Regulamin praktyk zawodowych_dzip.doc

(153 KB) Pobierz
Uniwersytet im

Uniwersytet
UAM ryc

Herb_UAM
im. Adama Mickiewicza

w Poznaniu

Wydziału Studiów Edukacyjnych

Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego

ul. Szamarzewskiego 89    60-568  Poznań

tel. 61 / 829 21 62              tel./fax. 61/829 21 11

 

 

Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk: dr Agnieszka Barczykowska

Koordynator praktyk specjalności dzip: dr Monika Bartkowiak

 

 

WYTYCZNE DLA STUDENTÓW DORADZTWA ZAWODOWEGO
I PERSONALNEGO REALIZUJĄCYCH PRAKTYKĘ ZAWODOWĄ
W INSTYTUCJACH DORADCZYCH, POMOCOWYCH I DZIAŁACH PERSONALNYCH

(Opracowano na podstawie programu opracowanego przez Pełnomocnik Dziekana ds. praktyk:
dr Agnieszkę Barczykowską)

 

 

I. WYMIAR I CZAS TRWANIA PRAKTYKI

             

Student realizuje praktykę w czasie trwania danego roku akademickiego, począwszy od 1 października 2011 r. do 30 maja 2012r (chyba, że program studiów stanowi inaczej). Dni i godziny realizacji praktyki student ustala z opiekunem praktyki w placówce.

 

II.    ZADANIA OGÓLNE PRAKTYKANTA:

 

1.      Zdobycie wiedzy na temat sposobów i charakteru pracy instytucji, działu. W tym celu student powinien:

a)      przeanalizować wraz z opiekunem dokumenty stanowiące prawną podstawę działania instytucji lub przedsiębiorstwa (ustawy, zarządzenia, rozporządzenia, itp.);

b)     zapoznać się ze statutem, regulaminem instytucji;

c)      zapoznać się z jej strukturą organizacyjną, również (o ile jest to możliwe i wskazane ze względu na cel praktyki) przez branie udziału w pracach komórek organizacyjnych oraz opracowanie schematu organizacyjnego instytucji wraz z opisem zadań i uprawnień przypisanych do poszczególnych stanowisk;

d)     zapoznać się ze specyfiką odbiorców usług/grup klientów danej instytucji, działu;

e)      zapoznać się z formami pracy stosowanymi w instytucji, organizacji;

f)       zapoznać się z dokumentacją opracowywaną w dziale lub instytucji.

 

 

 

 

 

 

 

2.      Zdobywanie, ulepszanie i rozwijanie umiejętności praktycznych poprzez:

a)      obserwację pracy specjalistów;

b)     opracowywanie dokumentacji specjalistycznej (karty pracy doradcy, dokumentacja pracownicza, itp.);

c)      hospitacje warsztatów, rozmów indywidualnych, zebrań, uczestnictwo w szkoleniu (jeśli jest to możliwe
i opiekun praktyk wyraża zgodę);

d)     współprowadzenie zajęć, wywiadów, rozmów;

e)      samodzielne prowadzenie zajęć (w zależności od specyfiki instytucji);

f)       bezpośredni kontakt z osobami będącymi klientami instytucji, agencji bądź pracownikami firmy;

g)     udział w działaniach podejmowanych przez pracowników na rzecz klientów, pracowników;

h)     prowadzenie pod kontrolę opiekuna ze strony placówki standardowej dokumentacji;

i)       świadczenie pomocy dla specjalistów w działaniach towarzyszących obsłudze klientów, pracowników.

 

3.      Opracowanie monografii placówki (podstawy prawne, cele
i założenia, organizacja, charakterystyka klientów, zakres kompetencji pracowników instytucji).

4.      Zgromadzenie koniecznej do zaliczenia stażu dokumentacji wymienionej w punkcie III.

5.      Dostarczenie dokumentacji do opiekuna praktyk ze strony WSE UAM.

 

III.  DOKUMENTACJA PRAKTYKI

 

1.      Codzienne aktywność w czasie trwania praktyki dokumentowana jest przez studenta w formie dzienniczka praktyk. Znajdują się w nim informacje dotyczące:

v     czynności, jakie będą realizowane w czasie trwania praktyki;

v     czasu spędzonego w placówce w danym dniu;

v     zadań realizowanych w placówce w danym dniu;

v     zdobytych umiejętności;

v     własnych spostrzeżeń dotyczących pobytu w placówce (karta samooceny studenta);

v     harmonogram praktyki – skrócona wersja dzienniczka praktyk (synteza wykonywanych działań podczas praktyki)

v     opinia – opinia opiekuna praktyk ze strony instytucji na temat funkcjonowania studenta w placówce, musi zawierać także ocenę końcową.

Uwaga! Wpisy w dzienniczku praktyk wymagają potwierdzenia opiekuna praktyk przez opieczętowania i podpisania.

 

 

 

2.      Monografia palcówki - wykonanie teczki, gdzie znajdą się dokumenty odnoszące się do funkcjonowania placówki (wzory dokumentów, narzędzia diagnostyczne, materiały wykonane przez pracowników lub klientów, formularze przyjęcia, karty doradcze, wzory planów ścieżek edukacyjno - zawodowych – te dokumenty, które zostaną udostępnione przez instytucję lub firmę);

 

3.      Umowa porozumienie

 

IV. ZALICZENIE PRAKTYKI

Warunki uzyskania pozytywnej oceny praktyki:

1.      odbycie praktyki w wyznaczonym programem studiów czasie;

2.      otrzymanie pozytywnej opinii i oceny ze strony opiekuna praktyk w instytucji, firmie;

3.      wykonanie zadań zamieszczonych w punkcie V w zależności od charakteru instytucji, działu, agencji;

4.      złożenie wymaganej dokumentacji wymienionej w punkcie nr III niniejszych postanowień.

 

Zaliczenia praktyki w indeksie dokonuje opiekun praktyk ze strony WSE UAM na właściwym roku. Wykaz opiekunów poszczególnych roczników znajduje się w Zakładzie Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego, dostępny dla każdego studenta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INSTYTUCJE, W KTÓRYCH STUDENCI MOGĄ REALIZOWAĆ ZAWODOWE PRAKTYKI WRAZ Z ZADANIAMI SZCZEGÓŁOWYMI:

 

1.     Instytucje Doradztwa Zawodowego (Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, Ochotnicze Hufce Pracy, Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Biura Pracy i Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży, Biura zawodowej promocji studentów
i absolwentów - Biura Karier, Ośrodki Pomocy Społecznej, Stowarzyszenia i Fundacje realizujące działania w zakresie doradztwa):

 

v     zapoznanie się z prawnymi podstawami pracy instytucji (statut, plan rozwoju, roczny plan pracy instytucji);

v     zapoznanie się ze strukturą organizacyjną instytucji;

v     zapoznanie się z najczęstszymi problemami klientów;

v     zapoznanie się z procedurą przyjmowania i obsługiwania klientów;

v     zapoznanie się z podstawowymi narzędziami diagnostycznymi (diagnozy pedagogicznej oraz z zakresu doradztwa zawodowego);

v     zapoznanie się ze specyfiką badań diagnostycznych (diagnoza
w zakresie doradztwa zawodowego, np. określenie predyspozycji zawodowych, zainteresowań);

v     uczestnictwo w badaniach diagnostycznych (obserwacja badania, omówienie problemu, omówienie wyników badań);

v     próba opracowania przez studenta samodzielnej diagnozy podanego przez specjalistę przypadku (rzeczywistego lub opracowanego przez opiekuna z instytucji);

v     zapoznanie się z opracowanymi poradami i opiniami wydawanymi przez instytucję;

v     samodzielne przygotowanie konspektu przykładowej opinii, porady;

v     wyszukiwanie informacji i przygotowanie bazy danych dla instytucji w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji;

v     zapoznanie się z obsługą testów w programach komputerowych (jeśli są takie dostępne);

v     przeprowadzenie pod nadzorem specjalisty samodzielnych zajęć, warsztatów, rozmów oraz przygotowanie konspektu tych zajęć (jeśli specyfika pracy instytucji na to pozwala);

v     odwiedzanie na zlecenie opiekuna - specjalisty placówek współpracujących z instytucją w zakresie doradztwa zawodowego;

v     pomoc w realizacji lub uczestnictwo w projektach bądź planach rozwoju edukacyjnego lub zawodowego (jeśli takowe występują);

v     udział w pracy terapeutycznej/doradczej z klientami instytucji;

v     zapoznanie się z realizowanymi aktualnie projektami w zakresie doradztwa zawodowego i personalnego;

v     inne zadania wyznaczone przez opiekuna praktyka a właściwe dla specyfiki działania instytucji.

 

 

 

 

 

 

2.     Wojewódzkie i Powiatowe Urzędy Pracy:

 

v     zapoznanie się prawnymi podstawami pracy urz...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin