dr Dariusz Kuncewicz
dkuncewicz@swps.edu.pl
MECHANIZMY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII
Wykład (24 godz.)
rok akademicki 2011/2012; studia niestacjonarne, semestr letni
1. Poszerzenie wiedzy o mechanizmach i zjawiskach psychologicznych, stojących u podstaw zaburzeń psychicznych, zmiany psychoterapeutycznej oraz oddziaływań psychoterapeutycznych
2. Integracja wiedzy o koncepcjach psychoterapeutycznych w kontekście podstawowej wiedzy psychologicznej
3. Uwrażliwienie na etyczne aspekty prowadzenia psychoterapii
WARUNKI ZALICZENIA:
Zaliczenie kursu wymaga uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu testowego, obejmującego zagadnienia przedstawione w ramach wykładu oraz zawarte w literaturze obowiązkowej (treści wykładu i literatury obowiązkowej nie pokrywają się ze sobą!) Przykłady pytań testowych zostaną zaprezentowane i omówione na wykładach w ramach podsumowania poszczególnych bloków tematycznych.
1. Perspektywy rozumienia zmiany psychoterapeutycznej
a. Perspektywa historyczno-ideowa: czynniki specyficzne i niespecyficzne
b. Perspektywa empiryczna: czynniki wspólne
c. Perspektywa teoretyczna: podejście integrujące neuronauki, psychologii poznawczej i narracyjne
d. Perspektywa transteoretyczna: meta-procesy prowadzące do zmiany
2. Kluczowe czynniki sprzyjające zmianie psychoterapeutycznej
a. Nastawienie pacjenta
i. Oczekiwania wobec psychoterapii oraz motywacja do uzyskiwania korzyści terapeutycznych i pozaterapeutycznych
ii. Efekt placebo w psychoterapii
iii. Nadzieja i metody jej wzmacniania na różnych etapach psychoterapii
b. Relacja terapeutyczna
i. Specyfika relacji terapeutycznej w pracy z parą, rodziną i grupą
ii. Metody pracy bezpośrednio bazujące na relacji terapeutycznej (praca z przeniesieniem oraz „tu i teraz”)
iii. Metody pracy bezpośrednio oparte na relacjach: partnerskich (wykorzystywanie zjawiska koluzji), rodzinnych (detriangulacja) oraz nawiązanych w grupie terapeutycznej (wykorzystywanie procesów grupowych)
c. Koncentracja na: przeżywaniu emocji, aktywności poznawczej i regulacji zachowań
i. Przeżywanie emocji (katharsis, doświadczenia korektywne, adaptacyjne formy regulacji emocji)
ii. Aktywność poznawcza (wgląd, narracyjna strukturalizacja doświadczeń, transformacja znaczeń)
iii. Regulacja zachowań (eksperymentowanie z nowymi zachowaniami, odgrywanie ról, znaczenie rytuałów)
d. Podejmowanie wyborów
i. Jawne i niejawne wybory pacjenta
ii. Rozpamiętywanie krzywdy a podejmowanie decyzji o zmianie
iii. Przesłanki decyzji o rozwiązywaniu konfliktów intrapsychicznych i interpersonalnych
3. Aktywność terapeuty sprzyjająca zmianie psychoterapeutycznej
a. Zmienne osobowościowe terapeuty
b. Elementy pracy umysłowej terapeuty
i. Myślenie heurystyczne i metaforyczne
ii. Formułowanie wrażeń diagnostycznych i analiza przeciwprzeniesienia
iii. Poszukiwanie wzorców
c. Bezpośrednie sposoby oddziaływania terapeutycznego
i. Procedury organizacyjne (zasady organizacji terapii, diagnoza i kontrakt terapeutyczny)
ii. Interwencje słowne (zadawanie pytań, klaryfikowanie, konfrontowanie, interpretowanie)
iii. Techniki pomocnicze (techniki relaksacyjne i wyobrażeniowe, genogramy, zadania do wykonania poza sesjami)
d. Dostosowywanie stylu pracy terapeutycznej do pacjenta
i. Strategie terapeutyczne a specyfika zaburzeń pacjenta
ii. Dopasowywanie interwencji do sposobów funkcjonowania pacjenta
iii. Odsłanianie się terapeuty
4. Ocena zmiany psychoterapeutycznej
a. Badania nad skutecznością psychoterapii a badania nad mechanizmami zmiany
b. Ewaluacja zmiany psychoterapeutycznej na użytek pacjenta i terapeuty
5. Aspekty etyczne prowadzenia psychoterapii
a. Ochrona autonomii pacjenta oraz relacji pacjent – terapeuta
b. Kontakt terapeuty z innymi profesjonalistami oraz podejmowanie działalności publicznej
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Cozolino, L. J. (2004). Neuronauka w psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. [Część I: Neuronauka i psychoterapia: przegląd – s. 18-59].
Prochaska, J. O., Norcross, J. C. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP
[rozdział 7: Terapie interpersonalne – s. 225- 271;
rozdział 12: Terapie uwzględniające różnice związane z płcią i kulturą – s. 457-500;
rozdział 13: Terapie konstruktywistyczne: skoncentrowane na rozwiązaniu i narracyjne – s. 501-524].
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
[rozdział 5: Pierwsza próba – s. 53-67].
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Alford, B. A., Beck, A. T. (2005). Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Beck, A. T., Freeman, A., Davis, D. D. i wsp. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości...
romi9987