Przewodnik metodyczny - Czerwiec.pdf

(648 KB) Pobierz
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Czerwiec
Tematy tygodniowe:
Tydzień 37. Order Uśmiechu
Tydzień 38. Mały badacz
Tydzień 39. Lato na łące
Tydzień 40. Czas na przygodę
Ćwiczenia poranne:
Zestawy I, VIII, IX, X
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy IV, VIII, X, XII
/
Zabawy ruchowe:
Zabawa bieżna „Ryby w sieci"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody"
Zabawa skoczna „Przeprawa przez rzekę po kamieniach"
Zabawa na czworakach „Pieski na spacer, pieski do budy"
Zabawa rzutna „Rzucam - złap"
Zabawa z dźwiganiem „Udźwignij ciężar"
TEMAT TYGODNIA: Order Uśmiechu
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III 1
11
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi
i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
12
• zabawa „Mały masażyk"
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
• podejmuje działania na rzecz innych
XIV 6
• odszukiwanie na ilustracji przedmio­
tów, których nazwa rozpoczyna się na
głoskę „m"
Percepcja słuchowa
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- umie wyszukać przedmiot, którego nazwa rozpo­
czyna się lub kończy podaną głoską
12,4
XIV 5, 2, 6,
3
III 1
VII 2
115
• opowiadanie E. Sobczuk Parking Ku­
busia „Mój przyjaciel"
• powitanie zabawą „Witam wszystkie
dzieci, które..."
• słuchanie opowiadania E. Sobczuk
Parking Kubusia
• omówienie treści utworu
• powtórzenie opowiadania z podzia­
łem na role i zachowaniem kolejności
wydarzeń
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
• rozumie wartości: dobro, piękno, prawda, przyjaźń,
odwaga, tolerancja
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
(np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy do­
wiedziało się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
997442481.043.png 997442481.044.png 997442481.045.png 997442481.046.png 997442481.001.png 997442481.002.png 997442481.003.png 997442481.004.png 997442481.005.png 997442481.006.png
 
136
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ - CZERWIEC
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• zabawa ruchowa „Zgadnij, co robi
twój przyjaciel"
• opowiadanie treści obrazka
• rozmowa „Dobry Przyjaciel"
• wykonanie ćwiczeń z KG 37
• podziękowanie dzieciom za wspólną
zabawę; odłożenie kart na wyznaczo­
ne miejsce
Porozumiewanie się
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat,
np. ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
- zachowuje w wypowiedziach kolejność zdarzeń
i zależności przyczynowo-skutkowe
Zabawy teatralne
• rozwiązuje i przedstawia zagadki pantomimiczne
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed­
miotów i postaci
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
• rozpoznaje sytuacje, które mogą wywoływać emocje
(radość, smutek, strach, złość)
• umie odczytać emocje drugiego człowieka, odwołu­
jąc się do własnych doświadczeń
• wie, że podobne sytuacje mogą wywołać inne uczu­
cia u różnych osób, np. gdy kolega zabierze zabawkę
jedno dziecko krzyczy, a drugie jest smutne
Percepcja słuchowa
• rozwiązuje zagadki sylabowe, np. wymyśla wyrazy
rozpoczynające się wskazaną sylabą, wskazuje przed­
miot, którego nazwa zawiera określoną liczbę sylab
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• mieści się między dwoma liniami, np. rysując drogę
w labiryncie
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­
rach plastycznych, książkach
1X2
14,2
III 4
115
• rysowanie pastelami „Portret dla przy­
jaciela"
• prezentacja portretu przygotowanego
przez N.
• rysowanie portretu przyjaciela
• odłożenie prac na wyznaczone miejsce
• porządkowanie miejsc pracy
• podziękowanie dzieciom za udział w za­
jęciach
Uwrażliwianie na sztukę
• rozpoznaje i nazywa podstawowe rodzaje malarstwa
ze względu na temat, np. martwa natura, portret, pejzaż
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie wartości: dobro, piękno, prawda, przyjaźń,
odwaga, tolerancja
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Porozumiewanie się
• wyraża swoje potrzeby i decyzje w sposób jasny i zro­
zumiały
• umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach
związanych z przeżyciami
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne przedstawiające ludzi
i świat przyrody
• próbuje zachować proporcje, rysując postać człowiek
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami:
- rysuje kredkami świecowymi i ołówkowymi, kre­
dą, węglem, patykiem, świecą
• robi upominki dla członków swojej rodziny i kolegów
wg własnego pomysłu
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­
rach plastycznych, książkach
997442481.007.png 997442481.008.png 997442481.009.png 997442481.010.png 997442481.011.png 997442481.012.png 997442481.013.png
 
137
Order Uśmiechu
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIV 3
• kalkowanie konturów kwiatów
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• odrysowuje kształty przez kalkę techniczną
XIV 3
• nawlekanie koralików na sznurek
w ustalonej kolejności
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• wykonuje czynności manipulacyjne
1 - umie nawlekać na sznurek, np. korale, guziki (prze­
widywanie osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
XIV 3
• tworzenie kompozycji z wydzieranek
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• tworzy kompozycję z elementów wydzieranych z pa­
pieru
12
VIII 1
IV 2
XIII 1, 3
XIV 2, 3
• pojęcia matematyczne „Sprzątamy, ukła­
damy. .."
• zabawa powitalna na melodię Wlazł
kotek...
• segregowanie zabawek - tworzenie pod­
zbiorów
• tworzenie zbiorów równolicznych z wy­
korzystaniem liczmanów
• porównywanie liczebności zbiorów
• grupowanie przedmiotów wg cech
określonych symbolem
• zabawa ruchowa przy muzyce „Tań­
czące kółeczka"
• tworzenie zbiorów jakościowych (kolor,
gatunek)
• przeliczanie elementów zbiorów
• wykonanie ćwiczeń z KM 37
• zakończenie - sprawdzenie poprawno­
ści wykonania zadania
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Śpiewanie
• przedstawia ruchem treść piosenki (przewidywanie
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
Porównywanie i grupowanie obiektów
• rozpoznaje i nazywa poznane przedmioty oraz po­
trafi wyjaśnić, do czego służą
• grupuje obiekty wg ich przeznaczenia (np. do sprzą­
tania, do zabawy, do ubrania)
• tworzy zbiory na podstawie pojęć ogólnych (np. po­
jazdy, owoce, zwierzęta, rośliny)
• segreguje przedmioty wg kilku cech jakościowych
(kształtu, koloru, wielkości)
- wyodrębnia przedmioty na podstawie cech przed­
stawionych w formie symboli, np. spośród różnych
klocków wybiera małe czerwone sześciany
• dokonuje podziału zbiorów na podzbiory wg róż­
nych cech elementów, np. ze zbioru korali wybiera
czerwone i zielone, ze zbioru wazonów wybiera wą­
skie i pękate
Liczenie
• umie liczyć minimum w zakresie 10, posługując się
poprawnie liczebnikami głównymi
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
• porównuje liczebność zbiorów, licząc i działając na
konkretach
- stosuje poprawnie określenia: więcej o, mniej o, tyle
samo
- wie, że na równoliczność zbiorów nie ma wpływu
wielkość i kształt liczonych elementów
Percepcja wzrokowa
• spostrzega takie same symbole i znaki graficzne
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-
-ruchowa
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
XIV 2
• odtwarzanie wzoru ułożonego z kloc­
ków
Percepcja wzrokowa
• układa budowle z klocków wg podanego wzoru
Xl
• zabawa masami plastycznymi, lepienie
określonych kształtów i ich nazywanie
Zabawy konstrukcyjne
• umie ulepić dowolne kształty z plasteliny, modeliny,
masy papierowej, gliny
- lepi formy z jednego kawałka masy plastycznej
997442481.014.png 997442481.015.png 997442481.016.png 997442481.017.png 997442481.018.png 997442481.019.png 997442481.020.png 997442481.021.png 997442481.022.png 997442481.023.png 997442481.024.png
 
138
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ - CZERWIEC
Podstawa
programowa
/
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Sposoby realizacji
115
XIII 1
• porządkowanie i przeliczanie zabawek
w sali przedszkolnej
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• dba o wygląd sali przedszkolnej
- odkłada zabawki na wyznaczone miejsce
Liczenie
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- liczy, niezależnie od układu, wszystkie zgrupowane
przedmioty
12
IV 3
III 1
1X2
• historyjka obrazkowa „Nasze emocje"
• ilustrowanie ruchem rymowanki po­
witalnej
• omówienie treści historyjki obrazko­
wej „Na podwórku"
• rozpoznawanie emocji na twarzach
osób na ilustracjach
• układanie zakończenia do rozpoczę­
tych zdań
• zabawa ruchowa przy muzyce „Czuję
to, co ty"
• układanie opowiadania do historyjki,
ustalenie jej tytułu
• wykonanie symbolicznej buzi
• omówienie prac
• przypomnienie zasad właściwego za­
chowania
• ilustrowanie ruchem rymowanki poże­
gnalnej
Kontakty i postawy społeczne
• porozumiewa się za pomocą mowy ciała: gestów, ru­
chów ciała i mimiki
• postępuje zgodnie z umowami przyjętymi w grupie
przedszkolnej
Przewidywanie efektów działań i łączenie przyczyny
ze skutkiem
• porządkuje i opowiada historyjki obrazkowe, uwzględ­
niając zauważone związki przyczynowo-skutkowe
- proponuje tytuł pasujący do całej historyjki
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
• rozpoznaje sytuacje, które mogą wywoływać emocje
(radość, smutek, strach, złość)
• umie odczytać emocje drugiego człowieka, odwołu­
jąc się do własnych doświadczeń
• rozumie i wczuwa się w uczucia innych
• umie wyrażać emocje w sposób akceptowany spo­
łecznie
- umie przedstawić emocje za pomocą mowy ciała,
słów, a także symboli
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• formułuje dłuższe, wielozdaniowe wypowiedzi
- buduje zdania rozwinięte, np. Lubię bawić się z moim
kolegą, bo..., Wczoraj nie byłem w przedszkolu, dlate­
go że...
Twórczość plastyczna
• umie korzystać z figur geometrycznych, szablonów,
materiału przyrodniczego i innych elementów pod­
czas tworzenia kompozycji
• wypowiada się na temat prac wykonanych przez siebie
i kolegów
VIII 1, 2
12
XIII 1
• zajęcia umuzykalniające „Zapraszamy
do tańca - zapoznanie z polskimi tań­
cami narodowymi"
• powitanie piosenką powitalną
• zabawa „Liczysz ty, liczę ja, bo się na
liczeniu znam"
• zapoznanie z piosenką Krakowiak, po­
lonez, kujawiak
• rozmowa na temat piosenki
• nauka refrenów piosenki i wykonanie
ich wraz z nagraniem
• zabawa „Przyjacielski uśmiech"
• pożegnanie piosenką pożegnalną
Śpiewanie
• śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie,
wyraźnie odtwarzając tekst
Poczucie rytmu
• zmienia ruch w zależności od słyszanego metrum
występującego w akompaniamencie muzycznym
Wrażliwość muzyczna
• wysłuchuje dynamikę natężenia dźwięku i ją określa -
głośno, średnio, cicho
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Liczenie
• umie liczyć minimum w zakresie 10, posługując się
poprawnie liczebnikami głównymi
Taniec
• potrafi zatańczyć wybrane tańce ludowe (np. krako­
wiaka, kujawiaka)
r
997442481.025.png 997442481.026.png 997442481.027.png 997442481.028.png 997442481.029.png 997442481.030.png 997442481.031.png 997442481.032.png
 
139
Order Uśmiechu
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIV 3
• odszukanie i poprowadzenie po śla­
dzie drogi pszczółki do ula
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• mieści się między dwoma liniami, np. rysując drogę
w labiryncie
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
XIII
• układanie z klocków wyklaskanego
lub wyśpiewanego rytmu
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• umie odwzorować zauważoną regularność w innej
formie
- potrafi ułożyć z klocków usłyszany rytm
XIV 1
• układanie drobnych przedmiotów na
kartce papieru wg poleceń N.
Orientacja na kartce papieru
• rozumie określenia oznaczające miejsce na kartce
papieru
- potrafi wskazać środek kartki, górny lewy i prawy
róg, dolny lewy i prawy róg
12,3
XIV 5, 2, 3
XV
115
• omówienie wiersza D. Gellnerowej
„Dzieci"
• powitanie przez N.
• wysłuchanie wiersza D. Gellnerowej
Dzieci
• omówienie treści utworu
• zabawa „Lubię to"
• odgadywanie treści ilustracji na pod­
stawie odsłanianych fragmentów
• zabawa ruchowa „Lody na patyku"
• wypowiadanie imion dzieci w różnych
językach
• wykonanie polecenia z K s. 20
• wykonanie ćwiczeń z KP2 60
• zakończenie - odłożenie kart pracy na
wyznaczone miejsce; podziękowanie
dzieciom za udział w zajęciach
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia­
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
(np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy do­
wiedziało się czegoś nowego)
Rozpoznawanie i wyrażanie emocji
• rozpoznaje sytuacje, które mogą wywoływać emocje
(radość, smutek, strach, złość)
• umie odczytać emocje drugiego człowieka, odwołu­
jąc się do własnych doświadczeń
• rozumie i wczuwa się w uczucia innych
Percepcja wzrokowa
• opowiada, co może przedstawiać ilustracja na pod­
stawie oglądanych fragmentów
• spostrzega takie same symbole i znaki graficzne
Europa
• umie przywitać się i przedstawić w wybranym języku
obcym (przewidywane osiągnięcie dla dzieci zdolnych)
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• rysuje wzory graficzne i kontury przedmiotów
- potrafi precyzyjnie narysować po linii i wykropko-
wanym śladzie
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• zachowuje porządek w swoich zabawkach, przybo­
rach plastycznych, książkach
I
1X2
115
• malowanie farbami z elementami wy­
cinania „Dzieci świata"
• określanie wyglądu dzieci z innych kra­
jów
• wykonanie postaci dzieci
• prezentowanie wykonanych prac
• porządkowanie miejsc pracy
• podziękowanie dzieciom za udział w za­
jęciach
Świadomość własnej osoby
• umie opisać swój wygląd i wskazać różnice w wyglą­
dzie kolegów
• ma orientację w schemacie ciała
Twórczość plastyczna
• wykonuje prace plastyczne różnymi technikami: -
- maluje farbami klejowymi, akwarelowymi, plaka­
towymi, także mieszanymi z trocinami, kaszą lub
piaskiem
- wycina z papieru wycinanki i tworzy z nich formy
płaskie oraz przestrzenne
997442481.033.png 997442481.034.png 997442481.035.png 997442481.036.png 997442481.037.png 997442481.038.png 997442481.039.png 997442481.040.png 997442481.041.png 997442481.042.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin