Program nauczania.doc

(67 KB) Pobierz
Załącznik 1

Program nauczania:

 

Kierunek: pielęgniarstwo – studia I stopnia, stacjonarne

 

1) Przedmiot: Podstawowa opieka zdrowotna (medycyna szkolna)

2) Nazwa jednostka organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację przedmiotu:

    Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Społecznego

3) Kierownik jednostki organizacyjnej: dr Kamila Faleńczyk

4) Rok studiów: I

5) Semestr: II

6) Język wykładowy: polski

7) Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie

8) Forma realizacji przedmiotu i zakres godzin:

      a)    wykłady: 10 godzin

b)      ćwiczenia: 15 godzin

c)       zajęcia praktyczne: 30 godzin

d)      praktyki zawodowe: 80 godzin

e)       samokształcenie: 15 godzin

9) Cele kształcenia

Dziedzina poznawcza:

Po realizacji zajęć student powinien znać:

-          organizację i zadania podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie opieki nad dzieckiem w środowisku nauczania i wychowania,

-          kompetencje pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania,

-          zakres świadczeń zdrowotnych udzielanych uczniom zgodnie ze standardami obowiązującymi w pielęgniarstwie i medycynie szkolnej,

-          założenia wychowania zdrowotnego i promocji zdrowia realizowanych w szkole.

Dziedzina psychomotoryczna:

Po realizacji zajęć student powinien umieć:

-          diagnozować problemy ucznia,

-          przeprowadzać  i interpretować podstawowe badania ucznia,

-          prowadzić czynne poradnictwo wobec ucznia z problemami,

-          diagnozować środowisko szkolne pod względem zagrożeń społecznych,

-          konstruować i realizować plan edukacji zdrowotnej w szkole adekwatny do problemów lokalnego środowiska szkolnego.

-          wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej.

Dziedzina emocjonalna:

Po realizacji zajęć student powinien wykazywać postawę:

-          odpowiedzialności za wykonywaną pracę,

-          sumienności w wypełnianiu obowiązków,

-          wrażliwość na potrzeby zdrowotne dzieci i młodzieży.

-          kreatywność i aktywność twórczą.

10) Treści kształcenia:

      a) wykłady:

1.      System profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania – organizacja, struktura, cele.

2.      Podstawy prawne regulujące opiekę zdrowotną nad dzieckiem w środowisku nauczania. Kompetencje lekarza w medycynie szkolnej. Kompetencje pielęgniarki środowiskowej w środowisku nauczania i wychowania.

3.      Standardy praktyki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania.

4.      Współczesne problemy środowiska szkolnego jako zadania zawodowe dla pielęgniarek w środowisku szkolnym.

5.      Diagnoza pielęgniarska w praktyce pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania.

    b) ćwiczenia:

1.      Rozwój psychofizyczny dzieci od 6 do 18 roku życia.

2.      Szkoła jako środowisko pracy fizycznej i społecznej ucznia. Udział pielęgniarki w ocenie środowiska nauczania i wychowania pod względem sanitarno-epidemiologicznym.

3.      Biomedyczne aspekty dojrzałości szkolnej.

4.      Diagnoza pielęgniarska w środowisku szkolnym. Diagnoza środowiska (klasy i szkoły). Diagnoza indywidualna ucznia.

5.      Higiena pracy ucznia. Plan lekcji i obciążenia pozalekcyjne.

6.      Edukacja zdrowotna w pracy pielęgniarki szkolnej. Rola pielęgniarki w tym zakresie. Cele, treści, sposób realizacji planu edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole.

7.      Identyfikacja uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi, społecznymi.

8.      Udział pielęgniarki w przeciwdziałaniu zagrożeniom w środowisku szkolnym

9.      Opieka zdrowotna nad dziećmi i uczniami niepełnosprawnymi. Rola szkół i klas integracyjnych.

10.  Współpraca z personelem szkoły, rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka/ucznia.

11.  Przemoc i agresja w szkole. Udział pielęgniarki w zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom w środowisku nauczania i wychowania.

12.  Udzielanie pierwszej pomocy. Wyposażenie apteczki szkolnej.

c) zajęcia praktyczne:

1.        Struktura organizacyjna zmodyfikowanego systemu opieki zdrowotnej nad uczniami.  Organizacja pracy w gabinecie pielęgniarki szkolnej Wyposażenie gabinetu. Dokumentacja ogólna i indywidualna ucznia. Obowiązujące standardy. Współdziałanie pielęgniarki z innymi pracownikami szkoły odpowiedzialnymi za rozwój uczniów

2.        Uczeń jako aktywny odbiorca świadczeń medycznych. Zastosowanie procesu pielęgnowania w pracy z uczniem (zbieranie danych o uczniu, stawianie diagnozy, planowanie działań i ich realizacja oraz ocena). Działania profilaktyczne w szkole (profilaktyka I, II i III rzędowa).

3.        Program przesiewowy - cele, elementy składowe postępowania przesiewowego, technika przeprowadzania testów, interpretacja i dokumentowanie wyników testów. Powszechne Lekarskie Badania Profilaktyczne. Postępowanie poprzesiewowe.

4.        Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w medycynie szkolnej. Współpraca pielęgniarki z uczniem, rodzicami, gronem pedagogicznym i innymi członkami służby zdrowia. Najczęstsze problemy zdrowotne i społeczne uczniów.

d) praktyki zawodowe:

1.      Zapoznanie studenta z placówką (topografia szkoły, wyposażenie gabinetu profilaktycznego).

2.      Udział studenta w ocenie stanu fizycznego ucznia: dokonywanie pomiaru masy ciała i wzrostu, tkanki tłuszczowej, ocena stanu rozwoju przy pomocy siatki centylowej, morfogramu, pomiar RR i ocena wartości za pomocą siatek centylowych.

3.      Dokonywanie ocena wzroku: ostrość, rozpoznawanie barw z użyciem Tablicy Ishihara, pod kątem zeza metodą cover-test.

4.      Udział w ocenie ostrości słuchu.

5.      Ocena postawy ciała.

6.      Udział w diagnozowaniu skrzywień kręgosłupa: kifoza, lordoza, skolioza.

7.      Współudział w klasyfikacji uczniów do zajęć korekcyjnych i zajęć W-F.

8.      Uczestnictwo w ocenie środowiska szkolnego pod względem sanitarno-epidemiologicznym.

9.      Prowadzenie dokumentacji medycznej ucznia.

10.  Przygotowanie konspektu z wychowania zdrowotnego.

11.  Przeprowadzenie zajęć z wychowania zdrowotnego.

                                

e) samokształcenie:

Student z pakietu samokształceniowego wybiera i opracowuje pisemnie 2 zagadnienia.

 

Zagadnienie 1

Zadania pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w stosunku do ucznia upośledzonego umysłowo

W tym zagadnieniu należy w  szczególności wyeksponować problemy zdrowotne

Treści do opanowania:

1.         Wymień stopnie niepełnosprawności

2.         Przedstaw przyczyny upośledzenia umysłowego

3.         Wymień i scharakteryzuj rodzaje problemów występujących u dzieci z upośledzeniem umysłowym

4.         Przedstaw zadania pielęgniarki szkolnej w opiece nad uczniem z upośledzeniem umysłowym w zależności od stopnia upośledzenia

Pytania sprawdzające:

-     wymień i opisz poszczególne stopnie upośledzenia umysłowego

-          wymień najczęstsze przyczyny w/w upośledzenia

-          przedstaw najczęstsze problemy tej grupy uczniów

-          omów zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem upośledzonym umysłowo

-          przedstaw propozycje rozwiązywania problemów zdrowotnych i szkolnych dzieci upośledzonych umysłowo

Zadanie problemowe:

Przedstaw i omów występujące u ucznia chorego upośledzonego umysłowo problemy zdrowotne, szkolne i wychowawcze. Ułóż plan opieki pielęgniarskiej nad uczniem                  z  upośledzeniem umysłowym ze szczególnym uwzględnieniem roli pielęgniarki szkolnej w rozwiązywaniu problemów dziecka.

 

Zagadnienie 2

Rola pielęgniarki w rozwiązywaniu problemu niedożywienia w szkole

Treści do opanowania

1.      Przedstaw najczęstsze przyczyny niedożywienia dzieci w wieku szkolnym

2.      Wymień charakterystyczne objawy niedożywienia

3.      Przedstaw konsekwencje niedożywienia

4.      Omów zasady prawidłowego odżywiania dzieci i młodzieży

5.      Omów udział pielęgniarki w organizacji dożywiania w szkole

Pytania sprawdzające:

-          wymień przyczyny niedożywienia

-          wymień objawy niedożywienia u dziecka

-          przedstaw zasady prawidłowego odżywiania dzieci i młodzieży

-          omów następstwa niedoborów pokarmowych

-          omów zadania pielęgniarki w rozwiązywaniu problemu niedożywienia w szkole

Zadanie problemowe:

W oparciu o dostępna literaturę przedstaw rolę pielęgniarki szkolnej w zapobieganiu patologiom związanym z nieprawidłowym odżywianiem i błędnymi nawykami dietetycznymi wśród młodzieży szkolnej.

 

Zagadnienie 3

Problemy ucznia z niepełnosprawnością sensoryczną (do wyboru uczeń niewidomy i niedowidzący, uczeń głuchy i niedosłyszący, uczeń z zaburzeniami mowy)

                                 

Student wybiera i analizuje ucznia z wybraną niepełnosprawnoscią sensoryczną

Treści do opanowania                                      

      1.  Przedstaw przyczyny wybranej dowolnie niepełnosprawności sensorycznej

2.      Omów najczęstsze problemy uczniów z wybranymi zaburzeniami sensorycznymi

3.      Przedstaw rolę pielęgniarki w przystosowaniu szkoły do przyjęcia ucznia z niepełnosprawnością sensoryczną

4.      Przedstaw formy pomocy pielęgniarskiej dla dziecka z wybraną wadą narządów zmysłów

Pytania sprawdzające:

- wymień przyczyny wybranej wady sensorycznej

- omów problemy uczniów z wybranymi zaburzeniami sensorycznymi

- omów rolę pielęgniarki szkolnej w opiece nad uczniem z niepełnosprawnością sensoryczną

- wymień formy pomocy wybranej grupie uczniów

Zadanie problemowe:

Przedstaw i omów występujące u ucznia z wybraną niepełnosprawnoscią sensoryczną problemy zdrowotne, szkolne i wychowawcze. Ułóż plan opieki pielęgniarskiej nad uczniem z wybraną  niepełnosprawnoscią sensoryczną ze szczególnym uwzględnieniem roli pielęgniarki szkolnej w rozwiązywaniu problemów dziecka.

 

Zagadnienie 4

Problem ciąży u młodocianych

Treści do opanowania    

              1.  Przedstaw przyczyny ciąży u młodych matek  

              2.  Omów konsekwencje zdrowotne wywołane przedwczesnym macierzyństwem

           3.   Przedstaw opiekę pielęgniarską nad nieletnią ciężarną                                                              

         4.   Omów najczęstsze problemy zdrowotne, szkolne i wychowawcze nieletnich

                 ciężarnych

Pytania sprawdzające:

- wymień przyczyny ciąży u młodych matek

- omów problemy zdrowotne, szkolne i społeczne nieletnich dziewcząt w ciąży

- omów rolę pielęgniarki szkolnej w opiece nad nieletnią ciężarną

- wymień formy pomocy nieletniej ciężarnej

Zadanie problemowe:

Przedstaw i omów występujące u młodocianych ciężarnych problemy zdrowotne, szkolne i wychowawcze. Ułóż plan opieki pielęgniarskiej nad uczennicą - młodocianą przyszłą mamą ze szczególnym uwzględnieniem roli pielęgniarki szkolnej .                           

 

11) Wykaz umiejętności:

W wyniku realizacji treści kształcenia student powinien umieć:

-  wykonywać badania przesiewowe u dzieci i młodzieży.

-  prowadzić dokumentacji obowiązującej w gabinecie oraz dokumentacji uczniów,

-  realizować zadań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży w środowisku nauczania i

    wychowania.

 

12) Metody kształcenia:

wykład, ćwiczenia, seminarium, metoda problemowa, analiza przypadku.

 

13) Literatura obowiązkowa:

1.      Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008.

2.      Woynarowska B. (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.

3.      Standardy w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami sprawowanej przez pielęgniarkę lub higienistkę szkolną i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Instytut Matki  i  Dziecka,  Warszawa 2003.

4.      Jodkowska M., Woynarowska B. (red.): Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2002.

5.      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin