Scenariusz Zielonego 2012.doc

(138 KB) Pobierz

13.06.2012-Środa

Przyjazd, rozlokowanie, po kolacji spotkanie organizacyjne, podział na grupy , informacje.

 

14.06.2012-Czwartek

„TEATR MÓJ WIDZĘ OGROMNY…”(potrzebne będą: walizka z napisem „Teatr Lalek” -pacynki, kukiełki, kredki, lub farby, bloki techniczne lub rysunkowe ,teatr nakręcany ,plakaty, afisze ,zdjęcia dzieci z przedstawień przedszkolnych,teatrzyk)

Przywitanie ,krótkie wprowadzenie w temat ,nauka hymnu, poinformowanie dzieci o wspólnym projekcie codziennego pisania bajki.(Dzieci wymyślają historię-pomagamy uzupełnić ją dialogami, każdego dnia dopisujemy kolejne losy wymyślonych przez nas postaci).

Zabawa  zapoznawcza:

Stoimy ramię przy ramieniu i powtarzamy za Panią:

„MOŻEMY BYĆ WIELCY W OKA MGNIENIU( podnosimy ręce do góry trzymając się za nie i stajemy na palcach)

Możemy być też mali(Ręce w dół)

Ale nigdy nie będziemy sami(zwracamy się do sąsiadów z obu stron i ściskamy jego dłoń )

Siadamy w kole, osoba prowadząca zabawę  przedstawia się jako pierwsza i mówi: Nazywam się Marta i lubię dzieci, następnie toczy piłkę do innego dziecka a to dziecko ma za zadanie powtórzyć co lubi Marta i powiedzieć jak sama się nazywa i co lubi robić np.: To jest Marta ,która lubi dzieci, a ja jestem Mateusz i lubię jeździć na nartach. Każde dziecko powtarza tylko co lubi jego poprzednik, oraz mówi o sobie.

 

MazurekD -dur-Dorota(taniec)

 

Prezentacja multimedialna o teatrze.

Zapoznanie dzieci z tematem:

Posłuchajcie uważnie i spróbujcie sobie wyobrazić o jakim miejscu teraz mówię. (Czytamy)

„Siedzę cichutko obok taty, w miękkim fotelu w ósmym rzędzie, czekam by zgasły światła i myślę… fajnie będzie….” Już ciemno ,ściskam dłonie w pięści …wolno rozsuwa się kurtyna… widzę …zamczysko, księżyc w pełni… .tutaj bajka  się zaczyna. Wszystko  się potem dobrze kończy, oklaski  to najlepszy dowód. A ja już sobie postanawiam do tego miejsca wrócić znowu.”

                                                                                                                                          Wojciech Próchniewicz

Co to za miejsce? Kto się domyśla?

Tak ,ten wiersz jest wspomnieniem p. Wojciecha Próchniewicza , który napisał i mówi

o wizycie w teatrze chłopca, który był tam ze swoim tatusiem.

Co się czuje ,kiedy jest się w teatrze? Dlaczego tak sądzicie?

Właściwie dlaczego ludzie chodzą do teatru?

Czy ktoś z Was był w teatrze? Jaki to był teatr?

Jak należy zachować się w teatrze?

Opowiem Wam teraz  ile rzeczy musi być spełnione, aby zaistniał teatr:

Aktor-najważniejsza osoba na scenie, która za pomocą gry aktorskiej pokazuje nam sztukę.

Antrakt-przerwa między  częściami przedstawienia teatralnego.

Charakteryzacja-makijaż twarzy  i sylwetki aktora, potrzebny  i odpowiedni do wykorzystania w sztuce.

Dekoracja-odpowiednie przygotowanie sceny, ozdobienie jej na potrzeby spektaklu

Foyer( czyt :fuaje)-sala wydzielona dla użytku aktorów, do ich odpoczynku w przerwach w spektaklu.

Kurtyna-zasłona oddzielająca scenę od widowni.

Loża- wydzielona, reprezentacyjna część sali widowiskowej w formie niewielkiego balkonu.

Maska- przykrycie twarzy, lub jej części z otworami na oczy.

Mimika

Ruchy mięśni twarzy, wyrażające myśli, emocje, przeżycia, nastroje, a także postawy wobec innych ludzi oraz bieżące komentarze do toczącej się komunikacji.

W teatrze towarzyszy wypowiadanym słowom jako środek gry aktorskiej.  W pantomimie jest najważniejszym obok ruchu środkiem wyrazu

Pacynka- lalka teatralna nakładana na dłoń i poruszana palcami aktora

Pantomima- rodzaj przedstawień teatralnych, w których słowo zastąpione zostaje przez wyrazistą mimikę, gest i ruch, z wykorzystaniem muzyki.

Reżyser

Osoba realizująca własną artystyczną koncepcję: spektaklu teatralnego (także filmu, audycji radiowej, programu telewizyjnego, itp.)

Nadzoruje i koordynuje działania wszystkich biorących udział w przedsięwzięciu. Reżyser nadaje ostateczny kształt utworowi i jest za niego odpowiedzialny w sensie artystycznym. to przedmiot, sprzęt niezbędny do wystawienia sztuki teatralnej.

Rekwizyt

Rekwizyty funkcjonują zarówno w teatrze jak i filmie, literaturze. Są odpowiedzialne za kreowanie rzeczywistości, warunkują właściwy odbiór sztuki, filmu, książki, nadają klimat. Pomagają w tworzeniu relacji bohater-otoczenie.

Scena- wydzielona przestrzeń przeznaczona do działań teatralnych.

Scenografia- opracowanie plastycznej i architektonicznej oprawy widowiska teatralnego, filmowego itp.; oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty stanowiące taką oprawę.

Scenariusz

To materiał literacki będący podstawą realizacji fabuły ,może stanowić utwór oryginalny, być przeróbką utworu dramatycznego zawierającego dialogi i odautorskie didaskalia czy też przeróbką dzieła literackiego (adaptacja opowiadania, powieści, noweli, itp.). przystosowuje dramat, słuchowisko, utwór niedramatyczny do wymagań sceny.

Sufler- osoba kontrolująca zgodność tekstu wygłaszanego przez aktorów z zapisanym w egzemplarzu teatralnym i podpowiadająca im w razie zapomnienia kwestii.

Teatr ŻYWEGO AKTORA

1. widowisko, w którym aktor/aktorzy na żywo daje przedstawienie zgromadzonej publiczności;

2) zespół ludzi zajmujących się realizowaniem widowisk scenicznych;

3) budynek specjalnie budowany lub przystosowany do prezentowania przedstawień;

4) instytucja publiczna zajmująca się przygotowaniem widowisk scenicznych;

Teatr lalkowy- ogólna nazwa obejmująca wszelkie przedstawienia teatralne, w których funkcje żywego aktora spełnia lalka teatralna lub inny przedmiot poruszany przez animatora lub przy pomocy mechanizmu.

Teatr cieni-

Teatr ten powstał w Chinach przed tysiacami lat. Technika tego teatru jest rzutowanie sylwetek wykonanych z papieru lub wykorzystanie odpowiedniego ułożenia dłoni -na biały ekran, który jest podświetlany. Widz widzi cień jaki z niego powstał. Taka forma teatru była wtedy tylko możliwa , dlatego że aktorzy nie mogli występować na scenie ze względów religijnych.

Teatr tańca

Forma teatru, gzie za pomocą tańca aktorów, tancerzy można opowiedzieć jakąś historię bez używania słów.

TEATRALNE RADY

1. Ubierz sie odświętnie, Zajmij właściwe miejsce .. W czasie przedstawienia nie wychodż do ubikacji .Nie wstawaj z miejsca w czasie spektaklu ,Nie szeleść papierkami od cukierków . Nie rozmawiaj podczas spektaklu . Nie rozpychaj sie łokciami czasie wychodzenia z teatru.

Nie fikaj koziołków z radości .Nie spóżniaj się na sztukę .Nie jedz w czasie spektaklu .

Podziękuj aktorom za ich występ brawami.

 

Teraz już wiecie ,ze teatry mogą być różne. Spróbujcie nazwać niektóre z nich:

(teatr lalkowy ,pantomimy, cieni…)

Jak uważacie, do jakiego teatru dzieci lubią chodzić najbardziej?

Chcę, abyśmy dzisiaj porozmawiali sobie o teatrze. Aby to ułatwić proponuję zabawę zbieranie słów:

Dziś pozbieram od Was słowa związane z teatrem. Tu mam flamastry i już czekam na propozycje.

(dzieci mówią słowa jakie zapamiętały , a my je wypisujemy na kartce).A teraz zastanówcie się co jest w teatrze najważniejsze, a ja podkreślę te wyrazy na czerwono .Widzicie sami jak dużo rzeczy jest ważnych . Aby powstało przedstawienie potrzebne są więc scena , aktorzy kostiumy, scenografia kukiełki, pacynki i wreszcie ktoś, kto tym wszystkim kieruje. Kto z was wie jak się nazywa ktoś, kto czuwa nad  całością przedstawienia teatralnego?

Tak, to pan reżyser. Powiedzcie dlaczego do przedstawienia wykonuje się dekorację? Z czego można ją wykonać? I czy wiecie jak nazywa się ktoś ,kto wymyśla dekorację do przedstawienia?

To pan scenograf. A ten , kto występuje na tej udekorowanej scenie?- AKTOR! Jak myślicie, czy trudno być aktorem? Jak to się dzieje ,że aktor  jest raz np. zajączkiem, a innym razem gra rolę królewicza? Co musi zmienić? Co mu pomaga? Zmiana kostiumu, zmiana głosu, zmiana twarzy, sposobu poruszania się może zmienić aktora w całkiem inna postać niż ta, którą był poprzednio.

Spójrzcie , przyniosłam Wam dzisiaj fotografie z różnych spektakli teatralnych. Obejrzyjcie je sobie uważnie. Są to spektakle często grane przez tych samych aktorów, ale w odmiennych rolach. Zwróćcie uwagę na  dekorację, czy scenografię, kostiumy. Czy potraficie odgadnąć jakie to bajki?

Troszeczkę  Wam podpowiem, oto plakaty i afisze zapraszające na te przedstawienia, informujące o tym  kiedy i gdzie odbędzie się spektakl, jaki jest tytuł sztuki teatralnej(kto wystąpi w roli głównej), gdzie będzie można kupić bilety.

Ciekawa jestem  czy Wy potrafilibyście choć prze chwile być aktorem. Spróbujecie?

Mam tutaj czarodziejskie koperty , w których znajdą się Wasze role: (obrazek  kogo maja zagrać  lub napisane  zadanie jakie mają zagrać).Będziemy wzajemnie odgadywać kogo lub co gracie i oklaskiwać Wasze występy, jak w prawdziwym teatrze. Widzę, że  wśród Was można znaleźć wielu wspaniałych aktorów.

Za tak wspaniałe występy –nagroda (Wyjmujesz kolorowo ozdobiona walizkę z napisem

„TEATR LALEK”.

Chciałabym Wam przedstawić moich przyjaciół :Wyjmując kolejno z walizki lalki  teatralne mówisz jak nazywa się ten rodzaj lalki:

LALKA PACYNKA-to lalka która wkładamy na palce lub dłoń i nią poruszamy

LALKA KUKIEŁKA-to lalka na kiju, poruszamy nią trzymając kij w dłoni

LALKA MARIONETKA- to lalka poruszana za pomocą sznurków, nitek

LALKA Z TEATRU CIENI-Lalka z teatru cieni nie jest tak kolorowa, bo liczy się tylko jaki daje cień.

 

Są to niektóre rodzaje lalek., jakie można spotkać w teatrach lalkowych , a więc tych, które najbardziej lubią dzieci.

Kto jest im potrzebny?

Podobnie jak aktorzy –ludzie , lalki również mogą wcielać się w różne postacie.

Np. Ten chłopiec –kukiełka jak myślicie w jakiej roli może wystąpić?

A  teraz gdy włożę mu zbroję i miecz do ręki?

A ta Pacynka kogom Wam przypomina? .A gdybyśmy jej rozczochrali włosy i dali miotłę i przykleili długi nos?

Te wszystkie czynności, które przed chwilą zobaczyliście wykonuje na lalkach, a także na aktorach pan charakteryzator. To bardzo trudne słowo, ale oznacza ciekawe zajęcie.

Poznaliśmy dzisiaj dużo trudnych słów, a wszystkie one dotyczyły teatru, miejsca do którego lubią chodzić dorośli i dzieci .A może ktoś z Was ma ochotę wymyślić  scenkę z naszymi lalkami teatralnymi?

(rozdajemy dzieciom na chwilę lalki).

Zabawa ruchowa: Mazurek C-dur (Dorota)- z muzyką

Dzisiaj też wszystkie dzieci razem postarają się wziąć udział w krótkim przedstawieniu, ale żeby się do niego przygotować to się trochę pobawimy.

Zabawa w podskoki:

Dzieci stoją zbite w jednej kupce w rogu. Pokazujemy w którym kierunku mamy się przemieścić np. do rogu Sali , dziecko ,które stoi pierwsze z brzegu może w wybranym przez siebie sposobie np .przeskakując z nogi na nogę lub wymachując rękami-inwencja dzieci-przejść do tego miejsca a wszystkie dzieci naśladują go .Potem następne dziecko wymysla  przejście do kolejnego miejsca  wskazanego przez Panią.

Zabawa w kukiełki:

Pokazujemy dzieciom jak sterować kukiełką-Ja z Anią, następnie dzieci dobierają się parami i bawią się w ten sam sposób.

 

 

Zabawa w „suflera”(dobrze byłoby, gdyby był ustawiony teatrzyk)

Poprosimy jedno odważne dziecko aby było „aktorem ”Lecz aktor ten trochę zapomniał sztuki. Stoi więc a teatrzyku a my (tzn. Marta ,Ania lub Dorota podpowiadamy mu kwestie-krótkie np. Murzynek „Bambo” a on powtarza. Potem kolejne dzieci się zgłaszają.

Zabawa” Posłuszny balon

Dzieci gromadzą się w jednym miejscu ,muszą być ściśnięte tworząc balon. Mają w tej postaci przemieścić się z punktu A do B nie rozpadając się ,w tempie(nadajesz  tempo puszką z grochem).

Jeśli tak się nie stanie to znaczy ,że balon pękł. I trzeba zacząć od nowa.

Zabawa:

Ustawienie dzieci od najmniejszego do największego, dzieci mają zapamiętać kto za kim stoi .Na Sygnał dźwiękowy(puszka) dzieci rozbiegają się w dowolnych kierunkach i na Twoja komendę mają wrócić do „szyku”. I tak wiele razy.

Jeśli będziemy na plaży to zabawa w OKRĘT:

Wyznaczamy teren na którym będziemy się bawić: Ustawiamy dzieci na środku tego terenu.

Informujemy ich ,ze są na statku, oraz wyjaśnienie zabawy: Na hasło: LEWA BURTA, wszyscy biegną na lewa stronę. Na hasło PRAWA BURTA wszyscy biegną na prawą stronę. Na hasło RUFA wszyscy biegną  do tyłu statku , na hasło DZIÓB, wszyscy biegną na przód. I tak wiele razy.

Następnie  siadamy wszyscy w kółeczku i czytasz im wiersz pt. RZEPKA

Następnie rozdział ról( w zależności ile jest dzieci) i próba zaimprowizowania przedstawienia. Najlepiej z przodu(czyli dziadek niech to będzie któraś z nas).Po kolei bierzemy wyznaczone dzieci do „ciągnięcia Rzepki”

PRACA PLASTYCZNA:

Wykonanie rysunków na  bloku rysunkowym o teatrze lub o  przedstawieniu dzisiejszym.

Te rysunki sklejamy i  montujemy do „teatru nakręcanego”(Czyli pudełko z dwoma rolkami)

PISZEMY BAJKĘ

 

WIECZOREK ZAPOZNAWCZY:

Zabawy ruchowe:

POTWÓR Z GUMY DO ŻUCIA

Jedno Zdzieci rozpoczyna ta zabawę, my wyznaczamy teren , jest „gumą do żucia” Dzieci biegają  wzdłuż wyznaczonego terenu w jedna i drugą stronę, a potwór ma za zadnie dotknąć jakieś dziecko , jeśli tak się stanie ono podaje mu rękę i razem są guma do żucia, która się rozciąga i razem łapią dzieci, Każde dziecko złapane „dokleja się „ do gumy. Zabawa kończy się, gdy wszyscy uczestnicy stworzą długą  gumę do żucia.

MOST

Wszyscy biegają a jedno z dzieci jest łowcą. Złapane dziecko musi stanąć na czworakach i pozostać

w tej pozycji, dopóty, dopóki inne nie „uwolni” go przeczołgując się pod nim. Wtedy dziecko znowu może włączyć się do zabawy.

CZARODZIEJ

Uczestnicy swobodnie poruszają się po Sali ,jedno z nich jest czarodzieje i trzyma różdżkę. Mówi np.: Hokus Pokus -zmieniam Was w np. małpki. Wszystkie dzieci naśladują to zwierzątko.

Czarodziej przekazuje różdżkę innemu dziecku i ta wydaje inną komendę w kogo dzieci maja się zmienić(podpowiadamy im –zwierzęta, roboty itp.)

BURZA W LESIE

Uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący siada w środku. Kolejnemu dziecku przydziela nazwę zwierzątka mieszkającego w lesie np. lis, wilk, zając ,sarna,. Aż wszyscy dostaną nazwę.

Każemy im ją zapamiętać.

Na hasło: WILKI się odwiedzają wilki :dzieci które są  wilkami muszą wstać  i zamienić się miejscami. Lisy odwiedzają sarny, (lisy i sarny zmieniają swoje miejsca). ITD.

KTO PIERWSZY

Dzieci stoją obok siebie w kółku jeden obok drugiego. Prowadzący chodzi za plecami, w pewnej chwili dotyka równocześnie dwie osoby stojące obok siebie. Dotknięci biegną jednocześnie  na zewnątrz kręgu ,ale w przeciwnych kierunkach i starają się jak najszybciej  wrócić na swoje miejsca. Prowadzący zajmuje miejsce tego, kto się spóźnił natomiast spóźnialski przejmuje role prowadzącego

 

Jeżeli nie będzie pogody to dyskoteka z zabawami typu :Ludzie do ludzi, taniec z miotłą do muzyki MIOTLARZ, itp. Zabawa do muzyki  z poleceniami.

LUDZIE DO LUDZI („Para nie do pary” -Majka Jeżowska)

Dzieci dobierają się parami ,tańczą w rytm muzyki , prowadzący podaje komendy np. Palec do palca, nos do nosa ,kolano do kolana, ucho do ucha, palec do czoła it. Wszyscy wykonują te polecenia. Na hasło :Ludzie do Ludzi należy znależć szybko inną  parę. I znowu podajemy komendy.

Tańce.

 

 

 

 

 

15.06

TEATRZYK KUKIEŁKOWY

HYMN

Przypomnienie dzieciom co to jest kukiełka.

Przeczytanie wiersza pt. „Na straganie”

Wykonanie kukiełek  z łyżek drewnianych lub z warzyw.

Przedstawienie  z udziałem dzieci  z wykorzystaniem Teatrzyku przenośnego.

 

Zabawa rytmiczno-taneczna ”Tarantella”(Dorota)

 

Zabawy z gazetami.

Zabawy: Uciekaj myszko do dziury

Lisek

Siała baba mak:

Dzieci powtarzają kilka razy wierszyk wykonując równocześnie opisane ruchy:

Siała baba mak(skłon w przód i wymachiwanie ramionami w prawo w i w lewo)

Nie widziała jak( rozłożenie ramion)

A dziad wiedział(z uniesionym palcem wskazującym skłon w prawo)

Nie powiedział( z uniesionym, placem wskazującym skłon w lewo.

Prostujemy się-„A to było tak. ( i od nowa)

Wyścig łańcuchowy(na plaży)

PISZEMY BAJKĘ

 

Wieczorem:

(Potrzebna będzie skarpetka napełniona grochem)

(Kolorowe kartki w kolorach szarf)

Zabawy na plaży:

Zabawa  w „Jaś Fasola i skarb olbrzyma”

Najpierw przeczytamy lub opowiemy im bajkę pt. Jas Fasola

Zabawa:

Jedno z dzieci jest olbrzymem i siedzi ze swoim skarbem (skarpetka) ukrytym za plecami. Pozostałe dzieci są  Jasiami i chcą ukraść skarb. Wyznaczamy miejsce  gdzie „Jasie” są bezpieczne np. DOM.

Z domu dzieci skradają się  do Olbrzyma i jeśli Olbrzym je usłyszy to się odwraca i wszyscy musza stanąć w bezruchu, albo wrócić do domu. Jeśli komuś uda się ukraść skarb, to Olbrzym musi złapać ta osobę zanim ona dotrze do domu. Jeśli olbrzym nie złapie złodziejaszka to na jego miejsce wybierane jest dziecko, które ukradło skarb. Jeśli natomiast złapie to zostaje ono dołączone do drużyny Olbrzyma i razem łapią drużynę „Jasiów”

Zabawa w szarfy:

Ubieramy dzieci w szarfy .Każdej szarfie przypisujemy określenia teatralne np. szarfa czerwona-to kurtyna, zielona-scena,niebieska-sufler,żółta-maska.Na hasło nauczycielanp. Kurtyna biegają dzieci które są  ubrane  czerwone szarfy, reszta stoi.I tak na zmianę, Pani może  wywołać dwa hasła równocześnie, lub zwiększyć tempo zabawy

Zabawa w Lustro

Dzieci dobierają się parami i jedno wykonuje jakieś ruchy a drugie naśladuje je a potem zmiana.

 

Jeśli nie będzie pogody  to próba inscenizacji pt. ZNAM BASNIE I BAJKI lub „SZESĆ KUCHAREK”

Przebrania dla dzieci.

Lub zabawy rytmiczno-taneczne(Dorota) Mazurek, Tarantella, Banderine, Nosa, Bora,

Taniec połamaniec.

 

 

 

 

 

 

16.06.2012

TEATR TAŃCA

HYMN

Przypomnienie o tym, że istnieje forma teatru, gdzie za pomocą tańca można opwiedziec jakąś historię.

(Można spróbować puścić z laptopa-na ekran- lub normalnie  kawałek baletu  „Jezioro Łabędzie np.)

Oraz Taniec współczesn-)You tube)

 

Suita z szarfami-Dorota(taniec)

 

Zabawa ruchowa:

Kraina Strusia Pędziwiatra i Żółwia Powolnego
Stwarzamy dwie krainy muzyczne-Strusia Pędziwiatra i Żółwia Powolnego. Salę dzielimy np. skakanką na pół. Jedna to kraina Strusia, druga Żółwia. Dzieci , słuchając muzyki szybkiej i wolnej na przemian, przenoszą się do właściwej krainy i poruszają się w rytm muzyki.

Przygotowanie do inscenizacji  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin