6. Zmiany w gospodarce światowej i dalsze kształtowanie ubezpieczenia społecznego.pdf

(1176 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
6. Zmiany w gospodarce
swiatowej
i dalsze ksztaltowanie
ubezpieczenia
spolecznego
6.1. Zmiana sytuacji gospodarczej
i zwiazane
z nia
zmiany
ubezpieczenia
spolecznego
Sytuacja gospodarcza. Kryzysy gospodarcze
z lat 1973 i 1979, tzw. kryzysy naf-
towe,
spowodowane
czterokrotnym
wzrostem
ceny ropy,
przyniosly
nowe
zja-
wisko
okreslane
jako
stagflacja,
czyli jednoczesne
pojawienie
sie
wysokiej
inflacji i bezrobocia.
Oba te czynniki sa szczególnie
niekorzystne
dla ubezpiecze-
nia
spolecznego.
Z jednej
strony
wzmagaja
potrzebe
waloryzacji
swiadczen,
przede
wszystkim dlugookresowych,
z drugiej, przy spadku wplywów ze skladek,
generuja
wydatki
na lagodzenie
skutków
bezrobocia,
zwlaszcza
na zasilki
dla
bezrobotnych,
a takze wczesniejsze
emerytury
i wieksza liczbe rent inwalidzkich.
W poprzednich
dwudziestu
latach rozwój gospodarczy
zapewnial
szybkie tempo
rozwoju ubezpieczenia
spolecznego.
W latach szybkiego wzrostu
gospodarczego
1960-1975 podstawowym
czynnikiem wzrostu wydatków na emerytury
byl w Eu-
ropie wzrost przecietnej
realnej
wysokosci swiadczen
(równiez,
chociaz wolniej,
w okresie
1975-1981),
dopiero
w nastepnej
kolejnosci
zmiany
demograficzne
(starzenie
sie ludnosci)
i rozszerzenie
zakresu
podmiotowego
kregu
uprawnio-
nych. W latach
siedemdziesiatych
pod
haslem
uelastycznienia
wieku
emerytal-
nego wprowadzono
w wielu krajach mozliwosc wczesniejszego
przechodzenia
na
emeryture
z pewnym jej obnizeniem.
Jednoczesnie
znacznie
wzrastaly
wydatki
na ochrone zdrowia.
J ak juz wspomniano,
rozszerzenie
systemu
ubezpieczenia
spolecznego
na
prowadzacych
samodzielnie
dzialalnosc
gospodarcza
na wlasne
ryzyko i odpo-
wiedzialnosc
w systemie
zaopatrzeniowym
zwykle powoduje
przyznawanie
im
swiadczen
przyslugujacych
wszystkim na podstawie
obywatelstwa
oraz pozosta-
wienie ich wlasnej przezornosci
decyzji o dodatkowym
ubezpieczeniu
w prywat-
nych zakladach
ubezpieczeniowych
na zasadach
komercyjnych.
Natomiast
w sy-
stemie ubezpieczenia
spolecznego
nastepuje
wieksze lub mniejsze wyodrebnienie
ich z ogólnego
systemu i ewentualne
dalsze zróznicowanie,
zwlaszcza w zaleznos-
ci od branzy. Dotyczy to przede
wszystkim rolników.
Odrebne
systemy ubezpie-
93
844232840.002.png
czenia rolników funkcjonuja glównie we Francji, w Niemczech i we Wloszech.
Pewne trudnosci sprawia ustalanie dochodu prowadzacych samodzielnie dzialal-
nosc jako podstawy wymiaru skladek. W takiej sytuacji stosuje sie system skladki
zryczaltowanej
lub powiazanej
z wysokoscia
placonego
podatku
dochodowego
albo tez oparty
na deklarowanym
dochodzie
z mozliwoscia
wykorzystania
ele-
mentów mieszanych. Trudnosci
te wiaza sie równiez z wystepujacym
zwykle ogra-
niczeniem
swiadczen w razie choroby,
szczególnie
krótkotrwalej,
która
z reguly
nie powoduje
utraty
dochodu,
tak jak to ma miejsce w przypadku
pracowników,
oraz lekkiego
stopnia
inwalidztwa.
Osoby samodzielnie
pracujace
poza tym po-
zostaja
z reguly wylaczone z zakresu
ubezpieczenia
na wypadek
bezrobocia.
W krajach
Europy
Zachodniej
jeszcze po 1980 r. nastepowal
wzrost wydat-
ków na swiadczenia
zabezpieczenia
spolecznego,
liczonych
w produkcie
krajo-
wym brutto.
Szczególnie
szybki wzrost wydatków realnych w dekadzie
lat osiem-
dziesiatych
mial miejsce w krajach
poludniowej
Europy
i osiagnal
4% rocznie,
przede
wszystkim ze wzgledu na wydatki na emerytury
oraz ochrone
zdrowia,
co
wiazalo sie z przyspieszeniem
rozwoju ubezpieczenia
spolecznego
nadrabiajacego
pewne opóznienie
w stosunku
do krajów Europejskiej
Wspólnoty
Gospodarczej.
W krajach
europejskich
w 1980 r. przecietna
wysokosc emerytury
samotne-
go robotnika
przemyslowego
liczona jako procent
pobieranego
wynagrodzenia,
czyli tzw. stopa zastapienia,
wynosila odpowiednio:
Wlochy 69%, Austria
i Szwe-
cja 68%,
Francja
66%,
Niemcy
49%,
Holandia
44%,
Szwajcaria
37%,
Wielka
Brytania 31 %.
Wobec
zwolnienia
tempa
rozwoju
gospodarczego
w wyniku kryzysu ener-
getycznego
wydatki
na swiadczenia
zaczely budzic
zaniepokojenie.
W krajach
Europy
Zachodniej
oraz w Stanach
Zjednoczonych
rozgorzala
dyskusja
co do
wysokosci obciazen
socjalnych,
w tym obciazen
na rzecz swiadczen
ubezpiecze-
niowych. Sprawa ta miala charakter
glównie polityczny i stanowila
element
prze-
targowy poszczególnych
partii
o róznym
zabarwieniu.
Wzrost
kosztów
leczenia
i bezrobocia.
Wzrost wydatków
nastepowal
równiez
w zakresie
ubezpieczenia
chorobowego,
glównie wskutek
podwyzki
kosztów
le-
czenia pokrywanego
przez
to ubezpieczenie.
Przyczyn bylo wiele: rozwój
tech-
niczny medycyny,
dzieki czemu,
rozporzadzajac
skomplikowana
aparatura,
za-
czeto wykonywac nieznane
dotychczas
badania
laboratoryjne
oraz stosowac
no-
we metody
leczenia;
rozszerzenie
kregu
leczacych
sie i wzrost ich potrzeb;
ros-
naca urazowosc
w wyniku wypadków
komunikacyjnych;
rosnace
koszty zwiazane
z oplacaniem
personelu
medycznego
wskutek
ogólnego wzrostu
plac i swiadczen
socjalnych,
skrócenia
czasu ich pracy.
Jednoczesnie
zmniejszyly
sie wplywy ze
skladek,
a w systemach
zaopatrzenia
- wplywy z podatków,
co wobec stalej ten-
dencji wzrostu
kosztów
leczenia
i zasilków dodatkowo
zaostrzylo
sytuacje.
Wzrost
bezrobocia
do rozmiarów
nieznanych
od wielkiego
kryzysu gospo-
darczego
lat trzydziestych
stal sie podstawowym
problemem
spolecznym
w wy-
soko rozwinietych
krajach
o gospodarce
rynkowej. Posrednio
dotyczyl on kwestii
ubezpieczenia
spolecznego
tak w zakresie utraty dochodu
ze skladek, jak i zwiek-
94
--
844232840.003.png
szenia wydatków
na swiadczenia
oraz z powodu
traktowania
swiadczen ubezpie-
czeniowych jako srodka polityki zatrudnienia,
prowadzacego,
choc w kosztowny
sposób,
do zmniejszania
podazy pracy. Swiadczenia
dla bezrobotnych
w krajach
EWG
w 1981 r. jako
odsetek
swiadczen
zabezpieczenia
spolecznego
wynosily:
Dania
14,8%, Belgia
13,5%, Wielka
Brytania
11,2%, Holandia
8,8%, Francja
8%, RFN 4,5%, Wlochy 2,7%"podczas
gdy w 1970 r. w zadnym z wymienionych
krajów
nie przekroczyly
4%. Swiadczy to o istotnej
zmianie
sytuacji. Bezrobo-
ciem dotkniete
zostaly, jak zwykle w takich
okolicznosciach,
przede
wszystkim:
kobiety,
mlodziez
przed
podjeciem
pierwszej
pracy,
ogól pracowników
w za-
awansowanym wieku.
Na poczatku
lat osiemdziesiatych
systemy ubezpieczenia
na wypadek
bez-
robocia,
chociaz bardzo
zróznicowane,
istnialy we wszystkich wysoko rozwinie-
tych krajach
gospodarki
rynkowej. W krajach Azji, poza Izraelem,
brak bylo tego
typu ubezpieczenia,
a pewne jego formy pojawily sie w szesciu krajach
Ameryki
Lacinskiej
i w dwóch krajach
afrykanskich.
W Szwecji i Danii ubezpieczenie
to
pozostawalo
tradycyjnie
dobrowolne
w kasach
pomocy
wzajemnej
dotowanych
przez panstwo,
w Wielkiej
Brytanii
natomiast
bylo oparte
na powszechnym
za-
opatrzeniu.
W RFN
i Holandii
w razie braku
prawa
do swiadczen
ubezpiecze-
niowych, zwlaszcza wskutek
przekroczenia
okresu
zasilkowego,
urzedy
posred-
nictwa pracy wyplacaly okreslone
zapomogi.
We Francji
od 1958 r. zostala
po-
wolana
specjalnego
typu kasa w drodze
miedzybranzowego
ukladu
zbiorowego
pracy
obejmujacego
ogól pracowników,
we Wloszech
kosztami
ubezpieczenia
znacznie
obciazono
pracodawców.
Wspólne
dla systemów ubezpieczenia
na wypadek
bezrobocia
jest silne ich
powiazanie
z odpowiednimi
organami
panstwa
(urzedami
posrednictwa
pracy)
oraz ograniczenie
wyplat zasilków tylko do pracowników,
a wiec z wylaczeniem
samodzielnie
pracujacych
i mlodziezy przed podjeciem
pierwszego
zatrudnienia.
W stosunku
do osób w zaawansowanym
wieku
uruchomiono
na szeroka
skale
system specjalnych swiadczen przedemerytalnych.
W zwiazku z kryzysem i wzrostem bezrobocia na poczatku lat osiemdziesia-
tych na 77 krajów, w odniesieniu do których rozporzadzano danymi, w 33 nasta-
pila stagnacja badz recesja swiadczen liczonych w stosunku do produktu krajo-
wego brutto. Poszczególne kraje zastosowaly rózne srodki majace za zadanie po-
mocw sfinansowaniu swiadczen. Podniesiono skladki w Belgii, Francji, RFN, pod-
dano rewizji zasady waloryzacji i sposobu obliczania wysokosci swiadczen we Fran-
cji, RFN,
Holandii,
Danii,
Stanach
Zjednoczonych
Ameryki,
zwiekszono
udzial
uprawnionych
w kosztach
leczenia we Francji,
RFN,
Belgii i Wielkiej Brytanii.
Znaczny,
a budzacy
zaniepokojenie
udzial
obciazen
na
rzecz
swiadczen
ubezpieczeniowych
lub zaopatrzeniowych
byl w tym okresie
charakterystyczny
dla krajów
gospodarczo
wysoko
rozwinietych.
Swiadczy to o osiagnieciu
przez
nie wysokiego
poziomu
rozwoju
spolecznego.
Rozwój zabezpieczenia
spolecznego. Jednoczesnie
jednak
nastepowal
dalszy
rozwój form i zakresu
ludnosci
objetej
swiadczeniami.
Dotyczylo
to równiez no-
95
844232840.004.png
wych panstw,
powstalych
w wyniku
dekolonizacji
i zmian
politycznych.
Ujecie
liczbowe rozrostu
tego zakresu
daje bardzo
ograniczone
mozliwosci
rozpozna-
nia. Próbe
takiego
ujecia przedstawiono
w tabeli
6.1.
Tabela
6.1. Liczba
panstw
posiadajacych
okreslony
system
zabezpieczenia
spolecznego
w wybranym
roku
5 77
2362
123
112
120
44
784
3469
6688
597
3568
2234
135
167
134
136
164
1949
1958
1969
1979
1989
1999
Rodzaj
1940
33
24
21
57
7
Zródlo:
Soc/al
Secur/ty
Programs
Throughout
the
Wor/d,
Washington
1999,
s. XLI.
Poniewaz
liczba panstw na przestrzeni
lat rosla, powyzsze dane wskazuja,
iz
rozwój
zabezpieczenia
nastepowal
równiez
w tych nowo
tworzacych
sie pan-
stwach Afryki i Azji. Wazna
informacja
jest to, jakie
rodzaje
zabezpieczenia
sa
prowadzone
w pierwszej
kolejnosci.
Impulsem
rozwoju
bylo przede
wszystkim
ubezpieczenie
wypadkowe.
Uwzglednione
systemy nie moga
byc utozsamiane
z modelem
ubezpieczenia
spolecznego,
moga posiadac
równiez inna forme.
Za-
kres ludnosci
objetej
systemem
moze byc bardzo
waski, a rozmiar
swiadczenia
ograniczony.
Dane
te moga dotyczyc zorganizowanych
swiadczen
typu pomocy
spolecznej,
np. w zakresie
zasilków rodzinnych
lub systemu
emerytalnego
tylko
funkcjonariuszy
panstwowych.
Niemniej jednak
wskazuja one na upowszechnia-
nie sie realizacji
idei zabezpieczenia
spolecznego.
6.2. Srodki zaradcze
podjete
w krajach anglosaskich
Sytuacja gospodarcza
zaistniala
po kryzysie naftowym zaniepokoila
glównie
kraje anglosaskie,
które
podjely
dzialania
konieczne
do utrzymania
w równowa-
dze wydatków
na
zabezpieczenie
spoleczne.
Realizacje
tych
dzialan
podjeto
w duchu
tradycyjnym,
ozywionym
na nowo przez kierunki
neoliberalne
w eko-
nomii politycznej.
Zmiany te z kolei rzutowaly
na kraje o typowym modelu
ubez-
pieczenia
spolecznego.
Stany
Zjednoczone
Ameryki.
Szybkiemu
wzrostowi
wydatków
zabezpieczenia
spolecznego
w latach
1950-1976
w Stanach
Zjednoczonych
towarzyszyl wzrost
przecietnej
placy realnej
(w latach
1947-1967
o 50%).
W nastepnym
okresie
ulegl pewnej
stabilizacji
ze wzgledu
na zmiane
struktury
wydatków
polegajaca
na zwiekszeniu
wydatków
na emerytury
i zmniejszeniu
ich na inne swiadczenia.
Po kryzysie naftowym
starsi zyskali wiecej niz mlodzi,
pracownicy
bardziej
wy-
ksztalceni
wiecej niz mniej wyksztalceni,
rodziny
pelne
wiecej niz matki
samot-
96
844232840.005.png
-
nie wychowujace
dzieci, biali wiecej niz kolorowi.
Wobec
spadku
plac realnych
wzroslo zatrudnienie
zameznych
kobiet.
Zmniejszyl
sie odsetek
osób starych zy-
jacych ponizej
przyjmowanej
granicy ubóstwa
z 59 do 12%, a pracujacych
mez-
czyzn w wieku 70 lat zycia z 44 do 18%. Mimo rzuconego
hasla walki z ubóstwem
przez prezydentów
partii
demokratycznej
Kennedy'ego
i Johnsona
(1961-1968)
w rzeczywistosci
najwyzsze
tempo
zwiekszenia
wysokosci
swiadczen
nastapilo
dopiero
w latach
1969-1977 za prezydentury
Nixona i Forda
z partii republikan-
skiej. W kolejnych
latach,
w zwiazku
z recesja
gospodarcza
po kryzysie nafto-
wym, za prezydentury
Cartera
(1977-1980)
z partii
demokratycznej
tempo
to
spadlo
w stosunku
do tempa
wzrostu
produktu
krajowego
brutto
i podnioslo
sie w pierwszym okresie prezydentury
Reagana
(1981-1989)
z partii republikan-
skiej. Wydatki
na zabezpieczenie
spoleczne
wzrosly w Stanach
z 4,9% produktu
krajowego
brutto
do 14% w 1984 L, na emerytury
zas z 0,3 do 6,5%, co swiadczy
zarówno
o niskim ich poziomie,
jak tez o istotnym
zapóznieniu
w stosunku
do
Europy.
Nalezy przypomniec,
ze w Stanach
Zjednoczonych
wprowadzono
sys-
tem
emerytalny
dla pracowników
w 1935 L, renty
rodzinne
w 1939 L, a renty
w 1957 L Pózniej
inwalidzkie
dopiero
system rozszerzono
na rolników,
osoby
samodzielnie
pracujace,
sluzbe
domowa
i wojskowych.
W zwiazku
z tym, aby
w 1983 L podniesiono
zachowac
równowage
systemu
emerytalnego,
skladke,
opózniono
przeprowadzenie
waloryzacji,
objeto
ubezpieczeniem
pozostale
ok.
10% pracowników,
których ten system nie obejmowal,
oraz nowo zatrudnianych
istnial od 1920 L osobny
pracowników
federalnych
(dla tych ostatnich
system),
rozszerzono
uprawnienia
wdów i rozwódek.
Przewidujac
brak dostatecznej
po-
do 67 lat od 2027 L (do
dazy pracy w przyszlosci,
podniesiono
wiek emerytalny
66 od 2009 L). Dokonano
tego z wieloletnim
wyprzedzeniem
odnoszacym
sie do
osób nowo zatrudnianych,
z zachowaniem
nabytych
praw dotychczasowych
pra-
cowników.
Przy
przecietnych
zarobkach
krajowych
emerytura
wyniosla
42%,
a przy stanowiacych
1,6 przecietnych
zarobków
tylko 35%.
System
emerytalny
stal sie silnie degresywny i ograniczony
pulapem.
Pulap ten wynosi obecnie
oko-
lo 230% zarobków
robotnika
produkcyjnego
w przemysle
przetwórczym.
Zarob-
ki
takie
pod
koniec
lat
dziewiecdziesiatych
ksztahowaly
sie
przecietnie
na
poziomie
27 tys. dolarów
rocznie.
Skladka na ubezpieczenie
emerytalne
stanowi
12,4% wynagrodzenia
i jest
platna
w polowie
przez
pracodawce
i pracownika,
samodzielnie
zarobkujacy
wplacaja
calosc skladki.
Skladka
musi pokrywac
wy-
datki bez dotacji
budzetu.
Prowadzi
sie biezacy rachunek
aktuarialny
z wyprze-
do 2013 L pozwoli na utworzenie
dzeniem
75 lat. Skladka wplacana
rezerwy fi-
do 2032 L zostanie
Od 1983 L
nansowej,
która, jak sie przewiduje,
wyczerpana.
swiadczenia
zostaly objete zakresem
podatku
dochodowego,
co w pewnym stop-
niu wskazuje
na ich podobienstwo
do swiadczen
opieki spolecznej.
Wynikalo
to
z faktu, iz powstaly w latach wielkiego kryzysu gospodarczego
okresu miedzywo-
jennego
w celu zmniejszenia
podazy
pracy
ludzi
starych.
Amerykanski
system
emerytalny,
aczkolwiek
zbudowany
na zasadzie
ubezpieczeniowej,
podobny
jest
w istocie do systemów zaopatrzeniowych,
poniewaz
stosuje sie w nim silna degre-
sje swiadczenia
do wysokosci podstawy,
która
dodatkowo
pozostaje
ograniczona
97
844232840.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin