1. Definicja wału i osi, wytrzymałość wałów
Wałem lub osią nazywamy element maszyny, na którym osadzone są inne elementy wykonujące ruch obrotowy. Zadaniem wału i osi jest urzeczywistnienie geometrycznej osi obrotu tych elementów.
Wał służy przede wszystkim do przenoszenia momentu obrotowego i jest narażony na zginanie(w szczególnych przypadkach ściskanie lub rozciąganie). Oś nie przenosi momentu obrotowego i obciążona jest głownie momentem zginającym.
Wytrzymałość wałów
Mg≥2Ms ∂z=∂g2+(a×τs)2≤kg
Mg<2Ms ∂z(1a+∂g)2+τs2
∂g=MgWx Wskaźnik przekroju ze względu na zginanie
τs=MsWo Biegunowy wskaźnik przekroju
Dla wału o przekroju kołowym
Wx=πd332~0,1d3 Wo=πd316≈0,2d3
Wb=2Wx
∂z=(MgWx)2+(a×Ms2)2=1WxMg2+(a×Ms2)2 Mz=Mg2+(a×Ms2)2
τz=MzWx≤kg=>Mz0,1d3≤kg =>10Mxd3≤kg
2. Materiały stosowane na wały
- stale konstrukcyjne zwykłej jakości (st3,st4,st5)-wały niskoobciążeniowe – materiały uniemożliwiają
obróbkę cieplną, o miękkiej powierzchni
- stale konstrukcyjne węglowe wyższej jakości(25,35,45) w stanie dostawy
-45 – hartowanie + wyżarzanie (martenzyt)
- 25,35 – stan normalizowany
- stale stopowe konstrukcyjne do ulepszania cieplnego( stale chromowo-niklowe, np.45HN,30HGS,40H)
- stale konstrukcyjne stopowe do nawęglania i azotowania (18H,15H2N2)
- materiały konstrukcyjne na wały odlewane(staliwa, żeliwa)np.. żeliwa sferoidalne Zs045, ZsP50
Kształtowanie wałów
1. Wał powinien być najprostszy technologicznie – najtańszy
2. Powinien posiadać założoną wytrzymałość
3. Ukształtowanie wału powinno pozwolić na jednoznaczne ustalenie elementów współpracujących
4. Powinno się uwzględnić koszt wytworzenia elementów współpracujących
Krok 1. – zdefiniowanie problemu
Krok 2.- Wyznaczanie zarysu teoretycznego wału na podstawie zależności określającej srednicę minimalną wału
Krok 3. – zastąpienie zarysu teoretycznego zarysem stopniowym Dd≤1,2
Krok 4 – naniesienie na model geometryczny wału dalszych koniecznych nieciągłości geometrycznych (nanoszone ukształtowania geometryczne takie jak rowki wypustowe, gwinty itp. Nie mogą przecinać linii zarysu teoretycznego wału)
Krok 5. – naniesienie promieni przejścia w miejscu występowania wszystkich nieciągłości geometrycznych
r>0,5h h=D-d2
Krok 6 – naniesienie tolerancji kształtu i bicia (prostoliniowość, bicie, bicie całkowite, chropowatość)
3. Klasyfikacja osi:
I. * Stałe *Ruchome
II. *Okrągłe * profilowe * gładkie * kształtowe * pełne * drążone *całkowite skłądane
Modele obliczeniowe osi: (Dla osi ruchomej analogicznie, tylko z indeksem kgp (obc. zmienne w czasie)
MgWx≤kg Mg=F×J Wx=0,1×d3
F×J0,1d3≤kg => d=310×F×Jkg
4. Ewolwentowy zarys zęba koła zębatego – nazywa się tak krzywą, która zakreśla ustalony punkt prostej, toczącej się bez poślizgu po okręgu koła. Przy współpracy zębów o zarysie ewolwentowym linia przyporu jest linią prostą.
Zalety:
o Jest zarysem sprzężonym. Zachowuje tę cechę także przy zmianie odległości osi
o Jest łatwy do wykonania. Uniwersalność narzędzi obróbkowych do wielu kół.
o możliwość uzyskania dużych dokładności i małej
chropowatości powierzchni styku.
o Siła międzyzębna zachowuje stały kierunek w czasie współpracy zębów
o Uniwersalność kół. Praca kół o rożnych ilościach zębów i tych samych cechach geometrycznych
Wady
o Mała powierzchnia styku (stykają się dwie powierzchnie wypukłe)
o Duże naciski są przyczyną zmniejszenia trwałości
o Duże prędkości poślizgowe przy zazębianiu i wyzębianiu się koł.
o Zwiększone zużycie głów i podstaw zębów.
o Podcięcie stopy zęba
o Wstępuje gdy jest duża kątowa odległość zębów, czyli przy nacinaniu małej ich liczby. Następuje skrocenie linii styku.
o Osłabienie zęba:
- Mniejsza grubość,
- zjawisko karbu.
Graniczna liczba zębów – dla danego zarysu odniesienia najmniejsza liczba zębów jaką można wykonać bez potrzeby stosowania korekcji uzębienia.
gdzie: zg – graniczna liczba zębów, y – współczynnik wysokości głowy zęba, α – kąt zarysu; dla y = 1 i α = 20o zg = 17.
5. Typy przekładni mechanicznych
- przekładnia zębata – sprzężeni e kształtowe, bezpośrednie
- prz. łańcuchowa – sprzężenie kształtowe, pośrednie
- prz. cierna – sprzężenie cierne, bezpośrednie
- prz. pasowa – sprzężenie cierne, pośrednie
Przełożenie kinetyczne
Przełożenie – stosunek prędkości koła a do koła b
Koło małe przekładni – 1, koło duże przekładni – 2,
koło napędzające- a, koło napędzane – b
iab > 1 reduktor iab < 1 multiplikator
i=nanb=ωaωb
i12 = 1/ i12
i 12 = i ab =n1n2
i ab = i 12 = n2/n1
Przełożenie kinematyczne nie jest cechą stałą przekładni, zależy od kierunku przeniesienia momentu obrotowego. Przełożenie kinematyczne wyrażone za pomocą liczby zębów, koła napędowe obracają się bez poślizgu.
Ta=tb=t – podziałka, va=vb=v – prędkość obwodowa
V=πDn60 [m/s] , iab=2b2a 2a – koło napędzające 2b koło napędzane
Przekładnia cierna
Va≠Vb- ℥-poślizg
℥=Va-VbVa=1-VbVa:1;3%
iab=DbDa×(1-℥)
6. Pojęcie podstawowe dotyczące przekładni mechanicznych. Porównać przełożenie geometryczne – przełożenie kinematyczne.
Reduktor – jest to przekładnia zwalniająca w której koło napędzające (czynne) ma większą prędkość niż napędzane (bierne),
Multiplikator - jest to przekładnia zwiększająca prędkość w której koło napędzające ma mniejszą prędkość niż napędzane,
Przekładnia samohamowna - jeżeli przekładnia będzie miała taką właściwość, że przekazanie ruchu i momentu obrotowego jest możliwe tylko w jedną stronę, tzn. że jest w sposób stały zakodowane gdzie możemy podłączyć silnik i gdzie jest wyjście, to taką przekładnie będziemy nazywali przekładnią samohamowną,
Przekładnia niesamohamowna –jeżeli przekładnia będzie miała taką właściwość, że przekazanie ruchu i momentu obrotowego jest możliwe w obie strony, co za tym idzie silnik będzie można podłączyć w oba wyjścia, to taką przekładnie będziemy nazywali przekładnią niesamohamowną,
Nawrotnica – mechanizm służący do zmiany kierunku obrotowego,
Porównać przełożenie geometryczne – przełożenie kinematyczne:
Przełożeniem geometrycznym
· stosunkiem charakterystycznych parametrów geometrycznych:
· Jest cechą stałą przekłądni, niezależnie od kierunku napędu oraz obciąznie i cech materiałowych
· Zawsze jest dodatnie
Przełożeniem kinematycznym
· stosunek prędkości dwóch sprzężonych kół przekładni:
· ...
gosia9121