Temat: Zadanie pojedyncze i złożone - powtórzenie.
Cel główny: Umiejętność wykorzystania wiedzy gramatycznej w praktyce.
Cele lekcji:
Uczeń:
§ zna i rozumie pojęcie: część mowy, części zdania;
§ rozpoznaje i nazywa zdania pojedyncze i złożone;
§ potrafi trafnie dobrać odpowiednią część zdania;
§ potrafi wyrazić swoje zdanie w formie krótkiej, logicznej wypowiedzi.
Metody: rozmowa kierowana, praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy: samodzielna, zbiorowa, grupowa.
Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.
Podstawa programowa
Cele edukacyjne:
Ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz językowych i czytelniczych umiejętności uczniów po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji.
Treści nauczania:
a) Wypowiedzenia oznajmujące, pytające i rozkazujące, w tym zdania i równoważniki zdań.
b) Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia.
c) Odmienne i nieodmienne części mowy oraz podstawowe kategorie fleksyjne.
Osiągnięcia:
1. Mówienie
a) na temat zaobserwowanych zjawisk językowych (przy użyciu elementarnej terminologii językoznawczej wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),
b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniemi tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).
2. Słuchanie
a) uważne i ze zrozumieniem,
b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.
3. Czytanie
a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,
b) ciche ze zrozumieniem.
4. Pisanie
a) w różnych prostych formach,
b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.
Środki i materiały dydaktyczne:
1. Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.
o Karty pracy.
Bibliografia metodyczna:
1. Nagajowa M. ABC metodyki języka polskiego. Warszawa, 1995.
2. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.
3. Klemensiewicz Z. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu nauczania gramatyki. Warszawa 1959.
Bibliografia merytoryczna:
1. Łuczek A, Murdzek A. Język polski 5, Miedzy nami – podręcznik, str. 220-221.
2. Łuczek A, Murdzek A, Język polska 5, Między nami – zeszyt ćwiczeń, str. 74-76.
3. StrutyńskiJ. Gramatyka polska. Kraków 1998.
Tok lekcji:
I. Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Samodzielne rozwiązanie ćwiczenia 1 ze str. 74 z zeszytu ćwiczeń.
3. Wspólne przypomnienie wiadomości orodzajach zdań.
Zdanie pojedyncze – ma tylko jedno orzeczenie.
Zdanie złożone – ma dwa lub więcej orzeczeń.
Równoważnik zdania – nie ma orzeczenia.
II. Faza realizacyjna
4. Rozwiązywanie ćwiczeń praktycznych z kart pracy.
Karty pracy:
Ćwiczenie 1
a) Odszukaj słowa na schemacie(jabłko, Hera, trzy, wojny, boginie, Afrodyta, Parys, Atena).
X
J
A
B
Ł
K
O
Z
W
T
Ę
G
S
F
P
H
E
R
C
N
U
Ą
L
D
Y
Kaacha91