13. Zmiany w Polsce w okresie transformacji ustrojowej.pdf

(895 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
13. Zmiany w Polsce
w okresie
transformacji
ustrojowej
13.1. Swiadczenia
w 1989 L spra-
Zmiana
warunków.
Transformacja
ustrojowa
zapoczatkowana
wila, ze zmienily
sie warunki,
w jakich
mial dzialac
system ubezpieczenia
spo-
lecznego.
Bylo to pojawienie
sie:
1) hiperinflacji,
która
w stosunku
do roku
poprzedniego
wyniosla
243%
w 1989 r., 617% w 1990 L i 71 % w 1991 L, W nastepnych
latach
spadala,
pozo-
stajac jednak
na wysokim poziomie
az do 2000 L,
2) bezrobocia
w 1990 L
W rozmiarze
1,1 mln osób na koniec
roku,
które
2,8 mln w 1993 L i pozostalo
pózniej
przekroczylo
2 mln, osiagajac
dalej na wy-
sokim poziomie.
Jednoczesnie
rozwój prywatnej
przedsiebiorczosci
i prywatyzacja
gospodar-
ki panstwowej
nakladaly
nowe obowiazki
na Zaklad
Ubezpieczen
Spolecznych,
zwiazane
z wielokrotnym
zwiekszeniem
sie liczby platników
skladek
i ich pobo-
rem, jak równiez ze zwiekszeniem
sie zadan w zakresie
przyznawania
swiadczen.
Do
tego
nalezy
dodac
wykorzystywanie
karty
ubezpieczenia
spolecznego
jako
srodka przetargu
politycznego,
populistycznego
zjednywania
zwolenników
i wy-
borców
bez wzgledu na racjonalnosc
oraz przemiany
zwiazane
z zatrudnianiem
pracowników
przez prywatnych
pracodawców.
Emerytury.
Pilna do rozwiazania
stala sie kwestia systemu
emerytalnego
wyni-
W 1991 L wprowadzono
kajaca
nie tylko z pojawienia
sie hiperinflacji.
zmiany
w systemie emerytalno-rentowym
majace na celu pelniejsza
realizacje zasad ubez-
pieczeniowych
zamiast
zaopatrzeniowych
oraz
scislejsze powiazanie
swiadczen
ze skladka.
Wydluzono
okres
udokumentowanego
zatrudnienia
przyjmowany
do okreslenia
podstawy
dla wymiaru
swiadczenia
- poczatkowo
z trzech wybra-
nych kolejnych
lat przez
zainteresowanego
z ostatnich
12 lat pracy
do 10 z 20
w roku 2000. Jednoczesnie
ustalono
jego wysokosc 1,3% za kazdy rok skladkowy
i 0,7% za nieskladkowy
zaliczany
do okresu
zatrudnienia
ze wzgledów
spolecz-
nych, stosownie
do ustalonego
obszernego
wykazu. Wzorem
niemieckim
dla za-
158
844232846.002.png
pobiezenia
wplywu inflacji przy uwzglednieniu
zarobków
z poprzednich
lat od-
niesiono
ich
obliczenie
dla
kazdego
roku
przecietnego
wynagrodzenia
ogólu
pracowników
w kraju, wyrazajac je w procencie
dla danego
roku,
a srednia
tych
procentów
odnoszac
do przecietnego
wynagrodzenia
ogólu pracowników
w da-
cie przyznawania
swiadczenia,
zwanego
kwota bazowa.
W ten sposób
uzyskuje
sie aktualna
wartosc
swiadczenia
do biezacego
poziomu
plac. Podwyzszono
jed-
noczesnie
wymiar swiadczenia
o tzw. czesc socjalna w zryczaltowanej
dla wszyst-
kich wysokosci równej
24% przecietnego
wynagrodzenia
pracowników
w kraju,
co bardzo
podwyzszylo wysokosc emerytur
i rent, zwlaszcza niskich. Stopa zasta-
pienia
wynagrodzenia
emerytura
skalkulowana
zostala
po 45 latach
pracy
dla
polowy
przecietnego
wynagrodzenia
w wysokosci
100%,
dla
wynagrodzenia
przecietnego
w wysokosci
82,5%, natomiast
przy 250% przecietnego
wynagro-
dzenia
tylko 68,0%
(przy krótszym
stazu pracy,
np. po 30 latach,
odpowiednio
87,0%, 63%, 48,8%)
na korzysc nizej zarabiajacych
wskutek
znacznego
udzialu
wskazanej
czesci socjalnej.
Tak obliczona
wysokosc swiadczenia
dla celów przy-
szlych
waloryzacji
odniesiono
do
przecietnego
wynagrodzenia
pracowników
w kraju
i otrzymano
wskaznik
wysokosci
swiadczenia,
stosownie
do
którego
w miare wzrostu
przecietnych
plac miala ulegac
podwyzszeniu
dana
emerytura
czy renta.
Jednoczesnie
ograniczono
podstawe
emerytury
lub renty,
która
nie
moze
przekraczac
250%
przecietnego
wynagrodzenia
pracowników
w kraju.
Jednakze
mimo
okreslenia
tego pulapu
podstawy
wynagrodzenia
od nadwyzki,
niezgodnie
z istota
ubezpieczenia,
nadal
pobierano
skladke.
W ten
sposób
za-
pobiezono
wplywowi
inflacji
na ustalanie
wysokosci
swiadczenia
oraz
przewi-
dziano
systematyczna
jego waloryzacje
w przyszlosci
w stosunku
do biezacych
plac. Jednakze
wkrótce
potem
ustawy budzetowe,
jak juz wspomniano,
zaczely
zmieniac
zasady waloryzacji
przyznanych
emerytur
i rent,
destabilizujac
system
emerytalny.
Przywrócono
natomiast
w zlagodzonej
formie zawieszalnosc
emery-
tur i rent
w razie
kontynuowania
zatrudnienia
i otrzymywania
wynagrodzenia.
Po za tym, co bardzo
istotne,
zlikwidowano
najrózniejszego
rodzaju
dodatki
-
zwlaszcza
o charakterze
branzowym
i przyznawane
poprzednio
pod
wplywem
róznych
grup
nacisku,
podobnie
jak
to mialo
miejsce
w innych
krajach
socja-
listycznych.
Emerytury i renty a rynek pracy. W tym okresie
na funkcjonowaniu
ubezpie-
czenia
spolecznego
w zasadniczym
stopniu
zaciazyla
prowadzona
polityka
za-
trudnienia,
która
dazyla
do zlagodzenia
skutków
bezrobocia
poprzez
wprowa-
dzenie wczesniejszych
emerytur
i liberalizowanie
zasad przyznawania
rent inwa-
lidzkich,
mimo
nie najlepszych
doswiadczen
z sieganiem
po te srodki
zarówno
w koncu
lat piecdziesiatych,
jak i zwlaszcza przelomu
dekady
lat siedemdziesia-
tych i osiemdziesiatych,
kiedy to po raz pierwszy po wojnie doprowadzono
do de-
ficytu celowych srodków
ubezpieczenia
(w latach
1981 i 1982). W okresie
1990-
-1996
osoby przechodzace
na emeryture
ze wzgledu
na likwidacje miejsc pracy
stanowily przecietnie
ponad
40% wszystkich osób pobierajacych
nowe emerytu-
ry. Zaznaczyc
nalezy, ze problem
wczesniejszych
emerytur
nie'6gramczllisiedo
159
844232846.003.png
Tabela
13.1.
Roczny
przyrost
liczby
emerytur
i rent (w tys.)
9871
322
243
1999
2000
85
66655772
497
176
140
124
118
121
130
111
116
318
243
203
206
172
153
156
143
155
104
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
86
174
127
79
Swiadczenie:
1985
inwalidzkich
~dzinnych
Zródlo:
Dane
roczników
statystycznych:
1996,
s. 162;
1997,
s. 170;
1998,
s. 163;
1999,
s. 170;
2000,
s. 169;
2002,
s. 179
(bez
rent
rolniczych).
wprowadzonej juz na poczatku 1989 r. mozliwosci korzystania z nich przez pra-
cowników likwidowanych zakladów pracy. Prawo do wczesniejszej emerytury
miala wiekszosc pracowników, tak ze ustawowy wiek emerytalny 65 lat dla mez-
czyzn i 60 dla kobiet obowiazywal tylko nielicznych. Polityka ta doprowadzila do
wzrostu liczby nowo przyznawanych emerytur i rent pracowniczych z 437 tys.
w 1989 r. do 653 tys. w 1990 r. i 912 tys. w 1991 r., czyli do podwojenia ich liczby.
W 1992 r. ich liczba spadla do 501 tys., przy jednoczesnym znacznym' wzroscie
emerytur i rent rolniczych. W 1994 r. przecietny wiek emeryta mezczyzny wy-
niósl zaledwie 67 lat, a kobiety 64 lata, natomiast przecietny wiek mezczyzn, któ-
rym przyznano emerytury, w tymze roku wyniósl 59 lat, a wiec o 6 lat mniej niz
wiek ustawowy, kobiet zas 55 lat, czyli o 5 lat mniej. Przyczyna
tego bylo korzys-
tanie
z uprawnien
do wczesniejszych
emerytur
- mniej niz 18% mezczyzn,
któ-
rym je przyznano,
i mniej niz 20% kobiet,
przechodzac
na emeryture,
osiagnelo
ustawowy wiek emerytalny,
a przecietny
staz pracy (lacznie z zaliczonymi
okres-
ami nieskladkowymi)
wyniósl 33,6 lat. Powstala
wiec sytuacja
absurdalna,
wyni-
kajaca z checi lagodzenia
skutków bezrobocia
- 42% mezczyzn i 48% kobiet
na
emeryturze
bylo w wieku 55-59 lat. W konsekwencji
w latach
1990-1996
liczba
emerytów
przypadajacych
na stu oplacajacych
skladke
wzrosla
z 43,6 do 61,2.
Jednoczesnie
liczba ubezpieczonych
w systemie pozarolniczym
spadla w 1998 r.
w stosunku
do 1990 r. o 10%, a liczba rentobiorców
wzrosla
o 32,7%. Dopiero
w 1997 r. system wczesniejszych
emerytur
zastapiono
swiadczeniami
przedeme-
rytalnymi.
Rysunek
13.1 pokazuje,
jak ksztaltowaly
sie liczby osób pobierajacych
eme-
rytury, renty inwalidzkie
i renty rodzinne
w latach
1985-2000.
Byl to sposób
na
zlagodzenie szoku spolecznego wywolanego pojawieniem sie bezrobocia.
Jest zrozumiale, ze liczba emerytur i rent z biegiem czasu musi wzrastac, co
wynika z obiektywnych czynników demograficznych, takich jak wzrost ogólnej
liczby ludnosci, proces jej starzenia sie, wydluzanie sie przecietnego czasu trwania
zycia, a tym samym okresu pobierania swiadczenia. Wynika to równiez ze zmian w
systemie ubezpieczenia, a zwlaszcza rozszerzenia go na nowe grupy ludnosci,
wprowadzenia ulatwien w uzyskiwaniu swiadczen, ale takze ze stwarzania poza-
ubezpieczeniowej motywacji do przechodzenia na te swiadczenia. Liczba emery-
tów i rencistów wyniosla w 1950 r. 987 tys., w 1960 r. 1369 tys., w 1970 r. 2321 tys.,
w 1980 r. 4094 tys. i 423 tys. rolników, w 1990 r. 5598 tys. i 1506 tys. rolników oraz
160
844232846.004.png
500
450
emerytury
400
-----
renty
inwalidzkie
350
_.---
renty
rodzinne
300
",
250
200
150
------
"--------,
-----------,,-
",
100
._-_._._.-._._._._._._._._._._._._._._._.~.~.~-_._.
50
o
1985
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
i rent w latach
Rysunek
13.1.
Przyrost
liczby
emerytur
1985-2000
(w tys.)
w 2000 r. 7525 tys. i 1887 tys. rolników. Wraz ze wzrostem liczby swiadczeniobior-
ców rosla waga problemu z tym zwiazanego. Niemniej jednak przyrost emerytur
wyprzedzal proces starzenia sie ludnosci. W 1995 r. przecietny staz pracy brany
pod uwage przy obliczaniu wysokosci swiadczen wynosil dla emerytur 34 lata
okresów skladkowych i 0,58 roku zaliczonych okresów nieskladkowych oraz uzu-
pelnienia stazu o okres pracy w rolnictwie 0,21 roku, dla rent inwalidzkich 26 lat.
Przecietny zas okres pobierania emerytury wyniósl 14,8 lat (dla mezczyzn 13,5 lat i
kobiet 16,9 lat), dla rent inwalidzkich 12,0 lat (dI.! mezczyzn lO, 1 lat i kobiet 14,3
lat). Wobec szerokich mozliwosci korzystania ze swiadczen emerytalnych prze-
cietny wiek przechodzenia na emeryture w rzeczywistosci byl równy dla mezczyzn
59 lat, przy okresie zatrudnienia 36,7 lat, dla kobiet zas 55,1 lat - przy okresie
zatrudnienia 31,4 lat. W 2000 r. przy ustawowym wieku emerytalnym 65 lat dla
mezczyzn na 1504 tys. (bez rolników) 467 tys. nie osiagnelo tego wieku wskutek
wczesniejszych emerytur, a wiec mniej wiecej jedna trzecia. Podobnie rzecz sie ma
w przypadku kobiet, przy ustawowym wieku emerytalnym 60 lat na 1871 tys. eme-
rytek mlodszych bylo 440 tys. Natomiast jesli chodzi o sedziwych emerytów, to jest
w wieku 80 lat i wiecej, kobiet bylo 110 tys. (5% wszystkich kobiet
emerytek),
a
mezczyzn 108 tys. (7% wszystkich mezczyzn emerytów).
Renty inwalidzkie. W reformach
emerytalnych
w 1997 r. obostrzono
zasady
przyznawania
rent inwalidzkich,
nazwanych rentami
z tytulu niezdolnosci
do pra-
cy. Prawo do renty oparto
na czynniku ekonomicznym,
to jest zdolnosci do pracy,
przyznajac je osobom,
które utracily te zdolnosc,
z eliminacja
czynnika uszczerb-
ku biologicznego.
Zastapiono
wprowadzony
w 1954 r. dwuinstancyjny
komisyjny
system
orzekania
poprzez
jednoosobowe
orzecznictwo
lekarza-orzecznika
Za-
kladu
Ubezpieczen
Spolecznych.
Orzecznictwo
to ograniczono
tylko do celów
161
844232846.005.png
rentowych, przekazujac je dla innych celów organom wlasciwym dla osób niepel-
nosprawnych przy powiatowych centrach pomocy rodzinie. Liczba rent z tytulu
niezdolnosci do pracy (inwalidzkich) w 2000 r. wyniosla 2596 tys. (bez rolników).
Pobierali je przede wszystkim mezczyzni -1456
tys., kobiet rencistek bylo 1138 tys.
W wieku
do 39 lat bylo tylko 199 tys. rencistów,
powyzej tego wieku ich liczba
gwaltownie rosla.Rentywypadkowew
ogólnej masie nie stanowily problemu
ubez-
pieczeniowego.
Problem natomiast
nadal stanowi orzecznictwo rentowe. W 2000 r.
sprawy odwolawcze
do sadu ubezpieczen
spolecznych
od decyzji rentowych
z ty-
tulu niezdolnosci
do pracy (inwalidzkich)
stanowily az 39% ogólu rozpatrzonych
spraw przez te sady (107 tys.). Natomiast
stosownie
do ogólnego
kierunku
dzia-
lan wzrosla do 40 tys. liczba przyznanych swiadczen rehabilitacyjnych.
Wysokosc emerytur i rent. Jednoczesnie ze wzgledu na okreslony w ustawie
z 1991 r. sposób obliczania wysokosci swiadczen, zmienily sie ich relacje do plac:
przecietna
emerytura
pracownicza
wzrosla
z 58%
sredniego
wynagrodzenia
w 1989 r. do 76% w 1991 r. i 72% w 1994 r., renta
inwalidzka
zas odpowiednio
z 44% do 56% i 52%. Wskutek
tego doszlo nie tylko do znacznego
wzrostu
wy-
datków
na emerytury,
ale równiez
stalo
sie to dodatkowym
bodzcem
do prze-
chodzenia
na
wczesniejsza
emeryture
oraz
korzystania
z
rent
inwalidzkich
przez osoby niepelnosprawne.
Bylo to jednak
zgodne z populistycznymi
naciska-
mi politycznymi.
Wysokosc emerytur
i rent wyplacanych
w wyniku zmian zostala
przedstawiona
w tabeli
13.2.
Tabela
13.2.
Przecietna
wysokosc
emerytury
i renty w stosunku
do
przeciet-
nego
wynagrodzenia
pracowników
w kraju
(w %)
renta
renta
inwalidzka
rodzinna
Swiadczenie
Rok
55,641,4
58,946,0
58,149,1
64,150,2
76,256,1
72,652,2
71,951,5
73,852,8
72,851,7
70,849,6
69,549,1
68,148,5
54,849,2
52,837,8
54,038,8
36,6
44,2
48,6
49,0
57,0
58,8
59,0
62,0
61,7
60,2
59,7
58,7
47,2
45,3
46,4
emerytura
Zródlo:
Roczniki
statystyczne
GUS.
162
844232846.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin