dekorowanie wnętrz. seriaporad.pl full.pdf

(42553 KB) Pobierz
888055960.020.png
Dekorowanie wnętrz
4
rozdział 4.
Wykańczanie ścian i podłóg
84
Okładzina drewniana
84
Montaż okładziny drewnianej z listewek drewnianych
86
Montaż okładziny z płyt drewnianych
89
Wybór okładziny ściennej
90
Klejenie tapety
94
Nakładanie tapety na ścianę
95
Wybór płytek
98
Przygotowanie do układania płytek ściennych
101
Cięcie płytek ceramicznych
102
Układanie ściennych płytek ceramicznych
103
Układanie płytek ściennych innego rodzaju
106
Przygotowanie do układania miękkich płytek podłogowych
106
Układanie płytek PCV
108
Układanie miękkich płytek innego typu
110
Układanie podłogowych płytek ceramicznych
112
Układanie kamiennych płytek podłogowych
113
Układanie parkietu
115
Panele i lamele drewniane
116
Wybór wykładziny dywanowej
117
Układanie wykładziny dywanowej
119
Szacunkowe określanie ilości potrzebnej wykładziny
121
888055960.021.png 888055960.022.png
Dekorowanie wnętrz
6
rozdział 1.
planoWanie
Kluczem do sukcesu w urządzaniu domu jest wcześniejsze zaplanowanie efektu,
który chcesz osiągnąć. Kolorowe czasopisma i programy telewizyjne zajmujące się
tematyką wystroju wnętrz mogą dostarczyć Ci w tym zakresie inspiracji i ciekawych
pomysłów. Powinieneś dokładnie przemyśleć kwestię kolorów, wzorów i przestrzeni
w pomieszczeniach, które chcesz urządzić.
Wybór koloru
Umiejętności dobierania „właściwego” koloru nie można nabyć w ten sam sposób,
w jaki uczymy się malować drzwi czy kłaść tapetę. Nie ma bowiem żadnych jasnych
„zasad” dobierania „właściwego” koloru. Istnieją jednak pewne wskazówki w tym za-
kresie. W czasopismach zajmujących się wystrojem wnętrz często można się spo-
tkać z określeniami takimi jak „harmonia” czy „kontrast” w odniesieniu do kolorów.
Mówi się, że barwy mają jasne lub ciemne odcienie oraz że są w zimnej lub ciepłej
tonacji. Są to podstawowe terminy służące do określenia charakterystyki kolory-
stycznej danego miejsca.
Jeśli rozlokujemy kolory na planie koła, w podobny sposób jak ułożone są szprychy
w kole od roweru, łatwo dostrzeżemy, że poszczególne barwy ze sobą korespondu-
ją — i że dana kombinacja kolorów umożliwia stworzenie we wnętrzu konkretnego
nastroju.
barwy podstawowe (pierwszorzędowe)
Wszystkie kolory pochodzą od trzech„czystych” barw — czerwonej, niebieskiej i żół-
tej. Są to tak zwane barwy podstawowe.
barwy pochodne (drugorzędowe)
Barwa pochodna powstaje poprzez zmieszanie
dwóch barw podstawowych w równych propor-
cjach. Czerwony i niebieski daje ioletowy, z nie-
bieskiego i żółtego otrzymamy zielony, a po wy-
mieszaniu czerwonego z żółtym uzyskamy kolor
pomarańczowy. Jeśli umieścimy barwę pochodną
na planie koła pomiędzy kolorami, z których ją uzy-
skaliśmy, będzie się ona znajdowała dokładnie naprze-
Koło barw
888055960.023.png 888055960.001.png 888055960.002.png 888055960.003.png 888055960.004.png 888055960.005.png
ciwko swojej barwy dopełniającej — czyli jedynej barwy podstawowej, z której
nie powstała. Barwy dopełniające są najbardziej kontrastujące w całym spektrum
kolorów.
barwy trzeciorzędowe
Jeśli wymieszamy barwę podstawową z jedną z sąsiadujących z nią barw pochod-
nych, powstanie tak zwana barwa trzeciorzędowa.
barwy ciepłe i zimne
Kolory na kole barw ułożone są w ten sposób, że jedna połowa koła skupia barwy
ciepłe, podczas gdy w drugiej części znajdują się barwy chłodne. Jeżeli w wystroju
pomieszczenia dominują barwy ciepłe, takie jak żółcie czy czerwienie, to w zależ-
ności od intensywności kolorów pomieszczenie to może sprawiać wrażenie przy-
tulnego lub mieć działanie pobudzające. Z kolei barwy zimne, czyli różne odcienie
błękitów i zieleni, wprowadzają nastrój rozluźnienia i sprawiają, że wnętrze staje się
bardziej przestronne.
zaSToSoWanie koloróW
Jeśli chodzi o wnętrza oraz elewacje budynków, to można stosować przy ich wy-
kańczaniu czyste barwy, dla osiągnięcia zdecydowanego efektu. Jednak znacznie
częściej używa się w takich sytuacjach barw nieco łagodniejszych i stonowanych.
Łagodne kolory otrzymujemy, mieszając czyste barwy w różnych proporcjach lub
zmieniając odcień danego koloru poprzez dodanie do niego barwy neutralnej.
barwy neutralne
Najczystszymi formami barw neutralnych są czarny i biały, które
nie posiadają żadnego barwnika. Mieszając te dwa kolory, uzy-
skamy szeroki wachlarz odcieni szarości, które również należą
do barw neutralnych. Architekci wnętrz bardzo często ko-
rzystają z tych barw przy urządzaniu różnego rodzaju po-
mieszczeń, ponieważ nie kłócą się one z innymi kolorami,
oferując jednocześnie bogaty wybór odcieni, od jaskra-
wych po te bardziej stonowane. Często szary zabarwia
się odrobiną jakiegoś barwnika, aby nadać mu ciepły lub
zimny charakter, który będzie harmonizował z otocze-
niem. Szarość można z powodzeniem zestawiać z całą
gamą barw, stosując przy wyborze zarówno zasadę kon-
trastu, jak i harmonii.
Barwy neutralne
888055960.006.png 888055960.007.png 888055960.008.png 888055960.009.png 888055960.010.png 888055960.011.png 888055960.012.png
Dekorowanie wnętrz
8
Jasne odcienie
Rozjaśniając czyste kolory za pomocą barwy białej, otrzymamy
kolory pastelowe. Są to barwy bardzo bezpieczne w użyciu, po-
nieważ bez względu na to, w jakim zestawieniu występują, za-
wsze pozostają ze sobą w harmonii. Jednocześnie pozwalają na
uzyskanie rozmaitych efektów. Na przykład umieszczając w bez-
pośrednim sąsiedztwie bardzo jasne pastele z ciemnymi odcie-
niami, można osiągnąć efekt dramatyczny.
ciemne odcienie
Ciemne odcienie danego koloru uzyskamy, dodając do nie-
go barwy czarnej. W ten sposób otrzymamy kolory głębokie
i pełne dramatyzmu, które pomagają stworzyć odważne
i eleganckie wnętrza. To
właśnie wśród tych ko-
lorów odnajdujemy tak popularne wśród
architektów wnętrz brązy. Odcienie
brązu doskonale wpasowują się w pra-
wie każdą kompozycję kolorystyczną
i z tego powodu traktuje się je często
jako kolory neutralne.
Jasne odcienie
Ciemne odcienie
zaSToSoWanie fakTury
O wiele więcej wiemy o kolorze różnych powierzchni
niż o ich fakturze. Mimo iż uważamy ją za coś oczy-
wistego, faktura stanowi jeden z głównych elemen-
tów wystroju wnętrz.
Efekt wizualny, jaki za jej pomocą otrzymujemy, uzależ-
niony jest od siły oraz kierunku padającego na daną
powierzchnię światła. Gładka powierzchnia odbija
znacznie więcej światła niż powierzchnia szorstka.
Powierzchnie chropowate pochłaniają światło, a na-
wet tworzą cienie, jeśli wiązka światła pada pod odpo-
wiednim kątem. Co za tym idzie, ten sam kolor będzie
wyglądał inaczej na powierzchni gładkiej, a inaczej na
szorstkiej.
Nawet sama faktura, bez konkretnego koloru, może nadać danemu miejscu ciekawy
charakter. Można na przykład skontrastować zwyczajną powierzchnię otynkowaną
z gładką powierzchnią malowaną. Za pomocą faktury, tak samo jak za pomocą ko-
888055960.013.png 888055960.014.png 888055960.015.png 888055960.016.png 888055960.017.png 888055960.018.png 888055960.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin