80dni dookoła świata (Wprowadzenie + test).docx

(134 KB) Pobierz
Katarzyna Knopik

Temat: Niezwykła podróż „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”.

 

Cel główny

Rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego oraz samodzielnego selekcjonowania informacji.

 

Cele lekcji:

Uczeń:

§         zna treść książki  J.Verne „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”;

§         zna elementy biograficzne Juliusza Verne;

§         samodzielnie selekcjonuje informacje;

§         posiada podstawowe informacje dotyczące lektury.

Metody:słowna, działań praktycznych.

             

Formy pracy: zbiorowa, samodzielna. 

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna

 

Podstawa programowa

Cele edukacyjne:

Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

 

Treści nauczania:

a) Różnice między językiem potocznym a językiem literatury oraz językiem regionu.

b) Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.

c) Terminy związane z przekazami ikonicznymi, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.

 

Osiągnięcia:

1. Mówienie

a) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowanie
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci),

b) na temat otaczającej rzeczywistości, własnych zainteresowań, literatury, innych (niewerbalnych
i mieszanych) tekstów kultury.

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) w związku z potrzebami codziennej komunikacji, ekspresji własnych doznań, z literaturą i tekstami kultury wysokiej oraz masowej,

b) z próbami określania funkcji różnych elementów tekstu przy użyciu odpowiedniej terminologii (wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów).

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Verne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków, 2003.

o        Test wyboru.

o        Wzory okładek.

 

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej „Nowa Polszczyzna” 1995. nr 2.

3.       Nagajowa M. Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Werne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków 2003.

2.       Herbert R. Lottman. Juliusz Verne. Warszawa 1999.

Tok lekcji:

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Przeprowadzenie testu wyboru z treści lektury „W 80 dni dookoła świata” J. Verne.

 

II.     Faza realizacyjna

 

3.       Stworzenie krótkiej notatki biograficznej o Juliuszu Verne. Uczniowie podają przygotowane wcześniej informacje i zapisują najważniejsze  z nich w postaci diagramu.

 

 

Juliusz Gabriel Verne











Działacz społeczny

Francuski pisarz
i dramaturg

(1828-1905)

Uważany za ojca fantastyki naukowej

Syn Pierra i Sophie

Jeden z twórców gatunku science fiction

 

 

4.       Zapisanie tematu  lekcji.

 

5.       Nauczyciel przedstawia najważniejsze informacje biograficzne orazkilka utworów Juliusza Verne.

ü      Całe dzieciństwo spędził nad morzem w Nantes,

ü      Często wymykał się z domu i słuchał opowieści żeglarzy i rybaków,

ü      Należał do francuskiej rodziny z tradycjami prawniczymi (miał być spadkobiercą kancelarii ojca)  à podjął studia prawnicze w Paryżu,

ü      Pod koniec studiów zaczął pisać i publikować pierwsze utwory,

ü      Wiele podróżował po świecie szukając pomysłów na swoją twórczość,

ü      Czerpał inspirację z życia codziennego, a wzory postaci z ludzi których znał,

ü      W 1857r poślubił bogatą wdowę Honorinę (z powodu problemów finansowych),

ü      Plotki głosiły, że jest Żydem polskiego pochodzenia, który emigrował z rodzicami do Francji i zmienił nazwisko z Olszewiec na Verne (olcha w starofrancuskim to  verne).

 

Wybrane powieści:


§                      Pięć tygodni w balonie (1863)

§                      Podróż do wnętrza Ziemi (1864)

§                      Dzieci kapitana Granta (1868)

§                      Tajemnicza wyspa (1874)

§                      Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi (1870)

§                      Piętnastoletni kapitan (1878)

§                      Zielony promień (1882)

 


 

 

6.       Uczniowie przedstawiają samodzielnie przygotowaneinformacje dotyczące książki „W 80 dni dookoła świata” i zapisują najważniejszychz nich przy wzorze okładki.

 

§         Wydana w  1872r,

§         Należy do cyklu powieściowego Niezwykłe podróże,

§         Powieść jednotomowa,

§         Powstało wiele sztuk teatralnych na motywach powieści z udziałem m.in. żywych zwierząt,

§         Liczne adaptacje filmowe (sceny w ponad 140miejscach),

§         Nazwisko głównego bohatera pochodzi od ang. słowa fog czyli mgła.

http://xara.pl/upload/images/products/big/W_80_dni_dookola_swiata58.jpg

 

 

III.   Faza podsumowująca

 

8.       Rozmowa na temat wrażeń po przeczytaniu książki, najciekawszych momentów, śmiesznych sytuacji i bohaterów. Uczniowie swobodnie wypowiadają swoje zdanie i poddają lekturę własnej ocenie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin