Zabawy
1. Jeżyk
Dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedno dziecko, które jest „Jeżykiem”. Wszystkie dzieci mówią wierszyk:
„ W naszym kole siedzi jeż , co on robi to my też.”
W tym momencie dziecko siedzące w kole wykonuje jakiś ruch (np. podskoki, pajacyk) wszyscy pozostali naśladują ten sam ruch. Po czym wszyscy uczestnicy mówią ciąg dalszy wierszyka:
„Kogo Jeż zawoła ten wejdzie do koła, czy dziewczynkę czy chłopaka, czy małego przedszkolaka”.
Dziecko będące Jeżykiem wybiera osobę, która najlepiej naśladowała jego ruchy.
2. Kamyk
Dzieci siedzą w kole; w środku koła znajduje się jedno dziecko, które jest „Kamykiem” ( siedzi skulone z głową przy ziemi, zasłania buzię rękami ). Wszystkie dzieci mówią wierszyk:
„ Leży sobie kamyk na środku podwórka, a w kamyku dziurka, a co w tej dziurce? „
W tym momencie dziecko siedzące w kole naśladuje głos znanego mu zwierzątka ( kotka, pieska itd.) , które dziecko pierwsze odgadnie, jakie zwierzątko naśladuje „ KAMYK”, wchodzi do środka koła i zamienia się w kamyka. Zabawa rozpoczyna się od początku.
3. Ludzie do ludzi
Dzieci łączą się w pary, stojąc w luźnej gromadzie. Prowadzący wymienia: witają się nasze dłonie, witają się nasze stopy, witają się nasze uszy…, a dzieci dotykają siebie wymienianymi częściami ciała. Na hasło „ludzie do ludzi” następuje zmiana partnerów w parach.
4. Kwiaty i motyle
Prowadzący rozkłada na podłodze kolorowe obręcze - są to „kwiaty”. Dzieci – motyle „fruwają” między kwiatami. Na hasło prowadzącego każdy motyl siada na najbliższym kwiatku (obręczy). Ponowne hasło – to powrót do zabawy. Prowadzący zabiera po jednej obręczy. Motylek, który nie ma swojego kwiatka odchodzi z zabawy. Zabawa się kończy w momencie, gdy zostaje jeden motyl.
5. Szewczyk ( zabawa na spostrzegawczość ).
Dzieci siedzą w kole, jedna osoba jest szewczykiem, wstaje i odwraca się tyłem do dzieci ( np. staje przy ścianie, koło drzwi). Pozostałe dzieci ściągają buty, jeden but dają na środek koła , drugi chowają pod pupę ( siedzą na nim po turecku ) . Gdy wszystkie dzieci dadzą już but na środek. Wtedy mówią: Prosimy szewczyka, żeby nam podkuł bucika? Dziecko, które stoi przy ścianie, wchodził do środka koła i rozdaje dzieciom buty. Gdy wszystkie buty zostaną rozdane, następuje zamiana szewczyka.
6. "Cichy kotek"
Jedno dziecko wychodzi z sali, dzieci siedzą w kole, prowadzący wyznacza po cichu, kto będzie "cichym kotkiem". Przywołane zza drzwi dziecko staje na środku koła , pani mówi : "Cichy kotek miauczy", kotek miauczy, a dziecko ze środka musi odgadnąć, kto jest kotkiem.
7. Dotknij czegoś
Dzieci biegają w trakcie, gdy gra muzyka na ciszę w muzyce prowadzący mówi np. dotknij czegoś, co jest: okrągłe, czerwone. Dzieci odnajdują i dotykają przedmiot o wskazanych cechach.(Podczas zabawy z dziećmi starszymi możemy podawać jednorazowo większą ilość cech).
8. Gąski
Jedno dziecko jest wilkiem, jedno mamą lub tatą gąską, pozostałe dzieci są Gąskami.
Mama gąska stoi z jednej strony Sali, dzieci gąski z drugiej strony, na środku stoi wilk.
Mama gąska woła: GĄSKI GĄSKI DO DOMU.Dziecie odpowiadają: BOIMY SIĘ.Mama gąska: CZEGO?Dzieci: WILKA ZŁEGO.Mama gąska: A CO ON ROBI?Dzieci: OSTRZY PAZURY.Mama gąska: NA KOGO?Dzieci: NA NAS.
Mama gąska: GĄSKI, GĄSKI DO DOMU.
Wtedy dzieci biegną w stronę mamy, a wilk je łapie. Bawimy się tak długo, aż wilk złapie wszystkie gąski.
Dordudes