Gimnastyka Zabawa i Ja.docx

(15 KB) Pobierz

Ruch należy do najbardziej naturalnych i charakterystycznych cech wczesnych faz rozwoju osobowego człowieka. W wychowaniu fizycznym chodzi, zatem o wspieranie, pielęgnowanie i zachowanie jego form naturalnych, a także takie kierowanie rozwojem cech motoryki, aby można było rozwijać
i kształtować umiejętności ruchowe.

Ciekawą i interesującą formą ćwiczeń dla wszystkich grup wiekowych,
a zwłaszcza dla dzieci w wieku przedszkolnym są różnorodne gry i zabawy ruchowe, które służą jednocześnie, jako podstawowy środek do realizacji zadań wychowania fizycznego.

Cele planu:

Cel główny:
• Propagowanie zdrowego stylu życia i rozwijanie sprawności ruchowej oraz podnoszenie wydolności organizmu
Cele szczegółowe:
• dziecko chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych, ćwiczeniach gimnastycznych, spacerach, wycieczkach, grach i zabawach ruchowych
• dziecko wie, że musi dbać o prawidłową postawę ciała
• dziecko wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie
• dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku
• dziecko jest sprawne ruchowo
• dziecko poznaje zasady rywalizacji sportowej
• dziecko starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia
• dziecko poznaje możliwości swojego ciała
• dziecko słucha poleceń nauczyciela i właściwie reaguje
• dziecko zna różne formy aktywnego wypoczynku
• współdziała w grupie lub zespole podczas różnorodnej aktywności ruchowej

 

 

Procedury osiągania celów:
1. Umożliwienie uczestniczenia w ćwiczeniach korekcyjnych dzieciom
z wadami postawy
2. Prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych różnymi metodami, w tym aktywizującymi (Labana, Orffa, Kniessów, Sherborne, opowieści ruchowej)
3. Organizowanie zabaw na świeżym powietrzu (ogród przedszkolny)
4. Organizowanie zabaw na śniegu, jako formy aktywnego wypoczynku (jazda na sankach, lepienie bałwana, zorganizowanie kuligu)

 

Zabawy i ćwiczenia przeznaczone dla dzieci 5 – 6 letnich.

U dzieci sześcioletnich obserwuje się dalszy szybki postęp rozwoju motorycznego. Sześciolatek staje się silniejszy, sprawniejszy. Jego ruchy są zręczniejsze, zwinniejsze. Cechuje je płynność, swoboda, dynamika, ekonomiczność. Występuje też automatyzacja niektórych ruchów: marszu, biegu, biegu, podskoków. Sześciolatki potrafią płynnie wykonać kombinację ruchów, można od nich egzekwować ćwiczenia trudniejsze, wymagające większego wysiłku. Potrafią opanować większość złożonych ćwiczeń na przyrządach oraz ćwiczeń wymagających znacznego poczucia rytmu. Dzieci
w tym wieku ekscytują i angażują zadania i ćwiczenia nowe i trudne.

 

1. Zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę
• Ćwiczenia wyprostne utrwalające nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała, w pozycjach niskich i wysokich.
• Ćwiczenia szyi: skłony, skręty oraz krążenia głową.
• Ćwiczenia tułowia w trzech płaszczyznach, prowadzone głównie w pozycjach niskich.
• Ćwiczenia mięśni brzucha: w leżeniu na plecach oraz przetaczanie się
w siadzie skrzyżnym i w leżeniu.
• Ćwiczenia zwinności: nauka przewrotu w przód po opanowaniu kolejnych przygotowawczych elementów ruchowych: przyjmowanie różnorodnych pozycji i ich zmiany, pokonywanie torów przeszkód, umiejętność biegu wężykiem, toczenia piłki, przekraczania przeszkód.
• Ćwiczenia stóp: chód we wspięciu, chód gąsienicy, chwyty przyboru, toczenie piłki.

2. Zabawy i ćwiczenia orientacyjno- porządkowe
• Szybkie reagowanie na sygnały, znaki i polecenia.
• Sprawne ustawianie się w gromadce, w rozsypce, w rzędzie, w dwurzędzie,
w szeregu, w kole, w kółkach, zmiany miejsc i ustawień.
• Marsze i biegi w różnych szykach i kierunkach ze zmianą tempa i rytmu.
• Krycie się i tropienie.

3. Zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi
• Chód równoważny w przód, w tył, po śladach, ze zmianami kierunku
i utrudnieniami.
• Stanie jednonóż oraz z wykonywaniem czynności dodatkowych.
• Przejście po ławeczce gimnastycznej z wykonywaniem dodatkowych czynności

4. Zabawy i ćwiczenia na czworakach
• Chody i biegi na czworakach, przodem, tyłem, ze zmianą kierunków,
z omijaniem i przekraczaniem przeszkód.
Czworakowanie po ławeczce, belce.
• Wejście i zejście po pochylni.

5. Zabawy i ćwiczenia bieżne
• W dowolnym kierunku, na wprost, z przeszkodami, z zadaniami dodatkowymi.
• Różne formy pościgów, wyścigów, sztafet, z elementem współzawodnictwa.
6. Zabawy i ćwiczenia z elementami rzutu, celowania, toczenia, noszenia
• Rzuty i chwyty oburącz, ręką prawą i lewą, w miejscu i w ruchu.
• Próby kozłowania piłki ręką prawą i lewą w miejscu i w ruchu.
• Rzuty i chwyty piłki z odbiciem o ziemię, ścianę
• Przerzucanie piłki ponad przeszkodą.
• Toczenie piłek, krążków, obręczy po wyznaczanej trasie.
• Przenoszenie w dwójkach i zespołach przyrządów i sprzętu.

7. Zabawy i ćwiczenia z elementem wspinania się.
• Wykonywanie ruchów naprzemianstronnych na drabince gimnastycznej, postępy w bok, skośnie i w górę.

8. Zabawy i ćwiczenia z elementem podskoku i skoku
• Serie rytmicznych podskoków obunóż i jednonóż, w miejscu i w ruchu.
• Podskoki rozkroczne, zwarte, galopowe, dostawne.
• Skoki w dal i wzwyż z rozbiegu.
• Przeskoki z odbicia obunóż i jednonóż przez przeszkody płaskie i wysokie(do wys. 40cm.) z miejsca i z rozbiegu.
• Wyskoki dosiężne z miejsca i z rozbiegu do przyborów.
• Zeskoki w głąb do przysiadu podpartego.
• Przeskoki zawrotne przez ławeczkę.

9. Zabawy i ćwiczenia na śniegu
• Wzajemne wożenie się na sankach, podejścia w górę i zjazdy ze zmianami kierunku. Jazda dwójkami.

 

 

 

METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU

            Wiek przedszkolny charakteryzuje się na ogół dużą plastycznością aparatu ruchowego i słabymi zdolnościami koordynacji ruchów. W wieku tym dziecko zdolne jest do dość intensywnego, ale krótkotrwałego ruchu. Natomiast w sferze psychicznej, w omawianym okresie dziecko charakteryzuje się żywą wyobraźnią, skłonnością do naśladownictwa jak również brakiem zdolności do dłuższego skupienia uwagi. Metody pracy z dziećmi na zajęciach ruchowych winny sprzyjać rozwojowi dziecka w sferze poznawczej, motorycznej
i emocjonalnej, winny nawiązywać do jego możliwości i potrzeb. Kryterium ułatwiającym dobór właściwych metod pracy winna być wiedza nauczyciela
o prawidłowościach rozwojowych oraz o odchyleniach w rozwoju motorycznym emocjonalnym i psychicznym dzieci w wieku od 3 do 7 lat. W pracy z dziećmi w przedszkolu należy stosować różne metody dla pełnej realizacji programu, takie jak: metody odtwórcze i twórcze.

METODY ODTWÓRCZE:

Do metod odtwórczych należą:
1) Metoda zabawowo – naśladowcza.
W zajęciach ruchowych prowadzonych tą metodą dziecko uczy się ilustrowania ruchem jakiejś treści. Uwaga dziecka skupia się najczęściej na zjawiskach
i przedmiotach będących w ruchu. Ruchy wykonywane przez dziecko nie muszą być dokładnym odtworzeniem zaobserwowanych czynności i zjawisk. Trzeba dać dzieciom dużo swobody, nie hamować ich inicjatywy i fantazji.
2) Metoda bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa).
Metoda ta polega na wyrozumowanym zestawieniu odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej z przemyślanym przebiegiem ruchu wykonanym
z przyborem lub bez niego. Repertuar zadań obejmuje ruch proste, łatwe zrozumiałe, nie wymagające długich wyjaśnień. Są to ruchy przemyślane
i wymuszają na wykonawcy projektowy przebieg ruchu i efekt zadania.
3) Metoda ścisła.
Metoda ta polega na ruchu odwzorowanym z pokazu lub wykonanym na podstawie słownego ujęcia ruchu. Ćwiczenia są wykonywane jednocześnie przez wszystkich ćwiczących na komendę lub w podanym rytmie. Stosując metodę ścisłą nie ma właściwej atmosfery radości i swobody ruchowego wyżycia się na zajęciach.

METODY TWÓRCZE:

Spośród tej grupy metod zachęca się do wprowadzenia opowieści ruchowej, gimnastyki twórczej R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej
A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborn. W metodach twórczych odchodzi się od komend, stereotypowych kolumn ćwiczebnych
a wprowadza się przyjemny nastrój sprzyjający twórczości, często stosuje się muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie oraz różne formy aktywizacji ruchowej (pantomima, improwizacje ruchowe, inscenizacja, groteska, sceny dramatyczne, ćwiczenia muzyczno ruchowe, itp.). Nauczyciel wymagający od swych wychowanków kreatywności, sam musi się wykazać tą cechą, tworząc coraz to nowe pomysły zadań ruchowych stosownych do właściwości wieku, warunków pracy i temperamentu swych podopiecznych oraz wykorzystując regionalne formy kultury muzyczno – ruchowej, zabaw, zwyczajów i obyczajów.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin