86.

 

V.      Problematyka wypowiedzenia.

17. Wypowiedź a zdanie. Dwudzielność  wypowiedzenia.

18. Pojęcie tematu i rematu.

19. Klasyfikacja wyrażeń ze względu na rolę w strukturze tematyczno-rematycznej.

•       Bednarek A. , Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej,

Toruń 1993, s. 41-46.

•       Bogusławski A., O rozczłonkowaniu treściowym wypowiedzenia, [w:]

Semiotyka i struktura tekstu, Mayenowa M.R. (red.), Wrocław 1973,, s.

63-70.

VI      Klasy wyrażeń ze względu na funkcję w wypowiedzeniu.

20. Predykaty: cechy charakterystyczne predykatów, pojęcie SPA, klasyfikacje predykatów.

21. Imiona własne i wyrażenia okazjonalne.

22. Wyrażenia inherentnie rematyczne.

23. Pojęcie metatekstu.

•       Bednarek A. , Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej,

Toruń 1993, s. 41-46.

•       Inherently thematic and remathic units of language, [w:] Travaux du

Cercle Linguistique de Prague 3, red. Hajičova E., Hoškovec T., Leška

O., Amsterdam 1999, s. 211-224.

•       Wierzbicka A., Metatekst w tekście, [w:]  O spójności tekstu, red.

M. R. Mayenowa, Wrocław, 1971, s.105-121.

 

VII Rozumienie wypowiedzi

24. Pojęcie performatywu.

25. Wady wypowiedzi performatywnych.

26Językowe sygnały performatywności.

27. Aspekty aktu mowy

28.Klasyfikacja mowy illokucyjnych.

29. Zasada Kooperacji i jej podmaksymy.

30. Cechy implikatury konwersacyjnej.

31. Zjawisko presupozycji.

32. Semantyka a pragmatyka.

33. Metafora jako operacja pragmatyczna (hipoteza Lakoffa-Johnsona), naruszenie podmaksym ZK (Grice), wybór interpretacji relewantnej (Teoria Relewancji Sperbera i Wilson).

•       Austin J.L., Mówienie i poznawanie (fragmenty), Warszawa 1993, s.311-334, 350-612, 640-665.

•       Grice P. H., Logika a konwersacja, [w:] „Przegląd Humanistyczny” 1977, z. 6, s. 85-100.

•       Johnson M., Lakoff G., Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010, s. 29-73.

•       Levinson S.C., Presupozycje, [w:] tegoż,  Pragmatyka, Warszawa 2010, s. 193-262.

•       Mioduszewska E., Teoria relewancji, [w:] Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. Stalmaszczyk P., Łódź 2006, s. 155-173.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin