Projekt RUT.docx

(2144 KB) Pobierz

Katedra Elektrodynamiki i Układów Elektromaszynowych

 

 


http://podkarpackie.regiopedia.pl/sites/default/files/imagecache/width630px/photos/logo-PRz.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie projektowe z przedmiotu

Eksploatacja urządzeń energetycznych

 

 

Temat:  W oparciu o schemat procesu technologicznego elektrowni wykonać wykaz napędów potrzeb własnych z podziałem na kategorie ważności

 

 

 

 

 

 

 

Mateusz Bieszczad

3 ENDI 123214

Klasyfikacja układów potrzeb własnych elektrowni

 

Silniki indukcyjne stanowią podstawowy rodzaj napędu elektrycznego urządzeń obsługujących procesy technologiczne elektrowni. Rozróżnia się dwie grupy układów i napędów potrzeb własnych:

 

  • Układy współpracujące z kotłami i generatorami, tzw. układy potrzeb własnych bloków ( urządzenia kotłowni i maszynowni, a także instalacji odsiarczania spalin);

 

  • Układy obsługujące procesy technologiczne wspólne dla całej elektrowni, tzw. układy potrzeb własnych ogólnych.

 

Ze względu na zabezpieczenie pracy elektrowni wymienione urządzenia pomocnicze można uporządkować według trzech kategorii ważności.

a)    Do kategorii I o najwyższym stopniu ważności należą silniki, których unieruchomienie nawet na kilka sekund prowadzi do zatrzymania kotła i turbozespołu. Silniki te są objęte automatyką samoczynnego załączania rezerwy zasilnia (SZR).

 

Kategoria I

ü    Młyny i wentylatory kotłowe

ü    Pompy wody zasilającej i chłodzącej

ü    Pompy oleju opałowego i inne

 

b)   Do kategorii II należą silniki napędzające urządzenia potrzeb własnych, które mogą być wyłączane na bardzo krótki czas. Silniki tej kategorii powinny być także objęte zasilaniem rezerwowym.

 

Kategoria II

ü    Młyny centralne oraz z zasobnikiem pośrednim pyłu

ü    Pompy skroplin wody i pompy chłodnic oleju transformatorowego oraz inne

ü    Wentylatory podgrzewaczy powietrza i podgrzewacze

ü    Wentylatory podmuchu kadzi transformatorów

c)    Do kategorii III należą silniki, które można wyłączyć na dłuższy czas bez obawy zakłócenia procesu technologicznego elektrowni. Silniki te nie są objęte automatyką SZR i uruchamia je obsługa.

 

Kategoria III

      Inne pomocnicze napędy:

ü    Pomp

ü    Wentylatorów

ü    Przenośników, itp.

 

Właściwości silników indukcyjnych potrzeb własnych dla energetyki

 

Silniki instalowane w układach potrzeb własnych elektrowni muszą spełniać wysokie wymagania techniczne. Wynika to z eksperymentalnych warunków występujących podczas samoczynnego załączania rezerwy zasilania (SZR) oraz w czasie rozruchu urządzeń. Szczególnie istotna jest wartość momentu rozruchowego, która przy projektowaniu silników musi być ściśle przestrzegana. Silniki indukcyjne o normalnym przeznaczeniu  powinny wytrzymywać przez 15 sekund bez utknięcia i nagłej zmiany prędkości obrotowej (przy stopniowym wzroście momentu obciążenia) przeciążenie momentu o krotności 1,6 w stosunku do znamionowego momentu obrotowego przy znamionowym napięciu i znamionowej częstotliwości. Znacznie większe przeciążenia momentu są pożądane dla sporej części silników dla energetyki, które są wytwarzane według normy IEC 60034 – 12.

              Różnorodność warunków rozruchu i pracy silników decyduje o najczęstszym zastosowaniu następujących typów maszyn:

 

v   silniki indukcyjne dwuklatkowe,

v   silniki indukcyjne jednoklatkowe niskonapięciowe,

v   silniki indukcyjne głęboko żłobkowe

 

Schemat procesu technologicznego elektrowni parowej kondensacyjnej Pątnów – PAK

 

Parametry znamionowe silników potrzeb własnych bloku 200 MW na przykładzie elektrowni Pątnów PAK

 


C:\Users\Mateusz\Desktop\Przedmioty\Rut\skanowanie0008.jpg

Dokładna charakterystyka zastosowanych silników:

 

PWZ –> SYJd 142th

F silnik indukcyjny

Y F budowa z przewietrzeniem przelotowym

F wirnik jednoklapkowy

d F silnik dźwignicowy do pracy przerywanej, wykonany w wersji podstawowej (na łapach)

142F wymiar zewnętrzny średnicy rdzenia stojana

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 13

 

PWCh -> SBJV 1616s

                            S F silnik indukcyjny

F budowa z przewietrzeniem przelotowym

J   F wirnik jednoklapkowy

F silnik o wale pionowym, kołnierzowy

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 17

 

WS -> SZDr 148

                            S F silnik indukcyjny

                            Z F budowa zamknięta

                            D F wirnik dwuklapkowy

                            r  F silnik samohamowny, wykonany w wersji podstawowej (na łapach)

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 8

 

WP -> SZDr 138s

                            Silnik ten różni się od poprzedniego jedynie wymiarem zewnętrznym  średnicy rdzenia stojana.

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 3

 

MW -> SZDr 138r

                            Silnik identyczny jak powyżej

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 2

 

PK -> SZDVc 174s

S F silnik indukcyjny

                            Z F budowa zamknięta

                            D F wirnik dwuklapkowy

V F silnik o wale pionowym, kołnierzowy

F silnik o zwiększonym poślizgu

Na schemacie w zaznaczony w punkcie 11


C:\Users\Mateusz\Desktop\Przedmioty\Rut\skanowanie0010.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


C:\Users\Mateusz\Desktop\Przedmioty\Rut\skanowanie0008.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


C:\Users\Mateusz\Desktop\Przedmioty\Rut\skanowanie0009.jpg

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin