jak prowadzić seminaria i warsztaty pełna wersja.pdf

(6605 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Jak prowadziæ
seminaria i warsztaty
Autor: Robert L. Jolles
T³umaczenie: Monika Lipiec-Szafarczyk
ISBN: 83-246-0052-3
Format: A5, stron: 296
Zostañ profesjonalnym szkoleniowcem
Poznaj charaktery uczestników warsztatów
Utrzymaj zainteresowanie s³uchaj¹cych
Naucz siê zadawaæ pytania
Wiêkszoœæ kursów przeznaczonych dla osób maj¹cych prowadziæ seminaria i szkolenia
przygotowuje je do tego, czego maj¹ uczyæ, ale nie przedstawia im sposobów na to,
jak to robiæ. Efektem tego s¹ znane chyba wszystkim nu¿¹ce prelekcje i szkolenia,
których uczestnicy marz¹ o tym, aby jak najszybciej z nich wyjœæ. Takie szkolenia
na pewno zapadaj¹ w pamiêæ osobom bior¹cym w nich udzia³, ale zdecydowanie nie
w taki sposób, jakiego ¿yczyliby sobie ich organizatorzy. Prowadzenie profesjonalnego
szkolenia wymaga nie tylko znajomoœci tematu, ale równie¿ umiejêtnoœci rozmowy
z ludŸmi oraz wiedzy z dziedziny psychologii i dydaktyki.
Ksi¹¿ka „Jak prowadziæ seminaria i warsztaty” to podrêcznik dla szkoleniowców,
osób zapraszanych na seminaria w charakterze prelegentów i dla wszystkich tych,
którzy chc¹ opanowaæ umiejêtnoœæ przedstawiania szerszemu audytorium swoich idei
i koncepcji. Opisuje sprawdzone techniki zdobywania uwagi s³uchaczy, utrzymywania
ich zainteresowania i efektywnego przekazywania informacji. Przedstawia najlepsze
sposoby omawiania tematów szkolenia, zadawania pytañ jego uczestnikom
i wykorzystywania materia³ów dodatkowych, takich jak tablice oraz prezentacje.
Zasady pracy z zespo³em uczestników warsztatów
Rozpoznawanie typów ludzkich
Sztuka prowadzenia prezentacji
Wzbudzanie zainteresowania tematem seminarium
Techniki zadawania pytañ
Wykorzystywanie pomocy wizualnych
Doskonalenie w³asnych umiejêtnoœci szkoleniowca
Budowanie zespo³u szkoleniowego
Dowiedz siê, jak przeprowadziæ skuteczn¹ sesjê szkoleniow¹ w ka¿dych warunkach.
861144121.051.png 861144121.062.png 861144121.073.png 861144121.077.png 861144121.001.png 861144121.002.png 861144121.003.png 861144121.004.png 861144121.005.png 861144121.006.png 861144121.007.png 861144121.008.png 861144121.009.png 861144121.010.png 861144121.011.png 861144121.012.png 861144121.013.png 861144121.014.png 861144121.015.png 861144121.016.png 861144121.017.png 861144121.018.png 861144121.019.png 861144121.020.png 861144121.021.png 861144121.022.png 861144121.023.png 861144121.024.png 861144121.025.png 861144121.026.png 861144121.027.png 861144121.028.png 861144121.029.png 861144121.030.png 861144121.031.png 861144121.032.png 861144121.033.png 861144121.034.png 861144121.035.png 861144121.036.png 861144121.037.png 861144121.038.png 861144121.039.png 861144121.040.png 861144121.041.png 861144121.042.png 861144121.043.png 861144121.044.png 861144121.045.png 861144121.046.png 861144121.047.png 861144121.048.png 861144121.049.png 861144121.050.png 861144121.052.png 861144121.053.png 861144121.054.png 861144121.055.png 861144121.056.png 861144121.057.png 861144121.058.png 861144121.059.png 861144121.060.png 861144121.061.png 861144121.063.png 861144121.064.png 861144121.065.png 861144121.066.png 861144121.067.png 861144121.068.png 861144121.069.png 861144121.070.png 861144121.071.png 861144121.072.png
Spis treści
Wstęp ..........................................................................................................7
I Zaczynamy .......................................................................... 11
1. Praca z dorosłymi ..............................................................................13
2. Rozpoznawanie poziomów zachowania u dorosłych .............31
3. Parada charakterów — szkolenie różnych typów osób ............... 39
4. W różnym tempie — jak szkolić grupy
o zróżnicowanych potrzebach ..................................................... 67
5. Anatomia ósmej rano. Początek
— finalizowanie przygotowań na miejscu .................................. 75
II Sztuka wygłaszania wspaniałych prezentacji ...............93
6. Tajemnica sukcesu — jak sprzedać prezentację .................... 95
7. Dwadzieścia wskazówek dotyczących tego,
jak utrzymać zainteresowanie ...................................................... 117
8. Sztuka skutecznego zadawania pytań
— zaangażowanie kursantów ......................................................137
9. Stosowanie pomocy wizualnych .....................................................163
10. Technologia a szkolenia ................................................................177
861144121.074.png
 
6
Jak prowadzić seminaria i warsztaty
11. Udzielanie informacji zwrotnych i coaching .......................... 203
12. Istotne drobiazgi ............................................................................. 211
III Poprawienie procesu szkoleniowego ..........................231
13. Myśli szkoleniowca — jak zaprezentować się
z najlepszej strony .......................................................................... 233
14. Wartość dobrego szkolenia — zatrudnianie
skutecznych szkoleniowców ........................................................ 247
15. Uniknij pułapki — problem z szacunkiem
i ustalaniem związków .................................................................. 255
16. Rozwój kadry szkoleniowej ......................................................... 263
17. Ewaluacja i wsparcie ...................................................................... 269
18. Przygody szkoleń koleżeńskich .................................................. 277
Dodatki ..................................................................................285
Epilog — Co dalej? .............................................................................. 287
Skorowidz ...............................................................................................291
Praca z dorosłymi
Kiedy miałem jakieś sześć lat, bardzo chciałem zostać w dorosłym życiu ko-
szykarzem. Byłem zafascynowany tym sportem i strasznie chciałem być wy-
soki i sławny. W miarę dorastania, dojrzewały również moje ambicje. Przesze-
dłem przez różne etapy — chciałem zostać piłkarzem, kosmonautą, lekarzem,
prawnikiem, a nawet prezydentem Stanów Zjednoczonych. Jednakże w czwar-
tej klasie moje marzenia stały się bardziej realne.
Zapragnąłem zostać nauczycielem. W czwartej klasie uczyła mnie pani Tut-
tweiler, która stanowiła wzór nauczycielki. Była współczująca, miła i wraż-
liwa na potrzeby typowego dziesięciolatka, jednak czasem stosowała dość
przerażające kary. Na przykład gdy przyłapała kogoś na żuciu gumy, kazała
mu ją przyklejać do nosa. Jeśli ktoś zbyt wiele rozmawiał, musiał później
przez kilka minut mówić do siebie zamknięty w szatni. Potrafiła zniechęcić
do przesyłania liścików przez odczytywanie wiadomości przy całej klasie.
Zabawne, że mimo tych wszystkich kar, wszyscy uwielbiali panią Tuttweiler.
Lubiłem ją tak bardzo, że nabrałem ochoty na pójście w jej ślady. Niestety,
tych z nas, którzy prowadzą szkolenia firmowe, taki pozornie nieszkodliwy
wzór do naśladowania może wpędzić w kłopoty.
Po pierwsze, trzeba zdać sobie sprawę z najważniejszego — to, co działało
w przypadku pracy z dzieckiem, nie sprawdzi się z dorosłymi. Zazwyczaj,
gdy stajemy przed koniecznością przeprowadzenia szkolenia, wracamy do
naszych wspomnień ze szkolnej ławki. Nie znaczy to wcale, że nie mamy
doświadczeń ze szkoleń zawodowych, jednak na każdą godzinę takich zajęć
861144121.075.png 861144121.076.png
 
14
Zaczynamy
przypada około pięciuset godzin dawnych lekcji. Jeśli przyjmiemy plan za-
kładający pięć do siedmiu lekcji dziennie, przybliżona liczba godzin zajęć
od przedszkola do czwartego roku studiów wyniesie około 21 420. W środo-
wisku zawodowym nawet czterdzieści godzin szkoleń rocznie postrzega się
jako przesadnie dużo. Olbrzymie znaczenie lat szkolnych wynika nie tylko
z tak dużej liczby godzin, lecz również z faktu, że jako dzieci jesteśmy bar-
dziej podatni na zmiany.
Mając to na uwadze, spróbuj kazać dorosłemu, by przykleił sobie gumę do
nosa, jeśli nie akceptujesz żucia gumy na zajęciach. Spróbuj przeczytać na
głos liścik, jaki uczestnik szkolenia przesyła innemu dorosłemu podczas se-
minarium. Nie trzeba chyba mówić, że znajdziesz się w niezłych tarapatach.
Jakie doświadczenia z zajęć ma większość prowadzących? Gdzie mogą szu-
kać wzorców?
Z dorosłymi trzeba postępować dojrzale. Chciałbym przedstawić podstawowe
potrzeby dorosłych, które różnią się od dziecięcych. Trzeba jednak zauważyć,
że nie miałbym nic przeciwko, żeby moje dzieci uczono takimi metodami.
Niestety, rzeczy, które uchodzą na sucho przy uczeniu dzieci, na pewno nie
udadzą się podczas szkolenia dorosłych.
W tym rozdziale omówię różnice między szkoleniem dorosłych a pracą
z dziećmi. Wyjaśnię, na czym polegają te różnice i dlaczego są tak istotne.
Nie przedstawię jeszcze rozwiązań niektórych problemów. Przyjdzie na to
czas później, podczas omawiania efektywnego szkolenia. Wrócimy wtedy
do tematu tych różnic, tym razem z gotowymi rozwiązaniami.
Stwórz odpowiednią atmosferę
Jedna z głównych różnic w uczeniu dorosłych i dzieci wymaga zwrócenia
uwagi na otoczenie. Dzieci są naprawdę wyjątkowe, jeśli chodzi o atmosferę,
w jakiej się uczą. Większość szkół wygląda tak, jakby główny budynek sam
wydał na świat dzieci — dobudówki. W tych dziwnych budowlach często
tymczasowo odbywają się lekcje, jednak gdy porozmawia się z dziećmi o wa-
runkach panujących w małych, dusznych salach, przegrzanych latem i wy-
chłodzonych zimą, zazwyczaj grzecznie odpowiedzą, że „jest fajnie”.
Z dorosłymi nie jest tak fajnie. Dorośli, bez względu na motywację, przycho-
dzą na szkolenie z zupełnie innym nastawieniem — przeszkadza im wszyst-
ko oprócz jakości pierwszej klasy. Możesz mieć najlepszy program, najlepszych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin