ARCHITECTUM 12,0.pdf

(3419 KB) Pobierz
2011/12 | wydanie 12
Międzynarodowy magazyn o architekturze dachów
www.architectum.com
Mistrzowska renowacja
Budowa i remont NRW.BANK w Münster
Münster/Niemcy
Rok szkolny z budową w tle
Proekologiczna budowa nowej szkoły
St-Martin d’Hères/Francja
Elewacja pełna życia
Harmonia bez linii prostych
Baisogala/Litwa
919536305.051.png 919536305.061.png 919536305.071.png 919536305.074.png 919536305.001.png 919536305.002.png 919536305.003.png 919536305.004.png 919536305.005.png 919536305.006.png 919536305.007.png 919536305.008.png 919536305.009.png 919536305.010.png 919536305.011.png 919536305.012.png 919536305.013.png 919536305.014.png 919536305.015.png 919536305.016.png 919536305.017.png 919536305.018.png 919536305.019.png 919536305.020.png 919536305.021.png 919536305.022.png 919536305.023.png 919536305.024.png 919536305.025.png 919536305.026.png 919536305.027.png 919536305.028.png 919536305.029.png 919536305.030.png
2
Wstęp
Drodzy Czytelnicy!
Trzymają Państwo w rękach najnowszy, dwunasty już numer magazynu Architectum. Niniejsze wydanie
w sposób dobitny pokazuje, że dachówki ceramiczne to coś więcej niż tylko materiał przeznaczony do krycia
dachów. Niezwykle bogaty wybór form i kolorów umożliwia wyjątkową swobodę kształtowania projektów
architektonicznych, które nie tylko dach, ale również fasadę czy wnętrze mogą zmienić w małe dzieło sztuki.
Dachówki ceramiczne swoją trwałością, funkcjonalnością i pięknem przekonują inwestorów i projektantów
niezależnie od tego, czy znajdują zastosowanie w zabytkowych obiektach przeznaczonych do renowacji, czy
też w nowoczesnych i ambitnych, nowopowstających budynkach. Dzieje się tak ze względu na ich powszechnie
cenioną jakość i długowieczność, ale również ze względu na potencjał, jaki oferują projektantom. Mam nadzieję,
że prezentowane w naszym magazynie realizacje zainspirują Państwa do jeszcze śmielszego korzystania z tych
wspaniałych produktów.
Mirosław Jaroszewicz
Członek Zarządu
Mirosław Jaroszewicz
Członek Zarządu
16
Stopka
Wydawca
Wienerberger AG
1100 Wien
Wydawnictwo
Österreichischer Wirtschaftsverlag GmbH
1050 Wiedeń
Redaktor naczelny
Tom Cervinka
(Österreichischer Wirtschaftsverlag)
Marion Göth
(Wienerberger AG)
Współpraca
Alexa Uplegger (DE)
Tomas Sabaitis (LIT)
Jolanda Stam (NL)
Delphine Esnault (FR)
Arnaud Mounier-Duchamp (FR)
Michelle Richards (UK)
Lilly Li (CH)
Hugo Lang (CH)
Stuart Matthews (CA)
Konrad Zalewski (PL)
Zdjęcia
Carlos Fernandez Piñar (5)
Duccio Malagamba (16–17)
Inga Padgurskytė (18–19)
Didier Boy de la Tour Photograph (20–21)
Saulius Paukštys (26–27)
Stuart Matthews, Robert H. Darley (28–29)
Andrew Smith SG Photography Ltd (32–33)Arindam
Ghosh (34–35)
Graika i design
Simon Jappel
(Österreichischer Wirtschaftsverlag)
Druk
Stiepan Druck G.m.b.H
Hirtenbergerstraße 31
2544 Leobersdorf
12
08
34
06
28
Wienerberger Ceramika Budowlana Sp. z o.o.
ul. Ostrobramska 79
04-175 Warszawa
T +48 22 514 21 00
biuro@wienerberger.com
www.wienerberger.pl
30
919536305.031.png 919536305.032.png 919536305.033.png 919536305.034.png 919536305.035.png 919536305.036.png 919536305.037.png 919536305.038.png 919536305.039.png 919536305.040.png 919536305.041.png 919536305.042.png 919536305.043.png 919536305.044.png 919536305.045.png 919536305.046.png
Spis treści
Nowości
Członkowstwo w IFD, Dachówka Alegra 9
32
04
05
Od rzeźni do ośrodka kultury
Ceramiczna inspiracja
06
Europejskie produkty, chińska inspiracja
Villenpark Imperial Summer Palace, koło Pekinu
08
Mistrzowska renowacja
Budowa nowego obiektu i remont NRW.BANK, Münster
20
26
12
Rok szkolny z budową w tle
Budynek szkoły Henry Wallon, St. Martin d‘Hères
16
Tradycja i nowoczesność splecione
ceramiką
Biurowiec, Gooiland
18
Tradycja zobowiązuje
Dom jednorodzinny, Kłajpeda
20
Spotkanie świata biznesu z naturą
Kompleks biurowców Celtic Park, Lyon
22
Unikalnie i z polotem
Budynek wielofunkcyjny Zonneboom, Doetinchem
26
Elewacja pełna życia
Wydział Weterynarii, Baisogala
28
Wymarzony dom
Dom jednorodzinny, Carmel
22
30
Niczym okręt w lesie
Dom jednorodzinny w Nordheide koło Hamburga
32
Współgranie sztuki z rzemiosłem
Renowacja Swiss Cottage, North Yorkshire
34
Piękno dachów ceramicznych
Ośrodek wypoczynkowy Ocean Spray, Zatoka
Bengalska
18
919536305.047.png 919536305.048.png 919536305.049.png 919536305.050.png
 
919536305.052.png
4
Nowości
Nowość w ofercie
Alegra 9 –
nowa dachówka z Polski
Członkostwo w IFD
Nowy członek stowarzyszony
Międzynarodowej Federacji
Dekarskiej IFD
Od początku roku 2011 koncern
Wienerberger AG, wraz ze swoimi
spółkami: KORAMIC, ZZ-Wancor,
Sandtoft, Bogen i Jungmeier,
jest oicjalnym członkiem IFD
– Międzynarodowej Federacji
Dekarskiej.
„Cieszymy się z przyjęcia do
Międzynarodowej Federacji
Dekarskiej. Jako największy
europejski producent dachówek
i ekspert w branży materiałów
budowlanych, będziemy brać czynny
udział w pracach grup roboczych,
warsztatach i szkoleniach, wnosząc
nasz wkład w funkcjonowanie
IFD.“ – zadeklarował Mirosław
Jaroszewicz, Dyrektor Handlowy
i Członek Zarządu irmy Wienerberger
w Polsce. „Spodziewamy się
zarazem, że członkostwo to umożliwi jeszcze lepszą wymianę informacji
ze środowiskiem dekarzy. Dzięki doświadczeniu profesjonalistów
będziemy mogli oferować produkty i rozwiązania jeszcze bardziej
dopasowane do ich potrzeb. Warto przypomnieć, że w Polsce irma
Wienerberger już od wielu lat jest członkiem wspierającym Polskiego
Stowarzyszenia Dekarzy, które od 2003 roku działa w strukturach IFD.“
Mirosław Jaroszewicz, Członek
Zarządu irmy Wienerberger
w Polsce i Michał Olszewski,
Prezes Polskiego
Stowarzyszenia Dekarzy
(PSD) oraz Wiceprezes IFD,
przypieczętowują partnerstwo.
Firma Wienerberger poszerzyła ofertę pokryć dachowych
marki Koramic o renesansową dachówkę ceramiczną Alegra 9
wytwarzaną w zakładzie Kunice. Nowy produkt łączy w sobie
tradycyjny kształt i nowoczesną formę.
IFD jest największą na świecie organizacją reprezentującą
środowisko dekarzy. Rozwinęła się ona w latach pięćdziesiątych
jako silna wspólnota, reprezentująca interesy branży i mająca
na celu szeroką wymianę doświadczeń. Obecnie należą do niej
liczne krajowe zrzeszenia zawodowe i branżowe, przedsiębiorstwa
międzynarodowe, producenci i organizacje handlowe oraz
stowarzyszenia przemysłowe. IFD organizuje międzynarodowe
konferencje robocze i kongresy oraz bierze udział w opracowywaniu
norm technicznych. W swojej działalności IFD koncentruje się
na rozwoju i doskonaleniu technologii i badań oraz kształceniu
i dokształcaniu narybku zawodowego, m.in. w ramach
organizowanych cyklicznie Mistrzostw Świata Młodych Dekarzy.
Alegra 9 to wysokiej jakości dachówka ceramiczna o najbardziej
popularnej w Polsce stylistyce. Powstała z myślą o szybkim
i oszczędnym budowaniu, ale przede wszystkim jako produkt
o właściwie dobranym kształcie i wyważonych proporcjach. To
połączenie gwarantuje doskonały efekt końcowy, a gotowy dach
nie tylko zyskuje lekki wygląd, ale i w rzeczywistości taki jest.
Jego waga nie przekracza 40 kg/m². Dachówkę Alegra 9 cechuje
bardzo małe zapotrzebowanie – już od 9 sztuk na metr kwadratowy
powierzchni. Jest to pierwszy polski produkt przystosowany do
mocowania za pomocą systemu Sturmix, a jego głębokie zamki
z podwójnym odpływem zapewniają dużą szczelność dachu.
Dzięki temu dachówkę można stosować na połaciach o małym
kącie nachylenia, już od 15 stopni. Dach wykonany przy użyciu
tego modelu cechuje się wysoką odpornością zarówno na czynniki
atmosferyczne, jak i mechaniczne.
„Trwały, funkcjonalny, estetyczny i piękny dach postrzegamy jako
jeden z najważniejszych elementów budynku. Dlatego zawsze
dbamy o dostarczanie właściwych rozwiązań systemowych. W tym
upatrujemy naszą szczególna misję, a dzięki współpracy z naszymi
partnerami z IFD i PSD możemy wiele wnieść w rozwój nowoczesnej
branży dekarskiej – posumował Mirosław Jaroszewicz.
Alegra 9 dostępna jest w szerokiej gamie kolorystycznej: naturalnej
czerwieni, czerwonej i antracytowej angobie oraz ceglastej,
mahoniowej i czarnej angobie szlachetnej. Dzięki temu każdy klient
znajdzie kolor odpowiadający jego wymaganiom. Prosta stylistyka,
sprawdzona kolorystyka oraz uznany, ale odświeżony i nowoczesny
kształt, gwarantują szerokie zastosowanie Alegry 9. Ta dachówka
świetnie sprawdzi się zarówno w budownictwie mieszkaniowym, jak
i na obiektach użyteczności publicznej.
Firma Wienerberger to europejski numer 1 w zakresie produkcji
dachówek ceramicznych, oferująca szereg produktów
umożliwiających budowę kompletnego i trwałego systemu
dachowego najwyższej jakości.
919536305.053.png 919536305.054.png 919536305.055.png 919536305.056.png 919536305.057.png 919536305.058.png 919536305.059.png 919536305.060.png 919536305.062.png 919536305.063.png 919536305.064.png 919536305.065.png 919536305.066.png 919536305.067.png 919536305.068.png 919536305.069.png
 
5
Inspiracja
Ceramiczna inspiracja
Od rzeźni do ośrodka kultury
W 1910 roku w południowej dzielnicy Madrytu powstała miejska
rzeźnia. Zespół dwudziestu pawilonowych budynków, obejmujący
ubojnię, chłodnie i magazyny wraz z przylegającymi budynkami
administracyjnymi uchodzi za znaczący przykład architektury
przemysłowej początku XX wieku. Po ostatecznym zakończeniu
działalności rzeźni miejsce to odrodziło się jako centrum sztuki
współczesnej.
widoczna zmiana dotyczyła dachu. Obejmowała ona demontaż
i czasowe składowanie starych dachówek, które po przeprowadzeniu
remontu i zabezpieczeniu konstrukcji dachu zostały ponownie użyte
odzwierciedlając tym samym historię budynku.
We wnętrzu znalazły zastosowanie dachówki z budynków
sąsiednich, użyte do rozdzielenia poszczególnych stref użytkowych
w formie ażurowej ceramicznej struktury przepuszczającej światło.
Pozwoliło to na zachowanie orientacji wizualnej, a w konsekwencji
nawiązanie relacji historycznej. Projekt jest próbą rozumienia
architektury jako doświadczenia intelektualnego, kulturowego
i etycznego. W tym sensie – zdaniem Arturo Franco – należy
wystrzegać się błędnego pojmowania go jako deklaracji społecznej
lub politycznej. Taką postawę odzwierciedla też forma obiektu.
Mały magazyn 8B został przekształcony w centrum administracyjne,
obejmujące pomieszczenia biurowe oraz wielofunkcyjną salę imprez.
Towarzyszyły temu zmiany budowlane, w ramach których budynek
został przystosowany pod względem akustycznym i termicznym do
potrzeb aktualnego użytkowania. Za reinterpretację architektoniczną
odpowiedzialny był hiszpański architekt Arturo Franco. Najbardziej
919536305.070.png 919536305.072.png 919536305.073.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin