Temat: Czy Filip Fogg podjął słuszną decyzję?
Cel główny: Umiejętność obiektywnej oceny sytuacji i podejmowania słusznych decyzji.
Cele lekcji:
Uczeń:
· Potrafi zauważyć różnice między różnymi wyborami życiowymi i maświadomość ich konsekwencji;
· Efektywnie pracuje w grupie;
· Kojarzy fakty i samodzielnie formułuje wnioski;
· Ocenia postępowanie bohaterów.
Metody: dyskusja, drzewko decyzyjne.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, samodzielna.
Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.
Podstawa programowa
Cele edukacyjne:
Kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych, a zwłaszcza ważnych dla życia w państwie demokratycznym i obywatelskim; rozwijanie zainteresowania uczniów językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego.
Treści n nauczania:
a) Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę).
b) Właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych
Osiągnięcia:
1. Mówienie
a) do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych),
b) z precyzją znaczeniową, ze świadomością emocjonalnego nacechowania wypowiedzi oraz próbami ich oceny (zwłaszcza etycznej),
c) płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniemi tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).
2. Słuchanie
a) uważne i ze zrozumieniem,
b) rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach.
3. Czytanie
a) różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).
4. Pisanie
a) w różnych prostych formach,
b) z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.
Środki i materiały dydaktyczne:
1. Verne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków, 2003.
o Tabela.
Bibliografia metodyczna:
1. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1995.
2. Uryga Z. Lekcja literatury w szkole podstawowej „Nowa Polszczyzna” 1995. nr 2.
3. Nagajowa M. Nauka o języku dla nauki języka. Kielce 1994.
Bibliografia merytoryczna:
1. Werne J. W osiemdziesiąt dni dookoła świata. Kraków 2003.
Tok lekcji:
I. Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Wspólne przypomnienie fragmentu książki opisującego sytuację problemową ukierunkowane poleceniem: Spróbujmy wspólnie odtworzyć tok wydarzeń.
„W dalszą drogę wyruszyli o szóstej rano. Po południu zbliżyli się do świętej rzeki Ganges i wtedy na swojej drodze ujrzeli procesję Hindusów. Postanowili natychmiast się ukryć i obserwować pochód. Wkrótce wśród tańczących i wydających straszliwe krzyki kapłanów oraz fakirów ujrzeli najpierw statuę krwiożerczej bogini Kali a potem ledwie trzymającą się na nogach młodą kobietę. Za nią niesiono na palankinie ciało zmarłego.
Generał pierwszy domyślił się, co za straszliwy rytuał będą chcieli odprawić Hindusi. Młody przewodnik potwierdził - kobieta zostanie spalona wraz z ciałem swojego męża. Wiedział też, że zaprowadzą ją do świątyni w Piladżi i tam spędzi noc pod strażą. Koszmarny rytuał miał się odbyć następnego dnia.
I wtedy wszystkich zaskoczył pan Fogg, który postanowił ratować nieszczęśnicę. Generał był zachwycony i powiedział, że Fogg to człowiek wielkiego serca.”
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Przedstawienie problemu.
Jak oceniacie słuszność postępowania pana Fogga, który zdecydował się uratować życie kobiecie o imieniu Auda?
II. Faza realizacyjna
5. Podział klasy na grupy czteroosobowe. Problem będzie rozpatrywany metodą drzewka decyzyjnego. Polecenia dla grup:
ü Zapiszcie pozytywne i negatywne skutki podjętej przez Fogga decyzji.
ü Zastanówcie sie nad możliwymi rozwiązaniami.
ü Wypiszcie cele i wartości jakimi kierował sie Fogg.
SYTUACJA WYMAGAJĄCA PODJĘCIA DECYZJI:
Czy pan Fogg podjął słuszną decyzję ratując kobietę przed spaleniem nastosie?
Skutki pozytywne
Skutki negatywne
1. Uratowanie pani Audy przedśmiercią.
2. Czyste sumienie Fogga i jegotowarzyszy.
3. Zapewnienie jej opieki.
1. Zamiar zbyt śmiały, nie było pewności czywogóle jest wykonalny.
2. Niepewność dalszych losówtowarzyszy, może nawet ich śmierć.
3. Ryzyko przegrania wielkiegozakładu.
MOŻLIWE ROZWIĄZANIA:
1. Towarzysze podróży przyjmują propozycję Fogga.
2. Towarzysze podróży stanowczo odrzucają propozycję.
3. Towarzysze podróży postanawiają zakończyć dalszą wędrówkę.
Cele i wartości
odwaga, dzielność, honor, godność, wierność własnym
przekonaniom, odpowiedzialność, optymizm, bohaterstwo
6. Prezentacja pracy grup. Omówienie i uzupełnienie schematu.
III. Faza podsumowująca
7. Dyskusja o słuszności podjętej przez Fogga decyzji.
8. Sformułowanie wspólnych wniosków ukierunkowane poleceniem:
Zastanówcie się nad słusznością decyzji podjętej przez Filipa Fogga. Jak Ty postąpiłbyśw takiej sytuacji? Zapisz swoją odpowiedź i krótko ją uzasadnij.
9. Prezentacja odpowiedzi klasy i poprawa ewentualnych błędów.
Kaacha91