wyklad 7.01.13r.doc

(24 KB) Pobierz

7.01.13r.

Temat: Środowisko społeczne jako przedmiot.

 

Środowisko społeczne- wg Heleny Radlińskiej to zespół czynników, w których bytuje jednostka i czynników przekształcających osobowość, stale lub przez dłuższy czas, który jest zespołem zjawisk kulturowych i osobowych.

 

Otoczenie jest pojęciem szerszym, środowisko to część otoczenia (wg Kamińskiego).

 

Środowisko społeczne wg socjologii – równe jest z środowiskiem wychowawczym.

Środowisko społeczne to te składniki otaczające strukturę człowieka, które działają na niego jako system bodźców powodując określone reakcje psychiczne i społeczne.

Tworzą go osoby, rzeczy, stosunki otaczające człowieka, wszystkie składniki działają na człowieka jednakowo. (relacje międzyludzkie).

Każdy indywidualnie odbiera bodźce płynące z zewnątrz tworząc własne niepowtarzalne środowisko.

Wpływ zależy od czasu tworzenia kontaktu, charakteru, od osób i grup tworzących te kontakty i od znaczenia i prestiżu sugestywności tych osób. Bardzo ważnym wpływem są tzw osoby znaczące, siły społeczne (lider, osoba z wysokim prestiżem). Nie wszystkie czynniki wpływają na człowieka. W dużej mierze zależy to od człowieka.

 

Dokonuje się prostego podziału środowiska na:

  • patologiczne,
  • dewiacyjne,
  • narkomanów,
  • zwiększonego ryzyka.

Mówimy też, że mierzy środowiska: inteligenckie, szkolne, zawodowe, akademickie.

Są to podziały bardzo umowne.

Są też środowiska:

  • naturalne,
  • przyrodnicze,
  • geograficzne,
  • społeczne (przyrost, interakcje),
  • kulturowe (wytwory kultury materialnej i niematerialnej, etyka, sztuka, literatura).

 

Środowiska dzielimy na (podział umowny):

  • miejskie,
  • wiejskie.

 

?Ruraryzacja   luralyzacja ? - 4 kryteria rozróżniające to:



  • demograficzne,
  • przestrzenno - architektoniczne,
  • ekonomiczne,                                                                    środowiska dzielimy na gminę,                                                                                                                                                                           powiat, województwo.
  • Socjologiczne.

 

Wg różnic teoretycznych są to środowiska okoliczne, miejscowe, lokalne i środowiska domowe.

 

J. Peter zastosował podział środowiska ze względu na odległość ?

  • Środowisko globalne,
  • regionalne,
  • lokalne (miejscowe),
  • domowe (dom, sąsiedzi).

Kryterium cech osób tworzących je:

  • inteligenckie,
  • chłopskie,
  • robotnicze.

Podział na kobiety i mężczyzn (żeńskie, męskie).

 

H. Radlińska zaproponowała podział na 3 grupy:

  • pośredni i niepośrednie,
  • obiektywne (instytucje),
  • materialne i niematerialne,
  • niewidzialne (zwyczaje, wierzenia).

 

Florian Znaniecki mówił, że środowiska społeczne tworzą ogół grup i jednostek, z którym w ciągu życia styka on się prywatnie lub publicznie, pośrednio lub bezpośrednio, trwale lub przelotnie, rzeczowo lub osobiście.

 

W dominacji nauk przyrodniczych wyjaśniono wiele czynników warunkujących wzajemne relacje jednostki i środowiska.

 

Najważniejsze to antropologizm naukowy zakładał, że każda grupa etniczna tworzy inne środowisko społeczne, a szeroko pojęte życie społeczne jest tylko funkcją cech biopsychicznych, antropologicznych poszczególnych grup.

 

Inna teoria mówiła o organistycznej teorii rozwoju.

Porównywano środowisko do organizmu człowieka.

 

Teoria geograficzna – szukano wyznaczników rozwoju, poprzez środowisko geograficzne.

 

Determinizm – człowiek kształtowany przez siły przyrody, podlega ewolucji społecznej podobnie jak żywy organizm zmienia w toku rozwoju swe funkcje i strukturę. Człowiek tak postrzega jak jest postrzegany.

 

Idealizm pedagogiczny (personalizm) – człowiek o wysokim poziomie odpowiedzialności społecznej, czuły, empatyczny, wrażliwy.

 

Dialektywny związek (Helena Radlińska) – obustronna mobilizacja do rozwoju:

3 kierunki działań:

·         adaptacja społeczna,

·         profilaktyka,

·         kompensacja.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin