moodle dla nauczycieli i trenerów. zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową helion.pdf

(8971 KB) Pobierz
887767942.001.png
Spis treci
Rozdzia 1. Zamiast wstpu, czyli dla kogo jest przeznaczona ksika ................. 7
Rozdzia 2. Czym jest zdalne nauczanie, czyli odrobina teorii ............................. 11
Rozdzia 3. Dlaczego Moodle? .......................................................................... 17
Rozdzia 4. Instalacja i wstpna konfiguracja ................................................... 27
4.1. Moodle lokalnie .................................................................................................... 27
4.2. Nasz Moodle w globalnej sieci ............................................................................. 41
Rozdzia 5. Organizacja platformy ..................................................................... 49
5.1.
Bloki, które warto lub nie umieci na stronie gównej ......................................... 53
5.1.1. Dodaj blok ................................................................................................ 53
5.1.2. Opis kursu (strony) ................................................................................... 54
5.1.3. Kalendarz .................................................................................................. 54
5.1.4. Zalogowani uytkownicy .......................................................................... 57
5.1.5. Najwiesze wiadomoci .......................................................................... 58
5.1.6. Nadchodzce terminy ............................................................................... 58
5.1.7. Co si ostatnio dziao ................................................................................ 60
5.1.8. HTML ....................................................................................................... 60
5.1.9. Osoby ........................................................................................................ 61
5.1.10. Wiadomoci .............................................................................................. 62
5.1.11. Szukaj w forach ........................................................................................ 63
5.1.12. Kursy ........................................................................................................ 63
5.2.
Jakie bloki wybra? ............................................................................................... 64
5.2.1. Poka nowoci .......................................................................................... 66
5.2.2. Poka list kursów .................................................................................... 66
5.2.3. Poka list kategorii .................................................................................. 67
5.2.4. Lista wyboru ............................................................................................. 68
Rozdzia 6. Pierwszy kurs ................................................................................. 73
6.1. Zakadanie nowego kursu ...................................................................................... 73
6.1.1. Konfiguracja kursu ................................................................................... 74
6.1.2. Zamawianie kursu ..................................................................................... 80
6.1.3. Edycja kursu ............................................................................................. 83
6.1.4. Dodawanie uytkowników do kursu ......................................................... 83
4
Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platform e-learningow
6.1.5. Formy zapisów na kurs ............................................................................. 87
6.1.6. Grupy ........................................................................................................ 88
6.1.7. Opcje Zezwolenia i Sprawd uprawnienia ................................................ 91
6.1.8. Pozostae opcje ......................................................................................... 92
6.1.9. Organizacja elementów kursu ................................................................... 93
6.1.10. Zasoby ...................................................................................................... 97
6.1.11. Skadowe .................................................................................................. 99
6.2. Planowanie szkolenia .......................................................................................... 100
6.2.1. Analiza .................................................................................................... 101
6.2.2. Projektowanie ......................................................................................... 104
6.2.3. Opracowanie ........................................................................................... 106
6.2.4. Wdroenie ............................................................................................... 107
6.2.5. Ewaluacja ............................................................................................... 107
6.3. Przygotowanie materiaów .................................................................................. 110
6.3.1. Organizacja materiaów, czyli praca z plikami ....................................... 110
6.3.2. Co robimy z naszymi odrcznymi notatkami? ........................................ 112
6.3.3. Jak powinny wyglda materiay? .......................................................... 112
6.4. Edytor HTML ..................................................................................................... 115
6.5. Formy komunikacji ............................................................................................. 124
6.5.1. Forum ..................................................................................................... 124
6.5.2. Czat ......................................................................................................... 136
6.5.3. System wiadomoci wewntrznych platformy ........................................ 141
6.5.4. Gosowanie ............................................................................................. 146
6.5.5. Ankieta ................................................................................................... 151
6.6. Publikacja materiaów ......................................................................................... 157
6.6.1. Etykieta ................................................................................................... 157
6.6.2. Strona WWW ......................................................................................... 159
6.6.3. Folder ...................................................................................................... 161
6.6.4. URL ........................................................................................................ 164
6.6.5. Zasób ....................................................................................................... 166
6.7. Lekcja, przypadek szczególny ............................................................................. 169
6.7.1. Wybór wielokrotny ................................................................................. 183
6.7.2. Prawda/fasz ............................................................................................ 184
6.7.3. Krótka odpowied ................................................................................... 185
6.7.4. Numeryczne ............................................................................................ 186
6.7.5. Dopasuj odpowied ................................................................................ 186
6.7.6. Esej ......................................................................................................... 189
6.7.7. Lekcja liniowa ........................................................................................ 189
6.7.8. Lekcja wielowtkowa ............................................................................. 190
6.7.9. Lekcja z klastrami ................................................................................... 191
6.8. Pora sprawdzi wiedz ........................................................................................ 193
6.8.1. Quiz ........................................................................................................ 193
6.8.2. Zadanie ................................................................................................... 222
6.9.
Jak jeszcze moemy publikowa i ocenia .......................................................... 234
6.9.1. Wiki ........................................................................................................ 234
6.9.2. Sownik ................................................................................................... 243
6.9.3. Baza ........................................................................................................ 253
Spis treci
5
6.10. Po prostu warsztaty ............................................................................................. 261
6.10.1. Wykorzystanie sumacyjnej (akumulacyjnej) strategii oceniania ............ 263
6.10.2. Komentarze ............................................................................................. 271
6.10.3. Liczba bdów ......................................................................................... 272
6.10.4. Ostatnia strategia Rubryka ...................................................................... 273
6.11. Pozostae zasoby kursu ........................................................................................ 278
6.11.1. IMS content package .............................................................................. 278
6.11.2. SCORM .................................................................................................. 280
Rozdzia 7. Oceny .......................................................................................... 285
Rozdzia 8. Elementy administracji ................................................................. 299
8.1. W przypadku katastrofy — kopie zapasowe ....................................................... 299
8.2. Reset kursu .......................................................................................................... 312
8.3.
Uytkownicy platformy, czyli kto jest kim w Moodle ........................................ 314
8.4. Moduy i wtyczki ................................................................................................ 317
8.5. Zmiana wygldu platformy ................................................................................. 320
8.6.
Co jeszcze moemy konfigurowa? .................................................................... 325
Rozdzia 9. W roli studenta ............................................................................ 331
Rozdzia 10. Dodatkowe narzdzia .................................................................... 339
Rozdzia 11. Jak prowadzi zdalne zajcia? ....................................................... 345
Rozdzia 12. Jak stosowa Moodle? ................................................................. 351
Rozdzia 13. Czy zrealizowalimy dobry kurs? ................................................... 357
Rozdzia 14. Zamiast podsumowania — czy warto? .......................................... 365
Literatura ..................................................................................... 367
Skorowidz .................................................................................... 371
Rozdzia 11.
Jak prowadzi
zdalne zajcia?
Najprostsza odpowied to prowadzi zajcia w sposób ciekawy i oryginalny, tak aby
zainteresowa uczestników zaj i zachci ich do samodzielnej nauki. Przekazywa
wiedz i wasne dowiadczenia, odnosi teori do sytuacji praktycznych, znanych wszyst-
kim z ycia codziennego. Czy wytyczne te odbiegaj od sposobu prowadzenia zaj
stacjonarnych? Nie starajmy si niejako „na si” dzieli zaj na stacjonarne i zdalne.
Trener i nauczyciel maj za zadanie skutecznie przekazywa wiedz i umiejtnoci
niezalenie od formy prowadzonych zaj. Nie naley wic obawia si przejcia
w zakres e-edukacji. Wikszo zjawisk znanych nam z zaj prowadzonych stacjo-
narnie wystpuje równie w zdalnych kursach internetowych, cho czasami w lekko
zmienionej formie.
Jeeli prowadzimy szkolenie mieszane, forma prowadzenia niewiele si zmieni w porów-
naniu ze szkoleniami w peni stacjonarnymi. Utrzymujc stay kontakt z uczestnikami,
moemy wszystkie niejasnoci i problemy wyjania podczas bezporednich spotka
ze studentami. Gdy mamy taki komfort pracy, elementy zdalne, które wprowadzimy, nie
powinny generowa dodatkowych problemów. Znamy osobicie z imienia i nazwiska
studentów, spotykamy si z nimi podczas zaj stacjonarnych, nawet w przypadku
uycia forów lub czatów nie powinny pojawi si adne negatywne zachowania. W tej
sytuacji student nie ma poczucia anonimowoci, a jego prace i zadania zawsze moemy
zweryfikowa podczas wspólnych zaj stacjonarnych.
W przypadku zaj cakowicie zdalnych sytuacja si komplikuje. Naszym celem jako
prowadzcych jest zrealizowanie celów kursu oraz utrzymanie zainteresowania studen-
tów szkoleniem na tyle, aby wytrwali szczliwie do jego koca. Wedug bada zdalne
kursy kocz z wynikiem pozytywnym gównie osoby, które chc si rozwija, zdoby-
wa wiedz i umiejtnoci z wasnej inicjatywy. S to te osoby o duej samodyscy-
plinie. Podczas szkolenia, szczególnie jeeli bdzie ono rozoone w duszym okresie,
musimy stale monitorowa (przegldajc np. logi z zapisem aktywnoci studentów)
i zwiksza aktywno poszczególnych uczestników (np. poprzez indywidualne dysku-
sje w ramach forów). Wykazujmy indywidualne zainteresowanie poszczególnym
uczestnikom, a unikniemy sytuacji zwizanych z rezygnacj niektórych osób z kursu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin