ściąga janusz.docx

(32 KB) Pobierz

Przychód w magazynie- dokument PZ- rejestrowane są wszelkie nowe przyjęcia na magazyn: zakupy towarów i materiałów(Fa VAT), przyjęcia z działu zaopatrzenia lub z systemu gospodarki magazynowej (Rw).

Co to jest CRM- (Customer Relationship Management) Zarządzanie relacjami z klientami lub System relacji z klientami, to zestaw narzędzi i procedur istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami.Sprawne działanie systemu CRM nie byłoby możliwe bez systemów baz danych i systemów informatycznych.

CRM to nie jest system informatyczny,jest przyjętą strategią, filozofią działania przedsiębiorstwa, która ma na celu poprawę kontaktów z klientami, przez co możliwy jest dynamiczniejszy rozwój przedsiębiorstwa i lepsza realizacja wyznaczonego celu – osiągnięcie zysku.

Rodzaje CRM:

interakcyjny: również określany jako komunikacyjny (contact center). Jest to obsłużenie wszystkich możliwych kanałów kontaktu z klientem, które rozwinęły się do systemu call center. Dzieli się na system samoobsługowy i system z obsługą przez agentówoperacyjny: gromadzenie i udostępnianie info. o kliencie. System typu front office obejmujący 3 grupy funkcjonalności: marketing, sprzedaż i serwis.Pozyskanie, zrealizowanie sprzedaży i dbanie o utrzymanie klienta.analityczny: wszechstronne analizy o kliencie czyli wielowymiarowa segmentacja klientów, analiza wartości, lojalności, analiza koszykowa.

Integracja w CRM, aspekty:

integracja kanałów kontaktu klienta z organizacją w ramach systemu komunikacyjnego

integracja wszystkich operacyjnych aplikacji, które mają zapewnić syntetyczny obraz klienta (marketing: zarz. kampaniami, cenniki, telemarketing,
sprzedaż: automatyzacja sprzedaży, zbieranie zamówień, rejestracja kontaktów, kontrola sprzedaży, serwis: obsługa serwisowa, baza przypadków, IT help desk)

integracja systemu CRM z pozostałymi systemami ewidencyjnymi przedsiębiorstwa oraz źródłami zewnętrznymi (zewnętrzne źródła, ERP i SCM, hurtownie danych)

Integracja kanałów dostępu, automatyczne generowanie komunikatów i rozsyłanie ich między centrum kontaktów i aplikacjami operacyjnymi, integracja z urządzeniami mobilnymi stosowanymi przez pracowników terenowych, integracja funkcji w ramach portalu internetowego, integracja danych między systemem operacyjnym i transakcyjnym, wymiana danych z hurtownią danych.

Funkcje CRM na przykładzie mySAP: marketing,sprzedaż, serwis,handel elektroniczny, sprzedaż i usługi w terenie,centrum kontaktów,zarządzanie sprzedażą pośrednią

Jaki system określa plan kont- system finansowo- księgowy: służy do prowadzenia księgowości w sposób umożliwiający uzyskanie błyskawicznej informacji o stanie finansów jednostki, pozwalający bieżąco badać podstawowe wskaźniki ekonomiczne. Powyższe cechy realizowane są przez ręczną rejestrację dekretów, bądź automatyczne księgowanie dekretów z pomocniczych rejestrów komputerowych za bieżący i następny miesiąc księgowy.

Główne cechy systemu:Możliwość stosowania dowolnego planu kont,Prowadzenie rachunku kosztów wg 4 wariantów określanych w momencie instalacji systemu,

Prowadzenie ewidencji na kontach pozabilansowych,Możliwość sporządzenia bilansu próbnego,Dostęp do wszelkich danych wprowadzonych od początku funkcjonowania systemu  Obieg informacji w systemie księgowym:Etap I Otwarcie ksiąg Etap II Ewidencja zdarzeń Etap III  Księgowanie Etap IV  Zamknięcie okresu

Moduły FK (Finansowo księgowe)

obsługa ksiąg rachunkowych (definiowanie zakładowego planu kont, prowadzenie dzienników rodzajowych, kartotek sald i obrotów, ręczne i automatyczne księgowanie)obsługa rozliczeń bankowych (polecenia przelewu regulujące zobowiązania, rejestracja operacji wykonanych na rachunkach bankowych na podstawie wyciągów z banku)obsługa kasy (delegacje, wypłaty, wynagrodzenia, dostawa materiałów, zwroty gotówkowe, kasa przyjmie, kasa wyda, raporty kasowe)

emisja dowodów korespondencji rozrachunkowej (wezwania do zapłaty/monity, uzgodnienia, noty odsetkowe, dokumentacja roszczeniowa przeznaczona dla sądu)

rozliczenie podatku VAT (deklaracje podatkowe, rejestr zakupu-naliczony, rejestr sprzedaży-należny)automatyczne rozliczanie kosztów (remonty, wydziałowa produkcja, koszty zakupu, ogólne koszty sprzedaży, koszty wzajemnych świadczeń jednostek działalności podstawowej)generowanie obowiązującej sprawozdawczości finansowej (zestawienia syntetyczne i analityczne, operacje w dziennikach, bilans, rachunek zysków i strat)

SIR (system rachunkowości finansowej) aspekty integracji:

operowanie na wspólnych zbiorach,automatyczne przesyłanie danych o zarejestrowanych w podsystemach dziedzinowych operacjach gospodarczych,

księgowanych w księdze głównej na kontach analitycznych,automatyczne sumowanie obrotów kont analitycznych w celu, ustalenia sald i obrotów na kontach syntetycznych,przesyłanie z podsystemów dziedzinowych danych rozrachunkowych oraz rejestrów z/s

Schemat działania SIR: Poziom I Dokumenty źródłowe Poziom II Konta anal.Poziom III Agregowanie na kontach synte. (zespoły kont 0-8) Poziom IV Sprawozdawczość

Do najważniejszych danych, które podsystem kadrowo-płacowy (KP) przesyła do podsystemu FK, należą dane kosztowe o wysokości wynagrodzenia brutto i wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, które są zestawiane wg kont, miejsc powstawania kosztów, oraz jeśli plan kont zawiera konta analityczne dla zleceń lub wyrobów, to również wg tych kont.

Do systemu FK należą podsystemy: GM, GWG, KP, GST, moduł rozliczeń kasowych i bankowych

Centralna kartoteka kontrahenta redukuje ryzyko podwójnego zarejestrowania tego samego kontrahenta w bazie danych systemu i

konsekwencje wynikające z tego faktu. Moduły korzystające z Kartoteki kontrah.:moduł obsługi planu kont w podsystemie FK, podsystem gosp. magazynowej, podsystem GWG, moduł obsługi kasy i rozl. bankowych podsystemu FK

WMS- (Warehouse management system)Podstawowa funkcjonalność systemów informatycznych w zakresie wspomagania prowadzenia GM sprowadza się do ewidencji ilościowo- wartościowej przychodów i rozchodów magazynowych. WMS jest wyspecjalizowanym narzędziem wspomagającym wszelkie techniczne operacje realizowane w magazynie i związane z fizycznym procesem lokowani a towarów w magazynie, pozwalającym na zarządzanie dowolną liczbą magazynów oraz ich podziałem na różne obszary, klasy i miejsca magazynowe.WMS pozwalają zachować lub zwiększyć poziom obsługi klienta, dzięki odpowiednim algorytmom oraz współpracy z urządzeniami technicznymi, co umożliwia zwiększenie efektywności działań logistycznych. Wspomagają ona zarządzanie procesami magazynowymi zgodnie z różnymi strategiami magazynowania oraz nadzorują racjonalne rozmieszczenie zapasów, wykorzystując przy tym techniki automatycznego zbierania i gromadzenia danych (ACD- automatic data capture). Poprawia to szybkość dostępu składowania zapasów, skraca czas operacji magazynowych i zwiększa przepustowość magazynu, co w konsekwencji owocuje szybszą realizacją zamówień klientów i redukcją kosztów logistycznych.

Jedno z podstawowych zadań WMS: wspomaganie magazyniera w zakresie czynności fizycznego przepływu towarów przez magazyn.- kontrola jakościowa, przepakowanie towaru, miejsce złożenia towaru, konserwacja, składowanie, wykaz asortymentu.

Moduły WMS:

- zapasy magazynowe (cechy towaru, rodzaj opakowania, sposób składowania, warunki przechowywania, miejsce w magazynie),

- obiekty magazynowe (struktura fizyczna budynków, magazynów, korytarze, regały, palety, strefy komplementacji)

- dostawy (opis procesu magazynowego, dokumenty PW, PZ, znakowanie, etykiety logistyczne GS1)

- operacje magazynowe (rejestracja przesunięć MM, sposób przepakowania, wskazanie środka transportu)

- wydania (kompletacja zmówień, grupowanie ładunków, dokumenty WZ)

- transport i spedycja (planowanie tras, drukowanie list przewozowych, prognozowanie kosztów wysyłki, rozliczanie przewoźników)




EDI- elektroniczna wymiana danych-  transfer biznesowych informacji transakcyjnych od komputera do komputera z wykorzystaniem standardowych, zaakceptowanych formatów komunikatów.
Celem EDI jest wyeliminowanie wielokrotnego wprowadzania danych oraz przyspieszenie i zwiększenie dokładności przepływu informacji dzięki połączeniu odpowiednich aplikacji komputerowych między firmami uczestniczącymi w wymianie.
Użycie EDI pozwala poprawić czasową dostępność informacji logistycznej, poszerzyć i uściślić dane, a także zmniejszyć pracochłonność procesu. Aby w pełni wykorzystać zalety EDI, uczestnicy kanału logistycznego powinni się komunikować za pośrednictwem komputera. Innymi słowy, efektywne wdrożenie EDI wymaga bezpośredniej komunikacji między systemami komputerowymi, zarówno nabywców jak i sprzedawców produktu.Istnieją cztery główne standardy komunikatów EDI:EDIFACT – jedyny standard międzynarodowy, stosowany przeważnie poza krajami Ameryki Północnej, zalecany przez Narody Zjednoczone.ASC X12 – amerykański standard ANSI, stosowany głównie w Ameryce Północnej.TRADACOMS – standard rozwijany przez ANA (Article Numbering Association) stosowany w handlu detalicznym w Wielkiej Brytanii.ODETTE – standard stosowany w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.

WZ- wydanie zewnętrzne- dokument magazynowy w przedsiębiorstwie

Funkcje systemu obrotu towarowego: Wielomodułowy system do zarządzania dużymi oraz średnimi przedsiębiorstwami. Obejmuje następujące obszary: zakupy, gospodarka magazynowa, kontrakty, sprzedaż, dowody dostaw, kompletacja i montaż, analizy biznesowe.Pytanie: do funkcji systemu obrotu towarowego należy- PRZESUNIĘCIA MM(międzymagazynowe)

Co to jest hurtownia danych- jest bazą przeznaczoną dla użytkownika podejmującego decyzje lub informującego kierownictwo. Można ja traktować jako centrum zbierania i dystrybucji informacji zarządczej. Użytkownicy korzystają z niej, posługując się różnymi narzędziami raportującymi i analitycznymi lub specjalnie opracowanymi aplikacjami. HURTOWNIE DANYCH- są zarządzane przez systemy zarządzania relacyjnymi bazami danych lub systemy zarządzania wielowymiarowymi bazami danych. W obu przypadkach systemy zarządzania bazą danych są optymalizowane pod kątem zapewnienia możliwości szybkiego uzyskania odpowiedzi na skomplikowane zapytania analityczne.

Skrót FMCG- czyli Fast Moving Consumer Goods, to sektor gospodarki obejmujący tzw. towary szybko zbywalne, zwane również towarami pierwszej potrzeby. Tą nazwą określa się produkty należące do bardzo szerokiej grupy: produkty spożywcze, napoje i alkohole, wyroby tytoniowe, kosmetyki i artykuły higieny osobistej, artykuły chemiczne na użytek gospodarstw domowych, leki sprzedawane bez recepty. Są to produkty, których jednostkowa cena nie jest wysoka, a kupowane są w masowych ilościach. Stąd ich inna polska nazwa - towary szybko rotujące, gdyż szybko znikają z półek sklepowych, dlatego też trzeba je często do sklepów dostarczać. 

Skrót SSCC- seryjny numer jednostki wysyłkowej-  jest to najczęściej stosowany identyfikator jednostki logistycznej nadawany przez globalną organizację GS1. Numer ten składa się z osiemnastu cyfr. Za przydzielanie poszczególnym organizacjom Numeru jednostki kodującej w Polsce jest odpowiedzialne Centrum Kodów Kreskowych, natomiast numer jednostki logistycznej przydziela sama firma tworząca daną jednostkę. Po wyczerpaniu się dostępnej puli numerów są one przydzielane od nowa.

Globalny numer jednostki handlowej- GTIN- określa unikatowy kod przedmiotu handlu (wyrobu opakowanego lub usługi).

Nazwa GTIN określa zbiorczo całą rodzinę opracowanych przez GS1 struktur identyfikatorów. Identyfikatory mogą składać się z 8, 12, 13 lub 14 cyfr.

SCOR- Supply Chain Operations Reference- Model SCOR definiuje pięć procesów centralnych(plan, Skurce, make, deliver, return) rozciągających się przez cały łańcuch dostaw od dostawców do klientów końcowych.

Zadania i cele Model SCOR obejmuje całkowity łańcuch produkcyjny w przedsiębiorstwie. Poprzez predefiniowane składniki procesów istnieje możliwość modelowania, opisania, zmierzenia i oceny Supply Chain. Model SCOR może służyć restrukturyzacji procesów lub budowie nowego obszaru działalności lub linii produktów. Zaprezentowane w modelu wskaźniki można stosować również niezależnie od zastosowania modelu.

Wielowymiarowa analiza OLAP- systemy analizy i przetwarzania danych online (OLAP - Online analitical processing) wielowymiarowe widoki,przezroczystość, dostępność, architektura klient-serwer, równorzędność wymiarów, operowanie na dynamicznych rzadkich macierzach, wielodostępność, intuicyjne manipulowanie danymi, elastyczne raportowanie, nieograniczona liczba wymiarów.

Kostka umożliwia wyświetlanie i oglądanie danych z różnych punktów widzenia. Do jej budowy potrzeba dowolnego źródła danych opartego na relacjach. Ze względów wydajnościowych zaleca się stosowanie źródeł opartych na języku SQL i technologii hurtowni danych.

Porównanie OLAP i DM

Olap- nie wykrywa automatycznych zależności i hipotez, Olap stosujemy w sytuacji kiedy wiemy, czego nie wiemy, DM wykrywają prawidłowości w danych i prognozują zachowanie klienta, stosujemy w sytuacji kiedy nie wiemy czego nie wiemy. DM wykorzystuje się np. w skoringu kredytowym. Pakiety programowe DM oferuje IBM, SAS Enterprise Miner, Oracle 9i Data mining

W jakim dziale występuje CRM interakcyjny- obsługa klienta

RFID- (ang. Radio-frequency identification) – system kontroli przepływu towarów w oparciu o zdalny, poprzez fale radiowe, odczyt i zapis danych (np. identyfikatora GUID) z wykorzystaniem specjalnych układów elektronicznych, przytwierdzonych do nadzorowanych przedmiotów.

Poprzednicy CRM- Poprzednicy CRM to jednostanowiskowe aplikacje zarządzające kontaktami (CM- Contact Management), które łączyły funkcje kalendarza i prostej bazy danych i pozwalały użytkownikowi na przetwarzanie podstawowych danych dot. klientów i kontaktów.TMS- Territory Management System SMS- Sales Management System STA- Sales...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin