80 dni.. (Czy Fogg podjął słuszną decyzję).docx

(23 KB) Pobierz

Temat: Czy Filip Fogg podjął słuszną decyzję?

 

Cel główny: Umiejętność obiektywnej oceny sytuacji i podejmowania słusznych decyzji.

 

Cele lekcji:

Uczeń:

·         Potrafi zauważyć różnice między różnymi wyborami życiowymi i maświadomość ich konsekwencji;

·         Efektywnie pracuje w grupie;

·         Kojarzy fakty i samodzielnie formułuje wnioski;

·         Ocenia postępowanie bohaterów.

Metody: dyskusja, drzewko decyzyjne.

             

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, samodzielna. 

 

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.

 

Podstawa programowa

Cele edukacyjne:

Kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych, a zwłaszcza ważnych dla życia w państwie demokratycznym i obywatelskim; rozwijanie zainteresowania uczniów językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego.

Treści n nauczania:

a) Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę).

b) Właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych

 

Osiągnięcia:

1. Mówienie

a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych),

b) z precyzją znaczeniową, ze świadomością emocjonalnego nacechowania wypowiedzi oraz próbami ich oceny (zwłaszcza etycznej),

c) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem
i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie

a) uważne i ze zrozumieniem,

b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.

3. Czytanie

a) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie

a) w różnych prostych formach,

b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

Środki i materiały dydaktyczne:

1.       Verne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków, 2003.

o        Tabela.

 

 

Bibliografia metodyczna:

1.       Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.

2.       Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej „Nowa Polszczyzna” 1995. nr 2.

3.       Nagajowa M. Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.

Bibliografia merytoryczna:

1.       Werne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków 2003.

 

Tok lekcji:

 

I.        Faza przygotowawcza

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe.

 

2.       Wspólne przypomnienie fragmentu książki opisującego sytuację problemową ukierunkowane poleceniem: Spróbujmy wspólnie odtworzyć tok wydarzeń.

W dalszą drogę wyruszyli o szóstej rano. Po południu zbliżyli się do świętej rzeki Ganges i wtedy na swojej drodze ujrzeli procesję Hindusów. Postanowili natychmiast się ukryć i obserwować pochód. Wkrótce wśród tańczących i wydających straszliwe krzyki kapłanów oraz fakirów ujrzeli najpierw statuę krwiożerczej bogini Kali a potem ledwie trzymającą się na nogach młodą kobietę. Za nią niesiono na palankinie ciało zmarłego.

Generał pierwszy domyślił się, co za straszliwy rytuał będą chcieli odprawić Hindusi. Młody przewodnik potwierdził - kobieta zostanie spalona wraz z ciałem swojego męża. Wiedział też, że zaprowadzą ją do świątyni w Piladżi i tam spędzi noc pod strażą. Koszmarny rytuał miał się odbyć następnego dnia.

I wtedy wszystkich zaskoczył pan Fogg, który postanowił ratować nieszczęśnicę. Generał był zachwycony i powiedział, że Fogg to człowiek wielkiego serca.”

 

3.       Zapisanie tematu lekcji.

 

4.       Przedstawienie problemu.

Jak oceniacie słuszność  postępowania pana Fogga, który zdecydował się uratować życie kobiecie o imieniu Auda?

 

II.     Faza realizacyjna

 

5.       Podział klasy na grupy czteroosobowe. Problem będzie rozpatrywany metodą drzewka decyzyjnego. Polecenia dla grup:

ü      Zapiszcie pozytywne i negatywne skutki podjętej przez Fogga decyzji.

ü      Zastanówcie sie nad możliwymi rozwiązaniami.

ü      Wypiszcie cele i wartości jakimi kierował sie Fogg.

 

SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI:

Czy pan Fogg podjął słuszną decyzję ratując kobietę przed spaleniem nastosie?

Skutki pozytywne

Skutki negatywne

1.       Uratowanie pani Audy przedśmiercią.

2.       Czyste sumienie Fogga i jegotowarzyszy.

3.       Zapewnienie jej opieki.

1. Zamiar zbyt śmiały, nie było pewności  czy
wogóle jest wykonalny.

2. Niepewność dalszych losówtowarzyszy, może nawet ich śmierć.

3. Ryzyko przegrania wielkiegozakładu.

MOŻLIWE ROZWIĄZANIA:

1. Towarzysze podróży przyjmują propozycję Fogga.

2. Towarzysze podróży stanowczo odrzucają propozycję.

3. Towarzysze podróży postanawiają zakończyć dalszą wędrówkę.

Cele i wartości

odwaga, dzielność, honor, godność, wierność własnym

przekonaniom, odpowiedzialność, optymizm, bohaterstwo

 

6.       Prezentacja pracy grup. Omówienie i uzupełnienie schematu.

 

III.   Faza podsumowująca

 

7.       Dyskusja o słuszności podjętej przez Fogga decyzji.

 

8.       Sformułowanie wspólnych wniosków ukierunkowane poleceniem:

Zastanówcie się nad słusznością decyzji podjętej przez Filipa Fogga. Jak Ty postąpiłbyś
w takiej sytuacji? Zapisz swoją odpowiedź i krótko ją uzasadnij.

 

9.       Prezentacja odpowiedzi klasy i poprawa ewentualnych błędów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin