KONSPEKT NR 21
TEMAT: Nauka krystiania do stoku
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE:
MOTORYCZNOŚCI:
- kształtowanie wytrzymałości, zwinności, siły
UMIEJĘTNOŚCI:
- nauka krystianii do stoku. Doskonalenie ześlizgu
WIADOMOŚCI:
- konserwacja sprzętu narciarskiego w czasie sezonu
DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
- pomoc koleżeńska na zajęciach z narciarstwa. Rozwijanie umiejętności czynnego wypoczynku na nartach.
ZDROWIA:
- hartowanie organizmu. Przebywanie na świeżym powietrzu warunkiem lepszego samopoczucia, zdrowia
MIEJSCE ĆWICZEŃ: teren pagórkowaty zaśnieżony ok. 100 m
KLASA: VII
PŁEĆ: chłopcy
LICZBA ĆWICZĄCYCH –18
CZAS –45 minut
PROWADZĄCY: Joanna Paściak
Metody realizacji zadań ruchowych: Pogadanka, Zabawowa-klasyczna, Bezpośredniej celowości ruchu, Zadaniowa- ścisła, Naśladowcza- ścisła.
Formy prowadzenia zajęć: frontalna w grupach
TOK LEKCJI.
ZADANIA
SZCZEGÓŁOWE.
CZAS
DOZOWANIE
ORGANIZACYJNO METODYCZNE
1. Ćw. organizacyjno –porządkowe sprawdzenie sprzętu
1.Zbiórka,sprawdzenie obecności.
2.Sprawdzenie gotowości do zajęć.
3.Podanie tematu lekcji.
4. Teoretyczne wprowadzenie i omówienie zajęć.
3 min.
Ustawienie uczniów w
dwuszeregu.
2.Rozgrzewka
1. ćw. Ramion
W wypadzie –naprzemianstronne krążenie ramion w przód i w tył. Zmiana wypadu podskokiem.
Wymachy zgiętych ramion w tył z pogłębianiem
2. ćw. Nóg
postawa w zwarciu silne wypychanie kolan do przodu, rytmiczne sięganie do pięt z równoczesnym skrętoskłonem tułowia.
Huśtawka –w dwójkach z trzymaniem się za ręce: głębokie przysiady i prostowanie się do wspięcia na zmianę.
3. ćw. tułowia
Rozkrok –ręce na biodra. Skłon tułowia w przód z pogłębieniem, ramion w tył.
Stojąc, skłony tułowia w przód, w tył i na boki.
Opad tułowi w przód, ramiona w bok, z równoczesnym skrętem tułowia
4. skocznościowe.
Podskoki obunóż
Podskokiem rozkrok i zeskok
12 min.
Ustawienie w rozsypce.
3.Dojście na miejsce lekcji
Bezpieczne przejście na pobliskie zaśnieżone zbocze ok. 200 m od szkoły
Wytyczenie trasy zjazdu.
Wyznaczenie podejścia
A) Ćw. na płaskim terenie
Chód na nartach jednym śladem w prostej linii –30 m
Biegi na nartach –na zmianę krokiem zwykłym, jednokrok
Unoszenie ramion w bok, w górę
Oczyszczenie prawą ręką lewego buta i odwrotnie –nogi proste
Ślizganie się na nartach bez kijów krokiem zwykłym po obwodzie koła.
5 .min.
Ustawienie w dowolnym miejscu na spadku góry
1.Ćw. kształtujące na nartach bez kijków
2.Zabawy i gry przygotowujące do nauczania elementów technicznych
Wejście dowolnym sposobem pod nie wielkie wzniesienie. Wygrywa osoba która dojdzie do wbitej chorągiewki pierwsza.
2.Dwójkami twarzą do siebie przechodzimy w jednym kierunku dostawiając nartę do narty (schodkowo) i przeżuty kijka między sobą.
5 min
Ustawienie w dwóch rzędach twarzą do siebie.
3.Nauka zwrotów i kroków
Zwrot podskokiem
Z pozycji wysokiej przysiad i podskokiem zwrot o 180 . ruch zapoczątkowują stopy. Podskok zakończyć przysiadem.
Zwrot w miejscu o 180
Krystiana do stoku
W krótkim zjeździe w skos stoku na garbie terenowym z ubitym śniegiem wykonanie skrętnego ruchu częścią tułowia –byle nie gwałtownie, przejście do ześlizgu i zatrzymanie się krystianą na stoku. Przy ześlizgu z krystianii narty przez cały czas ułożone są blisko i równolegle do siebie.
Ustawienie tak aby sobie nie przeszkadzać.
Ustawienie na szczycie stoku.
B) Ćw. na stoku
Zjazd w skos stoku z obciążeniem dolnej narty i wychyleniem kolan i bioder do stoku
Podejście zakosami
Krótkie zjazdy w poprzek stromego zbocza na śniegu ubitym, połączone ześlizgiem skośny
1 Zjazdy
2 Hamowanie lub zmiana kierunku
1.Hamowanie pługiem w terenie pofałdowanym
2..Zatrzymanie w pługu śnieżnym poprzez jazdę na krawędzi narty.
3. Zatrzymanie równoległe do stoku na krawędzi nart.
3 Podchodzenie
Podejście zakosami na rozległe ale dość strome zbocze, przy zmianie kierunku zwrotem w tył górną nartą.
Podejście krokiem rozkrocznym jodełką
4 Ćw. organizacyjno –porządkowe (końcowe) odśnieżanie nart i ubrania
1. Zbiórka, odliczenie. Podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących uczniów, grupy która wygrała rywalizację w tych zabawach
2. Omówienie przerobionych zadań lekcji.
3. Odpinanie i konserwacja chwilowa nart. Sprawdzenie po zajęciach stanu ćwiczących Uporządkowanie sprzętu, przyborów
4. Pożegnanie.
3 min
Oczyszczenie ubrania, obuwia, sanek, sprawdzenie stanu ćwiczących Sprawdzenie po zajęciach,
5 Powrót do domu.
Powrót do szkoły w stępie spokojnym-
kasperpl