Temat: Niezwykła podróż „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”.
Cel główny
Rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego oraz samodzielnego selekcjonowania informacji.
Cele lekcji:
Uczeń:
§ zna treść książki J.Verne „W osiemdziesiąt dni dookoła świata”;
§ zna elementy biograficzne Juliusza Verne;
§ samodzielnie selekcjonuje informacje;
§ posiada podstawowe informacje dotyczące lektury.
Metody:słowna, działań praktycznych.
Formy pracy: zbiorowa, samodzielna.
Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna
Podstawa programowa
Cele edukacyjne:
Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.
Treści nauczania:
a) Różnice między językiem potocznym a językiem literatury oraz językiem regionu.
b) Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.
c) Terminy związane z przekazami ikonicznymi, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.
Osiągnięcia:
1. Mówienie
a) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowanie i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci),
b) na temat otaczającej rzeczywistości, własnych zainteresowań, literatury, innych (niewerbalnychi mieszanych) tekstów kultury.
2. Słuchanie
a) uważne i ze zrozumieniem,
b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.
3. Czytanie
a) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).
4. Pisanie
a) w związku z potrzebami codziennej komunikacji, ekspresji własnych doznań, z literaturą i tekstami kultury wysokiej oraz masowej,
b) z próbami określania funkcji różnych elementów tekstu przy użyciu odpowiedniej terminologii (wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów).
Środki i materiały dydaktyczne:
1. Verne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków, 2003.
o Test wyboru.
o Wzory okładek.
Bibliografia metodyczna:
1. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.
2. Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej „Nowa Polszczyzna” 1995. nr 2.
3. Nagajowa M. Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.
Bibliografia merytoryczna:
1. Werne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków 2003.
2. Herbert R. Lottman. Juliusz Verne. Warszawa 1999.
Tok lekcji:
I. Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Przeprowadzenie testu wyboru z treści lektury „W 80 dni dookoła świata” J. Verne.
II. Faza realizacyjna
3. Stworzenie krótkiej notatki biograficznej o Juliuszu Verne. Uczniowie podają przygotowane wcześniej informacje i zapisują najważniejsze z nich w postaci diagramu.
Juliusz Gabriel Verne
Działacz społeczny
Francuski pisarzi dramaturg
(1828-1905)
Uważany za ojca fantastyki naukowej
Syn Pierra i Sophie
Jeden z twórców gatunku science fiction
4. Zapisanie tematu lekcji.
5. Nauczyciel przedstawia najważniejsze informacje biograficzne orazkilka utworów Juliusza Verne.
ü Całe dzieciństwo spędził nad morzem w Nantes,
ü Często wymykał się z domu i słuchał opowieści żeglarzy i rybaków,
ü Należał do francuskiej rodziny z tradycjami prawniczymi (miał być spadkobiercą kancelarii ojca) à podjął studia prawnicze w Paryżu,
ü Pod koniec studiów zaczął pisać i publikować pierwsze utwory,
ü Wiele podróżował po świecie szukając pomysłów na swoją twórczość,
ü Czerpał inspirację z życia codziennego, a wzory postaci z ludzi których znał,
ü W 1857r poślubił bogatą wdowę Honorinę (z powodu problemów finansowych),
ü Plotki głosiły, że jest Żydem polskiego pochodzenia, który emigrował z rodzicami do Francji i zmienił nazwisko z Olszewiec na Verne (olcha w starofrancuskim to verne).
Wybrane powieści:
§ Pięć tygodni w balonie (1863)
§ Podróż do wnętrza Ziemi (1864)
§ Dzieci kapitana Granta (1868)
§ Tajemnicza wyspa (1874)
§ Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi (1870)
§ Piętnastoletni kapitan (1878)
§ Zielony promień (1882)
6. Uczniowie przedstawiają samodzielnie przygotowaneinformacje dotyczące książki „W 80 dni dookoła świata” i zapisują najważniejszychz nich przy wzorze okładki.
§ Wydana w 1872r,
§ Należy do cyklu powieściowego Niezwykłe podróże,
§ Powieść jednotomowa,
§ Powstało wiele sztuk teatralnych na motywach powieści z udziałem m.in. żywych zwierząt,
§ Liczne adaptacje filmowe (sceny w ponad 140miejscach),
§ Nazwisko głównego bohatera pochodzi od ang. słowa fog czyli mgła.
III. Faza podsumowująca
8. Rozmowa na temat wrażeń po przeczytaniu książki, najciekawszych momentów, śmiesznych sytuacji i bohaterów. Uczniowie swobodnie wypowiadają swoje zdanie i poddają lekturę własnej ocenie.
Kaacha91