Deficyt uwagi z nadruchliwością.pdf

(71 KB) Pobierz
Artykuł poglądowy/ Review article
Deficyt uwagi z nadruchliwością a choroba afektywna
dwubiegunowa u dzieci i młodzieży
Attention deficit hyperactivity disorder or juvenile bipolar affective disorder
Andrzej Rajewski
Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007; 2, 2: 71–75
Adres do korespondencji:
prof. dr hab. med. Andrzej Rajewski
Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży
Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego
ul. Szpitalna 27/33, 60-572 Poznań
tel. +48 61 847 50 87
faks +48 61 848 03 92
e-mail: araj@amp.edu.pl
Streszczenie
W artykule dokonano przeglądu badań nad diagnozą
różnicową oraz zasadami leczenia dziecięcych postaci
zaburzeń afektywnych dwubiegunowych i deficytu
uwagi z nadruchliwością (ADHD). Systematycznie
prowadzone badania wyraźnie wskazują na odmienny
atypowy przebieg zaburzeń afektywnych dwubieguno-
wych o bardzo wczesnym początku. Występowanie
atypowego fenotypu nie jest rzadkie i zwykle sprawia
trudności diagnostyczne. W wielu przypadkach prowa-
dzi to do nieprawidłowości w ocenie klinicznej zaburzeń
o charakterze dwubiegunowym i ADHD. Bardzo waż-
ne jest ustalenie, na ile czynniki rozwojowe wpływają
na ekspresję objawów w okresie dzieciństwa, dojrzewa-
nia i dorosłości oraz czy mamy do czynienia z niezależ-
nym procesem chorobowym w okresie dojrzałości czy
z tym samym zaburzeniem w procesie neurorozwojo-
wym. W pracy przeanalizowano też rolę i przydatność
badań neuropsychologicznych i neuroobrazowych w dia-
gnostyce różnicowej tych dwóch zaburzeń.
Abstract
This article reviews research on juvenile bipolar disorder
and attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) with
particular reference to differential diagnosis and treatment.
Systematic research strongly suggests an atypical course
of very early onset bipolar disorder. Atypicality of such
phenotype may not be rare, but is difficult to diagnose.
A main cause of diagnostic confusion is symptomatic
overlap between juvenile bipolar disorder phenotype and
attention deficit hyperactivity disorder. A very important
question is whether child, adolescent and adult onset
bipolar disorder could be an unrelated disorder, or
a different developmental expression of the same disorder.
The role of neuropsychological and neuroimaging studies
in differential diagnosis of very early onset bipolar disorder
and ADHD is discussed.
Key words: attention deficit hyperactivity disorder,
juvenile bipolar disorder, differential diagnosis
Słowa kluczowe: deficyt uwagi z nadruchliwością, za-
burzenia afektywne dwubiegunowe u dzieci, diagnoza
różnicowa
tomechanizm deficytu uwagi z nadruchliwością
nie jest całkowicie poznany. Przyjmuje się jed-
nak, że rozwojowe deficyty czynności ośrodko-
wego układu nerwowego manifestują się
na 3 poziomach. Pierwszy jest związany z osła-
bieniem sprawności procesów poznawczych
(głównie uwagi) i wyraża się defektem central-
nego procesu kodowania oraz organizacji infor-
macji. Drugi polega na zwiększeniu procesów
aktywacyjnych ośrodkowego układu nerwowe-
Wstęp
Deficyt uwagi z nadruchliwością jest jednym
z najczęstszych zaburzeń psychicznych wczesne-
go wieku szkolnego i dotyczy 3–5% dzieci
w wieku 6–12 lat (Massat i Victor 2005). Ma
ono charakter rozwojowy i charakteryzuje się
wysoką współchorobowością z innymi zaburze-
niami funkcji poznawczych, zaburzeniami lęko-
wymi, a także z zaburzeniami afektywnymi. Pa-
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007
71
1063389122.015.png 1063389122.016.png
 
Andrzej Rajewski
go (OUN). Trzeci natomiast wiąże się z zakłó-
ceniem systemu wykonawczego i przejawia się
zachowaniem stanowiącym kliniczny wyraz
kryteriów diagnostycznych w zakresie zaburzeń
uwagi, nadaktywności i impulsywności (Moore
2006). W zaburzeniach afektywnych wieku dzie-
cięcego obserwuje się także zmiany w stopniu ak-
tywacji OUN oraz wynikające z nich czynności
wykonawcze, manifestujące się zahamowaniem
lub nadruchliwością. Mogą one stanowić wspól-
ny mianownik obu zaburzeń, jednocześnie jednak
w wielu przypadkach utrudniają rozpoznanie
wczesnych postaci choroby afektywnej.
Relacje między deficytem uwagi z nadru-
chliwością a chorobą afektywną dwubieguno-
wą (ChAD) mogą mieć różny charakter.
Jedno zaburzenie może predysponować do dru-
giego. Jedno z nich (ADHD) może być
prekursorem drugiego albo też objawy obu za-
burzeń w różnym stopniu mogą występować
razem. W różnicowaniu najczęściej uwzględ-
nia się fakt, że choroba afektywna dwubiegu-
nowa jest zaburzeniem regulacji nastroju,
a ADHD jest zaburzeniem funkcjonowania
poznawczego, uwagi i aktywności ruchowej
(Scheffer 2005). To określenie nie rozwiązuje
jednak wielu wątpliwości diagnostycznych,
szczególnie w wypadku współwystępowania obu
zaburzeń jednocześnie, i nie zawsze ułatwia pod-
jęcie właściwej strategii terapeutycznej.
Obok częstego współistnienia zaburzeń afek-
tywnych i ADHD u dzieci, znaczącą trudnością
w rozpoznaniu jest brak w chwili obecnej
kryteriów diagnostycznych zarówno manii, jak
i depresji występujących przed okresem pokwi-
tania. Klasyfikacje DSM oraz ICD nie określa-
ją bowiem rozwojowych różnic w manifestacji
klinicznej w odniesieniu do dzieci i posługują się
kryteriami obowiązującymi dla dorosłych. Obec-
nie istnieje jednak szereg opracowań, opisują-
cych szczególny fenotyp wczesnorozwojowych
zaburzeń afektywnych dwubiegunowych (Ca-
hill i wsp. 2007; Geller i wsp. 2003; Papo-
los 2003; Perlis i wsp. 2006; Woźniak 2003).
Obok wysokiej współzachorowalności z ADHD
oraz zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi
i zaburzeniami zachowania, podkreślają one tak-
że inne istotne cechy obrazu klinicznego i prze-
biegu choroby. Należą do nich niemal zawsze:
• przebieg z szybką lub bardzo szybką zmianą faz,
• częste występowanie stanów mieszanych,
• znaczna drażliwość w obu biegunach choroby,
• wyższy poziom lęku i agresji,
• częste napady paniki,
• większe ryzyko wystąpienia manii lub depre-
sji polekowej.
Przebieg z bardzo szybką zmianą faz często
nie pozwala na wyodrębnienie stanów remisji
pomiędzy fazami. Atypowy obraz kliniczny
stanów mieszanych charakteryzuje się przewle-
kłą drażliwością, demonstratywnością napadów
afektywnych i często agresywnymi zachowania-
mi wobec rodziny i nauczycieli. Powoduje to, że
stosowane obecnie kryteria diagnostyczne dla
choroby afektywnej dwubiegunowej w większo-
ści pokrywają się z kryteriami dla ADHD,
zaburzeń opozycyjno-buntowniczych lub zabu-
rzeń zachowania (Faraone i wsp. 2003; Chang
i wsp. 2003).
Uwzględniając niektóre wspólne cechy pato-
mechanizmu choroby afektywnej dwubieguno-
wej i ADHD, część badaczy skoncentrowała się
na poszukiwaniu różnicujących cech przedchoro-
bowych. Chang i wsp. (2003) wyodrębnili
w fenotypie podatnym na ADHD taką cechę
temperamentalną, jak zwiększenie ogólnego
poziomu aktywności, idące jednak w parze ze
zmniejszoną elastycznością zachowania. Hirsh-
feld-Becker i wsp. (2003) zwrócili uwagę na
zaburzenia regulacji emocjonalnej u dzieci z za-
burzeniami afektywnymi, w porównaniu z domi-
nującymi zaburzeniami poznawczymi (deficyt
uwagi) u dzieci z ADHD. Zaburzenia regulacji
emocjonalnej polegałyby na trudnościach w mo-
Diagnoza różnicowa zaburzeń
afektywnych dwubiegunowych
w okresie przedpokwitaniowym
Wcześniejsze poglądy o braku występowania
stanów maniakalnych w okresie przedpokwita-
niowym uległy w ostatnim dziesięcioleciu
znaczącej zmianie. Badania retrospektywne,
przeprowadzone na znaczącej grupie 1000 cho-
rych, wykazały, że u 272 z nich (28%) począ-
tek objawów wystąpił przed 13. rokiem życia,
a u dalszych 37% między 13. a 18. rokiem
życia (Perlis i wsp. 2004). Dane te wskazują
na to, że prawie 1/3 pacjentów wykazywała
cechy choroby afektywnej dwubiegunowej
o bardzo wczesnym początku (ang. very early
onset bipolar disorder ), a u ponad 1/3 to choroba
o wczesnym początku (ang. early onset bipolar
disorder ). Zaburzenia te nie były rozpoznawane
we wczesnym okresie i często leczono je jako
ADHD. Badanie biegunowości pierwszego epi-
zodu w okresie przedpokwitaniowym wskazy-
wało na częstsze występowanie pierwszej fazy
depresyjnej (64%), natomiast pierwsza faza
o obrazie manii występowała u 24% badanych.
72
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007
1063389122.017.png 1063389122.001.png
Deficyt uwagi z nadruchliwością a choroba afektywna dwubiegunowa u dzieci i młodzieży
Tabela 1. Cechy różnicujące chorobę afektywną dwubiegunową i zespół deficytu uwagi z nadruchliwością
Objaw
ChAD
ADHD
euforia/lekkomyślność, roztrzepanie
trwale postępujące
zależne od sytuacji
drażliwość
nasilona i wyraźna z towarzyszącą złością
okresowa, występuje po lekach
samoocena
zawyżona
cechy demoralizacji
sen
zmniejszona potrzeba snu
niespokojny sen
mowa
rozerwana z fragmentami wypowiedzi
szybka
myślenie
przyspieszenie toku, gonitwa myśli
brak przyspieszenia toku
uwaga
zaburzona
zaburzona
aktywność
wzrost energii, liczne pomysły,
impulsywny wzrost aktywności,
także kreatywne
mała kreatywność
zaburzone zachowanie
możliwość agresji, zachowania ryzykowne
niepożądana, natrętna aktywność
Biologiczne i neuropsychologiczne
uwarunkowania choroby afektywnej
dwubiegunowej w okresie
przedpokwitaniowym a ADHD
Badania genetyczne – oba zaburzenia
charakteryzują się wieloczynnikową patogenezą
i wieloma czynnikami etiologicznymi. Komplek-
sowa determinacja genetyczna w obu przypad-
kach ma charakter poligeniczny. Wykryto wiele
polimorfizmów w genach kodujących rozwój
receptorów zarówno układu noradrenergicznego,
dopaminergicznego, serotoninergicznego oraz
GABA-ergicznego i glutaminergicznego, a tak-
że białek determinujących rozwój OUN (Faraone
i wsp. 2003; Chang i wsp. 2003; Wilens
i wsp. 2003). W związku ze stosunkowo niską
rozpoznawalnością przedpokwitaniowych zabu-
rzeń dwubiegunowych, niewiele jest badań popu-
lacyjnych, dotyczących ryzyka wczesnego zacho-
rowania u dzieci krewnych I stopnia, chorujących
na zaburzenia afektywne dwubiegunowe. Dotych-
czas uzyskane wyniki wskazują na wysoki stopień
obciążenia rodzinnego w przypadku wczesnego
początku choroby (Faraone i wsp. 2003; Massat
i Victor 2005). Faraone zwrócił także uwagę
na istnienie odwrotnej zależności w dziedziczeniu
populacyjnym. Dzieci rodziców z zaburzeniami
afektywnymi dwubiegunowymi chorowały
3-krotnie częściej na ADHD niż dzieci z grupy
kontrolnej (15 i 5%). Przy obecnym stanie wie-
dzy konieczne jest więc dalsze, precyzyjniejsze
określenie fenotypów i poszukiwanie kolejnych
genów kandydujących w celu wzbogacenia
możliwości diagnozy różnicowej. Można jednak
przyjąć, że występowanie choroby afektywnej
u rodziców dziecka z ADHD stanowi poważny
czynnik ryzyka rozwoju tej choroby u dziecka.
dulowaniu reakcji na bodźce i gorszej kontroli
reakcji emocjonalnej. Rozhamowanie zachowania
jest jednak charakterystyczne zarówno dla choro-
by dwubiegunowej, jak i dla ADHD. Takie
cechy temperamentalne, jak dążenie do pozna-
wania nowych sytuacji, gorsza kontrola zacho-
wań impulsywnych, rozhamowanie mowy
i aktywności w nowych sytuacjach, występują
w przypadku obu schorzeń. Wspólne cechy
patofizjologiczne i kliniczne stały się przyczyną
zaproponowania przez Leibenlufta i wsp. (2003)
przyjęcia określenie dysharmonii afektywnej dla
niezróżnicowanych jeszcze wczesnych zaburzeń,
spełniających kryteria diagnostyczne ADHD
i choroby afektywnej dwubiegunowej.
Wyodrębnienie predykcyjnych objawów i cech
temperamentalnych umożliwiających różnicowa-
nie nastręcza więc szereg trudności, wynikających
głównie z neurorozwojowego charakteru zabu-
rzeń, ich współwystępowania oraz wzajemnego
oddziaływania patoplastycznego. Wnikliwa ana-
liza obrazu klinicznego pozwala jednak na podję-
cie próby wyodrębnienia obu zaburzeń. W tab. 1.
przedstawiono zestawienie klinicznych cech róż-
nicujących chorobę afektywną dwubiegunową
(ChAD) i zespół deficytu uwagi z nadruchliwo-
ścią (ADHD) (Scheffer i Apps 2005).
Przedstawione różnicowanie objawów może
oczywiście być utrudnione lub zakłócone
w przypadku współchorobowości, lub rozwoju
zaburzeń dwubiegunowych na bazie pierwot-
nego zespołu deficytu uwagi i nadruchliwości.
W związku z tym poszukuje się także marke-
rów biologicznych i neuropsychologicznych,
które mogłyby umożliwić wczesne wykrycie
ryzyka zachorowania na chorobę afektywną
dwubiegunową.
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007
73
1063389122.002.png 1063389122.003.png 1063389122.004.png 1063389122.005.png 1063389122.006.png 1063389122.007.png 1063389122.008.png 1063389122.009.png 1063389122.010.png 1063389122.011.png
 
Andrzej Rajewski
Badania neuroobrazowe – badania za pomo-
cą rezonansu magnetycznego u dzieci z ADHD
wykazały zróżnicowane zmiany w zakresie
objętości istoty szarej różnych regionów mózgu.
Dotyczyły one zarówno kory przedczołowej, jak
i skroniowej, czołowej oraz ciemieniowej. Stwier-
dzano także zmniejszenie objętości prążkowia
i móżdżku (Massat i Victor 2005; Moore
i wsp. 2006). Badania rezonansu magnetyczne-
go u dzieci z chorobą afektywną dwubiegunową
wykazywały mniej zróżnicowane zmiany.
Dotyczyły one przede wszystkim zmniejszenia
objętości hipokampa oraz kory przedczołowej,
co korelowało ze stwierdzonymi zaburzeniami
funkcji poznawczych (Moore i wsp. 2006; Cahill
i wsp. 2007). Chang i wsp. (2003) stwierdzili
także zmniejszenie aktywności glutaminergicznej
w korze przedczołowej u dzieci rodziców z choro-
bą afektywną dwubiegunową. Porównanie
wyników badań w obu schorzeniach wskazuje
więc na fakt bardziej stałego zlokalizowania zmian
w przypadku choroby afektywnej. Zmiany te do-
tyczą głównie układu limbicznego i kory przed-
czołowej.
gunowych obserwuje się brak efektu lub częściej
nasilenie drażliwości, agresji, niepokoju i zaburzeń
snu. Z kolei stosowanie wyłącznie leków normo-
tymicznych, np. walproinianów, powoduje stabi-
lizację nastroju u ok. 80% dzieci z zaburzeniami
dwubiegunowymi, a tylko u 7–8% dzieci z roz-
poznaniem ADHD (Pavuluri i wsp. 2005).
Stosowanie leków przeciwdepresyjnych o selek-
tywnym działaniu noradrenergicznym i dopami-
nergicznym może być skuteczne u 60% dzieci
z ADHD, natomiast w przypadku choroby dwu-
biegunowej z reguły powoduje szybką zmianę
fazy i utrudnienie stabilizacji przebiegu choroby.
Podobny efekt obserwuje się po podaniu leków
neuroleptycznych, z tą różnicą, że powodują one
szybką zmianę fazy na depresyjną. Neuroleptyki
stosowane w ADHD najczęściej powodują spotę-
gowanie deficytu uwagi oraz pogorszenie funkcji
poznawczych. Stosując leki stymulujące w prze-
biegu ADHD, należy uwzględnić ograniczenia
związane z ryzykiem sprowokowania zespołu
maniakalnego. Ryzyko to zwiększa się znacznie
u dzieci obciążonych rodzinnie chorobą afektyw-
ną dwubiegunową. Wzrost ryzyka dotyczy
także przewlekłości leczenia trwającego ponad rok
i prowadzonego bez tzw. wakacji lekowych,
czyli przerw w leczeniu na okres przerw w nauce,
np. ferii. Istotne znaczenie może mieć też wcze-
sne rozpoczęcie leczenia środkami stymulujący-
mi, szczególnie przed 5. rokiem życia.
Uwzględniając powyższe ograniczenia i trud-
ności diagnostyczne, Grupa Robocza Amerykań-
skiej Akademii Psychiatrii Dzieci i Młodzieży
zaleciła poniższy schemat postępowania.
• W przypadku stwierdzenia objawów choroby
afektywnej dwubiegunowej i deficytu uwagi
z nadruchliwością w pierwszej kolejności po-
winno się leczyć zaburzenia dwubiegunowe.
Rekomendowanymi lekami są pochodne wal-
proinianów i lit.
• Objawy ADHD powinno się leczyć, jeśli mimo
zastosowania leków normotymicznych, znacz-
nie zakłócają one funkcjonowanie dziecka.
• Przy utrzymujących się objawach ADHD
należy zastosować krótko działający lek sty-
mulujący, kontynuując stale podawanie leku
normotymicznego.
• W wypadku niepełnego efektu normotymicz-
nego zaleca się dodatkowo atypowy neurolep-
tyk, karbamazepinę lub antagonistę kanału
wapniowego.
• Jeśli mimo leczenia utrzymują się wyraźne
zaburzenia funkcji poznawczych, rekomen-
dowane jest zastosowanie inhibitora acetylo-
cholinesterazy, np. donepezilu.
Badania neuropsychologiczne – zaburzenia
trwałości uwagi, pamięci operacyjnej oraz kontro-
li funkcji wykonawczych obecne są u dzieci
z ADHD i mogą stanowić istotną pomoc w usta-
leniu rozpoznania. Część z tych zaburzeń, zwią-
zana z czynnością kory przedczołowej, może
występować także u dzieci z zaburzeniami
dwubiegunowmi, ale są one z reguły mniej
nasilone (Pavuluri i wsp. 2006; Massat i Vic-
tor 2005). Badania II testem Wechslera wykaza-
ły u dzieci z chorobą dwubiegunową częściej
istotnie lepsze wyniki w skali werbalnej, a w te-
ście projekcyjnym Rorschacha wysoki wskaźnik
skojarzeń z przemocą (Tilman 2003). Próby
poszukiwania innych markerów biologicznych
dotyczyły pomiarów aktywności ektodermalnej,
testu supresji melatoniną na światło oraz testu
obciążenia deksametazonem. Nie przyniosły one
jednak przekonujących i powtarzalnych wyników,
świadczących o ich przydatności do różnicowania
obu zaburzeń.
Aspekt farmakologiczny
Odpowiedź na leczenie może być najistotniej-
szym czynnikiem potwierdzającym rozpoznanie
lub zmuszającym do jego korekty. Stosowanie
leków stymulujących, pochodnych dekstroamfe-
taminy lub metylofenidatu w przypadku ADHD,
powoduje u 70–80% leczonych wyraźną popra-
wę. W przypadku wczesnych zaburzeń dwubie-
74
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007
1063389122.012.png 1063389122.013.png
Deficyt uwagi z nadruchliwością a choroba afektywna dwubiegunowa u dzieci i młodzieży
Podsumowanie
Niezależnie od kontrowersji nozologicznych
należy przyjąć, że istnieje znaczna grupa dzieci
cierpiących na zaburzenia w sferze poznawczej
i afektywnej. Zaburzenia te często są nieprawi-
dłowo rozpoznawane i, co za tym idzie, także
nieprawidłowo leczone. Towarzyszące im obja-
wy są negatywnie odbierane w kontekście
społecznym (szkolnym i rówieśniczym) i stają
się źródłem wtórnych problemów emocjonal-
nych oraz zaburzeń zachowania, jak również
niemożności realizowania celów życiowych. Udzie-
lenie adekwatnej pomocy terapeutycznej tym
dzieciom wymaga opracowania doskonalszych
kryteriów diagnozy klinicznej, uwzględniających
rozwojowy charakter zaburzeń i ich odmienną
manifestację na różnych etapach dojrzewania
psychicznego i fizycznego. Posługiwanie się
kryteriami rozpoznawania choroby afektywnej
dwubiegunowej opracowanymi dla dorosłych,
uniemożliwia właściwe określenie fenotypu
choroby w okresie rozwoju. Brak adekwatnych
kryteriów może być powodem rozbieżności
w wynikach badań biologicznych, szczególnie
w zakresie genetyki molekularnej. Rozwiązanie
przedstawionych powyżej problemów jest jednym
z bardzo ważnych wyzwań psychiatrii dziecięco-
-młodzieżowej.
adolescent bipolar disorder phenotype. In: Bipolar disorder
in childhood and early adolescence. Geller B, DelBello MP
(eds). Guilford Press, New York, London 2003; 25-50.
5. Hirshfeld-Becker DR, Biederman J, Calltharp S, et al.
Behavioral inhibition and disinhibition as hypothesizes
precursors to psychopathology. Biol Psychiatry 2003;
53: 985-999.
6. Leibenluft E, Charney DS, Pine DS. Researching the
pathophysiology of pediatric bipolar disorder. Biol
Psychiatry 2003; 53: 1009-1020.
7. Massat I, Victoor I. Early bipolar disorder and ADHD:
Differences and similarities in pre-pubertal and early
adolescence. Clin Appr Bipolar Disorder 2005; 4: 20-29.
8. Moore CM, Biederman J, Wozniak J, et al. Differences in
brain chemistry in children and adolescents with attention
deficit hyperactivity disorder with and without comorbid
bipolar disorder: a proton magnetic resonance
spectroscopy study. Am J Psychiatry 2006; 163: 316-319.
9. Papolos DF. Bipolar disorder and comorbid disorder. In: Bipolar
disorder in childhood and early adolescence. Geller B, DelBello
MP (eds). Guilford Press, New York, London 2003; 76-106.
10. Pavuluri MN, Schenkel LS, Aryal S. Neurocognitive function
in unmedicated manic and medicated euthymic pediatric
bipolar patients. Am J Psychiatry 2006; 163: 286-294.
11. Pavuluri MN, Birmaher B, Naylor MW. Pediatric bipolar
disorder: a review of the past 10 years. J Am Acad Child
Adolesc Psychiatry 2005; 44: 846-871.
12. Perlis RH, Ostacher MJ, Patel JK, et al. Predictors of
recurrence in bipolar disorder: primary outcomes from the
Systematic treatment enhancement program for bipolar
disorder (STEP-BD). Am J Psychiatry 2006; 163: 217-224.
13. Perlis RH, Miyahara S, Marangell LB, et al. Long-term implication
of early onset in bipolar disorder. Biol Psychiatry 2004;
55: 875-881.
14. Scheffer RE, Apps JN. ADHD or bipolar disorder? Age-specific
manic symptoms are key. Current Psychiatry 2005; 4: 42-52.
15. Tillman R, Geller B, Carney JL. Temperament and character
factors in a prepubertal and early adolescent bipolar
disorder compared to attention deficit hyperactive and
normal control. J Child Adolesc Psychopharmacology 2003;
13: 531-544.
16. Wilens TE, Biederman J, Forkner P, et al. Patterns of
comorbidity and dysfunction on clinically referred preschool
and school-age children with bipolar disorder. J Child
Adolesc Psychopharmacology 2003; 13: 495-505.
17. Wozniak J. Pediatric bipolar disorder: The new perspective
on severe mood dysfunction in children. J Child Adolesc
Psychopharmacology 2003; 13: 449-452.
Piśmiennictwo
1. Cahill CM, Green MJ, Jairam R, Malhi GS. Bipolar disorder in
children and adolescents:obstacles to early diagnosis and
future directions. Early Interven Psychiatry 2007; 1: 138-149.
2. Chang K, Adelman N, Dienes K, et al. Decreased
N-acetyaspartat in children with familial bipolar disorder.
Biol Psychiatry 2003; 53: 1059-1065.
3. Faraone SV, Glatt SJ, Tsuang MT. The genetics of
pediatric-onset bipolar disorder. Biol Psychiatry 2003;
53: 970-977.
4. Geller B, Craney JL, Bolhofner K, et al. Phenomenology and
longitudinal course of children with a prepubertal and early
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2007
75
1063389122.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin