artykul475.pdf

(173 KB) Pobierz
Wdra»aniesystemów
informatycznych
Zpewno±ci¡,DrogiMonsieurPoirot,
Zrobienieczego±zperfekcj¡jest usprawiedliwieniem 1
Słowowdra»a¢oznacza zaczyna¢,wprowadza¢,stosowa¢co±,zapocz¡tkowy-
wa¢ 2 .Jeszczeraznale»ałobyprzypomnie¢,»eCRMtoogółwszystkichdziała«
d¡»¡cychdopoprawywarto±cizwi¡zkówzklientami:zarównotych,którezwi¦k-
szaj¡przychodyprzedsi¦biorstwa,jakitychobni»aj¡cychkoszty.Przypomnij-
myrównie»,»enadziałaniateskładaj¡si¦:zmianyorganizacjiikulturyfirmy
orazzastosowane±rodkitechniczne,bezktórychwdro»enieCRMzsukcesemnie
byłobymo»liwe.
Metodykawdra»aniaCRM
Ju»nawst¦piepojawiasi¦pytanie,czy Nale»ypami¦ta¢,»enawetnaj-
lepszysystemwpocz¡tkowej
fazieopó¹niaanieprzyspie-
szaprac¦,przy «podmianie»
staregosystemumo»eby¢po-
trzebnenawetpar¦miesi¦-
cybyosi¡gn¡¢funkcjonalno±¢
sprzedzmian.
rozpocz¡¢wdra»anieCRMopieraj¡csi¦wy-
ł¡cznienasiłachwłasnegopersonelu.Du-
»efirmykorzystaj¡najcz¦±ciejodpocz¡t-
kuzpomocykonsultantów,którzywykonu-
j¡tzw. analizyprzedwdro»eniowe ,oraz
cz¦stoprowadz¡nadzórnadpó¹niejszym
wdro»eniem.Takiprocesjednakwymaga
zregułysporegobud»etuiczasu.
Małei±rednieprzedsi¦biorstwaniech¦t-
niewydaj¡pieni¡dzenakonsultantówiszko-
leniaczyprojektypilota»owe.Nale»yzda¢sobiespraw¦,»ebud»et,jakimdys-
ponuj¡teprzedsi¦biorstwa,jestbardzoograniczony.Cz¦stojednakwfirmach
nawi¡zywanajestwspółpracazdostawc¡oprogramowaniajeszczeprzedrozpo-
cz¦ciemwła±ciwegowdro»enia.
1 PanShaitanadoHerkulesaPoirotw CardsoftheTable AgatyChristie.
2 Zaczerpni¦tezesłownikaj¦zykapolskiego,TiP.
993225066.002.png 993225066.003.png 993225066.004.png 993225066.005.png 993225066.001.png
 
2
Pewnymrozwi¡zaniemjestwykonaniedu»ejcz¦±cipracy „wewn¡trz” –zza-
anga»owaniemzarz¡duipracowników.Oczywi±cie,je»elifirmaposiadanatyle
wykwalifikowanypersoneljesttobardzodobrapropozycja.Wi¦kszo±¢pracy
analitycznej(którejkonsultantitakniewykonasamodzielnie,szczególniena
poziomiepotrzebprzedsi¦biorstwa)mo»nawykona¢samemu,problemyimple-
mentacjirozwi¡zujesi¦ju»bezpo±redniozdostawc¡.Je±lijednakodczuwasi¦
brakwykwalifikowanejwtejdziedziniekadry–koniecznajestkonsultacjazespe-
cjalist¡.Istniej¡dostawcysystemówCRM,specjalizuj¡cychsi¦wrynkuMSP,
którzyzpewno±ci¡pomog¡wtymetapie.
Wdro»enieCRMwymagasporejwiedzyiwysiłku.Zało»eniadotycz¡cegrun-
townejanalizypodk¡temCRMorazzmianorganizacyjnychprzedwdro»eniem
systemuCRMstosowanewrozwi¡zaniachkorporacyjnychs¡zpewno±ci¡słusz-
ne,wymagaj¡jednakadaptacjidowdro»e«wMSP.Napocz¡tekprzedstawimy
kilkaogólnychrad:
Misjafirmy. Najpierwnale»ysprecyzowa¢misj¦izreorganizowa¢strategi¦
przedsi¦biorstwa–pó¹niejdopierozdecydowa¢si¦nasystemCRM.Opro-
gramowaniezzakresuCRMjestbardzowygodnymnarz¦dziem–jednak
towła±ciciellubdyrektormusiodpowiedzie¢sobienapytanie:jakpowin-
nawygl¡da¢sprzeda»,marketing,działserwisu,jakzorganizowa¢baz¦
klientów,którzyznichs¡faktycznymiklientami,którzydostawcamiczy
partnerami–ijak¡polityk¦wobecnichstosowa¢.Nale»yokre±li¢czyiod
kogob¦d¡obsługiwanezgłoszeniaprzezInternetitp.
Nale»yzespoli¢wszystkiewewn¦trznedziaływokółklienta. CRMnie
b¦dziebowiemodpowiednidlafirm,któreniestawiaj¡klientówwswoim
centrum.
„Niewymy±la¢koła”. JestwieleinformacjinatematCRMdost¦pnych
wprasiezaniewielkiepieni¡dze.Dobraksi¡»ka,przestudiowanieprzypad-
kówwdro»e«iniepowodze«,artykuływInternecie:wszystkotopozwoli
nasamodzieln¡nauk¦iprzemy±leniezakupupodk¡temwłasnejfirmy.
Zawszemo»napodpatrze¢wpodobnejfirmie, u»ywaj¡cejsystemu,któ-
rymamyzamiarzakupi¢,jakfunkcjonuj¡poszczególnedziałyijakzostały
rozwi¡zaneichproblemy.
Oczymnale»ypami¦ta¢? Przedewszystkimaby:
—wycenia¢wszystkieprocesy,wewn¦trznezasobywcalenies¡bezpłatne,
—płaci¢tylkozarezultatyiuzasadnia¢ka»d¡decyzj¦podwzgl¦demprzy-
noszeniakorzy±ci,
—wprowadza¢raczejdrobnezmianyni»rewolucj¦,
—komputerynies¡wcaleinteligentne–m¡drzys¡tylkou»ytkownicy,
—najwa»niejsis¡klienci,mniejkonsultanciitechnicy,
—integracjasystemówzazwyczajpodwajakosztywdro»enia,
3
—nale»ywyznaczy¢jednegokierownikaprojektu,dlaktóregotenprojekt
jestwyzwaniem,
—ka»dapracapowinnaby¢podzielonanazdefiniowanecz¦±ci,zokre±lon¡
dat¡ichuko«czenia,nale»yprzestrzega¢zaplanowanychterminów,
—noweceleizadaniaorazkorzy±cipowinnyby¢ogłoszonewszystkim
pracownikom.
Podanewnast¦pnychrozdziałachzaleceniawprawdzieniegwarantuj¡od-
niesieniasukcesu,jednakwybórinnegosposobuobarczonyjestjeszczewi¦kszym
ryzykiem.Napocz¡tekwska»mykilkaniebezpiecze«stwwynikaj¡cychznast¦-
puj¡cychdziała«:
Zakup «nahurra» . Mo»liwejestpodej±cie,»eprzedsi¦biorstwozaczynacały
procesdokładnieodko«ca–kupuj¡cinformatycznysystemwspomagaj¡-
cyCRM.Mo»ejednakokaza¢si¦,»eorganizacjawogóle niepotrzebu-
je CRMlubmo»enieby¢przygotowananawdro»enieCRM.Wdro»enie
informatycznegosystemuwspomagaj¡cegoCRMwymagazaimplemento-
waniaodpowiednichprocesów,bezktórychsysteminformatycznyb¦dzie
bezwarto±ciowylubmo»eokaza¢si¦,»ewybórbyłnieodpowiedni.
WybórgotowegopakietuCRM. Spo±ródgłównych «pułapek» tegotypu
rozwi¡zaniawymieni¢mo»na:brakpowi¡zaniabazdanych–skutkujeto
dodatkowyminakładaminaintegracj¦b¡d¹...konieczno±¢wprowadzania
informacjijeszczeraz,wydłu»enieczasudost¦pudoinformacji.
Brakstandardów. Zakupsystemuinformatycznegowspieraj¡cegodziałania
CRMjestpodyktowanych¦ci¡polepszeniaobieguinformacjiwfirmie.
Abyjednakbyłocopolepsza¢worganizacjimusifunkcjonowa¢Wiedza
wpostacijawnej,tojestzapisanejprzynajmniejwpostacipapierowej:
wzeszytach,dokumentach,katalogach.Je»eliwszelkieinformacjepozo-
staj¡ukrytewludzkichumysłachtowdra»aniesystemukomputerowego,
nawetnajlepszego,skazanejestnapora»k¦.
Pi¦¢krokówudanegowdro»enia
Niewdaj¡csi¦wszczegółymo»nazaproponowa¢nast¦puj¡cekrokidouda-
negowdro»eniaCRMwmałychi±rednichprzedsi¦biorstwach:
1.Zało»y¢zespółanalityczny.
2.Przeanalizowa¢potrzeby.
3.Okre±li¢funkcjonalno±¢systemu.
4.Wybra¢rozwi¡zanie.
5.Przeprowadzi¢wdro»eniesystemu.
4
Zespółprojektowo-analityczny
CRMstosujesi¦wsz¦dzietam,gdziefirmastykasi¦zklientem–tenobszar
bowiemjestzazwyczajnajmniejsformalizowanyinieuj¦tywdotychczasstoso-
wanychsystemachinformatycznych.Oczywi±cieka»dazosób,którawspółpra-
cujebezpo±redniozklientem,ma wdro»ony sposóbewidencjiikontrolispraw,
mog¡toby¢tak»eustalenianapoziomiecałegodziału.JednakCRMzakłada,»e
zdobywanawiedzaoklientachb¦dzieudost¦pnianacałemuprzedsi¦biorstwu–
dlategonafunkcjonalno±¢isposóbwdro»eniatakiegosystemumusimie¢wpływ
jaknajbardziejreprezentatywnadladanejfirmygrupaludzi.
Nale»yzwróci¢równie»uwag¦,»ewmałymi±rednimprzedsi¦biorstwieza-
rz¡dzanymzazwyczajprzezwła±ciciela,toonmusiby¢najbardziejzaintere-
sowanywdro»eniemCRMipowinien±ci±letenprocesnadzorowa¢.Zdrugiej
stronypowszechnejestprzekonaniepracowników,»ewdro»enieCRMjesttylko
spraw¡szefa.Prawd¡jestnatomiast,»eopowodzeniuprzedsi¦wzi¦ciadecy-
duje±cisławspółpracaizaanga»owaniewszystkich–przecie»topracownicy
przedewszystkimb¦d¦aktualizowa¢dane,korzysta¢zsystemuimusz¡czu¢si¦
zaniegoodpowiedzialni.Dlategodobrzejest powoła¢zespółprojektowo-
analityczny .Jegoczłonkamipowinniby¢specjali±ciorazpracownicywszyst-
kichdziałówwfirmie.Wpó¹niejszymczasiespecjali±cicib¦d¡uczestniczy¢
wrozmowachzdostawcamisystemuorazczynnienadzorowa¢wdro»enieCRM.
Posiadaj¡czespółludziodpowiedzialnychzawdro»enieCRMmo»naprzej¡¢
sporoobowi¡zków,naprzykładzzakresu:
—dystrybucjiwiedzywewn¡trzfirmy–wtakimprzypadkutylkogrupapra-
cownikówmusikorzysta¢zusługszkoleniowychzewn¦trznychdostawców,
resztaszkole«przeprowadzanajestprzeznich,
—projektowaniaiszkoleniazzakresuwewn¦trznychinstrukcjiu»ytkowania
systemu,procedurpost¦powa«,zakresuobowi¡zkówitp.,
—nadzorunadpoprawno±ci¡u»ytkowaniasystemu,jako±ci¡bazydanych,
—propozycjamiiwdro»eniamidodatkowychzmianfunkcjonalnych,organiza-
cyjnych–wynikłychpodczaspracyzsystemem.
Dzi¦kitemuznacz¡coobni»asi¦kosztyszkole«ikonsultacjiorazzwi¦kszaszanse
powodzeniaprzedsi¦wzi¦cia.Wpraktyce,wskrajnymprzypadkufirmymikro,
zespółanalitycznymo»naograniczy¢dojednejosoby,odpowiedzialnejzaprze-
prowadzenieanalizy,ustaleniegłównychcelów,wybórsystemuipó¹niejszejego
wdro»enie.
Analizapotrzeb
Naczeln¡zasad¡,przyj¦t¡przyanalizieitworzeniuplanuorazsamymproce-
siewdra»aniaCRM,jestwprowadzeniatakichzmian,które przynios¡firmie
korzy±ci .Maj¡cnauwadze,»eCRMwnosiwpierwszejkolejno±cizmianyor-
ganizacyjnewprzedsi¦biorstwiekoniecznestajesi¦:
 
5
—przeanalizowaniebie»¡cegomodelubiznesuprzedsi¦biorstwaijegodostoso-
waniedofilozofiiCRM,
—ocenaprzedsi¦biorstwapodwzgl¦demjegoprzygotowaniadowdro»enia
CRM,
—przeanalizowaniewpływuwdro»eniapraktykCRMnagłówn¡strategi¦firmy
iaktualnymodelbiznesu.Szczególniewa»nejest,byrozpatrywa¢strategie
wkategoriachkrótko,±rednioidługoterminowych.
Prze±led¹myprostyprzykład.Czyzawszezmianawfirmiewkierunkupo-
prawyobsługiklientataknaprawd¦jestzmian¡przynosz¡c¡firmieko-
rzy±¢?Przypatruj¡csi¦znanemuprzykładowistacjibenzynowychsamoob-
sługowych–mo»naodpowiedzie¢,»enie.Jako±¢obsługiklientawcalenie
wzrosła,zamiastskorzystaniazusługsprzedawcyklientjestzobowi¡zany
dosamodzielnegotankowania.Tezmianyjednak,umiej¦tnie «obudowa-
ne» innymikorzy±ciamidlaklienta,naprzykładmo»liwo±ci¡umyciaszyb,
dost¦pemdor¦kawiczek,dogodniejszymigodzinamiotwarcia,niespowodo-
waływcaleodej±ciaklientów,przynosz¡cjednocze±nieobni»eniekosztów
działalno±cifirmy.
Podobnyefektobserwujemywprzypadkupowstawaniasamoobsługowych
serwisówinternetowychnaprzykładwzakresiewsparciaposprzeda»nego.
Mo»liwo±ciuzyskaniainformacjiwdowolnymczasie,niewielkimkosztem
przez24godzinywka»dymdniutygodnias¡wa»niejsze,ni»niedogodno-
±cizwi¡zanezkonieczno±ci¡długotrwałegoprzeszukiwaniaserwisówiwy-
szukiwaniainformacjizamiastuzyskaniaporadytelefonicznej.Zpunktu
widzeniaprzedsi¦biorstwa–malejeilo±¢zatrudnianegopersoneluwdziale
obsługiklienta,wzrastazadowolenieklientówi...nakładynatworzenie
iutrzymanieserwisu.
Womawianychprzykładachpowdro»eniurozwi¡za«zmieniłsi¦modelprzedsi¦-
biorstwa.Zakładaj¡cwpierwszymprzypadku,»epunktemstartowymbyłamała
stacjaztrzemadystrybutoramiobsługiwanymiprzezpracownika,zamianajej
nasamoobsługow¡wymagała(odstronytechnicznej)instalacjisystemumoni-
toringuirozliczaniaposzczególnychdystrybutorów.Mo»nabyłotymsposobem
ograniczy¢ilo±¢zatrudnianychpracownikównadanejzmianieredukuj¡ckoszty,
alebezinstalacjidodatkowychdystrybutorówautomatyczniemalejeprzepusto-
wo±¢.Istniejete»cz¦±¢klientównielubi¡casamodzielnienalewa¢paliwa–nasze
«udogodnienia» spowoduj¡wi¦cnajprawdopodobniejzmniejszenieprzychodów
ztejgrupy.Wdrugimprzypadku–wdro»eniaserwisuinternetowego–ilo±¢oso-
bistychkontaktówklientówzdziałemobsługimo»etaknaprawd¦niezmniejszy¢
si¦.Firmywdra»aj¡cetegotypurozwi¡zaniazprzera»eniemzauwa»yły,»epra-
wieka»dyklientkorzystaj¡cyzserwisuwykonujeconajmniejjedentelefondo
firmy!
Teprosteprzykładyobrazuj¡,jakwa»najestwła±ciwaanalizaiocenapo-
tencjalnychzyskówlubstratwdra»anychrozwi¡za«.Fazaanalizymanacelu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin