Socjologia 5.03.12.docx

(17 KB) Pobierz

Socjologia 5.03.2012

1.       Działanie społeczne – działanie które bierze pod uwagę reakcje portnera i jest w zaleznosci od nich modyfikowanie

2.       Interakcja- dynamiczna sekwencja zorientowanych na siebie działań społecznych

3.       Model dramaturgiczny- analizuje zycie społeczne, jakby było przedstawieniem scenicznym, a ludzie aktorami

Scena-sytuacje i miejsca w których ludzie odgrywają formalne role, starają się zachować twarz

Kulisy-sytuacje i miejsce , w których ludzie mogą odprezyc się, dac upust uczuciom, gdzie pozwalają sobie na zachowania niedopuszczalne na scenie

4.manipulowanie wrażeniami- ludzie sa wrażliwi na to co o nich mysla inni.

Manipulują wrażeniami innych by wywołać w nich pozadanie reakcyjne. Wykozystuja w tym celu ubior, słownictwo, gesty, mimike.  Tylko czesc takich zabiegow dokonuje się swiadomie.

5.uprzejma nieuwaga- norma nakazujaca  nieznajomym osobom w sytuacjach publicznych np.w windzie czy na ulicy, aby napotykając swój wzrok przenieść go w inna strone

6.etnomrtodologia- (Harold Garfinkel)- gałąź socjalizacji badajaca reguly rzadzace rozmowami. W szczególności bada etnometody- powrzechnie stosowane sposoby odczytywania sensu wypowiedzi innych. Ludzie wciąż posluguja się etnometodami jednak nie uswiadamiaja ich sobie.

7.sfery przestrzeni prywatnej (Edward Hall)

·         Dystans intymny (0,5 m kochankowie, rodzice, dzieci)

·         Dystans  prywatny ( 0,5-1m przyjaciel, dobrzy znajomi)

·         Dystans publiczny (4m osoby wystepujace przez publicznością)

8.Streetaise (Anderson)

·         Umiejetnosc bezpiecznego poruszania się w miejscach publicznych. Polega na rozpoznawaniu oraz unikaniu potencjalnego zagrozenia z strony innych ludzi

·         Na jakiej podstawie ocenic na pierwszy rzut oka, czy ktoś nam zagraza:

o        Kolor skory

o        Płec

o        Wiek

o        Towarzystwo

o        Stroj, bizuteria

o        Rzeczy które te osoby maja ze sobą

o        Sposób poruszania się

9.kominikacja werbalna+ niewerbalna. Potrzeba bliskości (Bodem,Maloth)

·         Ludzie cenia sobie bardziej spodkania twarza w twarz niż komunikacje za pośrednictwem np. telefonu

10. bariery utrudniające słuchanie

·         Filtrowanie- słuchamy wybiorcze, filtrujemy informacje

·         Porównywanie- oceniamy czy porównujemy siebie z rozmowca

·         Skojarzenia- tresc wypowiedzi rozmowcy wywołuje skojarzenia, w których się zagłębiamy

·         Przygotowanie odpowiedzi- myslimy, co za odpowiedzieć chodz staramy się wygladac na zainteresowaną

·         Domyślanie się-usiłujemy zgadnąć, co rozmowca ma „naprawdę” na myśli

·         Osądzanie- w trakcie rozmowy osadzamy i reagujemy schematycznie

·         Utożsamianie się- cokolwiek mowi rozmowca odnosimy dowłasnego zycia i osadzamy w kontekście własnych doświadczen

·         Udzielanie rad- słuchamy tylko początku  dając rady dla rozmowcy, wzielanie do cudzych problemów

·         Sprzeciwianie się:

o        Gaszenie : wygłaszamy sarkastyczne uwagi, które zachecaja rozmowce do kontynuowania rozmowy

o        Dystansowanie- słyszymy komplementy i wyliczamy wszystko co może obnizyc jego wartość

o        Przekonania o swojej racji- podnosimy głos, akcentujemy by obronić własne stanowisko przejawia się w tym niezdolność do przyjmowania krytyki i brak zgody na inny pkt. Widzenia

o        Zmiana toru-obracamy wypowiedz rozmowcy w zart lub zmieniamy temat

o        Zjednywanie- słuchamy na tyle by nie zgubic watku, ale tak naprazde w ogole się nie angażujemy

11. aktywne słuchanie

·         Parafrazowanie  (definiowanie) swoimi słowami tego, co druga  osoba do nas mowi

o        Ułatwia aktywne słuchanie , zapamiętywanie treści rozmowy. Unikanie nieporozumień

o        Parafraza ma okreslona konstrukcje. Zaczyna się: czy chesz przez to powiedzieć , innymi slowy a później mówimy co 2 osoba mowi

·         Precyzowanie- przez zadawanie pytan odnosie się do wypowiedzi nie jasnej. Dla rozmowcy to sygnał zainteresowania rozmowa

·         Informacja zwrotna- dzielenie się odczuciami i doświadczeniami jakie wywołała (w nas wypowiedz rozmowcy. Powinna być natychmiastowa, szczera, wspieracaja, bez oceniania)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin