Konspekt lekcji z gier i zabaw ruchowych
Dyscyplina / konkurencja: gry i zabawy ruchowe
Temat: Rozwijanie sprawności ruchowej
Zadania szczegółowe w zakresie:
-motoryczności: skoczności
-wiadomości: znajomość gier i zabaw
-działanie wychowawcze: integracja jednostki w grupie
-zdrowia: kształtowanie prawidłowej postawy
-umiejętności: chwytu i rzutu piłeczki
Przybory/przyrządy: szarfy,piłeczki, tarcze, piłka siatkowa
Miejsce lekcji: sala gimnastyczna lub boisko szkolne
Czas lekcji: 45 min
Liczba ćwiczących:18
Klasa: II
Metody realizacji zadań ruchowych: Zabawowo klasyczna, naśladowczo ścisła.
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Czas
Uwagi metodyczne
1 organizacja lekcji
2 zabawa lub gra ożywiająca
3 zabawa lub gra orientacyjno porządkowa
4 zabawa lub gra na czworakach
5 zabawa lub gra bieżna lub skoczna
6 zabawa lub gra rzutna
7zabawa lub gra bieżna
8 zabawa uspokajająca
9 ćw korektywne
10 zakończenie lekcji
Zbiórka powitanie ,podanie celu lekcji i zadań lekcji sprawdzenie obecności. Przygotowanie do zajęć
Znajdź swój kolor.
Po otrzymaniu kolorowych szarf
dzieci ustawiają się w dwu rzędach, według kolorów szarf,
a następnie rozbiegają się w dowolnych kierunkach lub chodzą
po boisku. Następnie wykonują polecenia „stój", „zamknij oczy"
W tym czasie prowadzący zmienia miejsce ustawienia chorą-
giewek, po czym woła: „biegiem do swych chorągiewek". Dzieci
na to hasło otwierają oczy i biegnę} w kierunku swych chorą-
giewek, przy których ustawiają się w rzędach.
Czerwone — białe
Uczestnicy biegają swobodnie, lecz
gdy prowadzący podniesie do góry tarczę, zależnie od pokazanego
koloru wykonują ustaloną uprzednio czynność (na każdy kolor
inną), np. na kolor biały wykonują skłon, a na kolor czerwony
stają na jednej nodze itp. Gdy prowadzący opuści tarczę, uczest-
nicy przestają wykonywać ćwiczenia i biegają lub chodzą swo-
bodnie.
Zajączki w kapuście.
Zajączki kicają na polu od krzaczka
do krzaczka, zajadają kapustę i od czasu do czasu stają słupka,
obserwując czy nie zbliża się jakie niebezpieczeństwo. Psy spo-
strzegłwszy zajączki z wielkim szczekaniem wpadają na pole ka-
pusty i odpędzają je. Zajączki uciekają w popłochu daleko w pole.
Gdy jednak pieski oddalają się, zajączki zwabione smacznymi
listkami wracają na pole, by ponownie wyjadać kapustę. Tym
razem pieski chwytają zajączka, który powiększa ich grono i w dalszej zabawie pomaga wyłapywać szkodników.
Piłka parzy
Dzieci biegną do prowadzącego, który
rzuca im pod nogi piłkę. Dzieci przeskakują ją w biegu, aby jej
nie dotknąć i nie sparzyć się.
Stojący na obwodzie koła starają się
rzutami strącić piłkę z kamienia lub pnia. Wartownik stojąc nieco
na uboczu śledzi rzuty. Kiedy piłka stoczy się z kamienia,
wszyscy biegną po swoje piłeczki, z którymi wracają na obwód
koła, wartownik zaś spiesznie ustawia piłkę na kamieniu i stara
się jeszcze pochwycić jedną z najbliższych piłeczek. Jeśli mu się
to uda, zmienia rolę z tym, kto zostanie bez piłeczki.
Zwiąż rozwiąż.
Pierwszy z każdego rzędu biegnie do szarfy,
którą należy zawiązać w ustalony sposób. Po wykonaniu zadania
wraca do swego rzędu, uprawnia do biegu następnego przez do-
mknięcie jego wyciągniętej dłoni, a sam staje na końcu. Następny
ąiegnie do szarfy, aby ją rozwiązać. Zabawa polega na tym, że
jedni wiążą, drudzy rozwiązują szarfy. Wygrywa rząd, który prę-
dzei ukończy wyścig.
Dzień dobry.
Grupa zachowuje głęboką ciszę,
w czasie której jeden z uczestników wypowiada dość głośno
„dzień dobry". Zadaniem stojącego tyłem jest rozpoznać, kto te
słowa wypowiedział. Nie odwracając się, wymienia nazwisko roz-
poznanego. Jeśli ma wątpliwości, wówczas może odwrócić się
i znając kierunek, skąd głos dochodzi, wyszukać tego, czyj głos
usłyszał. Jeśli wskaże trafnie, zamienia z nim miejsce i zabawa
toczy się dalej.
W siadzie skrzyznym unoszenie ramion przy wdechu opuszczanie przy wydechu.
Zbiórka omówienie przebiegu lekcji ,motywacja do ćwiczeń poza szkołą nagrodzenie najbardziej aktywnych uczniów.
5 min
3 min
4 min
9 min
6 min
2 min
Wykonywane ruchy nie mogą powtarzać się lub trwać zbyt długo.
Głównym celem zabawy jest naśladowanie ruchów
zajączka. Prowadzący, wyjaśniwszy jak ruchy te należy wykonywać
Piłki należy rzucać jak najniżej
i w różnych kierunkach, oczywiście tam, gdzie najwięcej jest dzieci.
wszyscy stają w kole w odległości 10—15
kroków od kamienia lub pnia; przy dużej piłce leżącej na kamieniu — „wartownik".
kilka rzędów na linii startu, naprzeciw
każdego szarfy ułożone na linii mety.
uczestnicy siedzą w luźnej gromadce; jeden z nich stoi przed nimi w odległości kilku kroków, odwrócony
tyłem.
kasperpl