cisco3 (wszystko o CISCO).rtf

(66 KB) Pobierz
modul 1
VLSM
RIP Version 2

administratorzy sieci musza przewidziec 
i zarzadzac fizycznym rozwojem sieci
projektanci sieci musza wybrac pule 
adresow, ktore pozwalaja na rozwoj sieci
VLSM- Variable-length subnet mask jest
uzywana do stworzenia efektywnych 
i rozszerzalnych schematow adresow

prawie kazde przedsiebiorstwo musi miec
zaimplementowane schemat adresowy IP
wiele organizacji wybiera TCP/IP jako
jedyny routed protocol w ich sieciach

VLSM jest jedna z modyfikacji, ktora 
pozwolila polozyc most pomiedzy IPv4 
i IPv6

scalable- kiedy siec jest scalable siec 
moze rozrastac sie w sposob logiczny, 
efektywny, po odpowiednich kosztach

hierarchiczny model sieci umozliwia
przyszly rozwoj sieci

hierarchiczny projekt sieci sklada sie 
z trzech warstw:
access layer
distribution layer
core layer

access layer
punkt wejsciowy dla stacji roboczych i serwerow
w sieci, urzadzenia uzywane do tego to
switch i hub

funkcje access layer to takze filtrowanie
warstwy MAC, mikrosementacja

switche warstwy access layer dzialaja 
na warstwie 2 modelu OSI, dostarczaja 
uslugi tj czlonkostwo VLAN

warstwa dystrybucji pomiedzy warstwa access 
oraz core
funckja tej warstwy jest zdefiniowanie 
granicy gdzie manipulacja pakietami moze
miec miejsce

ta warstwa dzieli siec na domeny rozgloszeniowe
mozna tu ustawic access control lists
switche w tej warstie operuja w warstwie 2 i 3
funkcje warstwy dystrybucji w switched
network:
agregacja polaczen wiring closet
definicja domeny broadcast, multicast
routing VLAN
zabezpieczenia

switche warstwy distribution sa punktami 
agregacyjnymi switchy warstwy access

switche operujace na warstwie 2 i 3 
nazywane sa multilayer switche

mutilayer switche lacza w sobie funkcje
routera i switcha

warstwa core nie dokonuje manipulacji 
pakietami
ma alternatywne sciezki, gdyby jakies
urzadzenie mialo awarie

core moze moze miec switche, ktore uzywaja
zarowno warstwy 2 jak i 3


VLMS- administrator moze uzywac long mask
w sieciach z paroma hostami
short mask- subnety z wieloma hostami

Powody dla ktorych zostal stworzony VLSM:
kryzys adresowania
IETF zidentyfikowalo dwa problemy w 1992
za mala ilosc nieprzypisanych adresow
IPv4 klasy B
gwaltowny wzrost wielkosci tablic routingu

aby zaimplementowac VLSM administrator sieci
musi uzyc protokolu routingu, ktory 
obsluguje VLSM. Protokoly, ktore obsluguja
VLSM to- 
OSPF- Open Shortest Path First
Integrated IS-IS
EIGRP- Enhanced Interior Gateway Routing
Protocol
RIPv2
static routing

VLSM pozwala organizacji na uzycie wiecej niz
jednej maski subnetu w tej samej sieci, 
zwieksza to ilosc dostepnych adresow
nazywa sie to czesto sbnetowaniem subnetu

rozwiazania krotkoterminowe dotyczace
kryzysu adresow IP:
1985 subnetting
1987 variable length subnetting
1993 classless interdomain routing
private IP
NAT- Network Address Translation

normalnie nie uzywalo sie pierwszego 
i ostatniego adresu
ale z powodu braku adresow zaczeto uzywac
pierwszego i ostatniego adresu 
w polaczeniu z VLSM

polecenie no ip subnet-zero
wjylacza uzywanie subnetu zerowego
routery cisco wersji 12.0 uzywaja 
subnetu zero od razu (by default)

!!po co w polaczeniach pomiedzy dwoma routerami
uzywac calych podsieci marnujemy wtedy
spora ilosc adresow
//mozna tak robic ale w malych sieciach

mozna uzyc VLSM, aby stworzyc podsiec 
z 30-bitowa maska, ma ona wtedy tylko 
dwa wazne adresy hostow, sa one wtedy 
uzywane dla polaczen WAN pomiedzy routerami
oraz dla innych specjlanych przypadkow

!!adresy, w ktorych nie zostal uzyty
zaden host, jedynie one moga byc zsubnetowane

route aggregation
sieci bliso siebie oszczedzaja miejsce
w tabeli routingu
kazda siec potrzebuje odzielnego wprowadzenia
w tablicy routingu
route aggregation moze zmniejszyc wielkosc
tablicy routingu

uzycie CIDR (classless interdomain routing)
i VLSM zapobiega marnowaniu adresow 
i umozliwia route aggregation albo summarization
!!bez summarization Internet backbobne routing
zalamalby sie w 1997

route summarization redukuje wielkosc tablic
routingu laczac (aggregating) sciezki do
wielu sieci w jeden supernet
aby mozliwy byl aggreagating nalezy
uzywac protokolu routingu, ktory jest classless
takich jak OSPF lub EIGRP
!!inne routery nie musza widziec jak jest 
podzielona dana siec, na jakie subnety i VLSM
wystarczy ze widzi te bity, ktore sa wspolne
dla wszystkich, dlatego wazne zeby pewne
bity byly wspolne dla wszystkich subnetow
i VLSM
Wazne:
router musi znac szczegolowo numery subnetow
podlaczonych do niego
router nie musi informowac innych routerow 
o kazdym subnecie, jezeli moze wyslac jedna
zagregowana sciezke zamiast wielu
router, ktory uzywa zagregowanych sciezek
ma mniej wejsc w swojej tablicy routingu
!!skonfigurowanie VLSM to skonfigurowanie
standardowego interfejsu

RIP v2
protokol uzywany wewnatrz AS (autonomous 
system) to IGP (Interior Gateway Protocol)
protokol do transferu informacji pomiedzy
AS to EGP ( Exterior Gateway Protocol)

wady RIPv1
w swoich updatach nie przesyla informacji
odnosnie subnet mask
wysyla updaty jako broadcasty na
255.255.255.255
nie ma autentykacji
nie ma mozliwosci VLSM albo CIDR

cechy wspolne RIPv1 oraz RIPv2:
jest to protokol distance vector i uzywa
hop count jako metryki
uzywa holddown timers aby wyeliminowac
routing loops, z definicji wynosza one 180 
sekund
uzywa split horizon aby wyeliminowac routing
loops
16 hops distance metryka nieskonczonej
odleglosci

w RIPv2 mamy classless routing, uzywa prefix
routingu, pozwala to na przeslanie informacji
o masce podsieci razem updatem sciezki

mozliwe jest authentication w RIPv2, moze 
to byc czysty tekst albo MD5 (Message Digest5)
czysty tekst- default

cechy RIPv2:
aby uruchomic VLSM, RIP przesyla maske razem
z kazda sciezka, aby subnet byl dokladnie
zdefiniowany
uzywa czystego tekstu, jak i MD5 szyfrowania
zawiera next-hop route IP adres w swoim
routing update- router moze oglosci sciezke
i przekierowac do routera, ktory ma lepsza
sciezke na tym samym subnecie
uzywa external route tags- rozroznie sciezek
RIP i external
umozliwia multicast routing updates-
RIPv2 przesyla updaty nie po adresie 
255.255.255.255 ale 224.0.0.9. To zmniejsza
ilosc przetwarzania wymagana przez hosty, ktore
nie uzywaja RIP

!!przez to ze jedyna metryka w RIPie jest
hop count router wybiera sciezke, ktora 
ma najmniejszy hop count, nie oznacza to
to najszybszej sciezki

konfiguracja RIPv2:
wybranie protokolu routingu
przypisanie adresow IP bez przypisywania
subnetow
przypisanie adresu sieci lub subnetu do 
interfejsu

po wprowadzeniu komendy network 
nastepujaca nastepujace rzeczy:
update sa multicast poprzez interfejs
update sa przetwarzane, jezeli wejda
tym samym interfejsem
subnet, ktore jest bezposrednio do tego
interfejsu jest advertised

!!show ip protocols i show ip route
wyswietlaja informacje o protokolach
routingu i tablicach routingu

show ip interface brief- moze byc uzyty 
do wylistowania informacji o interfejsie

show ip route- wyswietla informacje 
o tablicy routingu, zawiera kod, ktory
mowi jak informacja zostala uzyskana

show running-config lub show ip protocols
dobre zeby zobaczyc czy protokol nie 
jest zle skonfigurowany

debug ip rip- wyswietla update routingu
gdy sa wysylane i odbierane
no debug all
undebug all
powyzsze komendy wylaczaja caly debugging

!!clear ip route- czysci tablice routingu

modul2
link-state routing protocol
single-area OSPF
algorytm link-state- SPF (shorters path first)
SPF utrzymuje skomplikowana baze danych 
informacji o topopogii sieci
distant-vector nie przechowuja zadnej
wiedzy o odleglych sieciach ani routerach

distance-vector-wieksze jest zuzycie lacza,
convergencja nie zachodzi za szybko, przez 
co nastepuja zle decyzje odnosnie routingu

OSPF- najpopularniejszy protokol link-state
jest open-standard

distance vector uzywa prostszych metod do 
wymiany informacji o sciezkach

cechy protokolow distance-vector:
kopiuje tablice routingu do sasiadow
update nastepuja w tych samych odstepach
czasu
RIP 1 i 2 uzywaja hop-count jako metryki
widzi siec z perspektywy sasiadow
wolno nastepuje konwergencja
jest wrazliwu na routing loops
latwy do skonfigurowania i administrowania
pochlania wiele lacza

cechy protokolow link-state
( przyklady to OSPF-Open Shortest Path First
IS-IS- Intermediate System to Intermediate-
-System)
uzywa shortest path
updaty sa wymuszane
wysyla pakiety link-state do wszystkich
routerow w sieci
wszystkie routery widza siec tak samo
szybka convergence
nie jest az tak narazony na routing loops
ciezej go skonfigurowac
wymaga wiecej pamieci i czasu procesora
niz distane-vector

funkcje protokolu link-state:
szybko reaguje na zmiany sieci
wysyla updaty tylko wtedy jezeli nastapila
zmiana w sieci
wysyla cykliczne updaty znane jako 
link-state refreshes
uzywa mechanizmu hello, aby sprawdzic 
czy sasiedzi sa dostepni

pakiety hello zawieraja informacje o sieciach,
ktore sa podlaczone do routera

cechy link-state
uzywaja paczek hello i LSA aby zbudowac
baze danych informacji o sieci
uzywaja algorytmu SPF aby przeliczyc
najkrotsza sciezke do danej sieci
przechowuja informacje dotyczace routingu 
w routing table

!!protokoly link-state zostaly opracowane aby
wyeliminowac ograniczenia protokolow
distance-vector

link to to samo co interface na routerze
stan linka to to samo co opis interfejsu
i zwiazek z sasiednimi routerami
link-state database uzywana jest aby obliczyc
najlepsza sciezke poprzez siec

algorytmy routingu link-state
LSA- link state advertisment
to dzieki nim powstaje baza danych 
odnoszaca sie do ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin