Dlaczego każdy może nazywac Ziemię swoją Matką.docx

(51 KB) Pobierz

Temat: Dlaczego każdy może nazwać Ziemię swoją Matką?

 

Cel główny

Rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji utworu literackiego oraz zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony środowiska.

             

Cele lekcji:

Uczeń:

§         Zna treść utworu „Matka Ziemia” T. Ferenc;

§         Podaje skojarzenia ze słowem MATKA;

§         Potrafi zanalizować i zinterpretować wybrane fragmenty utworu;

§         Respektuje potrzebę ochrony środowiska i zna podstawowe formy takich działań.

Metody: słowna, hipoteza interpretacyjna, analiza porównawcza.

             

Formy pracy: samodzielna, zbiorowa.

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.

 

Podstawa programowa:

Cele edukacyjne

Rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej.

Uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka.

 

Treści nauczania

a) Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę).

 

Osiągnięcia

1. Mówienie

a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych),

b) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b)  rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) z dążnością do odkrywania ich dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu,

b) wykorzystaniem różnych kontekstów,

c) z uwzględnieniem obserwacji swoistości ich tworzywa.

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Łuczek A, Murdzek A. Język polski 4, Między nami – podręcznik. GWO, 2007.

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Chrząstowska B. Lektura i poetyka. Zarys problematyk kształcenia. Warszawa 1987.

3.       Nagajowa M. ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli. Warszawa 1990.

 

Bibliografia merytoryczna:

1.       Ferenc T. Matka Ziemia [w:] Łuczek A, Murdzek A. Język polski 4, Miedzy nami – podręcznik, str. 206.

 

Tok lekcji:

 

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Uczniowie podają skojarzenia ze słowem MATKA. Zapisanie pomysłów na tablicy w postaci diagramu.

 

             

 

II.     Faza realizacyjna

 

3.       Nauczyciel odczytuje głośno wiersz „Matka Ziemia” Teresy Ferenc (podręcznik str. 206).

 

4.       Wspólna analiza i interpretacja tekstu ukierunkowana poleceniem:

Jak Ziemia została ukazana w wierszu? Dlaczego nazywana jest Matką? Zacytuj określenia.

ü      Wykarmiła – dba o swoje dzieci, karmi je;

ü      Nasyciła – nie pozwala, by jej dzieci były głodne;

ü      Śpi dookoła, drzemie wokół – opiekuje się swoimi dziećmi, jest przy nich;

ü      Przygarnęła się do niej – nikogo nie odrzuca, jest sprawiedliwa;

ü      Zapobiegliwa – zbiera zapasy, gromadzi dary dla swoich dzieci;

ü      Gospodarna – myśli o wszystkim i dobrze rządzi swoimi darami.

 

5.       Zapisanie tematu lekcji.

 

6.       Zapisanie w zeszytach diagramu z pkt 2.

 

7.       Uczniowie samodzielnie odpowiadają na pytanie zawarte w temacie lekcji i zapisują swoje odpowiedzi w zeszytach.

 

8.       Odczytanie odpowiedzi i poprawa ewentualnych błędów.

 

 

III.   Faza podsumowująca

 

9.       Rozmowa na temat zanieczyszczeń i sposobów ochrony Ziemi ukierunkowana poleceniem:

a)      Zobaczcie jak wygląda ‘zdrowa’ ziemia i wyobraźcie sobie, co stanie się jeśli nie będziemy dbać o naszą planetę (przyczepienie na tablicy obrazów Ziemi).

             

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0BX6dVKN9c_jhwyw-vw1TMo5RSGsVRxBCyLqj8ffywtMyIYB4xQ                                                        http://zepter.pl/img/1.1-health-mission-b.jpg

 

b)      Zastanówmy się jak można pomóc Ziemi. Podajcie znane Wam sposoby ochrony środowiska.

·         Segregowanie śmieci;

·         Oszczędzanie wody;

·         Jeżdżenie autobusami i tramwajami zamiast samochodem;

·         Oszczędzanie światła i energii;

·         Używanie energooszczędnych żarówek;

·         Używanie ekologicznych torebek i reklamówek.

 

 

10.   Zadanie pracy domowej ukierunkowane poleceniem:

Waszym zadaniem będzie stworzenie plakatu o ochronie środowiska. W oparciu o wiadomości zdobyte na lekcji stwórzcie afisz, który pozwoli nam lepiej dbać o naszą planetę.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin