Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu
Wydziału Studiów Edukacyjnych
Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego
ul. Szamarzewskiego 89 60-568 Poznań
tel. 61 / 829 21 62 tel./fax. 61/829 21 11
Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk: dr Agnieszka Barczykowska
Koordynator praktyk specjalności dzip: dr Monika Bartkowiak
WYTYCZNE DLA STUDENTÓW DORADZTWA ZAWODOWEGO I PERSONALNEGO REALIZUJĄCYCH PRAKTYKĘ ZAWODOWĄ W INSTYTUCJACH DORADCZYCH, POMOCOWYCH I DZIAŁACH PERSONALNYCH
(Opracowano na podstawie programu opracowanego przez Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk: dr Agnieszkę Barczykowską)
I. WYMIAR I CZAS TRWANIA PRAKTYKI
Student realizuje praktykę w czasie trwania danego roku akademickiego, począwszy od 1 października 2011 r. do 30 maja 2012r (chyba, że program studiów stanowi inaczej). Dni i godziny realizacji praktyki student ustala z opiekunem praktyki w placówce.
II. ZADANIA OGÓLNE PRAKTYKANTA:
1. Zdobycie wiedzy na temat sposobów i charakteru pracy instytucji, działu. W tym celu student powinien:
a) przeanalizować wraz z opiekunem dokumenty stanowiące prawną podstawę działania instytucji lub przedsiębiorstwa (ustawy, zarządzenia, rozporządzenia, itp.);
b) zapoznać się ze statutem, regulaminem instytucji;
c) zapoznać się z jej strukturą organizacyjną, również (o ile jest to możliwe i wskazane ze względu na cel praktyki) przez branie udziału w pracach komórek organizacyjnych oraz opracowanie schematu organizacyjnego instytucji wraz z opisem zadań i uprawnień przypisanych do poszczególnych stanowisk;
d) zapoznać się ze specyfiką odbiorców usług/grup klientów danej instytucji, działu;
e) zapoznać się z formami pracy stosowanymi w instytucji, organizacji;
f) zapoznać się z dokumentacją opracowywaną w dziale lub instytucji.
2. Zdobywanie, ulepszanie i rozwijanie umiejętności praktycznych poprzez:
a) obserwację pracy specjalistów;
b) opracowywanie dokumentacji specjalistycznej (karty pracy doradcy, dokumentacja pracownicza, itp.);
c) hospitacje warsztatów, rozmów indywidualnych, zebrań, uczestnictwo w szkoleniu (jeśli jest to możliwe i opiekun praktyk wyraża zgodę);
d) współprowadzenie zajęć, wywiadów, rozmów;
e) samodzielne prowadzenie zajęć (w zależności od specyfiki instytucji);
f) bezpośredni kontakt z osobami będącymi klientami instytucji, agencji bądź pracownikami firmy;
g) udział w działaniach podejmowanych przez pracowników na rzecz klientów, pracowników;
h) prowadzenie pod kontrolę opiekuna ze strony placówki standardowej dokumentacji;
i) świadczenie pomocy dla specjalistów w działaniach towarzyszących obsłudze klientów, pracowników.
3. Opracowanie monografii placówki (podstawy prawne, cele i założenia, organizacja, charakterystyka klientów, zakres kompetencji pracowników instytucji).
4. Zgromadzenie koniecznej do zaliczenia stażu dokumentacji wymienionej w punkcie III.
5. Dostarczenie dokumentacji do opiekuna praktyk ze strony WSE UAM.
III. DOKUMENTACJA PRAKTYKI
1. Codzienne aktywność w czasie trwania praktyki dokumentowana jest przez studenta w formie dzienniczka praktyk. Znajdują się w nim informacje dotyczące:
v czynności, jakie będą realizowane w czasie trwania praktyki;
v czasu spędzonego w placówce w danym dniu;
v zadań realizowanych w placówce w danym dniu;
v zdobytych umiejętności;
v własnych spostrzeżeń dotyczących pobytu w placówce (karta samooceny studenta);
v harmonogram praktyki – skrócona wersja dzienniczka praktyk (synteza wykonywanych działań podczas praktyki)
v opinia – opinia opiekuna praktyk ze strony instytucji na temat funkcjonowania studenta w placówce, musi zawierać także ocenę końcową.
Uwaga! Wpisy w dzienniczku praktyk wymagają potwierdzenia opiekuna praktyk przez opieczętowania i podpisania.
2. Monografia palcówki - wykonanie teczki, gdzie znajdą się dokumenty odnoszące się do funkcjonowania placówki (wzory dokumentów, narzędzia diagnostyczne, materiały wykonane przez pracowników lub klientów, formularze przyjęcia, karty doradcze, wzory planów ścieżek edukacyjno - zawodowych – te dokumenty, które zostaną udostępnione przez instytucję lub firmę);
3. Umowa porozumienie
IV. ZALICZENIE PRAKTYKI
Warunki uzyskania pozytywnej oceny praktyki:
1. odbycie praktyki w wyznaczonym programem studiów czasie;
2. otrzymanie pozytywnej opinii i oceny ze strony opiekuna praktyk w instytucji, firmie;
3. wykonanie zadań zamieszczonych w punkcie V w zależności od charakteru instytucji, działu, agencji;
4. złożenie wymaganej dokumentacji wymienionej w punkcie nr III niniejszych postanowień.
Zaliczenia praktyki w indeksie dokonuje opiekun praktyk ze strony WSE UAM na właściwym roku. Wykaz opiekunów poszczególnych roczników znajduje się w Zakładzie Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, dostępny dla każdego studenta.
INSTYTUCJE, W KTÓRYCH STUDENCI MOGĄ REALIZOWAĆ ZAWODOWE PRAKTYKI WRAZ Z ZADANIAMI SZCZEGÓŁOWYMI:
1. Instytucje Doradztwa Zawodowego (Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, Ochotnicze Hufce Pracy, Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Biura Pracy i Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, Biura zawodowej promocji studentów i absolwentów - Biura Karier, Ośrodki Pomocy Społecznej, Stowarzyszenia i Fundacje realizujące działania w zakresie doradztwa):
v zapoznanie się z prawnymi podstawami pracy instytucji (statut, plan rozwoju, roczny plan pracy instytucji);
v zapoznanie się ze strukturą organizacyjną instytucji;
v zapoznanie się z najczęstszymi problemami klientów;
v zapoznanie się z procedurą przyjmowania i obsługiwania klientów;
v zapoznanie się z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi (diagnozy pedagogicznej oraz z zakresu doradztwa zawodowego);
v zapoznanie się ze specyfiką badań diagnostycznych (diagnoza w zakresie doradztwa zawodowego, np. określenie predyspozycji zawodowych, zainteresowań);
v uczestnictwo w badaniach diagnostycznych (obserwacja badania, omówienie problemu, omówienie wyników badań);
v próba opracowania przez studenta samodzielnej diagnozy podanego przez specjalistę przypadku (rzeczywistego lub opracowanego przez opiekuna z instytucji);
v zapoznanie się z opracowanymi poradami i opiniami wydawanymi przez instytucję;
v samodzielne przygotowanie konspektu przykładowej opinii, porady;
v wyszukiwanie informacji i przygotowanie bazy danych dla instytucji w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji;
v zapoznanie się z obsługą testów w programach komputerowych (jeśli są takie dostępne);
v przeprowadzenie pod nadzorem specjalisty samodzielnych zajęć, warsztatów, rozmów oraz przygotowanie konspektu tych zajęć (jeśli specyfika pracy instytucji na to pozwala);
v odwiedzanie na zlecenie opiekuna - specjalisty placówek współpracujących z instytucją w zakresie doradztwa zawodowego;
v pomoc w realizacji lub uczestnictwo w projektach bądź planach rozwoju edukacyjnego lub zawodowego (jeśli takowe występują);
v udział w pracy terapeutycznej/doradczej z klientami instytucji;
v zapoznanie się z realizowanymi aktualnie projektami w zakresie doradztwa zawodowego i personalnego;
v inne zadania wyznaczone przez opiekuna praktyka a właściwe dla specyfiki działania instytucji.
2. Wojewódzkie i Powiatowe Urzędy Pracy:
v zapoznanie się prawnymi podstawami pracy urz...
man1957