MATERIAŁY POMOCNICZE DLA 6-LATKÓW
KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI EMOCJONALNYCH I SPOŁECZNYCH
potrafi zgodnie bawić się i uczyć; radzi sobie w nowych i trudnych sytuacjach; przejawia pozytywne relacje z dziećmi i dorosłymi; grzecznie zwraca się do innych; podaje swoje imię i nazwisko; zna swój adres zamieszkania; wie jaki zawód wykonują rodzice; wie, komu można podawać swoje dane
WYCHOWANIE RODZINNE, OBYWATELSKIE I PATRIOTYCZNE
nazywa godło i flagę państwową; zna polski hymn; wie, że Polska należy do Unii Europejskiej
KSZTAŁTOWANIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH, NAWYKÓW HIGIENICZNYCH I KULTURALNYCH. WDRAŻANIE DZIECI DO UTRZYMANIA ŁADU I PORZĄDKU.
umie poprawnie umyć się i wytrzeć; samodzielnie korzysta z toalety; samodzielnie ubiera się i rozbiera; dba o osobiste rzeczy; utrzymuje porządek w swoim otoczeniu; właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków; umie nakryć do stołu
WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECI
mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym; stosuje poprawne formy gramatyczne; mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; uważnie słucha; w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach; rozumie polecenia nauczyciela; potrafi zadawać pytania w celu uzyskania informacji
WYCHOWANIE ZDROWOTNE I KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
dba o swoje zdrowie, orientuje się w zasadach zdrowego żywienia; jest sprawne fizycznie; uczestniczy w zajęciach ruchowych, zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej
WDRAŻANIE DZIECI DO DBAŁOŚCI O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE ORAZ innych
Wie, jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia; umie poprosić o pomoc w sytuacji zagrożenia; orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić; samodzielnie i bezpiecznie organizuje sobie czas wolny w przedszkolu
WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO PORZEZ ZABAWY KONSTRUKCYJNE, BUDZENIE ZAINTERESOWAŃ TECHNICZNYCH
wznosi konstrukcje z klocków; tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów; zachowuje ostrożność przy korzystaniu z urządzeń technicznych
WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ
Wie, jak należy zachować się na uroczystościach; odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; uczestniczy w zbiorowym śpiewie; dostrzega zmiany dynamiki; dostrzega zmiany wysokości; w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej; umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu( takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych
WSPIERANIE DZIECI W ROZWIJANIU CZYNNOŚCI INTELAKTUALNYCH, KTÓRE STOSUJĄ W POZNAWANIU I ROZUMIENIU SIEBIE ORAZ SWOJEGO OTOCZENIA
grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje)i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne; stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć; wnioskuje o wprowadzanych i obserwowanych zmianach
WSPOMAGANIE ROZWOJU INTELAKTUALNEGO DZIECI WRAZ Z EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ
liczy obiekty; rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; posługuje się liczebnikami porządkowymi; ustala równoliczność dwóch zbiorów; rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia; zna stałe następstwo pór roku
POMAGANIE DZIECIOM W ROZUMIENIU ISTOTY ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH
I W UNIKANIU ZAGROŻEŃ
Podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody; rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
WYCHOWANIE DLA POSZANOWANIA ROŚLIN I ZWIERZĄT
Wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych
KSZTAŁTOWANIE GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA
układa obrazek z części; potrafi uważnie patrzeć( organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; rozpoznaje kolory; rozpoznaje kształty; wskazuje 6 i więcej elementów, którymi różnią się obrazki; potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru; rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania i nauki pisania; rozpoznaje odgłosy z najbliższego otoczenia; potrafi powtórzyć usłyszany rytm, wyraz; potarza krótkie wierszyki i rymowanki; układa krótkie zdania; wyodrębnia wyrazy w zdaniu; dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazu; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; słucha opowiadań i baśni i rozmawia o nich
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
dysponuje sprawnością rąk, prawidłowo trzyma przybory; stosuje odpowiedni nacisk dłoni podczas rysowania; posługuje się przy rysowaniu i innych czynnościach zawsze tą samą ręką; rysuje proste wzory, np. szlaczki; sprawnie posługuje się nożyczkami
MYŚLI TWÓRCZO
Proponuje oryginalne rozwiązania
Lim0nka