3. Starożytność II Kreta Mykeny Grecja.pdf

(914 KB) Pobierz
Starożytność II
Sztuka Kreteńska (od ok. 2000r. p.n.e)
CECHY:
- lekka wytworna architektura,
- pomieszczenia o maksymalnej wygodzie, z łazienkami, przestronnymi
tarasami,
- elegancja, wyrafinowanie,
PAŁAC W KNOSSOS:
- pokrywa powierzchnię ok. 3 hektarów,
- zawiły układ komnat, przejść tarasów,
- liczne malowidła ścienne,
- posiada kanalizację i wodociągi,
- typowa dekoracja minojska,
CECHY MALARSTWA:
- malarstwo ścienne,
- płaskie sylwetowe ujęcie postaci,
- oko tors przedstawiane na wprost, nogi i głowa profilem,
- gruba linia konturowa,
CERAMIKA:
- motywy zaczerpnięte z fauny i flory morskiej- waza z ośmiornicą,
- ceramika typu kamares- od miejsca pochodzenia, zdobiona
malowidłami, ornamentami,
Sztuka Mykeńska (od ok. 1400r. p.n.e)
Megarony:
- twierdze z olbrzymich głazów,
- sztuka surowa, prosta,
- jedynym otworem świetlny były drzwi,
- ściany zdobione freskami,
1031267141.017.png 1031267141.018.png 1031267141.019.png 1031267141.020.png
TOLOSY- dziś puste, nie wiadomo jaką miały spełniać funkcję, (skarbiec lub miejsce spoczynku króla)
BRAMA LWIC- jedyna
monumentalna płaskorzeźba
KAPŁANKA Z WĘŻAMI:
- delikatny modelunek,
- zróżnicowana kolorystyka,
RZEMIOSŁO- złota maska z Myken
Cywilizacja pałacowa przyjmowała pokój, a odrzucała
wojny. Podstawowym wymiarem życia Kreteńczyków było
dobro- wszystko co służyło życiu.
Mykeńczycy natomiast przyjmowali charakter wybitnie
wojowniczy, dominują zamki otoczone wielkimi murami.
Starożytna Grecja
1031267141.001.png 1031267141.002.png 1031267141.003.png 1031267141.004.png 1031267141.005.png
Porządki architektoniczne starożytnej Grecji.
Dwa różne środowiska ewolucji wpłynęły na wykształcenie się 2 podstawowych typów (porządków) świątyń:
w porządku doryckim (Grecja lądowa, Wielka Grecja - Italia) i w porządku jońskim (Azja Mniejsza). Budowle
w stylu korynckim wykształciły się w późnym okresie klasycznym i występowały przede wszystkim w okresie
hellenistycznym (hellenizm) i rzymskim. Najlepiej zachowaną świątynią dorycką jest Hefajstejon wAtenach, a
jońską - świątynia Nike na Akropolu ateńskim.
Porządki architektoniczne to określone kierunki stylistyczne, według których konstruuje się budowle. Określają
one podstawowe wymogi i założenia dotyczące kształtu i dekoracji poszczególnych elementów budowli. Trzy
podstawowe porządki wykształciły się w starożytnej Grecji: dorycki i joński - około 600r. p.n.e. oraz koryncki
około 200 lat później. Najłatwiej je rozpoznać po kształtach głowic kolumn (kapitel).
Dorycki
Porządek dorycki jest najstarszym porządkiem, w którym elementy drewniane zastąpiono
kamiennymi. Cechują go ciężkie proporcje, surowość i monumentalność. Kolumny są grube
w stosunku do wysokości i odległości między nimi. Często więc określa się go jako męski.
Kolumna dorycka nie ma bazy (2) (stoi bezpośrednio na stylobacie (1) - najwyższym stopniu
podbudowy świątyni), a jej trzon (3) (zwężający się ku górze) jest lekko wybrzuszony po środku
(entazis). Głowica (kapitel) (4) składa się z poduszki (echinus) przykrytej kwadratową płytą -
abakusem. Na abakusie kolumny spoczywa dolna, gładka część belkowania - architraw (5), nad
którą znajduje się część środkowa - fryz (6). Fryz dorycki składa się z naprzemiennie
występujących tryglifów (z pionowymi żłobieniami) i metop - często pokrytych płaskorzeźbami.
Górną część belkowania stanowi gzyms (7) zakończony często rynną.
Porządek dorycki rozpowszechniony był głównie na greckim stałym lądzie i w koloniach Wielkiej
Grecji (południowa Italia, Sycylia). Ze względu na trudności w stosowaniu porządku doryckiego
we wielkich budowlach od okresu hellenistycznego zaniechano jego stosowania.
Joński
Porządek joński powstał w tym samym okresie co dorycki, na terenie Azji Mniejszej (Jonia).
Cechuje go lekkość, smukłość proporcji i ozdobność. Kolumny jońskie są smuklejsze od
doryckich stąd też stosuje się ich więcej. Styl joński określany jest często jako kobiecy. Kolumna
stoi na profilowanej bazie (2), a jej trzon jest również lekko wybrzuszony po środku - ale mniej
niż w kolumnie doryckiej. Pionowe żłobkowania trzonu (kanelury) są gęstsze i drobniejsze niż
w kolumnie doryckiej. Również zwężenie górnej części trzonu kolumny jest mniej wyraźne.
Głowica (4) kolumny posiada charakterystyczne woluty w kształcie zwiniętych liści. Przypomina
to trochę rogi baranie. Belkowanie składa się z kilkustopniowego architrawu (5), rzeźbionego
fryzu (6) - biegnącego wokół całego budynku (bez podziału na tryglify i metopy) oraz gzymsu
(7). Styl joński dominował głównie w miejscu swego powstania (Azja Mniejsza) ale też
spotykany był na Sycylii, w Italii czy na ateńskim Akropolu. Czasem też budowano świątynie
doryckie, które miały joński wystrój wnętrza (świątynia Apollina w Bassaj czy Ateny
w Paestum).
Koryncki
Porządek koryncki wykształcił się na przełomie V i IVw. p.n.e., a rozwinął się w okresie
panowania rzymskiego. Trzon (3) i podstawa (2) kolumny korynckiej są podobne do jońskich,
zupełnie inna jest jednak głowica (4). Ma ona kształt kosza okolonego rzędami liści akantu
(barszcz zwyczajny), z małymi wolutami przypominającymi jońskie. Być może taki wyraźny
element roślinny jest nawiązaniem do drzewa i gaju, związanych z genezą świątyni greckiej.
Kilkuwarstwowe belkowanie (5,6,7) świątyni korynckiej niekiedy pozbawione jest rzeźbienia.
Porządek koryncki określany jest czasem jako dziewczęcy.
1031267141.006.png 1031267141.007.png 1031267141.008.png 1031267141.009.png
Grecji starożytnej świątynia
Świątynie uważane były w starożytnej Grecji za mieszkania bóstwa). Typ ich ustalił się już ok. VII - VI w. p.n.e.
Świątynie były orientowane zgodnie ze stronami świata, frontem ku wschodowi.
Budowano je na planie megaronu (początkowo z drewna i gliny, potem z kamienia). Składały się z niewielkiej
celli ( naos ) z płaskim stropem i przedsionkiem ( pronaos ). Potem świątynia została rozszerzona o
opistodomos (świątynia z antami) wznoszona na trójstopniowej podstawie ( krepidoma ). Od VII w. p.n.e.
otoczona była kolumnadą( perystaza ), która dźwigała belkowanie. Na nim spoczywał dwuspadowy dach.
Trójkątną przestrzeń między dachem a belkowaniem wypełniał tympanon , zwykle z rzeźbami
figuralnymi. Architraw (część belkowania) podzielony był na metopy (z płaskorzeźbami) i tryglify .
W stylu jońskim zamiast metop i tryglifów był rzeźbiony fryz. Detale były polichromowane. Różne rodzaje
świątyni w zależności od układu perystazy (kolumnady): prostylos, amfiprostylos, peripteros, dipteros,
pseudodipteros, monopteros.
1. In antis (typ świątynie w Amtach)
2. In antis (podwójne)
3. prostylom
4. amfiprostylos
5. Periptelos
6. Dipteros
7. dipteros
8 Pseudodipteros
9. pseudodipteros
10 -11 . monopteros/ tolos
1031267141.010.png 1031267141.011.png 1031267141.012.png
Malarstwo starożytnej Grecji
O malarstwie antycznej Grecji wiemy dziś bardzo niewiele, ponieważ
zachowały się tylko nieliczne prace naścienne w Pompejach oraz malowidła
na wazach. Również fasady oraz wnętrza świątyń pokryte były kolorową
polichromią. O technikach malarskich, a także o samych malarzach ich
preferencjach możemy się przekonać jedynie dzięki dokumentom
historycznym i przekazom literackim z tamtego okresu. Starożytni malarze,
zdobiący wnętrza świątyń posługiwali się metoda al fresco, natomiast ikony
wykonywano za pomocą techniki temperowej. W szczytowym okresie
rozwoju starożytnego malarstwa greckiego rozwinięto technikę
enkaustyczną, polegającą na rysowaniu suchymi patyczkami na woskowej
powierzchni, odpowiedniego następnie preparowaniu cieplnym uzyskanego
dzieła tak, by osiągnęło odpowiedni koloryt. W dalszym rozwoju sztuki
malarskiej zaczęto tworzyć mozaiki, wykonywano je także na wewnętrznych
ścianach prywatnych domów.
Antyczne malarstwo greckie nie znało (jak możemy przypuszczać)
perspektywy ani modelunku światłocieniowego, było więc zupełnie płaskie,
dwuwymiarowe.
Malarstwo starożytne pozostaje wielką tajemnicą historii sztuki, niewiele o
nim wiadomo, nie sposób ustalić jego przebiegu, nie wiadomo, w jakim
tempie się rozwijało i przez jakie przechodziło stadia. Niewątpliwie jednak
osiągnęło ono wysoki poziom artystyczny, świadczą o tym wazy zachowane
tamtego okresu i wieków nieco późniejszych, posiadające bogata dekorację.
Greckie malarstwo wazowe
Styl protogeometryczny (Xw. p.n.e.)
Pierwsze naczynia ceramiczne cechowały się wielkim bogactwem motywów
ornamentalnych z elementami wzorowanymi na żywej przyrodzie.
Początkowo zdobnictwo było polichromowane (wielobarwne) starające się
realnie przedstawić motywy przyrodnicze. W kolejnych okresach daje się
zaobserwować dążenie do coraz większej stylizacji i dekoracyjności, lecz bez
użycia tak dużej palety barw. Naczynia te podzielone były poziomymi liniami
na pasy o bogatym zdobnictwie. Choć przyroda była głównym motywem
dekoracyjnym, to występowały także motywy linearne (np. spirale). Starano
się wypełnić ornamentami całą powierzchnię naczynia. Najbardziej
reprezentatywnymi okazami tego stylu są amfory i wysokie na 2 metry
beczki, służące do przechowywania wina i oliwy.
Styl geometryczny (IX-VIIIw. p.n.e.)
Styl geometryczny stanowił rozwinięcie stylu protogeometrycznego. Naczynia
zdobione były pasowo układanymi (poziomo) zgeometryzowanymi postaciami ludzi i
zwierząt oraz elementami czysto geometrycznymi (trójkąty, meandry, gwiazdy,
zygzaki itp.). Linie ornamentu łamały się przeważnie pod ostrym kątem. Pojawiły się
pierwsze sceny z życia ludzi: podróże morskie, bitwy, sceny pogrzebów, walk n
pięści, zawodów tanecznych itp. Postacie były jednak tak dalece zgeometryzowane, że
często bardziej przypominały znaki niż żywe istoty. Najciekawszymi okazam
geometrycznego są wazy dipylońskie (znalezione w nekropoli ateńskiej za bramą
Dipylon). Są to głównie wielkie amfory i kratery (do 2 metrów wysokości), bez dna,
umieszczane na grobach jako pomniki. Centralną część naczyń zajmowały figuralne
sceny z uroczystości pogrzebowych.
a
i stylu
1031267141.013.png 1031267141.014.png 1031267141.015.png 1031267141.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin