Wrocław, dnia 06.09.2012r.
mjr Franciszek BANASZEWSKI
z słuchaczami szkolenia ogólnego kandydatów
na podoficerów gr. nr 3 w dniu 11.09.2012r.
I. TEMAT: 9. PRZYGOTOWANIE I PROWADZENIA ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH I PRAKTYCZNYCH W ROLI INSTRUKTORA SZKOLENIA.
II. CELE ZAJĘĆ:
· uczyć praktycznie występowania w roli dowódcy drużyny/instruktora na podpunkcie nauczania,
· uczyć określonych czynności metodycznych wpływających na osiąganie zamierzonych celów szkoleniowych,
· sprawdzić umiejętności szkolonych z zakresu sporządzania dokumentacji szkoleniowo – metodycznej ( planów pracy instruktora na punkcie nauczania),
· doskonalić i usystematyzować nabytą wiedzę teoretyczną i umiejętności metodyczne podczas praktycznego szkolenia.
III. FORMA: Zajęcia instruktorsko - metodyczne
IV. CZAS: 8 x 45 min.
V. MIEJSCE: Plac A/rejon pawilonu strzeleckiego, plac musztry.
VI. ZAGADNIENIA:
1. Prowadzenie zajęć w punkcie nauczania na zadany temat zgodnie z opracowanym planem (kartą) pracy (wszyscy słuchacze występują w roli dowódców drużyn –instruktorów).
2. Podsumowanie zajęć.
VII. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
a) W zakresie przygotowania i organizacji zajęć:
· Dokonanie analizy celi i treści tematu wynikających z programu szkolenia;
· Studiowanie literatury, materiałów z zakresu treści tematu;
· Przygotowanie dokumentacji szkoleniowej do zajęć;
· Przedłożenie do zatwierdzenia planu – konspektu do zajęć Szefowi Sekcji Metodyki Szkolenia;
· Przygotowanie bazy szkoleniowej;
· Przeprowadzenie instruktażu ze starszymi grup odnośnie właściwego przygotowania się do zajęć pod względem merytorycznym, metodycznym i logistycznym;
· Udzielanie konsultacji szkolonym przed zajęciami celem wyjaśnienia niezrozumiałych kwestii;
· Przygotowanie przez szkolonych dokumentacji szkoleniowo – metodycznej do zajęć;
· Sprawdzenie w dniu poprzedzającym zajęcia przygotowanie grup szkoleniowych do zajęć.
b) W zakresie prowadzenia zajęć:
· Zajęcia prowadzić jako instruktorsko – metodyczne;
· Celem nadrzędnym zajęć jest wystąpienie wszystkich szkolonych w roli dowódcy drużyny/instruktora w praktycznym szkoleniu drużyny;
· Udzielać praktycznych wskazówek metodycznych, co do sposobów przygotowania się i prowadzenia pracy na punkcie nauczania;
· Bezwzględnie egzekwować znajomość przez szkolonych podstawowego i problemowego modelu nauczania;
· Szkolenie prowadzone przez szkolonych będzie odbywało się wg podstawowego modelu instruowania;
· Podczas realizacji zagadnień ze szkolenia ogniowego i taktyki bezwzględnie stosować warunki bezpieczeństwa oraz reagować natychmiast na ich naruszanie;
· Po przeprowadzeniu szkolenia przez wyznaczonych instruktorów dokonać analizy ich przebiegu stosując metodę problemową – dyskusję okrągłego stołu celem wypracowania określonych rozwiązań w zakresie szkolenia danego zagadnienia;
· Zajęcia przeprowadzić w oparciu o plac A/rejon pawilonu strzeleckiego ( zagadnienia ze szkolenia ogniowego i taktyki) oraz plac musztry ( zagadnienia z musztry)
· Do każdego zagadnienia zostało wyznaczonych po 3- 4 szkolonych, którzy będą prowadzić szkolenie podstawowym modelem instruowania.
· Drużyna szkoląca się będzie składać się z 8 żołnierzy, w tym wszyscy odpowiedzialni za realizację danego zagadnienia.
· Pozostała część grupy szkoleniowej będzie ustawiona w odstępie równolegle do prawego skrzydła drużyny ćwiczącej w taki sposób aby nie przeszkadzać oraz swobodnie obserwować dowódcę/instruktora podczas szkolenia i ćwiczącą drużynę.
· Prowadzący szkolenie będą wymieniani tak, aby każdy z nich wykazał się swoimi umiejętnościami organizacyjnymi, metodycznymi, dowódczymi i merytoryką.
· Po przeprowadzeniu szkolenia z danego zagadnienia zostanie ono przeanalizowane z wykorzystaniem całej grupy szkoleniowej.
· Wnioski zebrane z podczas dyskusji pozwolą kolejnym szkolonym unikać błędów popełnionych przez ich poprzedników.
· Każdy żołnierz zostanie oceniony z przygotowanego wcześniej Planu Pracy Instruktora oraz za umiejętności prowadzenia szkolenia Podstawowym Modelem Instruowania.
· Po zrealizowaniu wszystkich zagadnień dokonana zostanie analiza jakości szkolenia dokonana w trzech grupach tematycznych.
· Przedyskutowane zostaną trudności jakie może napotkać prowadzący zajęcia oraz sposoby ich unikania lub zapobiegania.
· Na koniec zostaną udzielone odpowiedzi na pytania, postawienie zadań oraz wytycznych i wskazówek organizacyjno – metodycznych dotyczących poprawy prowadzenia nauczania na punkcie nauczania
VIII. LITERATURA:
Podstawowa:
1. Instrukcja o działalności szkoleniowo – metodycznej. sygn. Szkol. 816/2009;
2. Metodyka szkolenia ogniowego pododdziałów piechoty. sygn.. Szkol. 722/88
3. Nauczanie regulaminu ogólnego i musztry. sygn.. Szkol. 784/96
4. Poradnik dowódcy plutonu. sygn.. DWLąd. Wew. 185/2011
Dodatkowa:
1. System działalności szkoleniowo-metodycznej Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych – Tymczasowy poradnik metodyczny – Wrocław 2012;
2. Czesław Kupisiewicz. Dydaktyka ogólna. Warszawa 2000r.
IX. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
Wyposażenie szkolonych (na stan szkolonych):
− mundur polowy;
− broń etatowa;
− hełm;
− ISOPS
Wyposażenie dodatkowe:
− lornetka pryzmatyczna LP 7X45 Z - 2 szt.
− atrapy granatów ręcznych - 2 szt.
− trójkąt jednolitego celowania - 1 zestaw
X. ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
prowadzę osobiście
CZĘŚĆ GŁOWNA
prowadzą wyznaczeni instruktorzy pod moim nadzorem
CZĘŚĆ KOŃCOWA
XI. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
Kategorycznie zabraniam strzelać z :
− z niesprawnej broni;
− niesprawną amunicją lub amunicją, której używanie jest zabronione w rozkazach i instrukcjach sprzętu bojowego dotyczących danej broni i tabelach strzelniczych;
− poza granice strzelnicy;
− do schronów ( niezależnie czy znajdują się w nich ludzie czy też nie) a także do innych urządzeń strzelnicy;
− jeżeli podniesiona jest biała chorągiew lup zapalona biała latania na stanowisku dowodzenia kierownika strzelania;
− w przypadku utraty łączności lub kontaktu z kierownikiem strzelania.
Strzelanie przerywa się na komendę kierownika strzelania lub samodzielnie w razie:
− pojawienia się przed strzelającymi ludzi, zwierząt, sprzętu;
− padania pocisków poza granice strzelnicy;
− powstania pożaru;
− podniesienia białej chorągwi lub zapalnie białej latarni na stanowisku dowodzenia kierownika strzelania;
− otrzymania meldunku z posterunku ubezpieczenia o naruszeniu bezpieczeństwa.
· Broń kierować zawsze w kierunku tarczy. Zabraniam przenoszenia niezabezpieczonej broni, jeżeli sytuacja lub zadanie nie wymagają jej odbezpieczenia. Zabraniam oddalania się z miejsca prowadzenia zajęć.
· Podczas poruszania się w terenie zwracać uwagę na nierówności terenowe.
· W czasie pokonywania terenu biegiem, skokami, czołganiem itp. broń mieć zabezpieczoną, odbezpieczyć ją tylko do prowadzenia ognia.
· Podczas przyjmowania postaw strzeleckich zwracać uwagę na wystające pręty stalowe, fragmenty drutu kolczastego, szkło kamienie, oblodzone fragmenty umocnień fortyfikacyjnych,
· Podczas rzucania granatami ręcznymi na odległość zwrócić uwagę na odległości od skrajów stanowisk strzeleckich (możliwość otarcia dłoni)
· Nie rzucać granatami ręcznymi jeżeli na przedpolu znajdują się szkoleni, sprzęt lub zwierzęta;
· Podczas rzutu granatem wszystkie czynności wykonujemy na komendę instruktora;
· Podczas ćwiczenia na trenażerze wykonywać tylko czynności nakazane przez instruktora.
XII. INNE (DODATKOWE):
- nie dotyczy;
XIII. WPROWADZENIE W SYTUACJĘ TAKTYCZNĄ:
XIV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Pobranie broni i zabezpieczenia materiałowego;
2. Omówienie warunków bezpieczeństwa podczas przemarszu do rejonu zajęć postawienie rozkazu na marsz do rejonu zajęć;
3. W miejscu prowadzenia zajęć:
− przyjęcie meldunku;
− przejrzenie broni
− ...
polhawk