Zadanie projektowe z przedmiotu
„Eksploatacja urządzeń energetycznych”
Temat: W oparciu o schemat procesu technologicznego elektrowni wykonać wykaz napędów potrzeb własnych z podziałem na kategorie ważności
Mateusz Bieszczad
3 ENDI 123214
Klasyfikacja układów potrzeb własnych elektrowni
Silniki indukcyjne stanowią podstawowy rodzaj napędu elektrycznego urządzeń obsługujących procesy technologiczne elektrowni. Rozróżnia się dwie grupy układów i napędów potrzeb własnych:
Ze względu na zabezpieczenie pracy elektrowni wymienione urządzenia pomocnicze można uporządkować według trzech kategorii ważności.
a) Do kategorii I o najwyższym stopniu ważności należą silniki, których unieruchomienie nawet na kilka sekund prowadzi do zatrzymania kotła i turbozespołu. Silniki te są objęte automatyką samoczynnego załączania rezerwy zasilnia (SZR).
Kategoria I
ü Młyny i wentylatory kotłowe
ü Pompy wody zasilającej i chłodzącej
ü Pompy oleju opałowego i inne
b) Do kategorii II należą silniki napędzające urządzenia potrzeb własnych, które mogą być wyłączane na bardzo krótki czas. Silniki tej kategorii powinny być także objęte zasilaniem rezerwowym.
Kategoria II
ü Młyny centralne oraz z zasobnikiem pośrednim pyłu
ü Pompy skroplin wody i pompy chłodnic oleju transformatorowego oraz inne
ü Wentylatory podgrzewaczy powietrza i podgrzewacze
ü Wentylatory podmuchu kadzi transformatorów
c) Do kategorii III należą silniki, które można wyłączyć na dłuższy czas bez obawy zakłócenia procesu technologicznego elektrowni. Silniki te nie są objęte automatyką SZR i uruchamia je obsługa.
Kategoria III
Inne pomocnicze napędy:
ü Pomp
ü Wentylatorów
ü Przenośników, itp.
Właściwości silników indukcyjnych potrzeb własnych dla energetyki
Silniki instalowane w układach potrzeb własnych elektrowni muszą spełniać wysokie wymagania techniczne. Wynika to z eksperymentalnych warunków występujących podczas samoczynnego załączania rezerwy zasilania (SZR) oraz w czasie rozruchu urządzeń. Szczególnie istotna jest wartość momentu rozruchowego, która przy projektowaniu silników musi być ściśle przestrzegana. Silniki indukcyjne o normalnym przeznaczeniu powinny wytrzymywać przez 15 sekund bez utknięcia i nagłej zmiany prędkości obrotowej (przy stopniowym wzroście momentu obciążenia) przeciążenie momentu o krotności 1,6 w stosunku do znamionowego momentu obrotowego przy znamionowym napięciu i znamionowej częstotliwości. Znacznie większe przeciążenia momentu są pożądane dla sporej części silników dla energetyki, które są wytwarzane według normy IEC 60034 – 12.
Różnorodność warunków rozruchu i pracy silników decyduje o najczęstszym zastosowaniu następujących typów maszyn:
v silniki indukcyjne dwuklatkowe,
v silniki indukcyjne jednoklatkowe niskonapięciowe,
v silniki indukcyjne głęboko żłobkowe
Schemat procesu technologicznego elektrowni parowej kondensacyjnej Pątnów – PAK
Parametry znamionowe silników potrzeb własnych bloku 200 MW na przykładzie elektrowni Pątnów – PAK
Dokładna charakterystyka zastosowanych silników:
PWZ –> SYJd 142th
S F silnik indukcyjny
Y F budowa z przewietrzeniem przelotowym
J F wirnik jednoklapkowy
d F silnik dźwignicowy do pracy przerywanej, wykonany w wersji podstawowej (na łapach)
142F wymiar zewnętrzny średnicy rdzenia stojana
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 13
PWCh -> SBJV 1616s
V F silnik o wale pionowym, kołnierzowy
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 17
WS -> SZDr 148
Z F budowa zamknięta
D F wirnik dwuklapkowy
r F silnik samohamowny, wykonany w wersji podstawowej (na łapach)
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 8
WP -> SZDr 138s
Silnik ten różni się od poprzedniego jedynie wymiarem zewnętrznym średnicy rdzenia stojana.
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 3
MW -> SZDr 138r
Silnik identyczny jak powyżej
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 2
PK -> SZDVc 174s
c F silnik o zwiększonym poślizgu
Na schemacie w zaznaczony w punkcie 11
lukaszzychzych