OSNOWA-KOSZYKÓWKA2.doc

(72 KB) Pobierz
OSNOWA DLA CYKLU

 

 

OSNOWA DLA CYKLU

 

 

 

TEMAT: Koszykówka -  doskonalenie kozłowania.

 

 

 

 

 

Klasa:

Ilość ćwiczących:

Miejsce ćw.: sala gimnastyczna

Przybory: piłki koszykowe, szafy, ławeczki, płotki, materace, tyczki

Czas: 4 * 45’

 

 

 

 

CELE GŁÓWNE LEKCJI:

 

Umiejętności: U potrafi operować piłką, Uczeń potrafi poruszać się swobodnie po boisku do  koszykówki. Uczeń umie prawidłowo chwycić i podać piłkę.

                       U opanuje technikę kozłowania w miejscu i w ruchu, ze zmianą tempa i kierunku biegu

Wiadomości:  Uczeń poznaje przepisy gry w koszykówkę

                       U zna przepisy dotyczące kozłowania, zna sygnalizacje sędziego. Wie jak wysiłek  fizyczny wpływa na częstość skurczów serca.

Motoryka:       koordynacja – U pokonuje slalom z kozłowaniem

Siła RR – U jest w stanie kozłować piłkę i podawać ją na różne odległości

                              Uczeń rozwija swoją orientację przestrzenną poprzez grę „Do pięciu podań”

Postawy:       U jest zdyscyplinowany, reaguje na sygnały N, przejawia chęć współpracy w parze

                       i grupie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOK LEKCJI

LEKCJA 1

Nauka kozłowania w miejscu.

LEKCJA 2

Nauka kozłowania w ruchu.

Zorganizowanie grupy

 

Motywacja do aktywnego udziału

w lekcji

1.    Zbiórka w dwuszeregu

2.    Przywitanie grupy

3.    Sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć

 

1.       Podanie tematu lekcji

2.       Przedstawienie jak ważny jest element kozłowania w grze

1. – 3. Jak w lekcji 1

 

 

 

1.       Podanie tematu zajęć

2.       Przypomnienie techniki pracy  ręki kozłującej.

Rozgrzewka, psychomoto-ryka, profilaktyka

1.       Zabawa ożywiająca „Berek ranny”

2.       Ćw.  w truchcie

-          bieg dookoła sali ze zmianą tempa biegu

-          bieg, na sygnał przysiad, wyskok w górę

-          marsz z wysokim unoszeniem kolan, klaśnięcie pod uniesionym kolanem

-          podskoki zajęcze

-          „naśladujemy ptaki” – wymachy RR

-          „wiatraki” – krążenia RR w przód i w tył

-          „samoloty” – U biegają w dowolnym kierunku na sali gimn.

Ćwiczenia w miejscu w rozsypce przed N

- rozgrzewka nadgarstków

3. Ćw.T w pł.: (każdy zabiera piłkę)

-strzałkowej- w miejscu skłon T w przód piłka w RR zataczanie ósemki między NN

-czołowej- w rozkroku RR w górze z piłką skłony boczne T

-złożonej- piłka w RR w górze obszerne krążenie T

-poprzecznej-przez skręt T w prawą stronę odbicie piłki za sobą oburącz odbiór piłki przez skręt T w lewą stronę

4. Ćw. NN- przysiad dotknięcie piłką podłoża wyskok w górę RR z piłką w górze

5. Ćw. mm brzucha- leżenie tyłem przeniesienie piłki trzymanej w NN do RR przez wykonanie leżenia przewrotnego

6. Ćw. mm grzbietu- leżenie przodem przetaczanie piłki pod klatką piersiową

7. Ćw. równoważne- kozłowanie piłki w siadzie równoważnym

8. Podskoki- dowolne podskoki z podrzutem piłki

 

 

 

 

 

 

 

1.        Zabawa ożywiająca „Berek z piłką”

 

2.        Bez zmian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ćw. T w pł.-      Bez zmian

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Ćw. NN- piłka trzymana przed sobą w RR – wypad NN z przeniesieniem RR z piłką w górę

 

 

 

 

 

7. Ćw. równoważne- siad równoważny z ugiętymi kolanami - krążenia piłki pod kolanami

8.         Bez zmian

Kształtowa-nie sprawności, doskonalenie umiejętności

1).  Doskonalenie podań i chwytów, oraz operowania piłką

1.       Zabawa organizacyjno – porządkowa

„rób to, co ja”.          S

U stoją na obwodzie koła. Osoba wyznaczona przez N wykonuje dowolne ćwiczenia z piłką, reszta powtarza to samo. Ćwiczenia powinny odbywać się w szybkim tempie, co jakiś czas zmiana inicjatora.

2.       Zabawa na czworakach

U poruszają się na czworakach tocząc piłkę głową przed sobą, na sygnał gwizdka starają się jak najszybciej usiąść na piłce.

3.       Gra równoważna „Piłka górą na ławeczce”

Podział na dwa zespoły, każdy stoi na ławeczce w rzędzie, ostatnia osoba siada. Pierwsza trzyma piłkę, na sygnał N podaje ją górą, gdy piłka dojdzie do ostatniego, ten przebiega na początek ławeczki i dalej podaje piłkę. Wygrywa drużyna, która szybciej powróci do ustawienia początkowego.

4.       Gra bieżna „Chwyć piłkę”

Ustawienie w rzędach za linia startu, na pierwszym miejscu w rzędzie stają 2 os., jedna trzyma piłkę, druga na sygnał N zaczyna biec,

w oznaczonym linią miejscu odwraca się, otrzy-muje piłkę, biegnie dookoła słupka wykonując równocześnie krążenia wokół bioder, z  wyzna-czonej linii odrzuca ją do rzędu i ustawia się na końcu.

2).  Nauczanie kozłowania w miejscu.

5.       U zabierają piłki, siadają w rozsypce w siadzie skrzyżnym. Piłka z prawej strony. U starają się wprawić ją w ruch uderzając tak, aby zaczęła się kozłować

W  Pokaz i objaśnienie techniki kozłowania.

Każdy U rysuje kredą koło w miejscu, gdzie stoi. Po wykonaniu ćwiczenia, na sygnał N, U odkładają piłki w koło i zmieniają miejsce ćwiczeń.

6.       U kozłują PR i LR w siadzie skrzyżnym

7.       Kozłowanie w klęku prostym

8.       Kozłowanie w  siadzie prostym

9.       U kozłują przyjmując postawę koszykarską– korekcja błędów.

10.   U starają się ciągle kozłując przejść do leżenia tyłem i powstać, to samo drugą ręką.

11.   W klęku prostym kozłowanie piłki dookoła ciała w jedną i drugą stronę.

12.   Postawa rozkroczna, kozłowanie ósemkami między NN

Gra drużynowa – „Do pięciu podań”

U podają piłkę oburącz sprzed klatki piersiowej lub zza głowy.

 

 

 

1.       Ćw. 5,6 i 7 z lekcji pierwszej.

2.       Postawa rozkroczna, nisko na nogach, kozłowanie z ręki do ręki przed sobą, z tyłu oraz pod NN z tyłu do przodu i z przodu do tyłu.

3.       Kozłowanie piłki z równoczesnymi przysiadami.

4.       Gra z kozłowaniem. Podział na dwie drużyny, każda tworzy szereg na wyznaczonych równoległych liniach. Każda osoba w szeregu ma swój numer. U kozłują piłkę zachowując postawę koszykarską. N pokazuje na palcach numer, ćw. z tym  numerem toczy piłkę dookoła swojego szeregu i wraca na miejsce, U szybszy zdobywa punkt dla drużyny.

5.       U dobierają się w pary, stają naprzeciwko siebie w odległości ok. 5 m, wzdłuż sali gimnastycznej.

Kozłowanie piłki z obiegnięciem partnera PR i LR, po powrocie na miejsce podanie sprzed klatki piers.( kozłując PR obiegamy współćwiczącego z prawej strony).

6.       Ustawienie jw., kozłowanie do ½  drogi do partnera, podanie kozłem, wycofanie się.

7.       Jedna osoba z pary kozłuje piłkę, druga pokazuje mu różną ilość palców, kozłujący krzyczy na głos ile palców widzi. Zmiana ręki pokazującego sugeruje zmianę ręki kozłującej. Zmiana w parze.

8.       Zabawa z kozłowaniem „ po obwodzie koła”

      U tworzą koło, odliczają do ośmiu, w środku koła          leżą dwie piłki. N wywołuje numer, ćw. z tym numerem chwytają piłki i obiegają koło za plecami w prawą stronę, odkładają piłki i wracają na swoje miejsce. Reszta U wykonuje w tym czasie ćwiczenia podane przez N.

9.       Gra drużynowa „Dwa ognie z kozłowaniem”

Po złapaniu piłki należy ją kozłować do linii środkowej by oddać rzut, nie wolno biegać z piłką. U mogą podawać piłkę między sobą (max trzy podania).

 

 

Uspokojenie organizmu

 

 

 

Czynności organ.-porz.

 

 

Nastawienie do aktywnego odpoczynku

1. Zabawa uspokajająca „Minutka”- w leżeniu tyłem, N odmierza czas, nasłuchiwanie bicia serca.

2.U naśladują szum drzew w postawie stojąc luźno poruszając RR

 

1.Omówienie lekcji

2.Sprzątanie sprzętu

 

1. Zachęta do zabaw i gier z piłką na podwórku.

2.Pożegnanie grupy

 

 

1. Rzuty do kosza z miejsca sprzed klatki piersiowej lub znad głowy

2. W siadzie skrzyżnym proste plecy, RR bokiem w górę - wdech nosem, RR bokiem w dół – wydech ustami.

1. Pochwała za aktywny udział w zajęciach

2. Bez zmian

 

1. Zadanie domowe – każdy U wymyśla jedno ćwiczenie z piłką.

2. Pożegnanie grupy

TOK LEKCJI

LEKCJA 3

Doskonalenie kozłowania w różnych kierunkach,  ze zmianą tempa.

LEKCJA 4

Sprawdzenie stopnia opanowania techniki kozłowania przez U.

Zorganizo-wanie grupy

 

Motywacja do udziału w zajęciach

1.Zbiórka w siadzie skrzyżnym przed N

2.              Bez zmian

 

1. Podanie tematu lekcji - Przypomnienie techniki i zasad obowiązujących podczas kozłowania (nie patrzymy na piłkę, kozłujemy ręką dalszą od przeciwnika).

2. Motywacja do dokładnego wykonywania ćwiczeń.

1.Zbiórka w siadzie skrzyżnym przed N

2.    Bez zmian

 

1.       Podanie tematu lekcji

 

Kształtowa-nie sprawności, doskonalenie umiejętności

1.       Zabawa ożywiająca „Berek z kozłowaniem w parach” (piłka na parę)

2.       Zabawa ożywiająca „rybak i sieci”

3.       Ćw. w parach:

-          przodem do siebie, chwyt za dłonie, krążenia RR (1 w przód, 2 w tył)

-          tyłem do siebie, chwyt za dłonie, wymachy RR w górę i dół

-          jw. Skłony boczne

-          jw. Skręty T

-          tyłem do siebie w odl. 1 kroku, klaśnięcie nad głową i pod NN

-          iw. Klaśnięcie poprzez skręt T równocześnie w prawą i lewą stronę

-          przodem do siebie w odl. 1 kroku, chwyt za dłonie, 10 przysiadów

-          jw. Podskoki na przemian

4.       Ćw. z piłkami – każdy U ma swoją

-          Wykonanie ćwiczenia wymyślonego w domu S

-        &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin