Konspekt lekcji języka polskiego – klasa III gimnazjum
Temat: Oczy zwierciadłem duszy, czyli miłość w „Syzyfowych pracach”.
Cel główny: Refleksja na temat miłości międzyludzkiej wyrażanej na różne sposoby.
Cele lekcji:
· Rozmowa na temat różnych rodzajów miłości występujących w „Syzyfowych pracach”;
· Nabywanie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
· Kształcenie umiejętności selekcjonowania informacji;
· Poszerzanie słownictwa dotyczącego uczuć i emocji.
Wykorzystane elementy metody: analizy dokumentacyjnej-praca pod kierunkiem, dyskusji.
Środki dydaktyczne: książka „Syzyfowe prace”, kartka z cytatami.
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjno porządkowe.
2. Rozmowa na temat miłości występującej w „Syzyfowych pracach”. Uczniowie pod kierunkiem prowadzącej nazywają i charakteryzują relacje łączące bohaterów powieści.
ü Miłość rodzicielska (Helena i Walenty Borowiczowie oraz Marcin).
Matka darzy syna miłością bezwarunkową i bezgraniczną, za wszelką cenę chce by syn zdobył wykształcenie, jest w stanie poświęcić temu wszystko co ma.
Ojciec kocha syna, ale nie okazuje tego wprost, z czasem nie zwraca uwagi na uczucia syna, a jego priorytetem staje się zdobycie pieniędzy na naukę w szkole.
ü Miłość małżeńska (państwo Stogowscy, rodzice Biruty).
Pani Stogowska z miłości do męża nauczyła się polskiego, poznała historię kraju by stać się zagorzałą Polką. Wyrzekła się rosyjskiego pochodzenia.
Pan Stogowski był lekarzem wojskowym. Ożenił się pod przymusem z córką mężczyzny, u którego wynajmował pokój, bo ta zaszła z nim w ciążę.
ü Miłość młodzieńcza (Marcin Borowicz i Anna Stogowska-Biruta).
3. Prowadząca rozdaje uczniom różne cytaty dotyczące miłości Marcina i Anny, następnie rysuje na tablicy schemat przedstawiający oczy Marcina i Anny podczas kolejnych spotkań bohaterów. Zadaniem uczniów jest wybranie odpowiednich fragmentów tekstu, które obrazują uczucia bohaterów i umieszczenie ich w odpowiednich miejscach na schemacie.
I spotkanie
(…) prowadził ją wzrokiem
(…) wstała ze swego miejsca, i nie podnosząc oczu, odeszła
(…) przelotnie rzuciła okiem na sąsiada i zmieszała się spostrzegłszy jego twarz
(…) patrzał w nią jak w tęczę (…). Nienasycone oczy upajały się bez końca i tonęły w swem szczęściu
II spotkanie
III spotkanie
(…) wysyłał do niej w spojrzeniu całą swoją duszę
Oczy zwyciężone i bezładne przywitały miłosne wejrzenie
W tym uścisku spojrzeń przetrwali nadziemskie chwile
4. Uczniowie pod kierunkiem prowadzącej określają relacje jakie łączyły Marcina i Annę próbując jednym słowem nazwać uczucia np.
miłość
Anna: obojętność à zaintrygowanie à zauroczenie
Marcin: zauroczenie à zachwyt à zakochanie
5. Prowadząca podaje uczniom temat lekcji: Oczy zwierciadłem duszy, czyli miłośćw „Syzyfowych pracach”.
6. Uczniowie samodzielnie w formie krótkiej wypowiedzi pisemnej odnoszą się do stwierdzenia zawartego w temacie wykorzystując znajomość lektury, informacje zdobyte na lekcji oraz własne przemyślenia.
Kaacha91