mercedes Elektrohydrauliczny system hamulcowy zwany też SBC AKTYWACJA-DEZAKTYWACJA.odt

(28 KB) Pobierz

2. Procedura deaktywacji systemu hamulcowego

 

Przed rozpoczęciem procedury zapoznaj się dokładnie z poniższym opisem do końca zanim rozpoczniesz pracę! Niezbędna jest pomoc drugiej osoby ze względu na fakt iż kolejne kroki

procedury muszą być wykonywane w krótkim czasie po sobie oraz konieczna jest obserwacja rozmaitych symptomów i sprawna reakcja na nie. Do prawidłowego przeprowadzenia procedury

niezbędny jest standardowy klucz pojazdu - ważne dla użytkowników używających na codzień tylko karty Keyless-Go.

 

2.1 Otwórz szybę od strony miejsca kierowcy. Jeśli planujesz w trakcie prac dostęp do komory silnika, to również otwórz ją teraz. Wyjmij kluczyk ze stacyjki, jeśli samochód ma system Keyless-Go wyjmij z pojazdu kartę i oddal ją na dystans zapewniający brak komunikacji z samochodem.

 

2.2 Jeśli pojazd wyposażony jest w fabryczny alarm MB, zdeaktywuj czujniki wnętrza oraz czujnik przechyłu (dwa przyciski w lampce sufitowej) celem uniknięcia niepotrzebnego załączenia alarmu Wyłącz oświetlenie zewnętrzne pojazdu oraz wszystkie niepotrzebne odbiorniki (CB Radio czy inne urządzenia włączone do gniazd zapalniczki).

 

2.3 Podnieś samochód za pomocą podnośnika tak aby uzyskać swobodny dostęp do wszystkich kół pojazdu -musi być możliwy ich ręczny obrót. Warunek ten jest niezbędny nawet jeśli prace

ygRg?g-g?g?

mają obejmować tylko jedną oś (jedno koło) pojazdu. Z tego względu niepraktyczne jest stosowanie tej metody z użyciem jednopunktowego podnośnika np. typu "żaba".

 

2.4 Zamknij samochód za pomocą fabrycznego centralnego zamka z pilota. Odczekaj minimum pół minuty przed wykonaniem kolejnego kroku.

 

2.5 Otwórz centralny zamek pojazdu za pomoca pilota na minimum 15 sekund. Podczas tego czasu może być słyszalna praca pompy hamulcowej, nie jest to powodem do niepokoju.

 

2.6 Zamknij ponownie samochód centralnym zamkiem i odczekaj minimum 15 sekund - zalecamy jednak, aby czas ten był nie krótszy od jednej minuty. Od tego momentu pod żadnym pozorem nie wolno naciskać pedału hamulca oraz otwierać pojazdu (włączywszy w to klapę bagażnika) za pomocą pilota czy też w jakikolwiek inny sposób! Nie wolno również naciskać żadnych przycisków we wnętrzu pojazdu.

 

2.7 Wykonaj niezbędne prace mechaniczne w obrębie układu hamulcowego - wymiana klocków, tarcz czy okładzin hamulca postojowego.

 

2.8 Załóż wszystkie koła i dokręć je wstępnie. Pamiętaj o prawidłowym dokręceniu kół po opuszczeniu samochodu na ziemię - punkt 3.10 procedury.

 

3. Procedura aktywacji systemu hamulcowego

 

Jeśli przed rozpoczęciem prac układ hamulcowy był bardzo rozgrzany, a prace trwały na tyle krótko że płyn nie ostygł poniżej 80 stopni, konieczna może być dodatkowa pauza na schłodzenie płynu. W ostateczności proces chłodzenia płynu można przyspieszyć zraszając obficie (jednak nie polewając ciągłym strumieniem!) jednostkę SBC za pomocą czystej wody, tak aby nie zalewać złącza elektrycznego. Część hydrauliczna jednostki SBC jest całkowicie szczelna i odporna na działanie wilgoci.

 UWAGA. Jeśli w punkcie 2.7 nie demontowano klocków (a wykonano np. tylko wzrokową kontrolę hamulców) nie jest konieczne przeprowadzanie pełnej procedury aktywacji wraz z ponownym

dosuwaniem klocków - pomiń punkty 3.1 do 3.8.

 

3.1 Obniż pojazd na tyle abyś mógł dosięgnąć stacyjki poprzez otwarte okno, jednak na tyle wysoko aby wszystkie koła nie dotykały podłoża.

 

3.2 Otwórz centralny zamek auta za pomocą pilota

 

3.3 Nie otwierając drzwi włóż kluczyk do stacyjki i włącz zapłon (zapalone wszystkie lampki ostrzegawcze w zespole wskaźników)

 

3.4 Wyłącz zapłon, odczekaj pomiędzy 1 a 5 sekund

 

3.5 Włącz ponownie zapłon i pozostaw go w tej pozycji ale nie uruchamiaj silnika!

 

3.6 Przez co najmniej 3 sekundy obracaj równomiernie lewym tylnym kołem w kierunku jazdy a następnie zatrzymaj koło ręką. Podczas tego kroku koło musi wykonać co najmniej 1 pełny obrót. Ze względu na to że koła połączone są ze sobą za pośrednictwem mostu, wykonanie tego kroku możliwe jest tylko jeśli zarówno lewe i prawe tylne koła są w powietrzu.

 

3.7 W ciągu maksymalnie 1 minuty od obracania tylnego koła zacznij obracać lewym przednim kołem. Po wykonaniu jednego do dwóch pełnych obrotów koło powinno zostać automatycznie zahamowane.

 

3.8 Światło STOP z tyłu pojazdu mignie trzy razy. Oznacza to poprawne zakończenie procesu aktywacji oraz rozpoczęcie procedury dosuwania klocków do tarcz. Proces potrwa około minuty.

 

3.9 Opuść samochód całkowicie na ziemię

 

3.10 Dokręć koła zalecanym momentem.

 

3.11 Uruchom silnik oraz naciśnij kilkukrotnie pedał hamulca. Jeśli w zespole wskaźników pojawią się usterki związane z hamulcami proces należy powtórzyć od kroku 3.1

 

3.12 Wykonaj test drogowy weryfikujący poprawność działania układu hamulcowego. Wykonaj co najmniej 10 lekkich hamowań oraz jedno hamowanie awaryjne (z pełną siłą, aż do zadziałania ABS).

 

Jeśli powyższa procedura okaże się nieskuteczna to należy wykonać aktywację systemu za pomocą urządzenia diagnostycznego (Star Diagnose, Bosch KTS, MegaMacs lub ATE SBS/EST). Najczęstsze przyczyny problemów z reaktywacją systemu związane są z nieprzestrzeganiem odstępów czasowych w procedurze lub poważnymi usterkami układu hamulcowego.

 

Opracowanie: CMD Autoelektronika Michał Krzemiński - ul. Instalatorów 9, 02-237 Warszawa. Telefon 722 900 000.

HYPERLINK "http://www.cmdauto.pl"

HYPERLINK "http://www.cmdauto.pl"

http://www.cmdauto.pl

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin