22.10.12r.
Socjalizacja – jest pojmowana jako stan rzeczy, nie jest czymś bezpośrednio uchwytnym, ani normatywnym a istnieje.
W literaturze mamy różne pojęcia. Można wyciągnąć z nich wniosek, że: socjalizacja to proces, dzięki któremu jednostka wdraża się do sposobu życia grupy i szerszego społeczeństwa poprzez uczenie się reguł i idei zawartych w kulturze.
U Woźniaka każdy przechodzi proces nabywania umiejętności. Odbywa się to gównie w grupach pierwotnych.
Zdaniem Gutdena i Harelmana socjologię należy ujmować jako proces powstawania i ujmowania rozwoju osobowości w zależności społecznej przekazywanym środowisku socjalnym i materialnym. Chodzi o to by człowiek stał się podmiotem zdolnym do społecznego działania.
Czynniki mające wpływ na rozwój jednostki to ogół warunków środowiskowych. Każde ze środowisk, w którym się przeżywa oddziałowuje na nas w większym lub mniejszym stopniu. Wpływ środowiska rozpatrywany może być pod specyficznym kątem. Chodzi o całokształt społecznie przekazywanego środowiska i jego znaczenia dla rozwoju osobowości i wartości. Najprostszym organizmem przyswajania środowiska jest proces uczenia się – osobowość człowieka odznacza się pewną stałością i możliwe jest przewidywanie jego zachowań na podstawie jego doświadczeń z przeszłości.
Proces odbywa się na kilku poziomach.
Rodzaje socjalizacji:
Funkcje socjalizacji:
Klęska socjalizacji jest gdy ludzie nie chcą postępować według reguł, ale co gorsza przestają bać się społecznych sankcji.
Koncepcje socjalizacji:
W grupie ID mamy instynkty życiowe, seksualne, śmierci. Suma biologiczna wyznaczonych genetycznie popędów, które mają, które mają zredukować napięcia, w których żyjemy.
EGO – część umysłu reprezentuje rozsądek i racjonalną kontrolę dostarczając równowagi pomiędzy tym czego żąda natura, a czego żąda kultura.
SUPER EGO – część umysłu reprezentuje sumienie, moralność tzw lekcja społeczna.
Teoria – cały człowiek w ciągu życia znajduje się w stanie konfliktu próbując równoważyć wewnętrzne społeczności pomiędzy ID a SUPER EGO oraz zewnętrzne konflikty pomiędzy własnymi pragnieniami a wymaganiami środowiska.
Freud – osobowość człowieka rozbija się w dzieciństwie. Dziecko przechodzi procesy w stadiach (psychoseksualne – rozwój psychiczny zależy od zmieniającej się ekspresji energii seksualnej w różnych części ciała w miarę dojrzewania dziecka): oralne, edypanle – faliczne, lateralne – utajone, genitalne.
Główne założenia psychoanalityczne – ważne procesy cykliczne przebiegają nieświadome. Wczesnodziecięce procesy transformacji i popędu mają znaczenie dla dalszego rozwoju osobowości. W odniesieniu do socjalizacji należy zauważyć, że istnieje zróżnicowany model mechanizmów, którym aktywność jednostki opisuje się w kategorii zależy między ID a SUPER EGO. Niezwykle istotne dla teorii socjalizacji jest psychoanalityczne rozumienie ontogenezy jako kolejnych kryteriów dojrzewania.
Proces jednostki dokonuje się w fazach. Warunkiem pokonania kryzysu jest doświadczenie i przezwyciężenie kryzysu poprzedniego.
Froud mówił, że specyficznej rozwój każdej płci nabycie tożsamości płciowej łączy się z przyjęciem dla płci odpowiedniej roli, a rozwój płci zaczyna się od różnych reakcji na różnice płciowe. Nabycie tożsamości płciowej opisywane jest jako kryzys procesu uczenia się zachodzące przy napięciu między warunkami społecznymi a autonomicznymi.
Koncepcja socjologiczna Eisenstadt
twórca zarysu socjologizmu młodzieży, jego koncepcja podejmuje problem młodzieży, struktury wychowań i grup w społeczeństwie.
Przy konstruowaniu swojej teorii zadaje pytanie: w jakich społecznych warunkach strukturalnych występuje młodość jako odrębna faza wiekowa? Jaki jest wkład młodzieży w proces stabilizacji?
Społeczeństwo:
· partykularystyczne (prowincjonalne) – rodzina wystarcza do tego by przygotować dzieci do życia dorosłego,
Socjalizacja w wieku młodzieńczym jest udana, gdy komunikacja w wystarczający sposób przyczynia się do tego, że człowiek może odbywać określone role w życiu społecznym.
Freud akcentuje dość istotną kwestię i proces przekształcania z osoby w jednostkę dorosłą. Spotykamy antynomię czy odchylenie. Sytuacje mogą mieć miejsce u ludzi młodych, którzy mogą nabrać dystansu lub przybrać wrogie nastawienie wobec społeczeństwa.
coliberek44