Zdanie pojedyncze i złożone.docx

(25 KB) Pobierz

Temat: Zadanie pojedyncze i złożone - powtórzenie.

 

Cel główny: Umiejętność wykorzystania wiedzy gramatycznej w praktyce.

 

Cele lekcji:

              Uczeń:

§         zna i rozumie pojęcie: część mowy, części zdania;

§         rozpoznaje i nazywa zdania pojedyncze i złożone;

§         potrafi trafnie dobrać odpowiednią część zdania;

§         potrafi wyrazić swoje zdanie w formie krótkiej, logicznej wypowiedzi.

Metody: rozmowa kierowana, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne.

 

Formy pracy: samodzielna, zbiorowa, grupowa.

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.

 

Podstawa programowa

Cele edukacyjne:

Ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz językowych i czytelniczych umiejętności uczniów po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji.

 

Treści nauczania:

a) Wypowiedzenia oznajmujące, pytające i rozkazujące, w tym zdania i równoważniki zdań.

b) Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia.

c) Odmienne i nieodmienne części mowy oraz podstawowe kategorie fleksyjne.

 

Osiągnięcia:

1. Mówienie

a) na temat zaobserwowanych zjawisk językowych (przy użyciu elementarnej terminologii językoznawczej wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) ciche ze zrozumieniem.

4. Pisanie

a) w różnych prostych formach,

b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.

o        Karty pracy.

 

 

Bibliografia metodyczna:

1.       Nagajowa M. ABC metodyki języka polskiego. Warszawa, 1995.

2.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

3.       Klemensiewicz Z. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki. Warszawa 1959.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Miedzy nami – podręcznik, str. 220-221.

2.       Łuczek A, Murdzek A, Język polska 5, Między nami – zeszyt ćwiczeń, str.  74-76.

3.       StrutyńskiJ. Gramatyka polska. Kraków 1998.

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Samodzielne rozwiązanie ćwiczenia 1 ze str. 74 z zeszytu ćwiczeń.

 

3.       Wspólne przypomnienie wiadomości orodzajach zdań.

Zdanie pojedyncze – ma tylko jedno orzeczenie.

Zdanie złożone – ma dwa lub więcej orzeczeń.

Równoważnik zdania – nie ma orzeczenia.

 

II.     Faza realizacyjna

 

4.       Rozwiązywanie ćwiczeń praktycznych z kart pracy.

Karty pracy:

Ćwiczenie 1

a)      Odszukaj słowa na schemacie(jabłko, Hera, trzy, wojny, boginie, Afrodyta, Parys, Atena).

X

J

A

B

Ł

K

O

Z

A

W

B

K

T

Ę

G

S

K

F

O

Z

P

J

H

E

R

A

R

J

C

A

T

E

N

A

G

O

N

U

R

Ą

O

K

J

L

D

Y

N

Y

B

T

R

Z

Y

Y

H

J

S

Z

B

P

G

P

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin