pytania.doc

(53 KB) Pobierz

 

I.       Co to jest jakość?

Jakość - to ogół cech produktu lub usługi decydujących o ich zdolności do zaspokajania stwierdzonych lub potencjalnych potrzeb. Odnosi się zarówno do produktów jak i usług. Jest ona ściśle powiązana z : konkurencyjnością, wydajnością czy też kosztami.

Kiedyś uważano, że jakość można podnieść tylko kosztem wydajności.

Jest ona ważnym czynnikiem, ponieważ w znacznym stopniu jest determinantem sukcesu lub porażki przedsiębiorstwa. Jest ona również poważnym problemem konkurencyjności dzisiejszego przemysłu. Ważnym aspektem jakości jest kompleksowe zarządzanie ową jakością.  Przez kompleksowe zarządzanie jakością rozumiemy podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Celem jest osiągnięcie długotrwałego sukcesu, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści dla organizacji i jej członków oraz dla społeczeństwa.

Możemy wyróżnić trzy rodzaje jakości :

 

II.     Co to jest wydajność? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Wydajność - ekonomiczna miara efektywności, odnosząca wielkość produkcji do wielkości zasobów użytych do jej wytworzenia. Jest to podstawowy wyznacznik poziomu rentowności organizacji i w końcu jej zdolności do przetwarzania.  W kraju w którym poziom wydajności jest wysoki, stopa życiowa obywateli będzie wyższa niż w kraju w którym poziom wydajności jest niski.

 

Zwiększenie wydajności :

  1. Poprawa działalności operacyjnej:

          Zwiększenie wydatków na badania i prace rozwojowe (B+R), co pozwala zidentyfikować nowe produkty, nowe zastosowania dla istniejących już produktów oraz nowe metody ich wytwarzania.

          Dokonanie powtórnej oceny i modernizacji obiektów w których odbywa się proces wytwarzania.

  1. Wzrost zaangażowania pracowników:

          Przyznanie poszczególnym pracownikom większej swobody decyzji w kwestii sposobu wykonywania pracy.

          Formalne porozumienie o współpracy między kierownictwem  a pracownikami.

          Ogólne zaangażowanie we wszystkie sprawy organizacji.

          Doprowadzenie do większej elastyczności siły roboczej w organizacji przez organizowanie szkoleń, w celu wykonywania przez nich większej ilości zadań.

          Wprowadzenie systemów nagradzania – należy nagradzać ludzi za opanowywanie nowych umiejętności i ich sprawne wykorzystywanie.

 

III.  Wymień i krótko scharakteryzuj 3 rodzaje struktur procesów produkcyjnych.

Układ według produktu – fizyczny układ obiektów i urządzeń według produktu; wykorzystywany wtedy, kiedy potrzebne jest wytwarzanie dużych ilości jednego produktu.

-Układ według procesu – fizyczny układ obiektów skoncentrowanych na procesie, wykorzystywany w obiektach, w których wytwarza się lub przetwarza wiele różnych produktów.

-Układ według stałego miejsca – fizyczny układ obiektów wokół jednego obszaru roboczego, stosowany przy produkcji dużych i złożonych produktów, takich jak samoloty.
 

IV.  Rozwiń skrót JIT, przetłumacz i zdefiniuj.

JIT – Just-in-time - „dokładnie na czas”

System gospodarki zapasami, w którym niezbędne materiały wpływają dokładnie wtedy, kiedy są potrzebne, w związku z czym nie występują niedobory powodujące zakłócenia procesu produkcji. Metoda ta wywodzi się z wprowadzonej w latach 50. ubiegłego stulecia w Japonii metody Kanban, która ma obecnie szerokie zastosowanie w systemach Just In Time. Głównym założeniem JIT jest minimalizacja zapasów. Wszelkie surowce, półwyroby są dostarczane dopiero w momencie, kiedy jest na nie zapotrzebowanie. Sygnałem do uruchomienia produkcji jest pojawienie się popytu na dany produkt. Pozwala to na uniknięcie długotrwałego magazynowania surowców, półproduktów oraz wyrobu gotowego. To z kolei wiąże się z obniżeniem kosztów działalności przedsiębiorstwa, które nie musi utrzymywać dużych powierzchni magazynowych. W przedsiębiorstwach pracujących według Just In Time poprawia się organizacja i wydajność pracy. Osiąga się to dzięki pogrupowaniu stanowisk według podobnych procesów oraz znacznemu ograniczeniu transportu międzystanowiskowego. Pracownicy produkcyjni przeszkoleni są do pracy na wielu stanowiskach. Ta uniwersalność pozwala na zastępowanie się pracowników, gdy zachodzi taka potrzeba. Dzięki tym usprawnieniom proces produkcyjny staje się płynny i elastyczny, a fabryki są mniejsze i wydajniejsze.

Generalizując metodę tą stosuje się w celu usprawnienia zwrotu inwestycji poprzez redukcję poziomu zapasów w całym procesie produkcyjno-magazynowym i związanymi z nim kosztami. Ta strategia stymuluje pewne symptomy lub widoczny spis który wyznacza kiedy procesy produkcyjne powinny zostać uruchomione. Spis ten zazwyczaj stanowi bardzo wyraźne sygnały, takie jak dostępność lub brak jakiegoś asortymentu. Kiedy jest właściwie wdrożona, JIT może przynieść bardzo duże osiągnięcia przy zwrocie kosztów inwestycyjnych jakie poniosła firma, ale również podnieść jakość i wydajność.

 

V.    Wymień i opisz 8 wymiarów jakości.
 

Jakość jest pojęciem zarówno absolutnym, jak i względnym. Jej znaczenie trafnie oddaje 8 wymiarów jakości wg. D.A. Garvina. Zrozumienie jakości jest kluczowym elementem oraz pierwszym krokiem do  skuteczniejszego zarządzania nią. Oto one :

 

  1. Funkcjonowanie – główne cechy charakteryzujące działania produktu (przyspieszenie w samochodzie, ostrość obrazu w TV);
  2. Właściwości – uzupełnienie podstawowych cech działania produktu ( elektryczne szyby w samochodzie);
  3. Niezawodność – prawdopodobieństwo bezusterkowego funkcjonowania przez określony czas;
  4. Zgodność – stopień, w jakim projekt wyrobu i jego cechy użytkowe spełniają ustalone normy;
  5. Trwałość – miara długości życia produktu;
  6. Łatwość obsługi – szybkość i łatwość naprawy;
  7. Estetyka – wygląd produktu, smak, zapach, odbiór w dotyku;
  8. Postrzegana jakość – to, jak klient ocenia produkt.

 

VI.  Narzędzia i metody kompleksowego zarządzania jakością. Wypisz je i scharakteryzuj dwa z nich.

Analiza porównawcza (benchmarketing) - Proces uczenia się przez porównywanie, jak inne firmy realizują określone zadania na szczególnie wysokim poziomie jakościowym.


Zlecanie usług na zewnątrz (outsourcing) - Proces uczenia się przez porównywanie, jak inne firmy realizują określone zadania na szczególnie wysokim poziomie jakościowym.

 

Tempo - Czas potrzebny organizacji do wykonania czynności składającej się na jej funkcjonowanie, w tym do przygotowania, wytworzenia i dystrybucji produktu.

 

Wdrożenie ISO 9000 - ISO 9000 - Zestaw norm jakości stworzony przesz Międzynarodową Organizację Normalizacyjną, skupiającą krajowe organizacje normalizacyjne z ponad 70 krajów w tym Polski Komitet Normalizacyjny.


Statystyczna kontrola jakości - Zestaw specjalnych metod statystycznych, których można używać do śledzenia jakości; obejmuje np. losową (wyrywkową) kontrolę produkcji gotowej i produkcji w toku.

 

 

VII.                       Jak efektywnie poprawić tempo operacji produkcyjnych?

 

Wiele współczesnych organizacji wykorzystuje tempo jako podstawę przewagi konkurencyjnej. By skrócić czas potrzebny do realizacji zadań, wiele firm wykorzystuje sześć wytycznych. Chociaż ciężko zrealizować wszystkie z nich, opanowanie już niektórych pozwala zwiększyć przewagę strategiczną i skuteczniej konkurować.

 

  1. Zaczynać od początku (zwykle jest to łatwiejsze niż próby robienia szybciej tego, co firma robi już od dawna).
  2. Minimalizować liczbę akceptacji niezbędnych do wykonania jakichkolwiek działań (im mniej podpisów trzeba uzyskać, tym szybciej posuwa się praca).
  3. Wykorzystywać zespoły robocze jako podstawę organizacji (praca zespołowa i współpraca dają lepsze wyniki niż wysiłek indywidualny i konflikt).
  4. Opracować harmonogram i trzymać si go (właściwie zaprojektowany harmonogram może się w istotny sposób przyczynić do przyspieszenia tempa działania).
  5. Nie ignorować dystrybucji ( wykonanie czegoś szybciej to tylko część sukcesu).
  6. Zespolić metodę przyspieszania tempa z całą kulturą organizacji ( jeśli wszyscy rozumieją, jak ważne jest tempo działania, na pewno praca będzie wykonywana szybciej).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin