Podstawa programowa IV - VI.docx

(16 KB) Pobierz

Cele edukacyjne

Wspomaganie umiejętności porozumiewania się i wprowadzanie uczniów w świat kultury przez:

a)       kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych, a zwłaszcza ważnych dla życia w państwie demokratycznym i obywatelskim; rozwijanie zainteresowania uczniów językiem jako składnikiem dziedzictwa kulturowego,

b)       ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz językowych i czytelniczych umiejętności uczniów po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji,

c)       rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury, także audiowizualnych, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata; wprowadzanie w tradycję kultury narodowej i europejskiej,

d)       uczenie istnienia w kulturze, przede wszystkim w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym, tak by stawała się wewnętrzną i osobistą własnością dziecka.

Treści nauczania

Treści nauczania powinny być podporządkowane funkcji wspierającej wypowiadanie się, bez konieczności posługiwania się definicjami.
 

a)       Pojęcia nadawcy i odbiorcy, sposoby rozpoznawania intencji wypowiedzi (np. pytam, odpowiadam, informuję, proszę).

b)       Właściwości opowiadania, opisu, dialogu oraz prostych form użytkowych.

c)       Wypowiedzenia oznajmujące, pytające i rozkazujące, w tym zdania i równoważniki zdań.

d)       Związki wyrazów w zdaniu, w tym rola podmiotu i orzeczenia.

e)       Odmienne i nieodmienne części mowy oraz podstawowe kategorie fleksyjne.

f)        Związki znaczeniowe między wyrazami.

g)       Budowa słowotwórcza wyrazów.

h)       Rodzaje głosek.

i)        Akcent wyrazowy, intonacja.

j)        Pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm.

k)       Różnice między językiem potocznym a językiem literatury oraz językiem regionu.

l)        Terminy: bohater, wątek, akcja, autor, narrator, epitet, porównanie, wyraz dźwiękonaśladowczy, rym, zwrotka, refren, baśń, opowiadanie, powieść, proza, poezja.

m)     Terminy związane z przekazami ikonicznymi, radiem, telewizją, filmem, teatrem, prasą.

Osiągnięcia

1. Mówienie:

a)       do rzeczywistych i wyobrażonych słuchaczy, z przejrzystością intencji, z uwzględnianiem różnorodnych sytuacji, ról i kontaktów międzyludzkich (oficjalnych i nieoficjalnych),

b)       na temat otaczającej rzeczywistości, własnych zainteresowań, literatury, innych (niewerbalnych i mieszanych) tekstów kultury,

c)       na temat zaobserwowanych zjawisk językowych (przy użyciu elementarnej terminologii językoznawczej wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),

d)       z precyzją znaczeniową, ze świadomością emocjonalnego nacechowania wypowiedzi oraz próbami ich oceny (zwłaszcza etycznej),

e)       płynne, z poprawną i wyraźną artykulacją oraz dykcją, akcentowaniem, intonacją, pauzowaniem i tempem (w tym wygłaszanie tekstów z pamięci).

2. Słuchanie:

a)       uważne i ze zrozumieniem,

b)       rozmaitych wypowiedzi, w różnych celach i sytuacjach,

c)       z rozróżnianiem mowy i tła akustycznego w przekazach audiowizualnych.

3. Czytanie:

a)       głośne i wyraziste, z uwzględnieniem zasad kultury żywego słowa,

b)       ciche ze zrozumieniem,

c)       różnych rodzajów tekstów z uwzględnianiem celu (np. informacja, przeżycie, perswazja itp.).

4. Pisanie:

a)       tekstów kierowanych do różnych adresatów i w różnych celach,

b)       w związku z potrzebami codziennej komunikacji, ekspresji własnych doznań, z literaturą i tekstami kultury wysokiej oraz masowej,

c)       w różnych prostych formach,

d)       z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, interpunkcyjną i ortograficzną, a także estetykę tekstu.

 

5. Odbiór tekstów kultury:

a)       z dążnością do odkrywania ich dosłownego, przenośnego i symbolicznego sensu,

b)       z uwzględnieniem obserwacji swoistości ich tworzywa,

c)       ze wskazywaniem na różne elementy świata przedstawionego,

d)       z odróżnianiem fikcji artystycznej od rzeczywistości,

e)       z próbami określania funkcji różnych elementów tekstu przy użyciu odpowiedniej terminologii (wprowadzanej zależnie od możliwości uczniów),

f)        z wykorzystaniem różnych kontekstów,

g)       z uwzględnieniem odrębności regionalnej i etnicznej.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin